Gå til innhold

Tips til bra klosser

E.C.
 Share

Anbefalte innlegg

Har calipere fra 540-550 og har allerede fått tak i originale 348x30 skiver til en ålreit pris for min E61, mangler nå bare klosser. Lurer på hva jeg skal kjøpe og evt. hvor. Ønsker lite støv, kjører ikke på bane, noe aktiv kjøring her og der. Shortlist er:

• Originale, GS/Koed
  • Hella/Pagid hos Koed
  • Textar?
  • EBC greenstuff/redstuff?

Hva tenker folk? Koed skriver at Pagid er nesten å betrakte som originale, de er halve prisen av de originale, så er kanskje de som frister mest. Håper på noen tips, tenker å få bestilt i løpet av helga ettersom nåværende bremser er "ferdige". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var Redstuff klosser på 335en min og jeg syns de virket ganske greie mtp støv. Belegget var løsnet fra klossen nå når de ble tatt av, men vet ikke hvor lenge de har stått på så det kan jo like gjerne være pga alder :P

Nå har jeg ATE Ceramic klosser, så er spent på å se hvordan de er etterhvert som de er "bremset inn" skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips så langt. Ferodo virker å være litt mer race-kloss enn det jeg egentlig trenger, samt at de ser ut til å være litt vanskelig å få tak i. 

Redstuff/Greenstuff greier jeg ikke helt å skjønne meg på, de drar inn vekt av bil og hestekrefter samtidig som de sier at bremsene er bedre enn OE. Hvis sistnevnte stemmer så skjønner ikke jeg deres anbefalinger om å bruke grønn på lette biler og rød på tunge, OE har vel dimensjonert bremsesystemet til å være passende og hvis EBC sine klosser er bedre enn det igjen så bør det vel ikke være noe sak? Samtidig har jeg lest om belegg som løsner før, så er litt skeptisk der også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter gammelt så var greenstuff/redstuff noe ræl, men flere i senere tid sier dem er helt ok. Det med tyngre/lettere biler er vel varmen som oppstår under ekstrem nedbremsing, de mener vel at den ene klossen kan trålere høyere topptemperstur. Men hvis du ikke trenger bedre enn en god original kvalitetskloss slik jeg leser det så er vel brembo, ate, zimmermann etc god nok. 

Autodoc fører det meste av klosser, også ferodo ds serien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gikk jeg for Pagid, ettersom Koed hadde den mest fornuftige pakken prismessig. Får vel ikke sjekket så mye for bremsestøv nå før vinteren, men jeg skal prøve å huske å oppdatere etter at det har gått en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gått for originale. Jeg kjørte med Pagid på E87 med E90 325i bremser på. 330mm skiver foran. De klossene la fra seg et irriterende belegg på skivene når de ble brukt litt hardt. Ende opp med at det ble områder på skiva som hadde en annen friksjon og dermed ble det risting i rattet ved oppbremsing. Sandblåste skivene å satte på originale klosser.. Da ble det bra..

2017-05-25_12_51_28.thumb.jpg.de9006cadfb278874c5914c1ca44aef7.jpg

Endret av Øyvind L.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, E.C. skrev:

Hmmm, så ikke så bra ut det der nei. Er det lenge siden? Ser at bildet ditt har 2017 i navnet, mulig de har blitt noe bedre nå i etterkant?

Dette var i 2017 ja.. Vet ikke om de er blitt bedre, men tvilsom. Man får det man betaler for er min erfaring. Slik er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, E.C. skrev:

Gikk det i det minste greit å sandblåse vekk da? Ser for meg at det lar seg fikse med litt børsting og nye klosser om jeg skulle oppleve det samme. 

Fikk sandblåst vekk det meste. Så ble resten slitt vekk etter litt kjøring. Min erfaring er at det går fint å kjøpe uoriginale skiver, men billige klosser er ikke bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...