Gå til innhold

Bimmers lille finanstråd - skilt ut fra finn.no-tråden


mspec
 Share

Anbefalte innlegg

26 minutter siden, Marius2002 skrev:

@GreenE36Cab du, @E.C. svarte helt 100% på det @Shattered spurte om :)

Ja altså ville ikke "kverulere", ønsket bare påpeke at ikke alle har huslån :)

Å gjøre restlån på bil evt om til forbrukslån, er jo et artig trekk og noe jeg selv gjorde en gang jeg hadde en bil ett år og solgte med tap..

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, GreenE36Cab skrev:

Ja altså ville ikke "kverulere", ønsket bare påpeke at ikke alle har huslån :)

Å gjøre restlån på bil evt om til forbrukslån, er jo et artig trekk og noe jeg selv gjorde en gang jeg hadde en bil ett år og solgte med tap..

Ikke alle har huslån, så en må spille med de midlene en har :) 

Min gamle Hyundai Veloster tapte seg nesten 200000,- på halvannet år, så kjøpte jeg den da i håp om at det var mulig å gjøre et godt kjøp på en god bil ettersom det værste verditapet var gjort. Kul og spesiell bil, mye bil for pengene. Så kom det familieforøkelse og boligkjøp, måtte ha større plass og hengerfeste. Kjøpte så E91 320d xDrive, dette var etter 1 år med Velosteren. Velosteren datt så enda 80000,- på ett år. Tapsprosjekt deluxe, men cashet ut restlånet og lukket øynene. Så etter bare 3 år på markedet var verdien rundt 110000,-.(2012 mod. solgt av meg i 2015) DA først var det mulig å gjøre et godt kjøp. Og de ligger stadig til rundt 90000,- nå 7 år senere: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=241971843

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, om man ikke  ha en bil til 700K og ikke må ha den  vil vel det beste være å spare til den og kjøpe den kontant når man kan, og samtidig ha en liten buffer til uforutsette utgifter i forbindelse med den. På den måten betaler man kun forsikring og kommer greit ut økonomisk?

Selv så har jeg hele tiden tenkt at neste gang jeg skal ha bil skal jeg kjøpe den kontant.. Men så dukker det opp en bil jeg ikke kan gå glipp av, også blir det lån igjen.. Jeg er veldig fornøyd med bilen jeg har nå da, så har ikke angret ett sekund på valget

Jeg har en liste over biler jeg ønsker å en dag eie, spørsmålet er om de blir finansiert med kontanter eller lån når den dagen kommer. Men det får tiden vise, akkurat nå virker det som det kan bli lån men det kan vel fort forandre seg (lottopremie feks) så det er ikke godt å si..

Økonomi er en artig ting da, hvordan den kan variere fra måned til måned og man kan gå skikkelig på ei blemme (feks med bil) med litt uflaks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vi finansierer ny bil med lån og med ca 150-200k i egenkapital. Må da hente ca 4-500k fra annet sted. 

Disse 500k kan tas fra krypto porteføljen, eller fondsporteføljen. Men det lønner seg mer (sannsynligvis, her har vi jo noe som heter risiko) å heller la pengene stå i ro der de er nå og yngle nye penger. Heller låne disse 500k via å øke boliglånet f.eks. Her setter vi opp en egen nedbetalingsplan i tillegg til boliglånet. Har samtidig kontroll på hvor mye som er boliglån og hvor mye som er bil og hvor mye som er igjen å betale på respektive. 

Google sheets er en fin ting ja.

Vi gjør det i hvert fall slik, men er ikke sikkert at alle nødvendigvis skal gjøre det samme. 

Husk at inflasjon gjør at lånet ditt blir billigere for hvert år som går også. Ettersom pengene dine blir mindre verdt over tid. Det er jo også nettopp derfor man skal investere de i f.eks billige indeksfond, for å beholde kjøpekraft... Vi har lånet på lang tid og investerer det som blir til "overs" istedenfor.  men nå sporer jeg av litt.  :)

"Har du lån på bilen", svar ja, men kan cashe den ut når som helst, eventuelt betale ned litt ekstra ved behov.

 

Endret av strukt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, strukt skrev:

Det må man vurdere selv i h.h til sin risikoprofil. Jeg hadde ikke satt alt på et kort.

Nei altså først, det jeg mente med at dere tydeligvis ikke trenger lån er at det virker som dere har en betydelig sum her og en der.. Og det er jo helmaks

Men folk har vel lån uansett hvor god råd de har virker det som (evt kredittkort, noe jeg aldri har skjønt).. Det var ikke "hets" eller noe slik da, det var bare et spørsmål som ikke kom ut som et spørsmål..

Men har hørt om flere andre som har hatt greie summer investert i krypto, og som det har gått bra for. Så håper det fungerer for dere også :)

Krypto og aksjer har vel forresten noen likhetstrekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, GreenE36Cab skrev:

Nei altså først, det jeg mente med at dere tydeligvis ikke trenger lån er at det virker som dere har en betydelig sum her og en der.. Og det er jo helmaks

Men folk har vel lån uansett hvor god råd de har virker det som (evt kredittkort, noe jeg aldri har skjønt).. Det var ikke "hets" eller noe slik da, det var bare et spørsmål som ikke kom ut som et spørsmål..

Men har hørt om flere andre som har hatt greie summer investert i krypto, og som det har gått bra for. Så håper det fungerer for dere også :)

Krypto og aksjer har vel forresten noen likhetstrekk

Må huske på at alder spiller inn også. Vi er jo 40+ og har hatt litt tid på å bygge opp ting, det hjelper på for å si det sånn. Stiller seg annerledes hvis man er 20 og nettopp startet med bolig, jobb osv.

Vil bare belyse at det finnes andre måter å gjøre ting på, enn det som kanskje anses som "normalen". Så får man lese seg opp og bestemme selv hva man gjør. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia med lån samtidig som du har kapital tilgjengelig er ganske enkelt. 

Hvis du har 500k tilgjengelig og ønsker å kjøre en bil til samme sum. 

Hvis du får lån på 500k og til 5% rente og kunne satt 500k i banken med 10% rente så tjener du 5% i rente i stedet for å cashe ut bilen. Så det er en riskvurdering hvor man tror at f.eks. vet å kjøre aksjer, crypto eller tilsvarende gir mer tilbake enn å betale ned. 

Kunne man men 100% sikkerhet si at man kunne få 10% avkastning på pengene sine og lånt de til 2% så hadde alle lånt masse penger for dette formålet. Det er alltid en risk med investeringer, og de må man veien opp mot tryggheten ved f.eks. ikke ha lån. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, flobben skrev:

Greia med lån samtidig som du har kapital tilgjengelig er ganske enkelt. 

Hvis du har 500k tilgjengelig og ønsker å kjøre en bil til samme sum. 

Hvis du får lån på 500k og til 5% rente og kunne satt 500k i banken med 10% rente så tjener du 5% i rente i stedet for å cashe ut bilen. Så det er en riskvurdering hvor man tror at f.eks. vet å kjøre aksjer, crypto eller tilsvarende gir mer tilbake enn å betale ned. 

Kunne man men 100% sikkerhet si at man kunne få 10% avkastning på pengene sine og lånt de til 2% så hadde alle lånt masse penger for dette formålet. Det er alltid en risk med investeringer, og de må man veien opp mot tryggheten ved f.eks. ikke ha lån. 

Helt riktig, men som du sier er dette forbundet med risiko. 

Det at vi gjør det sånn, betyr ikke at det nødvendigvis er så lurt for alle å gjøre det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, strukt skrev:

Helt riktig, men som du sier er dette forbundet med risiko. 

Det at vi gjør det sånn, betyr ikke at det nødvendigvis er så lurt for alle å gjøre det samme. 

Ok vel ikke lytt til rådet mitt om Norwegian, det var en fleip.. De har jo hatt mye utfordringer i det siste.. Som Tesla også, en Tweet han sendte som gjorde at aksjeverdien falt som en stein mener jeg å huske?

Selv så tenker jeg at hadde jeg vært millionær (jaja, trivelig tanke) så hadde jeg nok kjøpt det jeg kunne kontant. Hadde ikke hatt kredittkort eller noe slikt heller. Men respekterer og skjønner tankemåten dere og antakeligvis også andre har.

Ikke meningen å ha en arrogant holdning eller noe slikt, jeg hadde bare et oppriktig spørsmål ang dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du få mest mulig ut av sparepengene, med en relativt lav risikoprofil, så setter du pengene i fond. Gjerne indeksfond. Det er imidlertid en langsiktig strategi, og ikke noe å trakte etter om man skal gjøre raske penger (eller tap). Avkastningen varierer noe, men går stort sett greit oppover over tid. Spesielt sammenlignet med å ha pengene på konto. Har man ASK i tillegg kan man ta ut innskuddet uten å skatte.

Tommelfingerregelen er at jo større risiko, jo mer må du være forberedt på å miste pengene. Noen er mer risikovillige enn andre, men det viktigste er at man har er forhold til det. Noen vil muligens sette bufferkontoen sin i krypto. Det vil ikke jeg.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...