Gå til innhold

Bimmers lille finanstråd - skilt ut fra finn.no-tråden


mspec
 Share

Anbefalte innlegg

35 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Og mye gjeld er synonymt med dårlig råd, eller?

Egentlig ikke alltid, mtp at dårlig råd vel ofte resulterer i at man ikke har mulighet til å skaffe seg mye gjeld.. Etter de nye reglene kom som gjør det vanskelig å få mer gjeld enn man takler

Men hvorfor skal folk drive å la seg "krenke" slik på andres vegne hele tiden? Du er moderator, @Saltkjelen og trenger vel ikke å hoppe på det toget :)

Noen med dårlig råd har vel mye gjeld (fra før de nye reglene), noen med mye penger har vel også mye gjeld (ikke pga dårlig råd) og andre har mye penger og kjøper ting kontant.. Er ikke det noen av hovedelementene i dette?

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har mye gjeld, men jeg synes ikke i utgangspunktet det er negativt når man ser på rentenivået vi har hatt de siste årene. Bankene har jo nærmest lånt vekk penger gratis...

Men mange har også mye kredittkort gjeld, og det er negativt slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, GreenE36Cab skrev:

Egentlig ikke alltid, mtp at dårlig råd vel ofte resulterer i at man ikke har mulighet til å skaffe seg mye gjeld.. Etter de nye reglene kom som gjør det vanskelig å få mer gjeld enn man takler

Men hvorfor skal folk drive å la seg "krenke" slik på andres vegne hele tiden? Du er moderator, @Saltkjelen og trenger vel ikke å hoppe på det toget :)

Noen med dårlig råd har vel mye gjeld (fra før de nye reglene), noen med mye penger har vel også mye gjeld (ikke pga dårlig råd) og andre har mye penger og kjøper ting kontant.. Er ikke det noen av hovedelementene i dette?

Og der er du for så vidt inne på poenget mitt. Jo høyere gjeld en har (eller har mulighet til å få om man snur om på det), desto bedre råd har man i utgangspunktet. Det er ingen som lar seg krenke her, og det faktum at jeg er moderator fratar heller ikke min mulighet til å delta i diskusjoner på samme premisser som alle andre her. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Saltkjelen skrev:

Det er ingen som lar seg krenke her

Nei ok, bare jeg som leste litt for mye ut av det du skrev der.. Ikke alltid like lett å oppfatte alt riktig via nettet, som har blitt etablert noen ganger nå. Så jeg må nesten beklage at jeg misforstod det du skrev :)

2 minutter siden, Saltkjelen skrev:

det faktum at jeg er moderator fratar heller ikke min mulighet til å delta i diskusjoner på samme premisser som alle andre her. :) 

Nei, det jeg mente var vel mer at du som moderator har en større rolle enn mange andre her, og har mer forventninger til ikke å dra feks krenke-kortet. Men nå var det ikke det som skjedde her, så da ble det litt overflødig å nevne at du er moderator da det ikke er relevant for denne "diskusjonen"

Og ang det å ha mulighet til å ta mer lån, en mulighet til å få mer lån om man har "dårlig råd" er jo å ha medlånetaker. Noe som egentlig er en dårlig løsning både for hovedlånetaker og medlånetaker om ikke den som skulle ha lånet klarer å betjene det og medlånetaker heller ikke har all verdens med penger.. Så det er en litt "stygg" ordning synes jeg egentlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@GreenE36Cab Ingen fare. Svaret mitt er bare myntet på de som alltid drar "du har mye gjeld, så du har dårlig råd"-kortet. Når man mener det, henger man i alle fall ikke helt med på hvordan ting egentlig foregår i den finansielle verden. Ellers er det utlånsforskriften som regulerer dette med lån, der det nå er maksimalt tillatt å låne fem ganger brutto inntekt totalt (dvs. at verken boliglån, billån, forbrukslån, studielån etc. ikke kan overstige fem ganger inntekten - for ordens skyld finnes det naturligvis unntak her også). Det er i forbindelse med denne forskriften gjort det vanskelig for den type scenario du skisserer - der to stk. som i utgangspunktet ikke burde fått låne den gitte summen, ikke vil få det (jf. at lånetaker og medlånetaker ikke skulle klare å betjene lånet). 

Ellers skal jeg ikke spore av for mye videre her nå, men mulighet for høy belåningsgrad er synonymt med god inntekt - ikke dårlig råd. Enkelt og greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Saltkjelen skrev:

@GreenE36Cab Ingen fare. Svaret mitt er bare myntet på de som alltid drar "du har mye gjeld, så du har dårlig råd"-kortet. Når man mener det, henger man i alle fall ikke helt med på hvordan ting egentlig foregår i den finansielle verden. Ellers er det utlånsforskriften som regulerer dette med lån, der det nå er maksimalt tillatt å låne fem ganger brutto inntekt totalt (dvs. at verken boliglån, billån, forbrukslån, studielån etc. ikke kan overstige fem ganger inntekten - for ordens skyld finnes det naturligvis unntak her også). Det er i forbindelse med denne forskriften gjort det vanskelig for den type scenario du skisserer - der to stk. som i utgangspunktet ikke burde fått låne den gitte summen, ikke vil få det (jf. at lånetaker og medlånetaker ikke skulle klare å betjene lånet). 

Ellers skal jeg ikke spore av for mye videre her nå, men mulighet for høy belåningsgrad er synonymt med god inntekt - ikke dårlig råd. Enkelt og greit. 

Finanstilsynet mener DNB kan ha påført lånekunder økonomiske problemer | DN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Jarod skrev:

Det finnes naturligvis unntak og sorte får - som med alt her i livet - all den tid det er mennesker som håndterer jobben. Artikkelen omhandler for øvrig i all hovedsak forbrukslån og usikret gjeld, og er dette låneformen man må ty til er kanskje ikke økonomien på topp likevel. Videre fremgår det at banken kan ha påført som følge av at de har brukt, etter Finanstilsynets oppfatning, for lave satser i sine beregninger. Dette er satser som normalt sett sier at man bruker månedlig 5000kr på klær, 800kr på kino, 9000kr på transport, 12 000kr på mat om man er fire i husstanden osv. (jeg sitter ikke med satsene foran meg nå, så dette er bare fiktive tall). Det du sitter igjen med etter disse kunstige satsene, er det du kan betjene lån med (da med 5pst sikkerhetsmargin i i tillegg). Med andre ord satser som helt eller delvis ikke har rot i virkeligheten, og som for mange rett og slett ødelegger deres finansielle evne til å komme inn på boligmarkedet. Overordnet er det imidlertid god kontroll i finansverden, og de færreste får lånt over evne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sklir vi kanskje litt voldsomt ut her men, lurer av nysgjerrighet.

( Kanskje @Saltkjelen kan flytte det til OT tråden ?)

Leasing av bil, kommer dette inn som total belåningsgrad? 

Føler det er mange som makser boliglån, for deretter og lease bil. Om man da tjener over 600k i året, og plutselig mister jobben ( feks. Nedgang offshore ) så sitter man gjerne litt i saksa.. hjelper ikke og låne penger utifra at du tjener 1 mill, når man kun får 600 ifra staten ved arbeidsledighet.. 

Jeg ser derimot ikke problemet med og låne seg opp på penger til biler el. Som holder seg relativt stabilt i verdi. Da er man trossalt bare en Finn annonse ifra å "redde" situasjonen.. Så må man jo vurdere hvor mye man føler det er verdt og betale i renter for og ha dyre eiendeler.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Skulebollen Skilt ut, så da kan man jo diskutere og spørre om det som omhandler økonomi her. :) 

Isolert sett påvirker ikke leasing belåningsgraden, da dette er et leieforhold. Dog kan det påvirke i den grad man opplyser om utgiften slik at man får redusert belåningsevne, men dersom det ikke nevnes er det heller ikke noe banken kan finne ut av sånn helt uten videre - og den vil derfor ikke påvirke belåningsgraden din. Det gjelder derfor å holde tungen rett i munn ved å ha god økonomisk oversikt og kontroll dersom man f.eks maksimerer boliglån og leaser en dyr bil etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...