Kolstad Jr. Posted December 6, 2020 Share Posted December 6, 2020 (edited) Hei 😊 Jeg skal selge 320d'en til fordel for større og mer praktisk bil. Trenger ikke være touring hvis bilen har hengerfeste.. Ser nå på F01 730d fra 2009-10 og F10/11 525d (3.0) fra 2010-11. Budsjettet ligger på 200-250k. Her blir det vanskelig å finne 525d (3.0) med lav km (max 150-160km). Jeg finner dog mange 730d'er fra 09' i dette prisleiet som har gått svært lite. Fristelsen er stor, 7-er er fantastisk. Dilemmaet mitt er at F01 730d ikke fikk 8-trinns kassen før 2012 og disse blir for dyre. F10/11 525d med automat har jo kun 8-trinns kassen, uansett år. Hva ville dere gjort? Føler kanskje at det kan bli litt gammelmodig med 6-trinns kassen i 730d 🤔 Noen som har erfaring med F01 med 6-trinns kasse? Edited December 6, 2020 by Kolstad Jr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skare1 Posted December 6, 2020 Share Posted December 6, 2020 Har kjørt begge deler, hadde uten tvil valgt F01. Generelt mer bil for pengene. At det er 6-trinns girkasse i 7-serien tenkte jeg ikke over. Kolstad Jr. and Peak 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saltkjelen Posted December 6, 2020 Share Posted December 6, 2020 Jeg har eid begge deler, og jeg har heller ikke tenkt om det er en 6- eller 8-trinns girkasse som har sittet montert i bilen. For min del ville jeg nok også valgt en 730d fremfor 525d 3,0, ettersom man får vesentlig mer for pengene, og sannsynlig et langt høyere utstyrsnivå. En 5-serie er heller ikke like høyt på kulhetsfaktoren som en 7-serie i mine øyne. Nå tilfredsstiller nok ikke disse nevnte budsjett, men 740xd, ActiveHybrid7 og 760i har 8-trinns girkasse. Ron Jeremy, fupsaker and Kolstad Jr. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otis Posted December 6, 2020 Share Posted December 6, 2020 Jeg synes ikke at 6 trinns er like bra som 8 trinns. Så om jeg skulle valgt komfort, hadde det måtte blitt 8 trinns. Nå er nok ikke forskjellen så stor på varm motor, men det virker som den er større på kald motor. Totalt sett er det ikke en stor sak, men 8 trinn er bedre. Ron Jeremy and Kolstad Jr. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kolstad Jr. Posted December 7, 2020 Author Share Posted December 7, 2020 Takk for innspill dere! Jeg har prøvd en del forskjellige biler med 8-trinnskassen og har jo selv 6-trinnskassen i 320d'en fra 2005. 19 timer siden, Saltkjelen skrev: Jeg har eid begge deler, og jeg har heller ikke tenkt om det er en 6- eller 8-trinns girkasse som har sittet montert i bilen. For min del ville jeg nok også valgt en 730d fremfor 525d 3,0, ettersom man får vesentlig mer for pengene, og sannsynlig et langt høyere utstyrsnivå. En 5-serie er heller ikke like høyt på kulhetsfaktoren som en 7-serie i mine øyne. Nå tilfredsstiller nok ikke disse nevnte budsjett, men 740xd, ActiveHybrid7 og 760i har 8-trinns girkasse. Prøvde faktisk en ActiveHybrid7 her om dagen, den var det futt i! 730d er jo uansett ingen sporty bil, så lynkjappe girskift har man vel strengt tatt ikke bruk for? 🤔 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Soprano Posted December 7, 2020 Share Posted December 7, 2020 43 minutter siden, Kolstad Jr. skrev: Takk for innspill dere! Jeg har prøvd en del forskjellige biler med 8-trinnskassen og har jo selv 6-trinnskassen i 320d'en fra 2005. Prøvde faktisk en ActiveHybrid7 her om dagen, den var det futt i! 730d er jo uansett ingen sporty bil, så lynkjappe girskift har man vel strengt tatt ikke bruk for? 🤔 Om størrelse på bilen er ok for deg så er jo dette bilen du bør velge. Jeg har eid 5 stk 7er (2stk F01) Hadde funnet en 730d og sett om denne hadde nok Power for deg. For meg holder det i massevis. (258hk fulleffekt på begge F01 jeg har hatt) Kolstad Jr. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel. Posted December 7, 2020 Share Posted December 7, 2020 De tidligste 730d har vel 245hk. Kolstad Jr. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saltkjelen Posted December 7, 2020 Share Posted December 7, 2020 1 time siden, Kolstad Jr. skrev: Takk for innspill dere! Jeg har prøvd en del forskjellige biler med 8-trinnskassen og har jo selv 6-trinnskassen i 320d'en fra 2005. Prøvde faktisk en ActiveHybrid7 her om dagen, den var det futt i! 730d er jo uansett ingen sporty bil, så lynkjappe girskift har man vel strengt tatt ikke bruk for? 🤔 Nei, noen sporty bil er det jo ikke (det er for så vidt ikke en F1x heller - sånn for moroskyld, jeg kjørte min F11 M550d på vekta, og med meg inni, halv tank og tom bagasje, veide bilen 2 310kg). Når det gjelder giringen, er fordelen at den ikke trenger å gire så mye opp og ned. Der opplevde jeg min fars tidligere F11 520d som langt mer masete ettersom den hadde så mange gir å tralte igjennom. M550en oppleves ikke som masete, men det henger nok sammen med effekten. 1 minutt siden, Daniel. skrev: De tidligste 730d har vel 245hk. Jepp, 730d frem til 07/2012 er 245hk, mens 730d fra 07/2012 er 211hk/258hk. Marius2002, Kolstad Jr., Hpi and 1 other 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kolstad Jr. Posted December 7, 2020 Author Share Posted December 7, 2020 4 timer siden, Tony Soprano skrev: Om størrelse på bilen er ok for deg så er jo dette bilen du bør velge. Jeg har eid 5 stk 7er (2stk F01) Hadde funnet en 730d og sett om denne hadde nok Power for deg. For meg holder det i massevis. (258hk fulleffekt på begge F01 jeg har hatt) Sikler mer og mer på 7-er nå.. Det blir nok en 09 modell, da med 245 hk. Satser på så lav km. Stand som mulig + godt vedlikeholdt. Har hatt e38 740i tidligere, savner å kjøre 7-er! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove67 Posted December 15, 2020 Share Posted December 15, 2020 On 12/6/2020 at 11:38 AM, Kolstad Jr. said: Hei 😊 Jeg skal selge 320d'en til fordel for større og mer praktisk bil. Trenger ikke være touring hvis bilen har hengerfeste.. Ser nå på F01 730d fra 2009-10 og F10/11 525d (3.0) fra 2010-11. Budsjettet ligger på 200-250k. Her blir det vanskelig å finne 525d (3.0) med lav km (max 150-160km). Du skulle kjøpt min F10 525d 2011 i sommer. 103 000 km. Gikk for 190 000. Herlig motor og herlig girkasse. Kolstad Jr. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RB26DETT Posted August 25, 2021 Share Posted August 25, 2021 På 6.12.2020 den 11.38, Kolstad Jr. skrev: Hei 😊 Jeg skal selge 320d'en til fordel for større og mer praktisk bil. Trenger ikke være touring hvis bilen har hengerfeste.. Ser nå på F01 730d fra 2009-10 og F10/11 525d (3.0) fra 2010-11. Budsjettet ligger på 200-250k. Her blir det vanskelig å finne 525d (3.0) med lav km (max 150-160km). Jeg finner dog mange 730d'er fra 09' i dette prisleiet som har gått svært lite. Fristelsen er stor, 7-er er fantastisk. Dilemmaet mitt er at F01 730d ikke fikk 8-trinns kassen før 2012 og disse blir for dyre. F10/11 525d med automat har jo kun 8-trinns kassen, uansett år. Hva ville dere gjort? Føler kanskje at det kan bli litt gammelmodig med 6-trinns kassen i 730d 🤔 Noen som har erfaring med F01 med 6-trinns kasse? Går heilt fint å bygge om til 8trinns kasse. Gjorde jobben på ein fredags kveld. Natt & dag forskjell syns eg. Girskiftene er vesentlig raskere og silkemyke. Kasse fra Polen kom på ca. 10k med frakt og moms.  Kolstad Jr. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
730D F01 Posted November 19, 2021 Share Posted November 19, 2021 Hatt begge deler, jeg ville uten tvil gått for F01. Er noe eget m 7-serie. Om det er 6 eller 8 trinns kasse spiller vel mindre rolle i den daglige kjøringen..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now