Gå til innhold

Er det verdt å fikse en E61, 525d 2004 når jeg ikke har peil på bil?


CK2021
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har null peiling på bil og har en E61- 525d,  2004 modell som har begynt å lukte voldsomt eksos inne i bilen, pluss at den skjermen som styrer alt av instrumenter bare står å lyser i oppstart så får hverken hørt musikk eller gjort noe som helst av innstillinger. Bilen var EU-godkjent i februar i fjor og har ett år igjen med EU godkjenning. Denne er familiebilen vår og er i daglig drift, men dette med eksos lukt føles ikke helt bra. Har meget dårlig råd da jeg har slitet mange år med sykdom og går på AAP. Jeg lurer på om dette koster skjorta å få fikset? Evnt. om det finnes noen flinke hobby mekanikere som kan denne bilen inn og ut i Vestfold, helst i Tønsberg omegn som kan fikse dette rimelig? Blir dette for kostbart er det også et spørsmål om hva jeg kan få for bilen som den står nå vist jeg selger den? 
 

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder eksoslukt i coupe, så tenker jeg først og fremst på lekkasje i eksosanlegg. Det er i hvertfall det første jeg ville sjekket. Begrepet "rimelig" er relativt, men det trenger ikke være så kostbart å fikse, med mindre manifold eller katalysator er sprukket.

Hvis iDriveskjerm er gått i lås, så må den muligens byttes. Dette er deler man finner brukt, men det er kanskje andre muligheter også, med resetting osv. Dette har ikke jeg detaljkunnskap på. Du kan muligens prøve med å koble fra og til batteriet, bare for ha gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har CCC og skjermen fryser på BMW logoen eller ikke starter i heletatt så må den byttes, dette er standard problem. Det finnes folk som fikser disse får en grei pris med garanti, sjekk f. eks Finn.no. Det er ingen veien utenom, resetting osv.  det er defekte transistorer på kretskorte.
Disse fåes også meget bilige på ebay, finndel.no osv. kjøper du ny/brukt må den også kodes til bilen.
Ny koster rundt 10k og en får pant hos BMW.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, CK2021 skrev:

Hei, jeg har null peiling på bil og har en E61- 525d,  2004 modell som har begynt å lukte voldsomt eksos inne i bilen, pluss at den skjermen som styrer alt av instrumenter bare står å lyser i oppstart så får hverken hørt musikk eller gjort noe som helst av innstillinger. Bilen var EU-godkjent i februar i fjor og har ett år igjen med EU godkjenning. Denne er familiebilen vår og er i daglig drift, men dette med eksos lukt føles ikke helt bra. Har meget dårlig råd da jeg har slitet mange år med sykdom og går på AAP. Jeg lurer på om dette koster skjorta å få fikset? Evnt. om det finnes noen flinke hobby mekanikere som kan denne bilen inn og ut i Vestfold, helst i Tønsberg omegn som kan fikse dette rimelig? Blir dette for kostbart er det også et spørsmål om hva jeg kan få for bilen som den står nå vist jeg selger den? 
 

På forhånd takk for svar!

Fordelen med eldre biler er tilgang på deler til en fornuftig pris. Finnes det ikke i Norge, fåes dette utenlands.

Få en oversikt over kosten, kanskje burde du vurdere en bil som ikke har potensialet for et dyrt fremtidig bilhold?

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Som sagt har null greie på bil, og det høres dyrt ut uten at jeg vet hva slike ting koster. Byttet en støtdemper for halv annet år siden og det kom på over 6 tusen bare den lille reparasjonen der. Nye hjerner eller hva det heter som ligger i bunn av bagasjerommet og batteri ble byttet på BMW rett før det så tenker at de siste årene har vi hatt nok utgifter på div. Ser de koster alt fra 30 tusen og oppover selv med feil så lurer kanskje på om det er neste steg å prøve selge den. Nesten litt synd for det er en fantastisk bil, den beste vi har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett for slike som oss å skrive i vei uten å vite om budskapet når frem. Det ligger nok litt i underbevisstheten på et slikt forum at alle har et minimumsnivå på bilkompetanse. Ja, selv de som sier de ikke har peiling her inne kan gjerne mer enn gjennomsnittspersonen ellers, antar vi. Det er ikke nødvendigvis helt sant.

Når det gjelder eksoslukten din, så kan jeg foreslå følgende:

  • Har noe endret seg nylig? Annen/grovere lyd? endret ytelse?
  • Start bilen, og la den gå, mens du åpner panseret og sjekker visuelt der du kan komme til. Motorrommet er kinkig, men hvis det lekker eksos der, så skal du kjenne det. Eksosen kommer ut på venstre side av motor når du står foran bilen. Der går den igjennom turbo, og videre gjennom evt dpf (partikkelfilter) katalysator og ned under bilen. Derfra går den ca midt under bilen bakover til bakaksel, der den svinger den ut, og kommer ut på førersiden bak. Gå rundt bilen, legg deg under, lys, kikk, lytt, få noen til å ruse den litt mens du ser osv.
  • Neste steg (om du ikke finner ut av noe) er å få eksosen sjekket. F.eks. Svendsen pleier å tilby gratis sjekk. https://www.svendseneksos.no/service/eksosanlegg/gratis-kontroll-av-eksosanlegg-og-katalysator/ Da kan du få en tilstandskontroll og evt en pris på reparasjon. Alt bak katalysatoren kan stort sett repareres/byttes for en overkommelig penge. Mest sannsynlig har du lekkasje i et oppheng eller en skjøt. Det er ikke alvorlig.

Vedr iDriveskjerm, så er det egentlig greit beskrevet over: 

  • Hvis du googler "BMW CCC reset", "BMW CCC malfunction" osv, så får du mange treff, bla på youtube. Men det er overhengende fare for ai iDrive-enheten må repareres eller byttes. Du kan f.eks prøve Bimmerupgrade Norge. De er flinke. (Opererer primært på facebook https://www.facebook.com/BimmerUpgradeNorway/ )
  • Skal du sjekke mulighet på brukt del, så må du ha chassisnr ditt. Detstår i vognkortet (blant annet) legg dette inn på en online vin-dekoder, (f.eks. denne: https://www.mdecoder.com/ ) så får du opp utstyrslisten til bilen, og dermed også hvilken iDrive/sterero/navi-pakke du har. 

Bilen du har er egentlig en god bil, med masse tilgang på både nye og brukte deler, og den er relativt lettskrudd. Men på den annen side er ikke så gamle biler optimalt hvis du ikke gjør noe selv. F.eks. 6500,- for å bytte 1 demper er vel fort det man må betale på verksted ja. Kan du kjøpe delen og bytte selv, kan du imidlertid slippe unna med en brøkdel.

Håper det ordner seg for deg uansett. Lykke til.

 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående eksoslekkasje: I tillegg til de andre tipsene her kan det jo også være dårlig tetning mellom injektor og motor. Ta av motordekselet (er bare å løfte det rett av) på toppen av motoren og sjekk om det kommer eksos ut fra en av de 6 injektorene på topp av motoren. 

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi. Kan gi deg tips om en billig mekaniker i Tønsberg  (ca 300 i timen) som har bytta denne før på maken bil :D Send meg pm. Jeg kjøpte min fra Koed helt ny, rundt 3500 kr mener jeg å huske. Da vi bytta den ble bilen helt fin igjen- slet veldig med eksoslukt inne i kupeen da bilen sto på tomgang! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...