Gå til innhold

Kjøp av 3-serie med bensinmotor


Sfinxern
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Kona trenger en billig bil til å kjøre til og fra jobb (8km hver vei). Plus til andre diverse ærender. Altså blir bilen mest brukt til småkjøring. Men vil sikkert også bli brukt til hytta innimellom. 
 

Vi har derfor landet på bensinbil da den blir brukt til mye småkjøring. Diesel er ikke så glad i snåkjøring. Også blir bensin fortere varm. 
 

Vi har sett på 3-serie touring, årsmodell rundt 2006-2010. Maks rundt 70 000kr, gjerne billigere. 
 

Men så kjenner vi veldig lite til bensinmotorene til BMW i dette segmentet. Er det noen som er bedre enn andre og noen man bør styre unna? Og hva med automatkassene - er de solide eller bør man velge manuell? Hipp som happ for oss. 
 

Tusen takk for alle svar🙌🏻!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du insisterer på 3 serie, så kjøper du helst med R6 bensin. Ikke R4 bensin, de er dårlige alle sammen.

Om du heller kan akseptere en annen bil, så kan jeg anbefale 1 serie med bensin motor, men som ikke har noen n4x motorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Otis said:

Om du heller kan akseptere en annen bil, så kan jeg anbefale 1 serie med bensin motor, men som ikke har noen n4x motorer.

Da regner jeg med du tenker på F20, da E87 har samme motorer som E9x med firesylindret bensin. De får en derimot ikke så lavt som 70k, og de nede i det området er slitne dieselutgaver. 

Basert på erfaringer her inne (les: ingen egenerfaring) ville jeg kanskje vurdert en E90/91 318d/320d med M47 dieselmotor? De skal visstnok være ganske skuddsikre, selv på småkjøring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner du en E91 der rigsterkjedet er skiftet med kvittering (ikke noe bakgårdsarbeid) så går det vel greit, manuell kasse er som regel tryggest. Ellers hadde jeg vurdert 5-serie med rekkesekser i den prisklassen (både e39 og e6x). Om du kan akseptere sedan med lite utstyr så koster det ikke all verden og bør ikke ha så mye som går i stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen.

Tusen takk for mange svar, det setter vi pris på👍🏻
Da styrer vi unna 3-serien skjønner jeg. Mistenker å ha hørt om kvalitetsproblemene her når dere sier det. 
70 000 er ingen absolutt øverste pris. Kan fint ligge rundt 80-90 og, men jo billigere jo bedre. 
 

Hva tenker dere om 5-serie med diesel og automat - er de bra?

Eksempel her:

https://www.finn.no/203813502

5-serie er jo litt mer praktisk enn 1-serie. Men sistnevnte er jo mye nyere til en også rimelig penge. 
Som sagt, bilen vil bli kjørt stort sett i underkant av 15km i hverdager. Så derfor var jeg litt inne på bensin mtp partikkelfilter og diverse stæsj i diesel som ikke liker så godt småkjøring. 
Men så bør det jo være rimelig holdbart og da😅.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok heller valgt 1-serien som ble linket til av @Lars89.

Den er mye nyere og passer bedre til deres bruksmønster. Men om man ikke er redd for å skru litt selv, og vedlikehold, så kan godt den 5-serien være en fin fin kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1-serien har jeg også kikka litt på, virker som en fin bil til en fin pris :) har hatt en slik selv, dog med M sport og 116i, veldig kjekke biler som jeg gjerne vil ha igjen en gang. 114i er samme motor som 116i, mye potensiale i disse :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter meg til anbefaling av 114i som @Lars89 linker til. Denne kan jo visstnok også tunes til 210 hester, som vil gi en riktig så fin kjøreglede i denne bilen. Har DAB+, handsfree, Cruise Control og sportsseter med varme.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Sfinxern skrev:

Hei alle sammen.

Tusen takk for mange svar, det setter vi pris på👍🏻
Da styrer vi unna 3-serien skjønner jeg. Mistenker å ha hørt om kvalitetsproblemene her når dere sier det. 
70 000 er ingen absolutt øverste pris. Kan fint ligge rundt 80-90 og, men jo billigere jo bedre. 
 

Hva tenker dere om 5-serie med diesel og automat - er de bra?

Eksempel her:

https://www.finn.no/203813502

5-serie er jo litt mer praktisk enn 1-serie. Men sistnevnte er jo mye nyere til en også rimelig penge. 
Som sagt, bilen vil bli kjørt stort sett i underkant av 15km i hverdager. Så derfor var jeg litt inne på bensin mtp partikkelfilter og diverse stæsj i diesel som ikke liker så godt småkjøring. 
Men så bør det jo være rimelig holdbart og da😅.

Samme motor (N47) som i E9* generasjonen.

Hva med å tenke utenfor boksen, du sier bilen vil bli lite brukt, for en høyere inngangs sum, vil du kunne kjøre langt billigere, smartere og ha et enklere og mindre angstfylt liv med å drifte en eldre bruktbil.

Kanskje er svaret første generasjon i3?

fåes for like over 100.000.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy den 5-serien har M47-motoren, så safe sånn sett. Men hadde nok styrt unna den bilen når jeg leser annonseteksten "selges som rep. objekt pga alder og km.stand, ingen form for garanti". Med mindre en er glad i å skru selv. 

i3 er absolutt en kul bil som jeg kunne tenkt meg selv, og som du sier fås disse nå til rundt 100k, også i godt utstyrte og lav km-stand -utgaver. Har en lademulighet hjemme og det er stort sett korte avstander som trådstarter sier, hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, papertiger said:

@Ron Jeremy den 5-serien har M47-motoren, så safe sånn sett. Men hadde nok styrt unna den bilen når jeg leser annonseteksten "selges som rep. objekt pga alder og km.stand, ingen form for garanti". Med mindre en er glad i å skru selv. 

Denne forhandleren prøver seg på en frekk en for å unngå evt reklamasjoner i etterkant, men det de gjør der har de ikke lov til. Dvs de kan ikke selge den som rep.objekt (med den ansvarsfraskrivelsen det medfører) uten at det gjenspeiles i prisen. Denne er priset som en fullt fungerende bil, og en evt kjøper har dermed alle rettigheter i forbrukerkjøpsloven med seg.

Bilen kan sikkert være bra den, men en forhandler med slike påfunn hadde ikke jeg handlet hos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, 15 år gammel "delebil" med 2L diesel til 85k. 

Jeg skjønner at det tilsynelatende er en bølge med bilkjøpere som tror at de nærmest har nybilgaranti på 15 år gamle biler med 200k på telleren, så man prøver å gardere seg litt, men ett sted går jo grensa, særlig når man er en forhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...