Gå til innhold

Erfaringer/Informasjon med/om G30 530e


LoKi
 Share

Anbefalte innlegg

"En venn" vurderer å bytte ut Teslaen sin med en BMW 530e. Hvordan er erfaringene med denne, både teknisk og som hverdagsbil?
Man ser ofte at motortypene til BMW har noen skavanker - er det noen av disse på den som benyttes på denne modellen?

Og hvordan er "standard" utstyr i forhold til app/forvarming? Må man ha "Webasto" i tillegg, eller er den elektriske delen av bilen tilstrekkelig for å gi en fullverdig forvarming?

Som sagt, spør for en venn ;)

Endret av LoKi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har330e, som i prinsippet er samme greien. 

Motoren heter B48. Ikke lest noe overveldende negativt om denne ennå, og vår  har også fungert fint de første 30000km. Var jo litt spent på start/stopp med en avansert turbomotor, men ser ut som den takler det fint. Vi er også bevisst på å minimere nettopp start/stopp mest mulig. Det er ikke noe problem om man er litt bevisst.

Elektrisk forvarming fungerer fint. Smart å aktivere denne fra app mens bilen fortsatt er koblet til lader, så starter man med fullt batteri OG varm bil. Den er nok ikke like "tekno" som Teslaen, og heller ikke like rask, men den er betraktelig bedre bygget og absolutt rask nok. Kjøper man siste versjon er også rekkevidden betydelig forbedret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du fra når ble det utvidet rekkevidde? Ser at nyprisen på dem er såpass høy at det neppe er aktuelt å hente ut en ny. Og jeg (evt vennen min) har god erfaring med å handle BMW'er som er et par år gamle om de ikke har rullet 100k+.
330e xDrive starter på 530', og med tanke på prisdumpet når den er ny så blir det fort veldig kostbart.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått med meg noen av de brukererfaringene her samt prøvekjøringsreferatene her inne på de forskjellige to G20 330e og G30 530e. Har også hatt 330e selv på lån en dag, har ikke prøvd G30. Det virker som at flere mener at G20 330e er en betydelig bedre bygget pakke enn G30, for ikke å snakke om sprekere. Jeg synes 330e'en jeg prøvde framstod som rampete, inspirerende og direkte sprek å kjøre. Hvordan er prisbildet på en brukt bakhjulstrekker av disse sammenlignet med en tilsvarende G30? Er det allerede vurdert av "vennen din" og kommet fram til at kun G30 er aktuelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G20 3-serien hadde forlenget rekkevidde og økt ytelse fra den kom. Den er også større enn f.eks. en E39, så det er ingen liten bil. Jeg har kjørt en slik (har "bare" F30 330e selv) og den er skikkelig kvikk, romslig og god å kjøre. Du kan nok få en slik uten xDrive til en noenlunde kurant pris nå. De ble også pushet hardt som leasingbiler i M-sportutgave en periode. Det var leasingdealer som nesten var for god til å være sann. Helt sikkert noen slike på markedet også.

Dersom det MÅ være G30 og forlenget rekkevidde, så blir det fort mer kostbart ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G30 530e er veldig mye bil for pengene, man får en ganske ny bil med masse nybilgaranti igjen for under 500 000 kr. Dette er helt klart en god deal! Utvalget er også veldig bra, alle de som før kjøpte 520d og 525d kjører jo nå 530e. Ett søk på Finn.no avslører at man kan være kresen på utstyr og farge og likevel ha mye å velge i. G30 er en veldig komfortabel bil å kjøre rundt i, 530e drivlinjen er svært komfortabel og sømløs. Men bilen er litt satt å kjøre og man kjenner den ekstra vekta som batteriet utgjør. Den er helt klart mer rettet mot komfort kontra sport. Rekkevidden er jo også alt for liten, men det igjen kommer an på hva du skal bruke bilen til. 

Flere nevner G20 330e og det vil jeg påstå egentelig er en bedre løsning. Jeg har ikke kjørt denne selv, men den får veldig mye posetiv omtale. Den skal være både rask og morsom å kjøre. Rekkevidden er vel også ett knepp bedre. Isolert sett så er det heller ikke mange grunner til å velge G30 fremfor G20...det har ratt og slett blitt en knakende god bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! Tar gjerne flere, så ikke stopp :)

Det er en flod av 2018 G30 nå, som jeg vil tro har vært leaset i 3 år. Bilia Skøyen alene har 10 stk. Generelt er det mye mer utstyr på dem enn G20, så det er egentlig det som har dratt meg dit. Samtidig som jeg kjørte F10 i gamle dager, og den var herlig. Og jeg testet en del F20, og de hadde veldig dårlig stereo, noe som er viktig for meg.

G20 kom vel med 292 hk, og ikke 252? De koster i hvert fall 100k mer enn G30, noe som egentlig gjør at de er over budsjett :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

530e fikk forlenget rekkevidde nå i 2020. Så alle brukte 530e har den korte rekkevidden. Når det er sagt synes jeg mange 530e på finn er av type importørspekka kampanjemodell. Lite fancy modeller av brukte 530e, dersom alt utstyr og uvanlige fargevalg er i deres smak. 

Prisfallet har vært stort, nypris kanskje 700k og nå får man en 17 modell til 400k. Jeg mener de fremdeles har et verditap i vente, da modellen allerede er gammeldags sett med el rekkevidde. Får man en slik ytterligere 100k ned i pris er det uten tvil et godt kjøp. Da med relativt konservativt utstyr og farge. 

Ja, g20 330e er et bedre kjøp, men jeg synes den fremdeles er trang. Nye G30 530e hadde vært mitt valg om det var plass og design som sto i fokus. Husk at baksete plassen i 5 serien ikke er mye bedre enn i 3 serien. Bmw skal konsekvent lage lite baksete plass i bilene sine, man må opp i x7 eller 745L før man kan kalle det ok. Man merker den økte plassen i 5 serien mest i bredden, bagasjen og i generell plass rundt føreren. 

Fronten på g20 er litt too much, mens på G30 harmonerer hele designet bedre. Men smaken jo delt hos folk :)

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg skulle finne en til ca samme verdi som Teslaen, og da er det bare G30 og F20 som er innenfor budsjett. Jeg kjører så lite nå kontra før at det er egentlig ikke verdt å bruke mer penger på det. Når jeg skal på tur så er det sommer, og da er det Ducati som gjelder.

Jeg savner skikkelig adaptiv LED, og alt det som bare funker på BMW som ikke funker på Tesla.

Skal jeg bla opp 6-700 lapper så blir det M3!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg mikser på modeller her.
F30 og G30 er alternativene, og F30 synes jeg ikke er en spesielt bra bil. Jeg har hatt F33 som jeg likte veldig godt, men det er stor forskjell på 3- og 4-serie.

G30 er en generasjon nyere, så F30 er egentlig ikke et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, LoKi said:

Jeg tenkte jeg skulle finne en til ca samme verdi som Teslaen, og da er det bare G30 og F20 som er innenfor budsjett. Jeg kjører så lite nå kontra før at det er egentlig ikke verdt å bruke mer penger på det. Når jeg skal på tur så er det sommer, og da er det Ducati som gjelder.

Jeg savner skikkelig adaptiv LED, og alt det som bare funker på BMW som ikke funker på Tesla.

Skal jeg bla opp 6-700 lapper så blir det M3!

Nå vet jeg ikke hva Teslaen din er verdt og hva budsjettet ditt er, men hva slags bil er du ute etter? Behagelig cruiser eller morobil? Hhv. G30 eller F20? Til sistnevnte og lite kjøring hadde jeg muligens sett etter en kraftig motorisert F20, f.eks. denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=186531303. Jeg velger å tro at den gir deg desidert flest smil de timene du tilbringer i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, papertiger said:

Nå vet jeg ikke hva Teslaen din er verdt og hva budsjettet ditt er, men hva slags bil er du ute etter? Behagelig cruiser eller morobil? Hhv. G30 eller F20? Til sistnevnte og lite kjøring hadde jeg muligens sett etter en kraftig motorisert F20, f.eks. denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=186531303. Jeg velger å tro at den gir deg desidert flest smil de timene du tilbringer i bilen.

Teslaen er verdt 470-480'.
Jeg er usikker selv på hva jeg vil ha, jeg tenkte jeg skulle prøve G30 30e på lørdag. Morobil er liksom ikke så viktig lengre, siden jeg har MC'en på sommeren. Alt går dårlig i forhold til den uansett, samtidig som 0-100 er "ødelagt" etter å ha eid Tesla.
Så jeg prøver komfort først :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, LoKi skrev:

Teslaen er verdt 470-480'.
Jeg er usikker selv på hva jeg vil ha, jeg tenkte jeg skulle prøve G30 30e på lørdag. Morobil er liksom ikke så viktig lengre, siden jeg har MC'en på sommeren. Alt går dårlig i forhold til den uansett, samtidig som 0-100 er "ødelagt" etter å ha eid Tesla.
Så jeg prøver komfort først :P

Med komfort i bakhodet, hva med en 16/17’ X5 40e?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Ron Jeremy said:

Med komfort i bakhodet, hva med en 16/17’ X5 40e?

 

Har tenkt på det, men for å komme under 500' så må man velge biler man egentlig ikke vil ha. Høy kilometer og lite utvalg 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...