Gå til innhold

Bremserust på 330e - F30 2017


LoKi
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp handlet meg BMW igjen(yey!), og bilen jeg kjøpte var på sin første EU-kontroll en uke før jeg hentet den. Der ble det oppdaget at alle skivene må byttes på M-Sport bremsene fordi det er for mye rust på dem. Det som er spesielt, er at det kun er rust på innsiden - ikke på utsiden!
Dette ble selvfølgelig en del av handelen, og jeg har fortsatt fått et bilkjøp jeg er fornøyd med. Bare så det er klart.

Men dette må da være garanti?
At en hybrid har bremser som brukes mindre er naturlig, men at de skal bli ødelagt på innsiden samtidig som de er helt fine på utsiden fremstår som dårlig eller avvikende mekanikk. Er dette noe jeg kan forvente å få på garanti? Jeg har sendt e-post til Bavaria, men jeg har ikke fått noen tilbakemelding enda.
Bytter jeg skiver og klosser, så virker det som samme problem kommer om en stund, siden de ikke egentlig er problemet.

Endret av LoKi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, LoKi skrev:

Jeg har nettopp handlet meg BMW igjen(yey!), og bilen jeg kjøpte var på sin første EU-kontroll en uke før jeg hentet den. Der ble det oppdaget at alle skivene må byttes på M-Sport bremsene fordi det er for mye rust på dem. Det som er spesielt, er at det kun er rust på innsiden - ikke på utsiden!
Dette ble selvfølgelig en del av handelen, og jeg har fortsatt fått et bilkjøp jeg er fornøyd med. Bare så det er klart.

Men dette må da være garanti?
At en hybrid har bremser som brukes mindre er naturlig, men at de skal bli ødelagt på innsiden samtidig som de er helt fine på utsiden fremstår som dårlig eller avvikende mekanikk. Er dette noe jeg kan forvente å få på garanti? Jeg har sendt e-post til Bavaria, men jeg har ikke fått noen tilbakemelding enda.
Bytter jeg skiver og klosser, så virker det som samme problem kommer om en stund, siden de ikke egentlig er problemet.

Tviler på at dette dekkes som garanti/reklamasjon. De vil sikkert hevde at det skyldes manglende vedlikehold. 

Hadde samme problemet på mine originale skiver, men etter at jeg byttet til Zimmermann (som for øvrig koster en brøkdel av prisen på eurodel.no) så har det aldri vært noe problem :) 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et problem på "alle" biler.

Jeg har bytta utrolig mange bremseskiver som er strøkne på utsiden og er fullstendig utrusta/utslitt på innsiden. 

Div VAG kan også prestere å slite innerklossen til stålet mens ytterklossen er slitt kanskje 10-20 prosent...

Bør smøres opp 1-2 ganger i året hvis du skal holde det i sjakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er verdt å nevne at bilen har serviceavtale fra BMW. Burde ikke de fanget opp dette da?
Jeg har video av at de går over understellet 3 måneder tidligere uten bemerkninger, og da fordi de ikke gidder å se bak bremseskjoldene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremser er ikke inkludert i den enkleste serviceavtalen som de fleste tegner. Den som dekker bremser heter Service Inclusive eller no. Hvis bilen kun har basisavtalen så ser jeg ingen grunn til at BMW skulle ha kommentert på dette. 

 

Men uansett så antyder du jo i første innlegg at selger har slått av for nye bremseskiver. Skal du både ha penger av selger og nye skiver gratis av BMW nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var han som sa at jeg bør ta det med BMW, så det er ikke noe lureri her.
For meg er det en prinsippsak, og jeg må vite at nye skiver ikke ser tilsvarende ut i mars. Hvis klossene ikke tar på innsiden, så må det være noe galt med kalipperne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, LoKi skrev:

Jeg har nettopp handlet meg BMW igjen(yey!), og bilen jeg kjøpte var på sin første EU-kontroll en uke før jeg hentet den. Der ble det oppdaget at alle skivene må byttes på M-Sport bremsene fordi det er for mye rust på dem. Det som er spesielt, er at det kun er rust på innsiden - ikke på utsiden!
Dette ble selvfølgelig en del av handelen, og jeg har fortsatt fått et bilkjøp jeg er fornøyd med. Bare så det er klart.

Men dette må da være garanti?
At en hybrid har bremser som brukes mindre er naturlig, men at de skal bli ødelagt på innsiden samtidig som de er helt fine på utsiden fremstår som dårlig eller avvikende mekanikk. Er dette noe jeg kan forvente å få på garanti? Jeg har sendt e-post til Bavaria, men jeg har ikke fått noen tilbakemelding enda.
Bytter jeg skiver og klosser, så virker det som samme problem kommer om en stund, siden de ikke egentlig er problemet.

Reklamasjon på rust på bremseskiver? Det fungerer veldig sjelden. Skal du unngå dette må du bruke bilen...  Du må bremse hardt og ikke få dårlig samvittighet for at du sliter bremser. Vi kjører elbil og har hørt at her ruster bremsene da en heller regenererer strøm  enn og slite bremser. (e-golf)  For og si det sånn,  ikke på noen av bilene her i huset ruster bremseskivene, ikke engang på elbilen. Det går en del dekk da ;-)

Kjenner du noen som dreier så kan du bruke skivene du har....Gjenbruk er best...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo poenget.. de brukes såpass mye at det IKKE er rust på utsiden av skivene bak. Men alle 4 skivene er ødelagt på innsiden. Det er derfor jeg reagerer.
Hvis de brukes for lite, så skal de ruste på begge sidene - ikke bare på innsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På i3'n jeg hadde tror jeg medisin var å kjøre dtc modus hele vinteren. Da fikk man brukt bakbremsene titt og ofte :D En av få i3'er som fikk over 60' km på  bremsene. Tror han som kjøpte den av meg kjørte ett år til og over 80' før det ble behov for bytte.

Dtc lå som hurtigtast 1 ,da i3 ikke har egen antispinn knapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjetter på at den innerste klossen har kilt seg i klaven, det er veeldig vanlig at 1 eller flere gjør det.

Hvis det er så tight fit på klossene når man monterer at det må kraft til for å få de på plass så slip av lakken på de der de ligger mot klaven og smør på kobberpasta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Kvasi said:

Jeg gjetter på at den innerste klossen har kilt seg i klaven, det er veeldig vanlig at 1 eller flere gjør det.

Hvis det er så tight fit på klossene når man monterer at det må kraft til for å få de på plass så slip av lakken på de der de ligger mot klaven og smør på kobberpasta.

Ja ikke sant. Og da er det vel for svarte en garanti-sak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, LoKi skrev:

Ja ikke sant. Og da er det vel for svarte en garanti-sak?

Ingen automatikk i det, og vanskelig å bevise isåfall. Det de kiler seg fast i er vanligvis en saus av veistøv som har tørket fast, om klossene var tight i utgangspunktet skjer det gjerne tidligere/oftere.

Ville ikke lagt energi i det og heller passet på at nye klosser er bevegelige i klaven når de blir montert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...