Gå til innhold

Hva er vitsen med sotede glass?


Ove67
 Share

Anbefalte innlegg

On 12/9/2020 at 2:37 PM, papertiger said:

Kan jeg spørre hvordan det er å rygge etter innerspeilet ut bakruta på en sedan eller i det hele tatt en moderne bil med sin tykke struktur og relativt sett svært små vindusflater?

Jeg så ikke via innerspeilet. Jeg så direkte ut gjennom den altfor mørke bakruten. Får bruke sidespeilene neste gang. Ryggekameraet er noe begrenset i mørket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, BMWE39turbo said:

Bruker vel sidespeilene for rygging? Om man er avhengig av klar bakrute for å rygge burde man kanskje la bilen stå. 

Nei - jeg er ikke avhengig av det. Men det er et minus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/10/2020 at 4:34 PM, Basse Lusk said:

Men det uslåelige er godt ryggelys, sensorer, ryggekamera OG usotede vinduer! Hvis Norge var et selvstendig land uten bindinger til EU, er jeg sikker på at mørke vinduer ikke hadde vært tillatt. Sikkerheten spesielt på vinterstid, der dagslyset varer bare noen få timer, tilsier egne regler for Norge. I kveld ble en kvinne rygget på her i Trondheim. Ofte er det barn som rammes i tragiske ryggeulykker. Ved rygging har føreren minst kontroll og størst behov for god sikt, da er det bakvendt å redusere sikten ved å sote vinduene.

 

En ting er å tillate sotede bakruter, men det må da vel finnes grense hvor mørke vinduene kan være. Jeg hadde sotet glass på min forrige bil (F10, 2011), men det var det ikke noe problem fordi de var ikke sotet for mye. Med bilen jeg har idag, har de tatt for mye Møllers tran!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Ove67 said:

Jeg så ikke via innerspeilet. Jeg så direkte ut gjennom den altfor mørke bakruten. Får bruke sidespeilene neste gang. Ryggekameraet er noe begrenset i mørket.

Mitt argument gjelder fortsatt. Å prøve å rygge ved å kun se ut gjennom bakruta på hvilken som helst moderne sedan, sotet eller ei, er for meg tøysete og ikke minst trafikkfarlig, da utsikten er for begrenset pga for lite areal. I tillegg til at du ikke ser noe av det som foregår under ruta. Med ryggekamera og sidespeil har du dekket hele området. Vil påstå at ryggekamera gir et bedre bilde i mørket enn hva en klarer å se ut en bakrute. Tror «dessverre» du taler for mange døve ører her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Med ryggekamera og sidespeil har du dekket hele området.

Du har null kontroll på trehjulssykkelen som er på stø kurs til å streife forbi bilen. Den ser du ikke uten at du vrir hodet og ser ut av sidevinduene bak. Stakkars, han ble bare tre år. Foreldre og søsken sitter igjen. Merkedagene er tunge. I dag begynner alle jevnaldrende på skolen. 18-årsdagen. Russetid og skoleavslutning. Sorgen varer hele livet. Nederst på gravsteinen står en inskripsjon: "Pappa, tenk om sotet glass hadde vært forbudt."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Basse Lusk det var en tragisk historie, som dessverre har skjedd og vil skje igjen. Jeg tenker derimot at originalt sotede ruter ikke har mye å si i en slik situasjon, igjen så skal man rygge inn på parkeringsplasser for å unngå slike situasjoner på vei ut. Godt ryggelys og riktig innstilte speil er veien å gå, samt at ryggekamera er et pluss. Jeg ser meg over skulderen jeg også ved rygging for å få 100% oversikt over området og situasjonen rundt, også det som speil og kamera ikke dekker.
Igjen er vi også forskjellig, og det er ingen fasit. Det er fullt mulig å mislike sotede ruter og lige så synes de er ekkel å se igjen, samtidig er det lov å synes at man ikke har problem med dette :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Basse Lusk said:

Du har null kontroll på trehjulssykkelen som er på stø kurs til å streife forbi bilen. Den ser du ikke uten at du vrir hodet og ser ut av sidevinduene bak. Stakkars, han ble bare tre år. Foreldre og søsken sitter igjen. Merkedagene er tunge. I dag begynner alle jevnaldrende på skolen. 18-årsdagen. Russetid og skoleavslutning. Sorgen varer hele livet. Nederst på gravsteinen står en inskripsjon: "Pappa, tenk om sotet glass hadde vært forbudt."

 

Hva som skjer på siden av bilen er en annen historie og som du påpeker; like viktig som bak. Klart en må snu seg for å dekke sidene. Men her var det området bak bilen som var tema. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...