Kallekarlsen Skrevet Mars 5, 2021 Share Skrevet Mars 5, 2021 Vi skal hjelpe en som ikke får start på bilen etter at han har gjort jobben med å reparere bilen etter havari av høyttrykkspumpa. Alt er rengjort og det er byttet høyttrykkspumpe, dyser og den bakre sensor på railen. Dysene er kodet og den er luftet med ista. Det er et par feilkoder tilknyttet DDE: 4330: Rail-pressure control valve, activation. (bakre sensor på rail) Denne har vi byttet med en annen sensor uten at feilkoden forsvinner. Ledningene er testet og de er ok. 4391: DDE: Charge-air temperature sensor, signal. Denne har vi ikke testet enda, og er usikker på om denne påvirker bilen såpass at den ikke starter. Er det noen som har hatt denne feilen tidligere og kan komme med innspill? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet Mars 5, 2021 Share Skrevet Mars 5, 2021 Filter? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kallekarlsen Skrevet Mars 5, 2021 Forfatter Share Skrevet Mars 5, 2021 Filter skal også være byttet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Mars 5, 2021 Share Skrevet Mars 5, 2021 Kommer det diesel til rail? Er pumpa i tanken byttet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet Mars 5, 2021 Share Skrevet Mars 5, 2021 Egentlig ganske enkelt å få svar på med live verdier Øyvind L. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dopus Skrevet Mars 5, 2021 Share Skrevet Mars 5, 2021 (endret) Slettet Endret Mars 5, 2021 av dopus Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kallekarlsen Skrevet Mars 6, 2021 Forfatter Share Skrevet Mars 6, 2021 Så litt gjennom verdiene med ista og bilen klarer ikke å bygge trykk i railen. Tenker at det kommer av feilen i Rail-pressure control valve som er med å styrer trykket i railen. Har søkt litt på nett om denne feilkoden og finner ikke klare svar på hvorfor denne gir feilkode med flere forskjellige sensorer. Det er prøvd med tre stk og alle gir samme kode. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Mars 6, 2021 Share Skrevet Mars 6, 2021 (endret) 7 timer siden, Kallekarlsen skrev: Så litt gjennom verdiene med ista og bilen klarer ikke å bygge trykk i railen. Tenker at det kommer av feilen i Rail-pressure control valve som er med å styrer trykket i railen. Har søkt litt på nett om denne feilkoden og finner ikke klare svar på hvorfor denne gir feilkode med flere forskjellige sensorer. Det er prøvd med tre stk og alle gir samme kode. Nå skriver du ikke hva slags motor du sliter med. Jeg har akkurat hatt det problemet du beskriver med en M47. Da var det fødepumpe i tanken som var ødelagt. Den virket, men klarte ikke bygge nok trykk. På M47 skal fødepumpa gi mellom 3 og 7,5 bar. Har du hatt pumpe havari på N47 så bør men bytter pumpe i tanken også. Iallefall vaske å teste den grundig. Endret Mars 6, 2021 av Øyvind L. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kallekarlsen Skrevet Mars 6, 2021 Forfatter Share Skrevet Mars 6, 2021 Beklager mangelfull info om bilen. Det er en X3 2.0D 2008 modell med N47 177hk. Skal ta en ny gjennomgang og lese av verdiene i ista på nytt. Vi har fokusert på feilen i Rail-pressure control valve, men så kan det virke som denne gir feilkode på grunn av feil andre steder i systemet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Mars 6, 2021 Share Skrevet Mars 6, 2021 13 minutter siden, Kallekarlsen skrev: Beklager mangelfull info om bilen. Det er en X3 2.0D 2008 modell med N47 177hk. Skal ta en ny gjennomgang og lese av verdiene i ista på nytt. Vi har fokusert på feilen i Rail-pressure control valve, men så kan det virke som denne gir feilkode på grunn av feil andre steder i systemet. Du svarer ikke på spørsmål angående pump i tanken! Hvar har dere gjort eller sjekket er. Pumpa i tanken skal gi 3,5bar eller mer på N47. Hvis dere har hatt pumpe havari så MÅ dere sjekke tanken for spon osv.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet Mars 6, 2021 Share Skrevet Mars 6, 2021 1 time siden, Øyvind L. skrev: . Hvis dere har hatt pumpe havari så MÅ dere sjekke tanken for spon osv Den skal heller skiftes da den leverer spon ut til den nye høytrykkspumpen og tar livet av den og. Det samme med tank, filter og rør/slanger. Det finnes de som har prøvd å rengjøre uten å ha fått fjernet alle spon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Mars 6, 2021 Share Skrevet Mars 6, 2021 (endret) 1 time siden, 540is skrev: Den skal heller skiftes da den leverer spon ut til den nye høytrykkspumpen og tar livet av den og. Det samme med tank, filter og rør/slanger. Det finnes de som har prøvd å rengjøre uten å ha fått fjernet alle spon Viktig at alt spon i hele diesel systemet fjernes. Helt riktig. 👍 Endret Mars 6, 2021 av Øyvind L. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kallekarlsen Skrevet Mars 8, 2021 Forfatter Share Skrevet Mars 8, 2021 Mange riktige formaninger her angående hva som må gjøres når man får spon i tanken. Jeg har hatt den tvilsomme æren av å hatt hpfp havari på egen bil hvor vi gjorde hele jobben selv og etter seks år går bilen like fint. Etter egen erfaring med spon i diesel har vi gjort denne jobben på tre andre biler som alle går fint i dag. Når det gjelder denne som vi holder på med så har andre gjort jobben med rengjøring og bytte av deler. Alle delene som er byttet ut er brukte deler fra bil som skal ha fungert greit før den ble kondemnert, filteret skal være nytt. Nå tok jeg en live reading av bilen og verdiene ser ut til å være ok. Pre-Supply pressure er på 4.8 bar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kallekarlsen Skrevet Mars 9, 2021 Forfatter Share Skrevet Mars 9, 2021 Det er ikke alltid like enkelt å ta over en jobb etter ukjente "mekanikere" som ikke klarer å fullføre jobben. Det å fikse en bil som har hatt hpfp havari skal i utgangspunktet være en relativt enkelt jobb. Når "mekanikeren" klarer å ødelegge toppdeksel, ødelegge ett dysehull i blokka (prøver å rette opp feilen med doble kobberskiver på dysen), glemmer igjen en klut i blokka og ødelegge flere kontakter når han har røsket i ledninger for å løsne kontakter vil alle og enhver slite med å hjelpe. Det var flere små hint om at noe var galt med motoren når den ikke ville starte etter å ha luftet den til det kjedsommelige. Når vi i tillegg sliter med å sveive rundt motoren etter at innsug, toppdeksel og dysene er fjernet så er mye gått galt for "mekanikeren". Bilen går tilbake til eier som skal prøve å få orden på motoren selv. Vær forsiktig med valg av mekaniker på slike jobber og ikke gå for hvem som helst bare fordi prisen er mye lavere. Det kan fort bli mye dyrere for deg som eier. Når det gjelder feilkoden "4330: Rail-pressure control valve, activation" så lå feilen i kontakten. Etter kontaktbytte ble vi kvitt feilkoden. På bildet ser man kluten som lå i motoren når vi tok av innsuget. E.C., laffe, uglefossen og 6 andre reagerte på dette 1 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Mars 9, 2021 Share Skrevet Mars 9, 2021 Jeg blir så oppgitt når jeg leser om tilfeller som dette. Har du ikke greie på hva du gjør så hold deg langt vekk. Å overta et slikt prosjekt er nesten håpløst, man må nesten starte helt forfra igjen, skjønner deg godt når du ga opp det her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå