Gå til innhold

545e i praksis


Pekka
 Share

Anbefalte innlegg

Interessant å høre dine betraktninger @Pekka. Jeg er veldig spent på hvordan jeg selv vil oppleve bilen. Det at den ikke kan forvarme batteriet er en bommert, og at ikke elmotoren går fra start under 0 grader. Nå er det jo ikke mange ganger i året det er under 0 gader sånn egentelig, og jeg har bilen i garasje hvor det er 10 grader om vinteren. Sånn sett så kan jeg vel "lure" den ut på ren strøm selv når det er under 0 grader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant lesning, men samtidig synes jeg det er bemerkelsesverdig hvor lite kontroll man nå vil ha over bilen. Når man er nødt til å holde venstrefoten på bremsen og høyrefoten på gassen samtidig for at motoren ikke skal slukke, mener jeg det hele har gått for langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan fint kjøre 100% elektrisk under 0 grader. Forvarming av batteriet løser man med å utsette lading til rett før planlagt avreise. Sportsmodus starter motoren, men stopper den i kryss (i likhet med start/stopp funksjon på andre biler). Starter igjen med en gang man slipper bremsen og gir gass. Legger man girspaken i M/S så stopper motoren aldri, men bilen legger seg et gir lavere enn i D. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, K-E skrev:

Legger man girspaken i M/S så stopper motoren aldri, men bilen legger seg et gir lavere enn i D. 

Må bare sjalte den manuelt da for ikke å ha ett masete turtall?

Kan man forvarme bilen uten å være koblet til strøm, altså samme prinsipp som Webasto bare at man bruker av strømmen i batteriet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

 

Kan man forvarme bilen uten å være koblet til strøm, altså samme prinsipp som Webasto bare at man bruker av strømmen i batteriet?

Selvsagt :) Men man må passe på at det er strøm på batteriet. Dette kan kreve litt planlegging ved at man kjører på SAVE eDrive om man skal et stykke og vil ha igjen strøm til f.eks. avkjøling/oppvarming. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Marius2002 skrev:

Selvsagt :) Men man må passe på at det er strøm på batteriet. Dette kan kreve litt planlegging ved at man kjører på SAVE eDrive om man skal et stykke og vil ha igjen strøm til f.eks. avkjøling/oppvarming. :) 

Okei, ja det kan bli litt styrte kanskje. Med Webasto så er du egentelig garantert varm bil uansett, mens her må man planlegge litt. Nok en gang 1:0  til diesel...

Vet ikke helt jeg om dette PHEV greiene er noe for meg. Det høres så flott ut på papiret, elbil i hverdagen og fossilbil på langtur. Tror nok heller ren bensin passer meg, særlig når 540i kun er 6000,- dyrere enn 545e. Her kan jeg starte bilen og kjøre dit jeg skal uten å måtte trykke på en helvetes masse knapper og planlegge fra a til å. Så får jeg heller kjøpe/lease en billig PHEV ved siden av...kanskje en Kuga PHEV eller brukt Golf GTE til småkjøring. Men, da kan jeg egentelig kjøpe diesel igjen...liker M340d 😅

Men, jeg er fast bestemt på å gi 545e en sjanse først. Nå har jeg fantasert om en seksylindret ladbar 5-serie siden disse bilene begynnte å komme, så jeg blir nødt til å gi den en sjanse 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hybrid er ikke så ille, man blir ikke så styrt heller. Hvis ikke man lar bilen styre seg. Du har like mange muligheter i en PHEV som i en fossilbil :) Joda, det kan være smått irriterende en varm sommerdag og glemme å spare batteri, slik at kupéen ikke er nedkjølt til man kommer eller motsatt en kald vinterdag i på høyfjellet. Men det er ikke værre enn å trykke på SAVE eDrive når man ser batteriet er ish halvfullt. Blir en vane og ingen stress. Det er mer stress å koble i den kabelen hver dag, men det blir en vane det også og til slutt går alt på autopilot og man tenker ikke mye over det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Marius2002 skrev:

Når du valgte Sport; kicka du girkassa over i S eller valgte du Sport via knapp? :) Kicker jeg girkassa i S så stopper bensinmotoren aldri, det gjør den om jeg velger Sportsmodus på knapp. :) Den tvinger den igang sekundet du flipper staken i S faktisk. 

Takk for tips, valgte Sport via knapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, K-E skrev:

Man kan fint kjøre 100% elektrisk under 0 grader. Forvarming av batteriet løser man med å utsette lading til rett før planlagt avreise. Sportsmodus starter motoren, men stopper den i kryss (i likhet med start/stopp funksjon på andre biler). Starter igjen med en gang man slipper bremsen og gir gass. Legger man girspaken i M/S så stopper motoren aldri, men bilen legger seg et gir lavere enn i D. 

Kan du programmere inn når ladingen skjer, eller må man ut 05:00 for å plugge in ledningen hvis man skal kjøre på jobb kl. 07:00?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredrik 90 skrev:

...liker M340d 😅

 

M340d Touring hadde vært noe, eller litt raskere M340i Touring.  Ser ut til å være få brukte til salgs, og en ny koster like mye som/mer enn en 2020 M550d Touring.  Har lagret Finn-søk for alle tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Pekka skrev:

Kan du programmere inn når ladingen skjer, eller må man ut 05:00 for å plugge in ledningen hvis man skal kjøre på jobb kl. 07:00?

Du kan programmere når du vil den skal lade :) Mange velger at bilen skal lades på natt da strømmen ofte er billigst. Jeg har valgt "lad straks" slik at den starter å lade med en gang.  For er jeg ferdig på jobb 14:00 og så skal jeg ut å kjøre igjen kl. 20:00 så er batteriet fullt igjen. Med ladestasjon går ladehastigheten raskere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin oppsummering @Pekka

Kanskje 530e touring hadde vært noe for dere? Iogmed du tenker stasjonsvogn hadde vært bedre for deres behov, 545e har overskudd av krefter, mer enn man får brukt, og du kan legge til edc og andre godsaker og likevel spare penger på 530e :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evopower skrev:

Fin oppsummering @Pekka

Kanskje 530e touring hadde vært noe for dere? Iogmed du tenker stasjonsvogn hadde vært bedre for deres behov, 545e har overskudd av krefter, mer enn man får brukt, og du kan legge til edc og andre godsaker og likevel spare penger på 530e :)

 

En 530e Touring hadde vært et godt valg.  Men, jeg ønsker meg noe med mer krefter og da er det ikke så mange stasjonsvogner å velge i: M550d, M340d og M340i, de er cirka like raske som 545e, og så er det E63s, E53, CLA45s (blir litt liten?), og noen Audier.  En M5 Touring hadde vært perfekt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...