E.C. Skrevet Oktober 5, 2020 Forfatter Share Skrevet Oktober 5, 2020 Jeg er selvfølgelig enig i det at pris til en viss grad korrelerer med kvalitet, men det kan være litt vanskelig å finne en "sweet spot" som forbruker. BMW tar litt påslag for logoen klistret på og det er ikke til å komme unna. Det er heller ikke helt uvanlig at butikker opererer med opp mot 100% prisforskjell for samme aftermarket vare, da blir det enda vanskeligere å orientere seg. Hadde man bare hatt en butikk med flatt påslag som man kjøpte fra ville det ha vært litt lettere å gjette kvaliteten. Det finnes klosser helt ned til 350 kr på eurodel, så jeg får håpe at Pagid til rundt 1000-lappen ikke er helt nede på bunn. Jeg setter faktisk veldig stor pris på at du tok deg tid til å skrive om problemet du hadde med Pagid, slik at jeg vet med en gang hvor jeg må rette blikket om jeg skulle oppleve noe tilsvarende, men jeg håper at jeg slipper. Pakken er allerede på vei. Øyvind L. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svendis Skrevet Oktober 5, 2020 Share Skrevet Oktober 5, 2020 Jeg byttet til Textar epad keramiske klosser for snart et år siden. Med disse er det virkelig betydelig mindre bremsestøv og stålspon på felgene. Før måtte jeg vaske felgene med flyverustfjerner annenhver mnd, nå er det blitt til en halvårlig rutine.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Oktober 5, 2020 Share Skrevet Oktober 5, 2020 Bosch-klossene er billige og gode, men de støver ganske mye ja. EBC sine performance-klosser har jeg ikke prøvd, men når deres egne brosjyrer sier at de trenger forvarming fra yellowstuff og oppover for å fungere optimalt, så vil jeg se de er mindre egnet for vanlige bruksbiler i hvertfall. Om "gateklossene" greenstuff er noe bedre enn OE/OEM vet jeg ikke, men jeg tviler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mathiseen Skrevet Oktober 5, 2020 Share Skrevet Oktober 5, 2020 Fornøyd med greenstuff, stopper som forventa og lite støv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 5, 2020 Forfatter Share Skrevet Oktober 5, 2020 3 hours ago, *MrB* said: EBC sine performance-klosser har jeg ikke prøvd, men når deres egne brosjyrer sier at de trenger forvarming fra yellowstuff og oppover for å fungere optimalt, så vil jeg se de er mindre egnet for vanlige bruksbiler i hvertfall. Om "gateklossene" greenstuff er noe bedre enn OE/OEM vet jeg ikke, men jeg tviler. Samtidig skriver de at de gule har bedre cold-bite enn røde/grønne, da kan man jo lure. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
warg Skrevet Oktober 6, 2020 Share Skrevet Oktober 6, 2020 (endret) Hadde EBC Greenstuff på den gamle E46 min, de bremset ganske så bra. Eneste som gjør at jeg styrer unna disse var at jeg fikk en voldsom kvinelyd ved svak nebremsing. Alle andre typer klosser og skiver som jeg har handlet på GS har jeg aldri hatt noen problemer med. Heller ofte mot BOSH eller nye merket som jeg har sett TRW. Endret Oktober 6, 2020 av warg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Oktober 6, 2020 Share Skrevet Oktober 6, 2020 Ebc et ok hvis du skal ha "Det billigste" og det var ebc. Textar og eller jurid er oe alternativene, og langt bedre. Skal man ha klosser til "trackday" eller tilsvarende finnes det langt bedre alternativer, og ebc burde fortsatt ikke vurderes. Øyvind L. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Oktober 6, 2020 Share Skrevet Oktober 6, 2020 EBC har i mange år blitt omtalt som "hardpresset kumøkk" TRF reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 6, 2020 Forfatter Share Skrevet Oktober 6, 2020 Det blir da igjen det med pris og at det er vanskelig å avgjøre hva som er billig og ikke, her er et utvalg klosser som passet min bil: Originale: 2013,- NOK, inkl 10% rabatt - Koed EBC "standard": 722,- NOK, inkl 35% rabatt GS EBC grønn: 1416,- NOK, inkl 20% rabatt - GS EBC rød: 1651,- NOK, inkl 20% rabatt - GS EBC gul: 1972,- NOK, inkl 20% rabatt - GS Textar: 835,- NOK, inkl 10% rabatt - Koed Hella/Pagid: 964,- NOK, inkl 10% rabatt - Koed Alle produsenter briefer med hvor bra de er, så det blir egentlig håpløst før man tar en tur innom "livets knallharde skole" og finner ut av selv. Det kan hende at Pagid duger til mitt bruk, ellers får jeg holde øynene oppe for Textar/Jurid neste gang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Oktober 7, 2020 Share Skrevet Oktober 7, 2020 Jeg prater fra erfaring med alle de nevnte, og langt flere. Den hundrelappen mellom EBC og Textar endrer ikke på anbefalingen. Men, jeg har faktisk EBC klosser på ene bilen min nå, ikke fordi de er hverken gode eller billige, men fordi det var det eneste som var tilgjengelig på dagen. Det er med andre ord "ok" å kjøre på (som alle andre billige klosser), men de er ikke å foretrekke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet Oktober 7, 2020 Share Skrevet Oktober 7, 2020 3 minutter siden, TRF skrev: Jeg prater fra erfaring med alle de nevnte, og langt flere. Den hundrelappen mellom EBC og Textar endrer ikke på anbefalingen. Men, jeg har faktisk EBC klosser på ene bilen min nå, ikke fordi de er hverken gode eller billige, men fordi det var det eneste som var tilgjengelig på dagen. Det er med andre ord "ok" å kjøre på (som alle andre billige klosser), men de er ikke å foretrekke. Kan du utdype hvorfor du mener EBC er slik? Må vell til med noe bedre enn OEM klosser etterhvert til F20n. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet Oktober 7, 2020 Share Skrevet Oktober 7, 2020 (endret) Har kjørt med EBC Yellowstuff klosser og EBC Turbogroove skiver på Z4en min siden 2011. Har jo gått noen klosser, men de har fungert meget godt både på vei og bane. Har som regel hatt en banehelg i året på Rudskogen eller Våler samt noen trackdays på lokale småbaner. Endret Oktober 7, 2020 av StigJ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Oktober 7, 2020 Share Skrevet Oktober 7, 2020 1 time siden, ahj skrev: Kan du utdype hvorfor du mener EBC er slik? Må vell til med noe bedre enn OEM klosser etterhvert til F20n. Jeg har ikke prøvd alle compouds av ebc bare så det er sagt. Men du finner masser erfaring om EBC fra de som har prøvd det, og gjerne de som har gått over til noe annet. Mange som kjører det vil forsvare EBC (som man ofte gjør med egne kjøpe), men ofte uten å ha prøvd de reelle alternativene. For å mene noe om klosser må man mene noe om hva de skal gjøre for deg. På en vanlig bruksbil er det gjerne ting som friksjonskoeffisient, modulering, hvor høy varme de tåler, hvordan friksjonen forandrer seg med temperatur, hvor harde de er på skivene, og hvor mye de støver. EBC har aldri imponert, på noe vis. Du vil ikke se veldig mange "seriøse" som kjører ebc. Til vanlig "allround" bruk, fungerer originale/textar/jurid utmerket. Langt bedre enn alle andre "standard" klosser. De legger ikke igjen slike belegg som mange klosser gjør, og de driver ikke å "deler seg" fra plata. Trenger du noe som tåler enda mer temperatur snakker vi om en typisk "trackday kloss". Her finnes det flere å velge i. Ferrodo er populært, samt PFC som vi også er forhandlere av. Dette er klosser som gjerne har noe mer bitt, og tåler noe mer temperatur enn de originale (som tross alt allerede er ganske bra). Dette må dog ikke forveklses med en "race" kloss. De tåler typisk ikke 12 runder max attack på en bane som krever litt av bremsene (våler, rudskogen), på en bil som er satt opp fra "race" (mer grep). De tåler dog den typiske klubb/trackday kjøringa helt fint. De tåler også ringen og lignende uten problemer. Når man går over på "race" klosser får man brått et bra spekter med compounds å velge i. Disse har typisk betydelig høyere friksjon, er lineæare og presise i modulering begge veger, er langt hardere mot skiver, og tåler veldig høye temperaturer. Enkelte kan bite relativt dårlig når kalde (dette problemer er dog ikke like stort i dag). BMW bruker ikke EBC (textar og jurid). BMW Motorsport bruker ikke EBC (de bruker i hovedsak PFC og Pagid race klosser, enkelte tilfeller av Ferrodo og Raybestos). Porshce bruker ikke EBC, ei heller Porsche Motorsport. Jeg vet ikke hva de "vanlige" bilene bruker, men jeg vet at Porsche motorsport (og de gromme bilene) går på PFC i dag. uglefossen, E.C. og Evopower reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 7, 2020 Forfatter Share Skrevet Oktober 7, 2020 2 hours ago, TRF said: Jeg prater fra erfaring med alle de nevnte, og langt flere. Den hundrelappen mellom EBC og Textar endrer ikke på anbefalingen. Jeg tenkte egentlig mer på f.eks. EBC gul og at den ligger tilsynelatende på OE-pris og er "dårligere"? I de fleste tilfellene på en bruksbil så tenker man egentlig ikke at ting som koster opp mot OE-pris skal være dårligere, originale deler er tross alt dyre og har ofte en god slump påslag pga. logoen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Oktober 7, 2020 Share Skrevet Oktober 7, 2020 Ok, så du spør om en EBC kloss, som koster like mye som original klosser (i ditt tilfelle ca 2000) som en mer aggressiv kloss enn originalt? Problemer er nettopp hva er "bedre" (ref lista over med karakteristikker). Min erfaring, og andres som bruker mye brems, er at EBC generelt ikke er verdt å bruke hverken tid eller penger på. Skal du ha en trackday kloss, kjøp en trackday kloss fra en mer habil leverandør. Jeg tror (tar litt fra hukommelsen) at våre PFC trackday klosser kun ligger like over det i pris (men de finnes ikke til alle biler). Det samme kan sikkert ferrodo (og tilsvarende) få til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå