Gå til innhold

Hva er vitsen med sotede glass?


Ove67
 Share

Anbefalte innlegg

Min nye G11 har sotede glass på bakruten, samt vinduene på bakdørene. Jeg ville ikke valgt det selv, men kjøper man brukt, må man kompromisse.

Jeg skjønner ikke poenget med sotede glass. Er det sol eller skarpt lys utenfor, kan man bruke den integrerte solskjermingen som finnes på alle disse tre rutene. Sotede glass blir dumt når det er mørkt....

Men det verste er at også glasset i takluken er sotet. For meg ødelegger det nesten halve poenget med takluke - nemlig å få lys inn i kupeen - spesielt vinterstid.

Hva synes dere om sotede glass?

Endret av Ove67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I rånetiden var det in med sotefilm fra biltema og bakrutene var kullsvart mens framrutene var klare. Derfor tenker jeg automatisk Harry og råning hver gang jeg ser sotede ruter. Selv på nye biler som har det originalt. Om det skal være soting så burde det gått helt frem for å lage helhet. Men det får vi ikke lov til i Norge. 

På min e61 er det en mørk toning, men ikke sånt at man kan kalle det soting. Og denne toningen går helt frem. Bruker persiennene i bak dørene de gangene sola er for sterk. Men som vestlending er jo bare det et problem 5 dager i året. Det er ellers så dystert ute at det å ha klare glass faktisk hjelper på trivselen inne i kupeen. Så det komme nok helt an på hvor man bor også.

Det er så mye mer klasse over det å ha ingen soting, heller jevn toning på alle rutene, spesielt på en bil som 7 serie.

Fordelene med soting mener jeg blir syltynne, da de har ingenting for seg annet enn at det ser kult ut for de under 30.

Men vitsen med det som trådstarter spør om...? Sikkert lettere å selge bilen enn en uten soting?

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formålet er jo som det står i utstyrslista; solskjerming. Det hjelper på å dempe temperaturøkning i bilen noe når den står i sola. For ikke å snakke om at det hjelper mot varme og direkte sollys når en har barn i baksetet. Bilen jeg har har ikke mulighet for integrerte solgardiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelene av sotet glass er flere slik jeg ser det. For min del å synes jeg det ser bra ut på de fleste nyere biler, iallfall om man har sorte lister rundt vinduer. Det hjelper for å skjerme for sol for oss som bor i den solrike delen av landet, det sparer i sin tid interiøret for unødvendig sol slitasje. Greit med barn i bil, de får ikke sola direkte i fjeset, og igjen det blir ikke så varmt for dem. Greit å kunne ha noe liggende i baksetet uten direkte innsyn, hvis man er på tur osv. På eldre biler med gammel design så er mørke ruter bare ulekkert synes jeg, det blir for "Biltema" for meg 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodig tema å ta opp synes jeg. "Poenget" med tonede glass er jo åpenbart solskjerming.

Noe annet er jo hva en foretrekker visuelt. Det blir derimot litt som å diskutere hva som er poenget med shadow line, hva som er vitsen med bredere bakdekk enn fremdekk eller hva som er hensikten med M-sport. Det handler om personlige preferanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Walkabout said:

Snodig tema å ta opp synes jeg. "Poenget" med tonede glass er jo åpenbart solskjerming.

 

Men jeg har jo egen integrert solskjerming på bakvinduene som kan settes opp eller tas ned utfra behov. Permanent solskjerming er passelig merkelig - det er da ikke sol hele tiden. Spesielt vinterstid synes jeg det gjør det unødvendig mørkt inne i kupeen.

Endret av Ove67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være enig i at det ser LITT pent ut fra utsiden. MEN så blir det så voldsomt skille mellom bakdør-vinduer med soting og fordør-vinduer uten. Hvis jeg ser bilen rett bakfra - OK litt pent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Ove67 skrev:

Faktisk er jeg så sur på det mørke glasset i takluken at jeg vurderer å skifte det ut med glass uten soting.

Noen som vet om det lar seg gjøre? Koster sikkert en fot og en arm, men.....

tror du kommer til å angre på å fjerne toning der.... når sola står riktig irriterer jeg meg grønt over hvor jævli sola kan steike gjennom der selv med sot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Ingvaldsen said:

tror du kommer til å angre på å fjerne toning der.... når sola står riktig irriterer jeg meg grønt over hvor jævli sola kan steike gjennom der selv med sot

Men i de tilfellene lukker jeg da igjen den helt lystette gardinen.

Hadde takluke uten soting på min forrige bil (F10). Helt topp det. På vinterstid er det å slippe inn det lille dagslyset som finnes, etter min mening taklukens viktigste funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ove67 skrev:

Skal være enig i at det ser LITT pent ut fra utsiden. MEN så blir det så voldsomt skille mellom bakdør-vinduer med soting og fordør-vinduer uten. Hvis jeg ser bilen rett bakfra - OK litt pent...

Her er jeg delvis enig. På touring ser det best ut, for da får man sotet alle fem rutene bak B-stolpen - det blir ikke like 50/50 som på en sedan eller coupe. Dog er det alltid bedre enn alternativet, som er ikke soting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kjennern said:

Hvorfor sjekket du ikke dette før du kjøpte bilen? Solskjerming er et must i mine øyne.

Som jeg nevnte i første post: når man kjøper brukt, må man kompromisse.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...