Gå til innhold

Erfaringer/Informasjon med/om G30 530e


LoKi
 Share

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, LoKi skrev:

Jeg vet at det er det ideelle, og at det gir mest rekkevidde og alt sånt. Men at man MÅ gjøre det på vinteren er jo talentløst. Hadde en ren elbil vært slik, så hadde den vært ubrukelig i praksis. Så da får jeg bare spart de planlagte kald-startene, ikke de tilfeldige. Og jeg kan heller ikke lade batteriet umiddelbart, jeg må vente til rett før planlagt avgang.

Dette er ikke bra nok, rett og slett.

Spør du meg så blir nå elbilene ubrukelig også hvis de ikke blir ladet jevnlig. Blir batteriet kaldt får du lite effekt og kort rekkevidde.. Og lang ladetid hvis du må på hurtiglader.

Jeg har heldigvis lader lett tilgjengelig, så plugger bestandig i min. I fjor vinter startet bilen på strøm hver dag, legger bare inn ønsket avreisetid i appen. Viktig å ha lader da. Nødladeren som følger med bilen leverer ikke nok strøm til å varme kupe og batteri samtidig. Det ser jeg på min også. Tar av batteriet for å varme bilen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Marius2002 skrev:

@mslello Min har mindre % gjenstående ved forvarming når nødlader ikke er koblet i, enn ved at den står i. Altså må det lade litt samtidig med nødlader. Likevel er det ikke til å sammenligne med ladeboks/hurtiglader. :) 

Lader jeg på mer en 10A, så har bilen 100% etter formvarming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå når jeg bestilte ny bil så kjøpte jeg meg en BMW wallbox som jeg fikk bruke på F30 før den ble solgt og det var helt ypperlig, mye raskere lading og varm bil med 100% strøm. Og det tenker jeg er nødvendig spesielt på første generasjon hybrid med den elendige rekkevidden. Og si at det er «for dårlig» vet jeg ikke, kjøper man EL/hybrid så burde man og kjøpe det som kreves for å gjør det optimalt, ellers får man tåle en kald start her og der. Jeg mener på jeg leste en plass at eier man EL/hybrid så er man pliktig til å kjøpe skikkelig ladeboks om man skal lade hver dag, er vell en grunn til det heter nødlader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, mslello skrev:

Lader jeg på mer en 10A, så har bilen 100% etter formvarming.

Interessant!

Ved 10A lader du på 2,3kW på 230V 1-fas. Jeg tror det er flest 230V 1-fas i landet, selv om jeg ser og hører at det er trenden å fikse 400V 3-fas der det lar seg gjøre om man tar kostnaden.

På 230V 1-fas ved 32A kan man lade 7,4 kW, men her i kommunen godtar ikke kraftselskapet søknader på mer enn 16A. Altså er set meste JEG kan få 3,6kW ved montering av ladestasjon. Dette varier fra kommune til kommune/kraftselskap til kraftselskap. Hadde jeg hatt 400V 3-fas hadde jeg ved 16A bare kunne ladet 11kW, selv om man får mange ladere med 32A på markedet. Noe som hadde gitt 22kW ved hjemmelading. :) Litt forskjell fra 3,6 til 22 :D 

Jeg vet ikke hva det svakeste på nødladeren er, men det lader jeg med. Regner med det er 1,4kW eller noe(?), må se. Og det er faktisk betydelig forskjell opp til 3,6kW her også. Konklusjon er vel at man må belage seg på å investere i hjemmelader om man ønsker full utnyttelse av hybrid-/elsystem :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er det litt innsausing av parameter.

En ting er den teoretisk effekt som laderen gir, en ganske annen er effektkurven som batterier lades.

Jeg vet ikke hva F30 eller hybrider «kan» lades med i farten, men kurven flates ut jo mer strøm man har på batteriet. Så det er ikke nødvendigvis at man sparer voldsomt med tid om man øker effekten, det er det BMW og batteriet som «bestemmer».

Sladden som medfølger går vel fra 8A til 13A mener jeg å huske?

Hvis dere bruker begrepet «nødlader» - som en vanlig schuko utendørs stikkkontakt, kan denne belastes med maks 8A i 8 timer hvis hukommelsen min stemmer?

@Marius2002 trodde dette bare gjalt gater/områder med solid underdekning. Kan ikke forestille meg at det gjelder en hel kommune?

Generelt lager A/S Norge 10T med strøm som går i 🚽 eller selges og det kan økes ganske betydelig om den politiske viljen hadde vært der.

Så mengden står det ikke på, men kanskje nettet du er under er veldig underdimensjonert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy det har du helt rett i at det er forskjell på teoretisk effekt og den faktiske effektkurven :) Det burde jeg helt klart tatt med, men regner med dette sier seg litt selv og at man derfor kan operere med teoretisk effekt på et forum når man snakker på generelt grunnlag. :) Jeg kunne faktisk gått nærmere med ladekurver, men jeg hadde ikke det foran meg, men absolutt interessant dette også!
 

Hele Molde Kommune under Istad Kraft får ikke godkjent mer enn 16A lader hos privatkunder, dessverre. Ihvertfall ikke enn sålenge. Man får jo flere 32A-ladere som kan justeres ned til 16A, som man kan øke til 32A om selskapet åpner for det senere:) 

Så litt under min sladd nå, der står det 10A, 2,4kW. Jeg lader likevel på det svakeste(innstilt i bil) med nødladeren selv om jeg har en dedikert kurs. Jeg vet ikke hva som skjer om jeg øker innstillingene i bilen. Vil sladden hjelpe til å regulere? Redd for varmgang :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, mslello said:

Spør du meg så blir nå elbilene ubrukelig også hvis de ikke blir ladet jevnlig. Blir batteriet kaldt får du lite effekt og kort rekkevidde.. Og lang ladetid hvis du må på hurtiglader.

Jeg har heldigvis lader lett tilgjengelig, så plugger bestandig i min. I fjor vinter startet bilen på strøm hver dag, legger bare inn ønsket avreisetid i appen. Viktig å ha lader da. Nødladeren som følger med bilen leverer ikke nok strøm til å varme kupe og batteri samtidig. Det ser jeg på min også. Tar av batteriet for å varme bilen da.

Jeg har laderen jeg har brukt på både en Tesla X og en Tesla 3P. Den gir 16A, og holder i massevis til dem - da er det rart om den ikke holder for å lade 330'en :P

Problemet er at den må være "ferskt" ladet for å gi nok strøm fra batteriet til å kunne bruke el-drift. Og da mister man fleksibiliteten.

22 hours ago, Snagg30 said:

Nå når jeg bestilte ny bil så kjøpte jeg meg en BMW wallbox som jeg fikk bruke på F30 før den ble solgt og det var helt ypperlig, mye raskere lading og varm bil med 100% strøm. Og det tenker jeg er nødvendig spesielt på første generasjon hybrid med den elendige rekkevidden. Og si at det er «for dårlig» vet jeg ikke, kjøper man EL/hybrid så burde man og kjøpe det som kreves for å gjør det optimalt, ellers får man tåle en kald start her og der. Jeg mener på jeg leste en plass at eier man EL/hybrid så er man pliktig til å kjøpe skikkelig ladeboks om man skal lade hver dag, er vell en grunn til det heter nødlader. 

Som nevnt har jeg ladeboks, siden jeg også er Tesla-eier. Så jeg har "det som kreves". Problemet er at den krever mye mer enn en ren elbil for å fungere slik man forventer.
Det er 16A lading med korrekt jordfeilbryter, bare så det er sagt. Egen kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...