papertiger Skrevet November 25, 2024 Share Skrevet November 25, 2024 Nydelige og smakfulle oppgraderinger du og dere har gjort her Ida. Tar bare bilen din enda flere hakk oppover. Ang. i3 - var det en grunn til at dere gikk for bagen og ikke Wokeby frunklokket? idapederse reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet November 26, 2024 Share Skrevet November 26, 2024 9 timer siden, papertiger skrev: Nydelige og smakfulle oppgraderinger du og dere har gjort her Ida. Tar bare bilen din enda flere hakk oppover. Ang. i3 - var det en grunn til at dere gikk for bagen og ikke Wokeby frunklokket? Hvis du blar igjennom tråden dems så har dem dette Wokeby lokket montert. papertiger reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
idapederse Skrevet November 26, 2024 Forfatter Share Skrevet November 26, 2024 10 timer siden, papertiger skrev: Nydelige og smakfulle oppgraderinger du og dere har gjort her Ida. Tar bare bilen din enda flere hakk oppover. Ang. i3 - var det en grunn til at dere gikk for bagen og ikke Wokeby frunklokket? Takk for det! 🥰 Vi har begge deler, er ikke mer grunn bak det enn at vi ikke føler oss sikre på at Wokeby-løsningen faktisk holder helt tett. 😅 Ladekabelen tåler det jo fint uansett, men ikke sikker andre ting som skulle kunne havne der tåler fukt like godt 😊 papertiger reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
idapederse Skrevet Desember 29, 2024 Forfatter Share Skrevet Desember 29, 2024 (endret) Desember har vært en merkemåned - i midten av desember runda vi 340 000 kilometer: Parkeringsbremsen som lager lampe, skulle tatt av den før jeg tok bildet. 🥲 Og den 10. desember var det hele 10 år siden jeg satte meg spent på et Widerøe-fly til Førde for å hente min aller første BMW. Første, men også nåværende - tiden flyr i godt selskap. 😅 Nå laget jeg jo større «jubileumspost» for 2 år siden, og jeg har dessverre ikke fylt på med så veldig mange flere bilder siden den tid, men tenkte jeg kunne legge ved et par favoritter allikevel, samt et par bilder som viser reisen hittil. Vi startet jo tross alt her, med 16" Megafelger med piggdekk (205/60R16 Hakkapeliitta 8, og jeg tuller ikke når jeg skriver livets vinterdekk her altså! De skulle bare fortsatt med den modellen, piggene satt som bare det 😅) skikkelig bra fitment: Via Style 244 (liker designet veldig godt) med 225/50R17 Hakkapeliitta R3 som ikke satt altfor gærent når vi fikk på 20mm spacere foran og bak - og naturligvis noe lavere enn på bildene over 😅 Til Style 218 med 235/40R19 Hakkapeliitta R3 som sitter som støpt: På sommer var det opprinnelig Style 244 som fulgte med, men Ida slo på stortromma og klinka til med GS Fighter II i 19", med 245/35R19 Sonar-dekk av et eller annet slag rund baut - det var stas, det: Det samme var det å kjøre uten skilter foran, og a’ mor hadde naturligvis vært på Gatebil det året og stilt ut: Til det som står på i dag og som vi alle kjenner så uendelig godt etter 6 sesonger - Niche Essen M146 med 235/35R20 (her blir det 245/35 neste gang det trengs nye fordekk) og 285/30R20 Michelin Pilot Sport 4S: Om jeg noen gang skulle gått bort fra disse måtte det trolig blitt noe ala Work VSXX med dobbel leppe (de kler E6x så sykt bra) eller noe så jålete som Vossen Evo-2 - men de koster jo mer enn bilen selv, så det skjer jo ikke. 😆 Men nok om det - vi (les: @CHNilsen ) har jo fått gjort litt mer greier med bilen de siste månedene, så her kommer en liten oppdatering på det også. En litt mindre oppgradering helt først, med tanke på videre planer - gått fra 400 til 600w vifte, byttet på få minutter, siden den står så lett tilgjengelig: Det er i tillegg blitt byttet olje på servo, ved hjelp av den gode gamle «ratte/suge/fylle»-metoden: Det var mildt sagt på høy tid - fargen på oljen tyder ikke akkurat på at det «bare» er 3 år siden sist: Diff har også fått ny olje, her er det 4 år siden forrige bytte: Bremsevæske var det også tid for å bytte nå i desember: Greit å få unna litt sånne greier iblant også. Bilen er jo utstyrt med lyspakke fra fabrikk, men lyset i dørlommene har alltid vært så svakt at det har vært nærmest ikke-eksisterende, selv på sterkeste lysstyrke. Der har vi ønsket å se på mulighetene for å forbedre på noe vis, og løsningen ble å kjøpe inn fra E92. Her var dog koblingshylsa en del mindre enn på E60, så han har vært nødt til å være kreativ og bore opp hylsene så de passet. Her er det dessverre dårlig fokus på bildene, men dere skjønner greia: LED-enhet ble byttet ut med ny, uoriginal del med ønsket lysstyrke: Lillesjefen tok også turen innom for å prøvesitte litt: Måtte klippe litt i ledningsnettet for å legge inn 2-pins kobling: Og voilà: MYE bedre enn det var, nå er det jo faktisk mulig å se hva som ligger oppi der når det er mørkt. Og når vi er inne på dører ble det også med hjelp fra @Saltkjelen byttet ut lys under dørene tidligere i høst - fra halogen til LED fra G-serie. Måtte bytte fra 2- til 4-pins kontakt for å få det til å fungere, men det ble ganske så bra! Før: Etter: Ei lita greie som gjør ganske mye, spør du meg: Etter den større jobben som var gjort på bakstillingen i februar har det vært noe ulyd og klunking i drivverket bak, men med kilometerstanden vi er på nå er det ikke så rart at det var på tide med litt utskiftninger her: Hjullagrene var ikke overraskende ikke langt unna å være kaputt (de har såvidt jeg vet stått på siden bilen var ny), det samme var den ene drivknuten. Greit oppspiste bremseskjold, men med tanke på hvor kort de lever på nyere modeller er kvaliteten her imponerende. Spørs om de nye holder like lenge, de har sikkert gjort noe med produksjonsmåte eller materialer siden 2007. 😅 Demonterte og sandblåste like greit spindelen når vi først var i gang: Og det ble seende riktig så fresht ut med nye deler montert: Bilen føles enormt mye bedre ut etter utført jobb, men det er dessverre fortsatt noe klunking idet bilen begynner å rulle eller settes i gir. Lurer på om det er diffen som er skifteklar i så tilfelle, eller kan det være noe annet? Tips og erfaringer tas gjerne imot med stor takk! Endret Desember 29, 2024 av idapederse Skriveleif og lagt til et bilde Markus E30, mslello, ahj og 19 andre reagerte på dette 21 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaandref Skrevet Desember 29, 2024 Share Skrevet Desember 29, 2024 Rått å se en slik bil med 340000 km bak seg se ut som om den skulle vært omtrent ny 😃 CHNilsen og idapederse reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Desember 29, 2024 Share Skrevet Desember 29, 2024 Nei, det er ingenting her som skulle tilsi at denne bilen har rullet 340 000km. OEMplusifiseringen gjør jo også at bilen ser ut til at den kunne vært rullet ut fra fabrikk i går. Snakk om design som var forut sin tid! CHNilsen, idapederse, mslello og 1 annen reagerte på dette 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
K.F Skrevet Desember 29, 2024 Share Skrevet Desember 29, 2024 Hardy / mellomaksling med lager kan klunke viss det er slitt. Skal noe til at en diff klunker, med unntak av sperrediffer. da er det iallefall nært havari og man bør klare og kjenne slakke i inngående vs utgående akslinger. så er det også mulig at lager på girkasse på utgående er slitt, da vil man ha slakke i flens som hardy sitter på.. kjekt og sjå godt holdte E60’er. Stå på ! 😎 idapederse og E.C. reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CHNilsen Skrevet Desember 29, 2024 Share Skrevet Desember 29, 2024 (endret) 43 minutter siden, K.F skrev: Hardy / mellomaksling med lager kan klunke viss det er slitt. Skal noe til at en diff klunker, med unntak av sperrediffer. da er det iallefall nært havari og man bør klare og kjenne slakke i inngående vs utgående akslinger. så er det også mulig at lager på girkasse på utgående er slitt, da vil man ha slakke i flens som hardy sitter på.. kjekt og sjå godt holdte E60’er. Stå på ! 😎 Vi har hatt ned mellomaksling og byttet mellomakslingslager og sjekket hardykoblingen. Det virket ok, men har ikke sjekket jevnhastighetslageret som sitter mot diffen. Kan jo være det. Det er ganske tydelig at lyden kommer fra ganske langt bak i bilen så håper det ikke er utgående på girkassen. får undersøke litt mer😊 takk for gode tips Endret Desember 29, 2024 av CHNilsen K.F og idapederse reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Desember 29, 2024 Share Skrevet Desember 29, 2024 Det er altid en glede å lese innlegg fra deg @idapederse og E60’en din. Du er også veldig flink å ta bilde av den og ikke minst også av prosessen underveis. Dette må være Norges best bevarte E60 idapederse reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
idapederse Skrevet Desember 29, 2024 Forfatter Share Skrevet Desember 29, 2024 10 minutter siden, mr.pingu skrev: Det er altid en glede å lese innlegg fra deg @idapederse og E60’en din. Du er også veldig flink å ta bilde av den og ikke minst også av prosessen underveis. Dette må være Norges best bevarte E60 Så hyggelig å høre, tusen takk! Nå er det @CHNilsen som skal ha æren for å dokumentere prosessen underveis, han har vært veldig flink der. Angående bilder av bilen håper jeg at jeg en dag finner igjen litt av den gleden jeg hadde i å ta bilder tidligere, den har dessverre vært litt fraværende de siste par årene. Tror jeg mista litt av «piffen» når jeg flytta ned hit til Oslo, hjemme i Tromsø får du jo nesten bildene «gratis» med fjell og fjorder omtrent hvor enn du snur deg. Merker i alle fall at gleden er større ved bildetaking nordpå, men det har sikkert noe med egen innstilling å gjøre også. 😅 mr.pingu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Desember 29, 2024 Share Skrevet Desember 29, 2024 Holder seg så utrolig bra den bilen din, og at den etter så langt eierskap nå tas til nye høyder er ikke annet enn beundringsverdig. idapederse reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Desember 29, 2024 Share Skrevet Desember 29, 2024 45 minutes ago, idapederse said: Så hyggelig å høre, tusen takk! Nå er det @CHNilsen som skal ha æren for å dokumentere prosessen underveis, han har vært veldig flink der. Angående bilder av bilen håper jeg at jeg en dag finner igjen litt av den gleden jeg hadde i å ta bilder tidligere, den har dessverre vært litt fraværende de siste par årene. Tror jeg mista litt av «piffen» når jeg flytta ned hit til Oslo, hjemme i Tromsø får du jo nesten bildene «gratis» med fjell og fjorder omtrent hvor enn du snur deg. Merker i alle fall at gleden er større ved bildetaking nordpå, men det har sikkert noe med egen innstilling å gjøre også. 😅 Litt ære og ros til @CHNilsenog da 🙌 Ja, lett bakgrunn har noe å si ja. Merker det selv og når jeg er ute på tur får man litt mer lyst å knipse en bilde. Men irriterer meg altid over at sånne momenter oppstår når bilen er skitten… Det tar litt tid å kjøre for finne fine bakgrunn for oss som bor sør CHNilsen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Desember 30, 2024 Share Skrevet Desember 30, 2024 Gratulerer med ti års eierskap Ida😊 En sann fryd å se hvordan dere holder denne som du gjør .🙏 idapederse reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rullator Skrevet Desember 30, 2024 Share Skrevet Desember 30, 2024 Dedikasjonen til dokumentering og detaljerte oppdateringer er beundringsverdig. Men så har det også stått ganske stille for min del, så jeg er unnskyldt. Men jeg har jo fulgt med fra dag én, så dette er morsom lesing! Kanskje jeg finner mye jeg selv kan kopiere 🥰 idapederse og CHNilsen reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
idapederse Skrevet Desember 30, 2024 Forfatter Share Skrevet Desember 30, 2024 På 29.12.2024 den 23.40, papertiger skrev: Holder seg så utrolig bra den bilen din, og at den etter så langt eierskap nå tas til nye høyder er ikke annet enn beundringsverdig. Lurer på hva vi skal finne på den dagen vi går tomme for retrofits og andre kule greier som kan gjøres, jeg 😂 Samtidig har jeg jo flere ganger tenkt at vi må nærme oss det stadiet nå, men det dukker jo stadig opp nye ting å finne på 🤭 19 timer siden, sveigis skrev: Gratulerer med ti års eierskap Ida😊 En sann fryd å se hvordan dere holder denne som du gjør .🙏 Tusen takk, Jan! Tiden flyr i godt selskap 😅🥰 10 timer siden, Rullator skrev: Dedikasjonen til dokumentering og detaljerte oppdateringer er beundringsverdig. Men så har det også stått ganske stille for min del, så jeg er unnskyldt. Men jeg har jo fulgt med fra dag én, så dette er morsom lesing! Kanskje jeg finner mye jeg selv kan kopiere 🥰 Haha, bare å kjøre på. Skjer jo en del på din kant også da, vil jeg si - blir spennende å se hvordan bilen til slutt blir! papertiger reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå