Gå til innhold

Kaldstart X5 e70 3.0sd M57TU 2008


tthuns
 Share

Anbefalte innlegg

Har noen utfordringer med en X5 E70 når det blir kaldt så starter ikke motoren. Motoren går rundt på starteren men ingen start. Hvor lengre bilen har stått jo verre blir det (1døgn så er det likt videre). Når man prøver å starte bilen flere ganger så er det av og til at motoren begynner å starte før den forsetter på starteren. Er det noen sensorer som stopper starten? Går det fra kveld til morgen så starter ikke bilen. Bilen setter ingen feilmeldinger på diagnose. Alle avleste verdier på diagnose systemet tilser at alt skal være i orden men det er det ikke. Ryker hvit bak bilen når man prøver å starte. 

Alle injektorer er skiftet(kodet inn riktig), Glødeplugger og gløderele er målt og er i orden på verdier. EGR er også rengjort og i orden. Måling fra motorstyring og til injektorer er også OK. Matepumpen er byttet da det virket som den var noe svak på trykk, men det hjalp ikke. Sjekket forvarmer diesel men den også i orden, byttet samtidig filter.

Har hatt et firma som skulle være BMW eksperter til å se på dette men de finner ikke noe ut av dette. Det som er veldig merkelig er at om bilen har stått litt inne så starter den og går som bare det. Kjøres den til jobb ca 30 min tur for så å står der så starter den fint igjen på ettermiddagen. Har også testet å bytte trykk sensor på rail og reguleringsventil men ingen bedring.

Det virker som det er noe som lett blir påvirket av varme når den har stått kort inne så starter den.

Vurderer å skifte høytrykkspumpen, men verdiene på start trykke som avleses ser ut til å være riktige.  

Tips tas i mot med takk… for her er frustrasjonen for tiden høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om gasspjeld/strupespjeld er åpent når du prøver å starte 

Selv om gløderele og glødeplugger er målt og funnet iorden av "eksperter" så ville jeg ha skiftet de ilag med plusskabel til rele før andre ting. Dette er forbuksvarer på en m57 for hver 100 000ish km.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@540is blir de glødepluggene dårlige da, selv om de er innenfor spec på motstand og evt. mengde strøm trukket? Blir de sota ihjel og sliter med å bli så varme som de bør (og som bilen tror de er når den kommanderer starteren i gang) eller blir glødfordelingen feil, slik at de gløder lengst vekk fra dysa? 

Min har ikke helt samme problem, men samme motorkode som også sliter med start om dagen. Hvis @tthuns bor i Oslo-området så er nok temperaturene ganske like for oss. Ned mot -15 - 20 på morgenen og dritt å få start på en bil som har stått i 14+ timer, men helt ok hjem fra jobb når det er -10 ute og bilen ikke har stått så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, E.C. skrev:

blir de glødepluggene dårlige da, selv om de er innenfor spec på motstand og evt. mengde strøm trukket? Blir de sota ihjel og sliter med å bli så varme som de bør (og som bilen tror de er når den kommanderer starteren i gang) eller blir glødfordelingen feil, slik at de gløder lengst vekk fra dysa? 

Si det. Måler man ca 50 ampere forbruk på kabelen inn på releet ved gløding så vil jeg tro at hele tuppen på alle 6 pluggene er lysende røde samme hvor mye sot det er på de. De har ihvertfall blitt det de jeg har testet etter at de er tatt ut. (obs 5 volt)

Men om det ikke er mulig å måle strømtrekk eller det er lavt så er det på tide å bytte både rele og plugger da gammelt rele kan ødelegge nye plugger. Plusskabelen byttes eller sjekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, 540is skrev:

Si det. Måler man ca 50 ampere forbruk på kabelen inn på releet ved gløding så vil jeg tro at hele tuppen på alle 6 pluggene er lysende røde samme hvor mye sot det er på de. De har ihvertfall blitt det de jeg har testet etter at de er tatt ut. (obs 5 volt)

Men om det ikke er mulig å måle strømtrekk eller det er lavt så er det på tide å bytte både rele og plugger da gammelt rele kan ødelegge nye plugger. Plusskabelen byttes eller sjekkes.

Holder til i Oslo området og det har vært -15 -20 siste tiden. Målte ut på glødeplugger 2,3 V når bilen var helt stille og 7,6V når tenningen blir satt på. Har ikke sjekket pluss kabel. Kanskje triksete er å bytte alle glødeplugger, relé og kabel for å utelukke? En kan jo ta ut plugg å se St den blir rød. Det som er rart er om den står inne ca30 min i varme så starter den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, E.C. skrev:

Er det slik at din aldri kommer forbi starter-rpm på et par hundre? Hvor lenge går den på starteren?

Starterne spinner rund så det holder og har normal rpm, starteren går ut intervallet før den stopper. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nok ulike problemer, siden min fyrer opp til over 1000 rpm og stopper etterpå, men hadde kanskje vært interessant å sammenligne spenninga på batteriet når den skal starte (mot min bil hvor jeg antar at glødepluggene fungerer). Jeg bor sør for Oslo og har målt med oscilloskop, så jeg kan se at glødepluggene hos meg går over fra full last til lavere duty cycle med pwm og så fyrer starteren. Hvis du bor ikke så langt unna og ikke har oscilloskop selv og det er av interesse så kan du evt. sende en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette oppstår når det blir kald, og jeg må kjøre mye på starteren før den starter, samt at når den da har stått lenge er det så og si umulig å starte. men etter at bilen har stått inne ca 30min så starter den. er det noen av sensorene som er så ømfintlig for temperatur endringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 2006 X5 E53 3.0d som hadde startproblemer for noen år siden. Slet med å starte når det var kaldt eller fuktig og kaldt. Startet som en kule når bilen var passe varm eller hadde kjørt litt tidligere på dagen. Var inne hos autorisert verksted flere ganger, men skulle ta to(!) vintersesonger før feilen ble oppdaget. Glødeplugger og alt funket som det skulle.
La til slutt merke til at summingen fra dieselpumpa uteble de gangene bilen ikke startet. Starteren funket som bare det, men null tenning. Fant ut at jeg kunne skru tenningen av og på mange ganger på rad når det ikke var for kaldt, og plutselig hørte jeg at dieselpumpa kicket inn. Da startet bilen alltid uten problemer.
Tok med bilen og ny info tilbake til verkstedet og da fant vi feilen: reléet til dieselpumpa var delvis svidd slik at det ikke klarte å lukke ved kaldt og fuktig vær. Varmere i været eller litt varm bil så var det nok til at reléet funket som normalt. Dermed ble det veldig vanskelig å finne ut av. 
Du har jo en nyere X5, så mulig dette er helt irrelevant, men siden feilen på min bil var så frustrerende så nevner jeg det. Lykke til😀

Endret av opienor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...