Gå til innhold

Kjøpshjelp - E60 525i

Dusy
 Share

Anbefalte innlegg

1 hour ago, *MrB* said:

Har en 2009 523i bruksbil, som også er N53. Det har vært en god bil for meg i 7 år og 70000+ km. (Hadde også en 2008 325i N53 i 8 år tidligere). Verdt og nevne er dyser og HPFP. Du må også regne med litt oljeforbruk. 

Du kan sende meg en PM om du lurer på noe konkret. 

Tusen takk for det 😄 Skal se på bilen på tirsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering her: 

Sjekket forsikring hos IF med kasko forsikring på denne, ettersom jeg har alle forsikringene mine hos de. Hele 20.325,- kr i året (!).

Til sammenligning betaler jeg 25k (inklusiv traffikkforsikringsavgift) totalt for E46 M3 (75 % 2 år + motor & drivverk), Ford Mondeo (75% 2 år), super innbo og super hundeforsikring. 

Det her må vel være en direkte konsekvens av disse E60ene blir rattet av hovedsakelig yngre sjåfører? 

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt min 07 523i siden 2014 nå, var kjørt 150000 når jeg kjøpte den, og er nå gått 235000. Stort sett slitedeler som har vært byttet, bortsett fra viskermekanismen som røk på 180000, og ei knekt fjær som resulterte i senkesett.. Har ikke hatt problemer med dyser eller HPFP, men olje vil den ha.. cirka en liter pr 3000km..

Ellers, kjempefornøyd, og ser ikke ut til at den blir byttet ut med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Weltzin said:

Har hatt min 07 523i siden 2014 nå, var kjørt 150000 når jeg kjøpte den, og er nå gått 235000. Stort sett slitedeler som har vært byttet, bortsett fra viskermekanismen som røk på 180000, og ei knekt fjær som resulterte i senkesett.. Har ikke hatt problemer med dyser eller HPFP, men olje vil den ha.. cirka en liter pr 3000km..

Ellers, kjempefornøyd, og ser ikke ut til at den blir byttet ut med det første.

Herlig! :D Det klør veldig i fingrene her merker jeg. Må bare få mer "pros" på "pros & cons" listen min for å rettferdiggjøre dette for meg selv :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Dusy said:

Sjekket forsikring hos IF med kasko forsikring på denne, ettersom jeg har alle forsikringene mine hos de. Hele 20.325,- kr i året (!).

Høres drøyt ut. Betaler ca 5k. Riktignok kun 8000km i året. 20k hører ikke hjemme noen steder. Med mindre du er 18 år, noe jeg antar du ikke er. 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Dusy said:

Hei! 

Lysten på ny bruksbil er alvorlig stor, mye på grunn av kort reisevei til jobb. Dette medfører at min trofaste diesel Ford Mondeo får unødvendig mye småkjøring da jeg maks bruker 10 min til jobb, sier seg selv at denne aldri rekker å bli skikkelig varm.

Derfor har valget stått mellom en brukt elbil eller en bensinbil. Men med dagens strømpriser pluss kostnadene for å sette opp en ladeboks gjør at jeg heller mer mot en bensinbil.

Med dette kjøremønsteret ville jeg definitivt valgt en liten elbil. Du MÅ ikke ha ladeboks, mange tar strømmen rett fra veggen, det går greit hvis det ikke er mye ekstra belastning på kursen, og du har jordfeilbryter.

Husk at bilen har en pris ved kjøp, og en pris for vedlikehold. Bensinbilen du ser på, har gått 185 000 km og er 13 år gammel. Ikke regn med at suksesshistorier med lave utgifter til vedlikehold på en så gammel bil, er regelen. Her må du regne med en god del uforutsette ting, som til sammen potensielt kan gi stygge tall per km, når du kjører såpass lite.

Se heller på en BMW i3, 2017-modell som har bedre batteri enn førsteutgaven. Glimrende bybil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Lysken skrev:

Med dette kjøremønsteret ville jeg definitivt valgt en liten elbil. Du MÅ ikke ha ladeboks, mange tar strømmen rett fra veggen, det går greit hvis det ikke er mye ekstra belastning på kursen, og du har jordfeilbryter.

Husk at bilen har en pris ved kjøp, og en pris for vedlikehold. Bensinbilen du ser på, har gått 185 000 km og er 13 år gammel. Ikke regn med at suksesshistorier med lave utgifter til vedlikehold på en så gammel bil, er regelen. Her må du regne med en god del uforutsette ting, som til sammen potensielt kan gi stygge tall per km, når du kjører såpass lite.

Se heller på en BMW i3, 2017-modell som har bedre batteri enn førsteutgaven. Glimrende bybil.

En e60 kan gi stygge tall per km, men i3 er stygg hvert eneste sekund fram til pressa. Dusy har en m3 på vinterlagring, kan jo tenkes at man skal lenger enn 6 mil en vinterdag også. Jeg ser absolutt argumentet for elbil, men da skulle jeg nok ha hatt en bil nr2 som bruksbil også. Måtte ikke sivilforsvaret rykke ut med generatorer for elbiler som stod i kø E18 denne uken? Jeg føler en bensinbil dekker ett større bruksområde i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Lysken skrev:

Tja, E60n min som jeg kjøpte i april 2009 som har vært i daglig bruk frem til februar 2019 har kostet minimalt og den koster minmalt også i 2021. Og man kan jo egentlig ikke si at en kan regne med uforutsette ting, dyrt vedlikehold osv. på en gammel bil for det kan jo akkurat skje med en bil fra 2020 også, den er da gjerne ennå dyrere og fikse og har ennå dyrere deler.
Disse bilene er også lett og skru på og delerprisen er (i mine øyne) billige, samt lett og få tak i overalt. Hadde ikke drømmen alltid vært en 750i så hadde jeg nok fremdeles brukt E60n til det daglige og nettopp fordi det er såpass lite feil og ikke dyrt og eie. Det er jo en grunn til at jeg fremdeles har den bilen etter så mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En BMW utenfor garantiperioden er aldri billig. Du kan få det betydelig billigere ved å skru selv, kjøpe brukt og kjøpe noe aftermarket, samt akseptere at kanskje ikke alt fra fabrikken fungerer lengre. 

Min E61 har jeg hatt i snart 1,5 år. Det er punget ut 60k og det blir fort en del til før jeg sier meg fornøyd (ikke alle tingene jeg gjorde var 100% nødvendig, men samtidig har jeg kjøpt en god del ting til gode priser, så det går nok opp i opp). Jeg regner heller ikke med mengde verktøy jeg har hatt fra før for å utføre diverse rep. Den er kjørt under 15k km siden kjøp. Ergo 4kr/km på kun service/rep. Hadde ting vært tatt på verksted kan du gange dette med 2 eller 3. Diesel og forsikring i tillegg. Jeg estimerer at prisen per km går en del ned når jeg får kjørt mer og er ferdig med de større tingene jeg ønsket å ta, men gratis er ting ikke. Dette merker man fort om man fører logg. Bilen har TRF hatt før meg i 5 år, så det var på ingen måte en bil som har blitt teknisk neglisjert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Reef. Selvsagt kan man kjøpe katta i sekken, og få dyre km ut av startblokken. Men for min del er eneste grunnen til at jeg fortsatt har E60’en som bruksbil, at regnestykket ikke går opp i forhold til å kjøpe en ny(ere) elbil med samme egenskapene. E60’en er, relativt sett, rett og slett for billig å eie når man ser totale driftskostnader. Selvsagt vil det på et tidspunkt bli for mye styr å holde den i gang på daglig basis, men jeg tror den har flere gode år igjen ennå. 

Det er en merkelig logikk som ligger bak når jeg hører om folk som bruker masse penger på å bytte ut en fullgod fossilbil med en elbil for å spare, for det er ikke nødvendigvis tilfelle. Men det er nå en annen diskusjon. 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, *MrB* said:

Høres drøyt ut. Betaler ca 5k. Riktignok kun 8000km i året. 20k hører ikke hjemme noen steder. Med mindre du er 18 år, noe jeg antar du ikke er. 

Ja, det var veldig drøyt. Skal sies at dette var gjennom nett, så kanskje jeg ville fått en annerledes pris per telefon. Var forøvrig mye å spare gjennom Gjensidige på E60en, og ytterligere 20% gjennom NAF medlemsskapet. 18 år er det snart 12 år siden jeg har vært 😂

Når det gjelder fossil vs elbil, så er dette noe jeg absolutt har tenkt på. Elbilene jeg gjerne skulle ha hatt (mtp rekkevidde) er dessverre langt utenfor budsjett. Dessuten har Mondeoen vist seg å være en utmerket bruksbil med tanke på hva jeg ga for den for snart to år siden. Med 220k på telleren er den overraskende like trofast, og jeg er påpasselig med å vedlikeholde den med nødvendige ting (hyppige oljeskift bla.). 

Overnevnte har gjort at jeg er blitt mer overbevist om at å kjøpe en brukt fossilbiø nødvendigvis ikke er dyrere enn en elbil i lengden. Og, som @tennbrikketpåpeker vil jeg gjerne ha muligheten til å ta en lenger tur med bruksbilen en vinterdag. Det er ikke like lett med en elbil der budsjettet er 100.000. Som sykepleier i pandemitider må jeg også belage meg på å ta ekstravakter som innebærer å dra fra min faste arbeidsplass til en annen arbeidsplass i løpet av et døgn - da gjelder det å kunne fylle tanken og slippe rekkeviddeangst i en budjsett-elbil der rekkevidden strupes betraktelig i vinterhalvåret. 

Men, så står jeg jo i dette dillemmaet som @E.C.påpeker om å kunne skru selv og sende bil på verksted. Der vinner Mondeoen fordi det er en relativ enkel bil med svært lite fancy elektronikk / mekanikk som gir et relativt billig bilhold…

Vi får se hva det blir til, bilen skal uansett besiktes på tirsdag. Ikke bare pga bilen i seg selv, men eieren høres ut som en skikkelig gammal, og trivelig pedantisk BMW entusiast :) 

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kunne skru litt selv er absolutt en stor fordel om man skal eie gammel BMW. Ingen tvil om det.

Erfaringsmessig kommer gjerne ting veldig i rykk og napp på eldre biler, uansett hvor godt holdt de er. Man kan føle at «Nei, nå et det noe nytt igjen. Denne bilen er på vei i graven. Bare å bli kvitt den før det tar helt av» osv. Men så får man tatt unna tingene, og kan nyte mange nye, problemfrie mil igjen. Jeg tok HPFP, NOx sensor og DISA innenfor en 10 mnd periode i 2020/21. Det er nærmere 20k i bare deler. Men de foregående 6 årene har det ikke vært noenting utenom normal slitasje, så kost pr km er ikke ille når man sprer det utover slik. Spesielt ikke når bilen er gjeldfri og har stabilisert verdifallet. 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...