Gå til innhold

Vinglepetter har handla seg E39 530dat


 Share

Anbefalte innlegg

Hei og takk for at du stikker innom min lille tråd :)

Etter å ha brukt samboeren sin finn.no en stund, uten lagrede søk på e39 men på div M biler så tenkte jeg at jeg nå kanskje var "stor" nok til å bruke min egen finn konto igjen. Logger meg derfor inn og etter typ 2 minutter så dropper det en tilsynelatende ganske ryddig 01 530dat til salgs. Bilen ser godt bevart ut både på bilder og med historikk i form av kvitteringer, og jeg gir fyren ett bud 5000 under prisantydning. Jeg har en sånn greie (desverre noen ganger) at jeg ikke egentlig helt klarer å betale full pris for noe på finn.no da i min verden så er det ikke veiledende priser som står oppgitt, men villedende :P Får tilbakemelding på at han skal ta en vurdering på det og komme tilbake til meg på ett senere tidspunkt. Dette var jo ikke helt responsen jeg håpet på, og jeg begynte å innse at om noen som meg vurderer å gi full pris for den, så finnes det ihvertfall folk der ute som er villig til å bare slå til uten noe mer mas.. jeg sender en melding, " vet du, jeg tar den for 40 jeg. Teit å la den gå fra seg - mvh" Derfra ble handelen spikret og plan om å hente den neste dag ble avtalt :)

Heldigvis var selger en ærlig type, men dog kanskje etter min oppfatning en mann med ikke spesielt god mekanisk kunnskap ( unnskyld om du leser dette ) :P Bilen skulle være tight og fin og i generelt god stand, noe den jo selvsagt er mtp km og alder men alikevell med et par ting som kunne vært greit og nevne for en som merker det :)

Kjøreturen hjem oppleves som en bitteliten skuffelse, altså bilen går godt og girer fint. Men den føles litt "grøtete" mot asfalten. Den er også relativt tung på rattet og den har radio som faller inn og ut hele tiden. Har også en følelse av at det er noen kuler og ledd i forstillingen som trenger å bli byttet ut. Helt greit, men alikevell ikke helt det jeg følte jeg kjøpte. 

Selger opplyste om at jekkfester bak hadde sviktet når han hadde lagt om til sommerhjul nå i våres. Han hadde jo selvsagt brukt original jekken ( uff! ) noe som hadde ført til at spesielt på venstre side så har den laget bulk i kanal og trykket jekkfeste opp. Selv bruker jeg særdeles skjeldent jekkfester bak på bmw, da jeg syns det er mye tryggere og jekke på diff :) Men ikke noe som ikke kan fikses, og satser på at det blir sveist nye jekkfester bak mm til vinteren. Har nemlig ikke noe plan om å la denne gå i saltlaken som er på veiene her i Vestfold.

 

Skiboks av merke Skiguard 850 fulgte med, som fungerer fint i låser. Dette er jo en liten rosin i pølsa egentlig, men vil nok ikke bli brukt av meg mtp at bilen er tenkt å stå stille vinterhalvåret. Så denne kan selges om noen skulle være interessert i den. Står på BMW skistativ :)

Ellers så kom jeg hjem, og parkerte bilen i garasjen.

Dagen etter var det av med skiboks og stativ, og på med noen andre hjul for å se om kontakten med asfalten ble noe anderledes. Og der merket jeg stor forskjell. Den flyter ikke lenger rundt i kjørebanen på samme måte, men oppleves til de grader mye bedre. alikevell trenger den fortsatt noen nye stag og justering av alle hjul hjørner for en optimal BMW kjøreopplevelse. Dette kommer.

 

Så litt spec på min bil :

Type
 Value
VIN WBADP81040GV54060
Prod. Date 2001-08-31
Service History !! CHECK HISTORY !!
Type 530d
Series E39 (5 Series)
Body Type Touring
Steering Left Hand Drive
Engine M57
Displacement 3
Power 142kw / 193hp
Drive HECK
Transmission Automatic
Colour Titan-silber (354)
Upholstery Leather Montana/basic equip/schwarz (N6SW)
Check mileage http://www.auto-records.com

 

Editions and packages

S785

White direction indicator lights
S710 M Sports steering wheel, multifunction
S788 BMW LA wheel, Individual
S715 M Aerodynamics package
S337 M Sports package
S339 Shadow-Line

 

Comfort and interior equipment

S403 Glass roof, electrical
S464 Ski bag
S423 Floor mats velours
S430 Interior/outside mirror with auto dip
S428 Warning triangle and first aid kit
S481 Sports seat
S441 Smoker package
S470 Isofix-System
S434 Interior surface aluminium
S494 Seat heating driver/passenger

 

Multimedia

S630 Car phone with cordless receiver
S609 Navigation system Professional
S612 BMW Assist

 

Driver assistance and lightning

S522 Xenon Light
S500 Headl.washer system/intensive cleaning
S520 Fog lights
S521 Rain sensor
S534 Automatic air conditioning
S508 Park Distance Control (PDC)
S548 Kilometre speedo

 

Wheels and drive

S210 Dynamic stability control
S202 Steptronic
S227 Sport susp.+low-slung+ride-height ctrl.
S216 Hydro steering-servotronic
S249 Multifunction f steering wheel

 

Environment and safety

S818 Battery master switch
S879 On-board literature, German
S851 Language version German
S863 Dealer List Europe
S801 National version Germany
S354 Windscreen, green-tinted upper strip
S386 Roof railing

 

Individual equipment

S775 Headlining anthracite

 

Other equipment

S998 Startup control, internal demand
S970 Business Package

Kjente feil:
* Jekkfester bak

* Treg servo

* Radio som kommer og går

* Noe stag/kuler i forstilling

* Mangler koppholder under klimapanel

* Litt pixelfeil i klimapanel

* Treg bakluke

Planer:
* Varrestoen ES6 eller ACS Rennesport typ 1 eller 2.
* Kw 1 coilovers evt vurderes andre kvalitets coilovers sett

* Soting av ruter
* Fikse feil

* Oppgradere litt stereo

 

Link til finn.no annonsen som poppet opp hos meg :

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=180300676&fbclid=IwAR2qcUrnt2ezSQEZ0fD7uCEGb0xASPlx9sdXSb88Rxz8Ez1Knnj9S2FiyAk

 

Så litt bilder, de 2 første er av bil når jeg kom hjem :)

Deretter med linselusa og påbegynt å gjøre den mer "meg". Ønsker meg noen 18" 3 delte kanthjul, men hadde 20" liggende og slenge som ble satt på frem til jeg får slike felger jeg ønsker :)

 

 

 

 

 

 

 

 

ritkig 1.jpg

Riktig.jpg

riktig 9.jpg

riktig 8.jpg

riktig 7.jpg

riktig 5.jpg

riktig 12.jpg

riktig 15.jpg

riktig 14.jpg

Endret av E39_Cato
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Shattered skrev:

Nydelig bil Cato! :D Håper denne blir beholdt i lang, lang tid. Hadde en tilsvarende 525d for noen år siden, og angrer på at jeg solgte den enda (5 år siden) :P

Håper du får bileni toppstand igjen også :D

Er vel 5år siden jeg solgte min forrige 530dat som var ålreit også. den har også vært dypt savnet :P

prøve å få den i orden igjen ihvertfall =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, sveigis skrev:

Gratulerer med fin bil .

Godt det faktisk går an å finne sånne eksemplarer enda 😀👍

 

begynner å bli langt imellom de, men det reflekteres jo stort sett i prisene også 😃

og tusen takk! =D

Endret av E39_Cato
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med den fineste 5 serien noen gang produsert :)

Utrolig hvor lavt priset disse er blitt. Husker drømmen var en slik lci 530d men da jeg var på finn for 5 år siden var disse over 130k. Kjøpte en e60 til 114k istedenfor, angrer enda på akkurat det. Så 40k er nok det disse skal koste, var bra du ikke prutet deg bort på denne 😊

Liker godt original looken, så det var med stor sorg jeg leste at det blir kantfelger og senk.... Men det er jo din bil. Det er vel ikke til å finne originale slike igjen snart. Verdimessig bør du gjøre ting du kan reversere tilbake til originalt før salg. 

Har en e39 520d selv og denne er også tung på rattet. De skal bare være tunge har jeg lest meg opp på... Om du har servotronic så kan en dings på tannstanga der være defekt. Jeg har ikke servotronic. 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Evopower skrev:

Gratulerer med den fineste 5 serien noen gang produsert :)

Utrolig hvor lavt priset disse er blitt. Husker drømmen var en slik lci 530d men da jeg var på finn for 5 år siden var disse over 130k. Kjøpte en e60 til 114k istedenfor, angrer enda på akkurat det. Så 40k er nok det disse skal koste, var bra du ikke prutet deg bort på denne 😊

Liker godt original looken, så det var med stor sorg jeg leste at det blir kantfelger og senk.... Men det er jo din bil. Det er vel ikke til å finne originale slike igjen snart. Verdimessig bør du gjøre ting du kan reversere tilbake til originalt før salg. 

Har en e39 520d selv og denne er også tung på rattet. De skal bare være tunge har jeg lest meg opp på... Om du har servotronic så kan en dings på tannstanga der være defekt. Jeg har ikke servotronic. 

Tusen takk :) sett disse i "alle" prisklasser så vanskelig å bli helt klok på de om dagen, men føler at bunnen er nådd og det nå går oppover igjen :)

Kantfelger og senk er heldigvis reverserbart, og skal ikke noen inngripner inn som "ødelegger" bilen. Men skal jeg trives med den så må det være en bil jeg må snu meg etter 2 ganger når jeg har parkert den ;) Har jo de orginale 17" felgene og de blir nok liggende til den evt skal selges slik at den kan være 100% original.

i følge utstyrslisten så skal jeg ha servotronic, så får sjekke opp det du nevner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilen din har servotronic, oppleves den tong på rattet har enten gm3 modul eller servotronic ventil streiket.  for å feilsøke ventilen så kan du måle motstand, den skal ha mellom 7 og 9 ohm når den fungerer.  min hadde 3 ohm og fungerte ikke, enten måler du rett på ventil eller så måler du pin 9 og 11 på det store stikket på gm3.

gratulerer med pen bil, titansilber er absolutt den beste fargen på e39 etter topazblå når vi snakker ikke-individual farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

bilen din har servotronic, oppleves den tong på rattet har enten gm3 modul eller servotronic ventil streiket.  for å feilsøke ventilen så kan du måle motstand, den skal ha mellom 7 og 9 ohm når den fungerer.  min hadde 3 ohm og fungerte ikke, enten måler du rett på ventil eller så måler du pin 9 og 11 på det store stikket på gm3.

gratulerer med pen bil, titansilber er absolutt den beste fargen på e39 etter topazblå når vi snakker ikke-individual farger.

Tusen takk for tips! :) Da får jeg se om jeg blir litt klokere imorgen.
Liker titansilver veldig godt selv, men favoritten min er nok antrazit fargen :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...