Gå til innhold

Idas tråd - vårmønstring på Bjerke


 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Ja, det er ikke noe å si på verken resultat eller arbeidet som er gjort her. :P 

For øvrig helt utrolig hva sort taktrekk og litt lys gjør med et interiør. Det ser ut som man ser på biler i to vidt forskjellige ender av prisskalaen.

Nei, det skal være sikkert. Dere har virkelig vært flinke her 🤩 

Og ja - der hjalp du meg med ordene jeg mangla i det jeg skrev innlegget, takk! Det føles så veldig mye mer eksklusivt ut. Og lunt, på en måte. Helt sykt hva et taktrekk og lys kan gjøre, ja. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, E.C. skrev:

Mye jobb å få inn det lyset? Kobler seg bare på strøm fra lyset i taket?

Se s. 27 i tråden min :) jeg koblet det slik at det står på hele tiden, sammen med resten av ambient lysene og instrument belysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, E.C. skrev:

Mye jobb å få inn det lyset? Kobler seg bare på strøm fra lyset i taket?

Svarer ettersom det er jeg som har montert det. Dette er koblet i dørkontakten (pin 14 grå/rød og pin 31 brun) til passasjerdørene lenger ned på B-stolpen. Laget Y-split kabel slik at alt kan reverseres uten synlighet. Man kan godt koble seg inn på taklyset, men det er en del mer knot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • idapederse changed the title to Ida's BMW E60 520d LCI - vårprepping av felger

Vi er nå på vei inn i en av de mest hektiske tidene i løpet av året på jobben, og det merkes godt på engasjementet mitt her inne og ellers på nett merker jeg. Alt blir liksom litt mindre "viktig" når fokuset flyttes fra "dette går bra, jeg har masse tid" til "sove, spise, trene, jobbe" - om og om igjen. 

I den forbindelse begynner det jo å nærme seg tid for å få på sommerskoene for vår del også. Har alltid passet på at felgene som tas av blir grundig vasket og rengjort så fort det lar seg gjøre etter at de er tatt av bil, og det er jeg alltid så utrolig takknemlig for når ny sesong nærmer seg og prepping krever minimal innsats. 

Mente å huske at et eller flere av loddene på sommerfelgene var rustne, og det kan vi jo ikke ha noe av - gamle lodd ble dermed banket av i formiddag, lim fjernet og ny balansering gjort. Føltes dog litt nytteløst i det jeg oppdaget på siste felgen at jeg ikke hadde rust på noen av loddene her allikevel (det var nok i fjor på sommerfelgene - i år har jeg det på en av vinterfelgene), men samtidig ser det ut til at det var nødvendig med ei litta balansering av hjulene allikevel. Hadde de inne til retting i fjor sommer, hvor Felgteknikk da sjekket alle fire og rettet to av de, men med relativt lav profil på dekkene (og tur/retur Oslo-Tromsø i fjor sommer) ser det ut til at de dessverre "slår" seg litt i løpet av en sesong uansett hvor forsiktige vi er. Litt kast i ene felgen foran, men nå er det så lang ventetid at jeg tar sjansen på at den nye balanseringen gjør susen.
Om disse fortsatt skal på neste sommer, tenker jeg at vi får de sendt inn til Felgteknikk for full overhaling i løpet av det kommende vinterhalvåret istedenfor å vente ukevis på en felg som er litt urund.

Uansett - gamle lodd og lim er som nevnt fjernet, i tillegg til at jeg har polert opp fronten på de for hånd. Resultatet er et felgsett som er så rent og pent som det bare kan bli, etter 4 sommersesonger på veien. Sykt at dette blir femte sesongen med disse hjulene på, så lenge har jeg ikke hatt noen felger tidligere uten å gå lei. 😅

Var bare å sette i gang så snart vi kunne stenge dørene på jobb - dro de frem i butikken og fikk lagt de på mattene der.
1242347709_IMG_5566JPEG.thumb.jpg.41817a4644b667c45bd235559f55d3fa.jpg

Helt vilt hva grov maskinpolish og en mikrofiberklut kan gjøre - og glad er jeg for det. Greier liksom ikke helt å rettferdiggjøre kjøp av Rupes Nano f.eks kun for å ta felger et par ganger i året, men når det nå kommer felger i sort høyglans på @CHNilsen sin bil kan det vel fort hende at vi ryker på en smell der etter hvert allikevel. 😆
189509247_IMG_5565JPEG.thumb.jpg.104413231113f2fe3be6249b12ccd731.jpg

Jeg kan kanskje synes det er litt stress tidvis med dette "strenge regimet" vi kjører på vedlikehold av både biler og felger, men herregud så deilig det er når man sitter igjen med en felg som ser ut om dette på innsiden:

1900649980_IMG_5568JPEG.thumb.jpg.9f8f0264fb477463919b05bd86c13bbf.jpg

Gjenstår fortsatt å pusse vekk det lille som er kommet av rustflekker inne i senteret på spesielt felgene foran, men det tar jeg i morgen før første lag med coating legges, tenker jeg. 

1750917660_IMG_5567JPEG.thumb.jpg.a0cdff4c35bb0a8d9bb6e7d8b66dda2c.jpg

Gikk over med litt metallpolish inne i senteret da det var det jeg hadde for hånden i dag og det ble bedre, men gir det et forsøk med en skånsom variant av "pussesvamp" fra Scotch Brite i morgen for å se om det er mer å hente der. 

Synes vi har truffet ganske bra på valg av dimensjoner her - 235/35R20 sitter veldig pent på 9'' felg - men det er mulig det hadde vært 9,5 foran om jeg skulle bestilt disse i dag, siden den i 9'' er ganske "flat". Den i 10,5'' er helt nydelig - har åpenbart en svakhet for konkave felger.

1438950504_IMG_5579JPEG.thumb.jpg.579759575098724fcba8008e222e3b2d.jpg

Opprinnelig hadde jeg et oppsett med 245/30R20 og 295/25R20 (Hankook Ventus S1 Evo1 eller Evo2, husker ikke), og der slapp vi dekkstrekk - men til gjengjeld subbet det helt hinsides bak inntil skjermene ble rullet en anelse - det hjalp, men helt subbefritt ble det ikke. 
Tanken når Michelin ble satt i bestilling var at Hankook er ganske "smale" i forhold, og at samme dimensjon i PS4S ville vært med vesentlig mer dekk enn jeg hadde - og mer dekk ville betydd enda mer subbing. Valget falt dermed på 285/30R20, men til tross for litt dekkstrekk subber det fortsatt noe - på langt nær så ofte som det gjorde en gang i tiden, men dekksidene bak avslører at det ikke er helt problemfritt ennå.

1365576848_IMG_5575JPEG.thumb.jpg.38dc794944e75f65a8d53197551e67a3.jpg

Nå er planen å få lagt i alle fall første lag med coating etter en grundig wipedown i morgen tidlig, så får vi se om de kommer på allerede i løpet av helgen eller om jeg tar det til uka. Det skal uansett bli helt utrolig digg å få disse på igjen! 😄

Endret av idapederse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, sveigis skrev:

Nydelig jobbet dette og flott resultat på felgene .😊

Er så morro å ha det sånn ,ikke minst lett og holde vedlike .

Ser du kjører skikkelige dekk og på den ,det liker jeg .😊👍

Tusen takk for det! 😊 Er jo fortsatt litt jobb med de hver vår, men er så utrolig glad for at de får en skikkelig vask før de blir satt på hylla for å støve i et halvt år - det gjør ting så utrolig mye enklere når de da skal frem igjen. 

Riktige dekk er viktig, disse har jeg vært svært fornøyd med de to siste sesongene. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • idapederse changed the title to Ida's BMW E60 520d LCI - Honda S2000 - liten photoshoot

Søndag ble jeg sendt ut på "oppdrag", i forbindelse med at broren til samboer etter hvert skal legge ut morobilen for salg. I dag fikk jeg endelig gjort meg ferdig med siste rest, og jeg synes egentlig bildene ble såpass bra at de fortjener å komme ut her også - selv om det ikke er i nærheten av å være en BMW. 😅

Har fått leke meg litt med både vinkler, fokus og lys denne gangen, var litt moro å for en gangs skyld "eksperimentere" litt igjen. I tillegg er det litt spennende å prøve seg på "ukjente" motiver, hvor man ikke nødvendigvis vet hvor man finner alle de gode vinklene sånn helt umiddelbart.

Here it goes: 

_MG_6486.thumb.JPG.173b4d4acf7b85f8334cb4d49369208a.JPG
_MG_6491.thumb.JPG.18bfc6ebb7a1308bf59038dabf0cc2aa.JPG
_MG_6502.thumb.JPG.b2d1ce9bde5a6758eacd91ca7d285b6c.JPG
_MG_6499.thumb.JPG.06d9af6241aa08e3fd7ae3c2ae2458fc.JPG
_MG_6507.thumb.JPG.958d827705172db160699b59e3d01197.JPG
_MG_6514.thumb.JPG.1d705c98a8b5fe4bf2fd1da89995dcf2.JPG
_MG_6525.thumb.JPG.6bd20a69f6e620b9f9e1180bf2e053c4.JPG
_MG_6527.thumb.JPG.83dc017e915dadcf47372e9e94a7538b.JPG
_MG_6538.thumb.JPG.c56758b5150c50866ef2b782917d890d.JPG
_MG_6551.thumb.JPG.98f7621e25818afe6f02df49901886f9.JPG_MG_6541.thumb.JPG.af7963bb8983c3c8aab238db8b6dac2c.JPG
_MG_6609.thumb.JPG.e3bf51320f9bb579c78f111038538014.JPG
_MG_6614.thumb.JPG.e4e7579966aeb62f5ebd3a5d19f6a1a8.JPG
_MG_6630.thumb.JPG.e9c17c0170fff991791494e8e0e70f42.JPG

_MG_6644.thumb.JPG.d5f4c4f11c68438ef09421ee2cee4bd5.JPG

_MG_6662.thumb.JPG.687fae56a2904ae25eb4da4053a83b7a.JPG
_MG_6637.thumb.JPG.c8bcf8179d636ceecbcaa90633377484.JPG
_MG_6638.thumb.JPG.71ac5c0ef98b76cfb6da70b56316c98b.JPG

 

Ser jo nå når jeg legger ut at jeg med fordel kunne brukt litt tid på å croppe noen av disse så motivet blir mer sentrert, men så langt tenkte jeg ikke underveis - får se om jeg rydder litt opp i dette senere. 

Utover dette er det travle dager på jobb for tiden, og vårmønstringa på Bjerke førstkommende søndag kunne nesten ikke kommet mer ubeleilig. Synes de kunne satt opp sånne ting tidligst tredje uka i mai - på den måten rekker kanskje til og med vi som har høysesong på jobb om dagen å gi bilene litt sårt tiltrengt TLC etter vinteren før årets første meet. 

E60 har den siste måneden stått mye parkert, for at jeg har valgt å ta T-banen til og fra jobb istedenfor å kjøre. Er tross alt bare 10 min hver vei, så selve reisen tar ikke mye lengre tid enn om jeg skulle kjørt. Men så kommer jo gåingen i tillegg da, og da er jeg fort oppe i 20-25 min reisetid per vei om man skal ta tiden fra dør til dør. 

Nå ser det ut til å være slutt på kollektivt på en stund da, om enn noe ufrivillig. Tirsdag kom banen akkurat i det jeg kom ut mot trappa ned til sporet, så jeg satte i å løpe ned trappene for å rekke denne.
Det jeg ikke la merke til før det var for sent, var et hull i bunnen av trappa som jeg ikke greide å treffe riktig. Resultatet er da blitt en svært forslått og forstuet (heldigvis ikke brukket!) ankel, og jeg hinker for tiden rundt på krykker med skinne på venstrebeinet.
Det ser ikke videre lovende ut for prepping av bil før søndagens treff, men en vask skal vi i det minste få til. 🤷‍♀️ 
Herregud, så glad jeg er for at det var venstrefoten som røyk, og at jeg har automat akkurat nå. Og jeg skal aldri mer ta to velfungerende bein for gitt igjen. 😆

Endret av idapederse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, GreenE36Cab skrev:

Honda S2000 er artige biler :D

Fun fact - Jeg trodde 2000 var pga den første ble levert år 2000, men det er visst pga motoren F20C2 som er 2L eller 2000ccm :P

De fra og med 2004 fikk en liten facelift men 2000-2003 er artige de også.. Flotte biler

Absolutt! Kan ikke klage når man får kjøre rundt i denne og lete etter lokasjoner. Nå ble det kun med denne ene lokasjonen i denne omgang, men finner forhåpentligvis flere det er verdt å dra tilbake til etterhvert 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå er vi på god vei inn i en ny helg, og i motsetning til den forrige er det svært få utsikter til at den kommende blir bilrelatert. Forrige helg derimot, ble det litt av både det ene og det andre. 

Hjulbuene bak ble valset i 2018, og i den forbindelse måtte noe av innerskjermene bort i tillegg til at det er kutta litt i selve karosseriet for å gjøre dette mulig. 
Det subber fortsatt litt til tider, og på grunn av det forsvinner jo naturligvis lakk og beskyttelse i løpet av sommerhalvåret også. Dette, i kombinasjon med at det tross alt er en 14 år gammel bil gjør at rusten er begynt å komme krypende, og dette har vi begynt å etablere en ganske god rutine på nå, hvor det pusses ned og legges ruststopp/beskyttelse en til to ganger i året. Har hatt noen runder under bilen også (skader etter steinsprut), og i sommer er tanken å ta ned traversen for å komme ordentlig til oppi der også. 

Det er fortsatt lite rust og det som er kommet er fortsatt overfladisk, men bilen gikk også nord i Tyskland frem til sommeren 2011. Deretter ble den importert til Førde hvor den gikk i tre år, før jeg i 2014 overtok. I 4 år gikk den på så å si usaltede veier i Tromsø, før den de siste 4 årene har gått på ihjelsaltede veier her i Oslo. 

Husker så godt perioden hvor flytting ned hit var et faktum - jeg var så gira og spent! Men jeg var også skikkelig trist en stund - ikke bare føltes det kjempeskummelt å skulle forlate alt det kjente og trygge der hjemme, men jeg satt også  med dystre tanker om at det er ned hit bilen kommer for å dø. 😅 
Det er nok riktig det, men foreløpig har vi greid å holde det i sjakk i det minste. Bilen er vel strengt tatt i bedre stand nå enn den var i når jeg pakka i bilen og kjørte ned til Oslo i 2018, haha. 

Det har dessverre begynt sånn smått mellom bakfanger og bakskjerm også, så bakfanger ble i tillegg tatt av sånn at vi fikk kommet til ordentlig der også, legger ved et par bilder.

Bilde av hjulbue her. Irriterer meg egentlig litt at deler av innerskjermen måtte kappes bort, men kommer kanskje ikke utenom dette når man først må gjøre en sånn valsejobb. 

IMG_6032.thumb.jpg.57064912fe0224ace236747def60cd11.jpg

Område som bakfangeren normalt dekker: 

IMG_6030.thumb.jpg.4a5f508095ad9383083e7d83ecf3783d.jpg

Støtfanger bak er også smått begynt å bli angrepet av rust, så her ble det påført rikelig med lanolinolje - så får vi se hvordan det utvikler seg her. Mulig vi må på med skraping og rustmaling der også etter hvert. 

IMG_6034.thumb.jpg.3bf293cb86b1bb0f0a04c0a59f2bbcc6.jpg

IMG_6036.thumb.jpg.b0dde30b29897d0a680cf0864074c1ce.jpg

IMG_6026.thumb.jpg.acfee86bb8480518797716a2168a8cab.jpg

Mens @CHNilsen holdt på med dette fikk E90'en seg en liten vask både inn- og utvendig, deilig med rene biler. 

IMG_6040.thumb.jpg.16118974e3744421a759b7cdd56cc553.jpg

Lekte oss litt med denne panorama-funksjonen på iPhone, den tror jeg ikke jeg har brukt i det hele tatt før nå. Var jo skikkelig populært hos enkelte i tiden det var helt nytt, men så har det liksom bare dabbet av siden. 

IMG_6044.thumb.jpg.d00f9e930fd33a84eb25c7980305f14b.jpg

Jeg har forresten vært så heldig å få testdekk på sommer også i år, mot at jeg velger en dimensjon som er lett å selge videre etterpå (selger de som brukte til en hyggelig pris etter en sesongs bruk). Det ble altså ikke nye sommerdekk i 20'' da, og for å spare vinterfelgene som allerede må vrenges på en gang i året (nye dekk der også hver høst) fant vi et sett med slitne, 18'' M-sporthjul på Finn med helt oppbrukte dekk for noen måneder siden. 
Disse har stått på omleggingsrommet siden, til tross for jevnlig masing på gutta om at de må få lagt på nye dekk på de. 

I forbindelse med en noe spontan langtur til Egersund for å få ordnet ID-kort(!) onsdag som var, fikk de også frist til utgangen av fredag med å få disse på - men det har vært mye å gjøre, så de rakk det aldri. Da tok jeg like greit saken i egne hender og la på dekk selv. Fikk opplæring på dette en gang i tiden, men etter at dekk er løsnet fra felg står jeg og er helt blank allikevel. Fikk av første dekket på egenhånd etter mye frem og tilbake, og en hel del banning - men å få på skulle jeg altså ikke greie selv. Men etter litt veiledning fra min bedre halvdel påfølgende dag fikk jeg etter hvert skikkelig dreisen på det, og det er lenge siden jeg har fått kjenne på en sånn type mestringsfølelse som jeg gjorde på søndagen. 😅
Nye Nokian Hakka Green 3 i 235/45R18 er altså montert på i helgen og selv om det er kjipt med stygge og kantkjørte felger på ene siden, ble det faktisk ikke så altfor gærent allikevel. Og støynivået? Herre. Gud. 

IMG_6021.thumb.jpg.df76b1849200ef1080a9eb44a32a1239.jpg

Å gå fra 235/35 og 285/30R20 til 235/45R18 er som natt og dag, det. Så å si ingen dekkstøy under kjøring, bilen svelger unna ujevnheter i veien som bare det og det er generelt bare veldig behagelig å kjøre på. 
Men å gå permanent over til 18'' kommer jeg aldri til å gjøre.
Der liker jeg mine egne sommerhjul litt for godt, de gjør mye for totalinntrykket selv om resultatet med 18'' heller ikke var helt krise.

IMG_6050.thumb.jpg.0a857d7b0168d5036787320f899081fb.jpg

Tur/retur Egersund med en svipp innom Sokndal på sightseeing (2 timers NYDELIG omvei, anbefales!) endte med et forbruk på 0,51 på mila og en gjennomsnittsfart på ca. 78 km/t - og da har har det vært noe lite av den økonomiske kjøringen. Blitt en del forbikjøringer på vei med møtende trafikk blant annet, i tillegg til at jeg som regel har ligget 5-10 km/t (cruisekontroll) over i soner på motorvei med fartsgrense fra 90 km/t og opp. I Sokndal var det også så smale og svingete veier at jeg ved møtende trafikk ofte måtte stoppe helt opp for å gjøre plass, så ble en del nedbremsing etterfulgt av akselerasjon. Men herregud for en deilig langturbil E60 egentlig er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • idapederse changed the title to Ida's BMW E60 520d LCI - forrige helgs sysler og langtur til Egersund

Jeg må si det rett ut at når jeg så denne bilen i virkeligheten ,så kunne jeg virkelig ikke se at hjulbuer bak var valset ,så her har de som har gjort det ,gjort en god jobb 😊

Skjønner frustrasjon mtp rust som kommer her ,men ser du har stålkontroll på denne perlen ,så tenker det går fint .

Stadig like fin denne og misunner deg e60 .

At en bil som nå begynner å gå på det 19ende året ,kan holde seg sånn det er fantastisk 🙏.

5 serie /e6x er den ultimate langtur bilen så skjønner du hadde en fin tur 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusse hjulbuer 1-2 ganger i året hørtes litt slitsomt ut. Hva behandler du med? Pusser du ned bare med børste/papir eller sandblåsing/MBX? Har sett litt på overflaten på min egen da jeg bytta dieselfilter, så bør vel kanskje ta en runde selv om ikke så lenge. Hjelper nok godt å ha løftebukk ser jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • idapederse changed the title to Idas tråd - vårmønstring på Bjerke

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...