Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heldigvis ingen stor fan av brunt, så det går bra. Men S752 og night vision er jo noe å tenke på det 😆

Skrevet

Blir ikke arbeidsløs på bilfronten med det første nei. Er noe dårlig i formen om dagen, kanskje 12-13 grader som arbeidstemperatur i garasjen er litt i det laveste laget. Litt vel typisk å bli småsjuk når man tar fri for å gjøre ting? 🙃

Hanket inn et ratt med varme på finn, der satt det også lane assist så det var rimelig stappa oppi:

image.thumb.jpeg.721e08eee6bf6f2327e692135046624b.jpeg

Hadde vært artig å koble opp den motoren til noe, f.eks. trolle på EU-kontroll slik at rattet vibrerer når man tråkker inn bremsen, men den ideen får jeg spare til senere. Av brukbare ting så kunne man kanskje ha laget ekvivalenten til "shift light" via vibrasjon, det kunne ha vært litt kult.

Standen var egentlig litt verre enn forventet. Hadde plan om å kjøre Fenice kit med farging, men spørs om jeg må kjøpe reparasjonskit med sparkel og lim i tillegg. Hadde skinnrens fra før, så tok en runde da det uansett må gjøres:

image.thumb.jpeg.5b4e8e9b0f4212992fe5eecc5566c208.jpeg

Skulle tro det var ferdig slipt:

image.thumb.jpeg.be21e25850126ed68905fe1c29cec117.jpeg

image.thumb.jpeg.771ea3d5f07a0f5364c6d0ca4219b47f.jpeg

Litt rift som må limes:

image.thumb.jpeg.afe8a4b820b6a9c0a985b5ea6fb664a3.jpeg

Får se hvor bra det blir med ca. 1100 spenn i farge- og reparasjonsprodukter. Omtrekk jeg gjorde sist lå på 5000 kr, sikkert mer nå. 

Dekselet er alltid halvslitt på disse, så prøvde å skrape det litt mer symmetrisk:

image.thumb.jpeg.35cf56e02c59261cb5763109ee777fa2.jpeg

Hadde disse kostet 3-500 kr nye hadde ikke det vært noe sak, men med listepris på opp mot 2000 kr for originalt deksel sitter det langt inne å bla opp så mye for en plastbit. 

Ellers trenger man riktig SZL med tilhørende slepering og bryterknapp. Selger av rattet mente at det var noe feil på slepering, så bestilte et sett ekstra fra høgger, siden prisen var ok. Satse på at minst ett av disse funker:

image.thumb.jpeg.f16b0b0e09fd28d1e8186d0b6910c744.jpeg

 

Kjøpte også et ekstra sett med midtre interiørlister til E61, for å prøve å velge ut de som er best:

image.thumb.jpeg.681af93a2973921dc3eaadb0e13a8c65.jpeg

Alltid noe som enten er bulket, knekt eller ripet opp når man kjøper brukt. Alt av listverk er også helt hinsides dyrt om man skal kjøpe nytt. Trøsten får være at det som regel alltid er mørkere inni bilen og at defekter som regel blir mindre synlige når ting er montert.

Har også fått fullført mods på ledningsnettet som skal i E61 etterpå, det som går til baksetevarme og lading/strøm i konsollen bak. USB-C-laderen skulle integreres med strømforsyning:

image.thumb.jpeg.5fdb2f01eb3b531ca008eb7922196f49.jpeg

Spleis i 58G for belysning:

image.thumb.jpeg.89987c8189a3e78595c63c988cb40f8d.jpeg

Jeg kjører kun crimp og heatshrink med lim over, skal mye til før jeg skal lodde noe (med mindre det er krise).

Valgte å integrere en 5A-sikring til USB-C-porten, ellers er det kun 20A sikring på sigarettennere og disse har mye tjukkere tverrsnitt på kabelen, noe som ikke helt heldig. 

Ble litt OE-style på spleis der ledninga går 180 grader:

image.thumb.jpeg.ba89295c51daae62df5ac86fe55035b9.jpeg

image.thumb.jpeg.60f5e744f7dc82cec6cc34111cdd4ac6.jpeg

Lite å velge i blant in-line-sikringer på Biltema eller lokalt, så ble den typen her. Andre typer som bruke klassisk sikring har tverrsnitt på 4 kvadrat og kan ha 30-40A med trekk, det blir bare tullete her, måtte allerede lage overgang ned til 0,75 kabel før MQS som går inn i selve laderen.

Da var den ferdig:

image.thumb.jpeg.4a61a0e988bbb0366753ef1b72259f7e.jpeg

En liten test:

image.thumb.jpeg.1c8fd3ff2a5c8895aafd1c87551e692a.jpeg

Er visst en pære som har gått, men til kun 133 kr får man kjøpt en ny 😬

Ladingen funker da, så det er nå fint:

image.thumb.jpeg.0bb8075d4c55c6bbe93ef295c7d2382c.jpeg

image.thumb.jpeg.d60d0e24a4f9d1f4f32f709072431d9d.jpeg

 

Skrevet

Ja, dette er pent, som vanlig. Originale USB-C ladere er et must på ledige plasser i diverse BMW nå. Fin 2025-touch. :D 

Skrevet

Takk takk. Tror det blir nok uttak nå. Det er litt artig at størrelsen på disse har vært lik hele veien, mener å ha sett at noen monterte tilsvarende USB-C i fremre konsoll i en E36.

Ellers lite nytt å melde. Ikke fått igjen døra fra lakkering, så er det fortsatt litt ting og tang på vei i posten til E60en. Vært forkjøla og mye å gjøre på jobb, så blir nok ikke noe skruing før tidligst om en uke, satser å få tatt litt etter det.

Ellers så jeg det bildet her på FB om dagen, spørs om jeg skal gå for gullfarga (ikke gule) calipere i fremtiden, så ikke så ille ut det der, sammen med Alpina-felger:

image.jpeg.61993ddaae8ecd2d643e72309fc77579.jpeg

Skrevet

Kjøper dere bare en USB C port fra BMW, så passer de direkte? Må jo kanskje gjøre dette i vår bil også... Tenker på ungdommen.

Skrevet
5 minutter siden, Otis skrev:

Kjøper dere bare en USB C port fra BMW, så passer de direkte? Må jo kanskje gjøre dette i vår bil også... Tenker på ungdommen.

Ja, originale enkel eller dobbel USB-C. Disse har samme størrelse som AUX-porter, separate baksetevarmeknapper etc., men det hender det er noen avvik der. Den trenger en 4-pins kontakt og tre kabler (pluss/minus/58g). Den passer f.eks i dette panelet fra E70 (det er blindlokk der om man ikke har hodetelefonutgang):

s-l1600.jpg

Skrevet

Nå blir dette litt OT i tråden til EC. Men jeg frister lykken.

@Saltkjelen Kan man bare hente strøm fra en kontakt i nærheten på en E70? Eller burde jeg gå helt frem til sikringene under hanskerommet?

Skrevet

Absolutt relevant dette @Otis, originalt i G-serie er det 2 stk. sånne porter som har en felles 10 A sikring som forsyner 2 stk. porter via 0,75 kvmm ledning. Du trenger ikke å trekke hele veien til sikringsboksen, bare se i posten rett over her på denne siden hvordan jeg hentet fra strøm til sigarettenneren. La også inn en 5A sikring som skal være nok for over 50W. Strengt tatt kan du også legge inn 58G (belysning til porten) på strømtilførselsiden, da lyser den opp kun når det er mulig å plugge inn og lade.

Skrevet

Ja, selvsagt, jeg "glemte" jo dette med sigarettenneren. Den vil jo egentlig utgå for ungdommen, om de får hver sine USB-C port. Det burde jeg tenkt på selv.

Da er det egentlig bare å kjøpe en sånn dobbel port. Finnes det USB-C med mer A (raskere lading)?

Skrevet

Ja, en kan koble seg inn på sigarettennerne som er der. Det gjør jo ettermonteringen til en smal sak for ditt vedkommende. Den originale USB-A laderen er på 1.5 A, mens USB-C laderne er på 3.0 A. Du kan velge om du går for enkel eller dobbelt uttak (begge styres av den samme 4-pins kontakten), men vær obs på at du kjøper en passiv dobbel USB-C lader, og ikke en som er aktiv. De passive doble uttakene har orange bakgrunnsbelysning, mens de aktive har hvitt. Aktiv og passiv enkel USB-C lader har begge orange lys.

Passive har bare batterisymbol, mens aktive har "datasymboler". 
IMG_1410.JPG

Skrevet

Ser ut som at dette er interessant for flere så kan poste en liten oppsummering:

Deler for singel eller dobbel port, disse koster ned i 300 spenn hos høgger:

image.png.70188c69a7a70ec61b5610993d9025f0.png

image.png.865686df3d303adae31a9add043c2436.png

84108711940

84105A84160

Kontakthus: 61138380696
MQS: Standard female MQS på 0,35-0,5 for 58G (knapplys) og 0,75 (strømtilførsel).

Koblingsskjema:

Pin 1: strøm USB
Pin 2: jord (felles for USB og 58G)
Pin 3: 58G

Siden to porter har 10A sikring har jeg personlig kjørt 5A når jeg skulle ha kun én port.

image.png.49a07d84f9c4ac90ae83ce3604071402.png

Skrevet (endret)
19 minutes ago, E.C. said:

Ser ut som at dette er interessant for flere så kan poste en liten oppsummering:

Deler for singel eller dobbel port, disse koster ned i 300 spenn hos høgger:

image.png.70188c69a7a70ec61b5610993d9025f0.png

image.png.865686df3d303adae31a9add043c2436.png

84108711940

84105A84160

Kontakthus: 61138380696
MQS: Standard female MQS på 0,35-0,5 for 58G (knapplys) og 0,75 (strømtilførsel).

Koblingsskjema:

Pin 1: strøm USB
Pin 2: jord (felles for USB og 58G)
Pin 3: 58G

Siden to porter har 10A sikring har jeg personlig kjørt 5A når jeg skulle ha kun én port.

image.png.49a07d84f9c4ac90ae83ce3604071402.png


Det kan du gjøre men er ikke helt nødvendig, 10A kan også regnes som trygt. 0.75mm2 smelter ikke ved 10A og i tilfelle det skulle oppstå en internt feil på en av ladeklossene og den andre er ikke i bruk går det uansett nærmest 10A til den som er i bruk. 
Ja 5A er teoretisk tryggere og du kommer nok aldri å trekke mer enn det med 1 kloss så det er litt tryggere teoretisk. Men ser man det på praktisk sikkerhetsperspektiv er det egentlig lite å hente der siden BMW har allerede dimensjonert hele kretsen for 10A. ;) 

 

Edit: Går man ned i ledning tversnitt må selvfølgelig tilpasse sikring for det. Så med 1 kloss og 5A kunne man gått ned til 0.5mm2 f.e. og sikringen forblir det svakeste komponenten :) 

Endret av mr.pingu

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...