Gå til innhold

Bedre lyd i 3serie F30 330e 2018


Tr4p
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvilke muligheter har mann for å forbedre lyden i en 330e?

Fra hva jeg kan se på youtube så virker det som det er hovedsaklig 2 ting man kan gjøre:

  • Installere aftermarket inntake
  • Ny eksos

Stemmer dette?

Noen som har noen erfaringer eller deler å anbefale?

Bilen føles utrolig bra ut, og det hadde føltes enda mer gøy ut mer litt grommere lyd 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite ettermarkedsdeler til denne, men du kan jo søke litt rundt på forumet. Vet det er minst 1 her som fikk bygget om eksosen på sin 330e, men husker ikke navnet i farten. 
 

Disse bilene har en utrolig trist og stygg lyd originalt, selv til rekkefirer å være, så kan skjønne ønsket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Snagg30 said:

Jeg fikk min 330e bygget om av Svendsen eksos, tror det kom på 13-14k ca da fikk jeg i tillegg ny diffuser med på kjøpet. Lyden ble pen og løftet bilen betraktelig :) 

Snakket med de igår i Fredrikstad, men de hadde visst "tatt over" butikken eller noe nylig. Og en maskin de brukte til å bøye rør (elns) var ødelagt, så de fikk ikke laget noe eksos. 

Han skulle se om han fant noe ferdig og gi meg ett tilbud.

@Snagg30må man dra å vise bilen hvis man får ny eksos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tr4p Et viktig spørsmål er om du skal beholde det samme utseendet bak på bilen eller bygge om til 335i eller M3 look. Om du skal beholde 330e looken er det betydelig mindre arbeid og mye billigere. Svendsen Eksos kan i prinsippet bare kappe av bakre lyddemper og sette inn et rakrør sveiset til et dobbel utblås, eventuelt sette inn en aftermarket lyddemper fra f.eks. Magnaflow eller Simons. Maskinen for å bøye rør skal ikke være nødvendig å bruke med mindre det er snakk om en ombygging.

Om jeg ikke husker feil så hadde @macrorain Magneflow lyddemper på sin 330e, du kan jo prøve å grave litt i forumet å se om du finner videoen av eksosen han la ut for noen år tilbake. Han har riktignok solgt bilen sin for en stund siden og jeg vet ikke om han lenger er aktiv på forumet, men send han gjerne en melding.


Man trenger ikke å vise bilen etter å ha bygget ny eksos, men husk at hvis du går for rakrørløsningen jeg nevnte så kjører du i prinsippet rundt med ulovlig eksos. Om bilen blir godkjent ved neste EU-kontroll vil derimot variere med hvor og hvem det er som kontrollerer bilen din.

Endret av BrokeBoi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@BrokeBoi takk for svar!

Jeg er veldig grønn når det kommer til bildeler, både navn og funksjon.

Men jeg ønsker egentlig å beholde samme looken som jeg har nå (2 rør på samme side bak), men med bedre lyd.

Vil samtidig ha alt lovlig, så ser etter en upgrade som gir så mye lyd som mulig, men lovlig, og med samme utseende som jeg har idag :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det Magnaflow lyddemperen du skal ha, da det er den som gir  dypest lyd av alternativene som tilbys av Svendsen Eksos. Med den og dobbel utblås blir materialkostnadene rundt 5000-6000, også kan du legge på kanskje 2000 for selve arbeidet, så du ender opp et sted på rundt 6-8000 totalt med denne løsningen.

mpe-14151_xl.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, BrokeBoi said:

Med den og dobbel utblås

 

Vil dette si at de må sette inn denne, og gjøre noe rundt dobbel utblås? Eller setter de bare inn denne delen og bruker de "røra" jeg har fra før? :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kapper av nåværende lyddemper og setter inn den sammen med dobbel utblås som f.eks. de fra Ferrita på bildet. Rørene du har på original eksos passer ikke med Magnaflow lyddemperen jeg viste deg, da det er to separate rør, i tillegg til at de sannsynligvis har en annen rørdimensjon. 

Alternativt kan du kjøpe en Magnaflow lyddemper med integrert dobbel utblås, men det spørs om den er riktig dimensjonert for bilen din uten at det må gjøres flere modifikasjoner.

1.JPG

2.JPG

s-l640.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Bytte bakre demper pluss bytte downpipe er de to tingene som gir størst effekt (mest lyd). Åpent luftfilter gir tydeligere plystrelyd men ikke noe særlig høyere eksos. Bytte av mellomdemperen gir nesten ingen forskjell i lyd. I downpipen sitter katalysatoren så her må man typiske sette på en sportscat hvis man skal ha håp om å gå gjennom EU-kontroll, og må potensielt ha tune (f.eks bootmod3) for å unngå å få check engine light, litt avhengig av hvilken downpipe man bytter til.

 

Angående ettermarkedsdeler: De fleste tuningdeler knyttet til motor/ytelse/eksos er helt identisk som på en vanlig B48 (320i), så disse kan benyttes også på 330e. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, macrorain skrev:

Bytte bakre demper pluss bytte downpipe er de to tingene som gir størst effekt (mest lyd). Åpent luftfilter gir tydeligere plystrelyd men ikke noe særlig høyere eksos. Bytte av mellomdemperen gir nesten ingen forskjell i lyd. I downpipen sitter katalysatoren så her må man typiske sette på en sportscat hvis man skal ha håp om å gå gjennom EU-kontroll, og må potensielt ha tune (f.eks bootmod3) for å unngå å få check engine light, litt avhengig av hvilken downpipe man bytter til.

 

Angående ettermarkedsdeler: De fleste tuningdeler knyttet til motor/ytelse/eksos er helt identisk som på en vanlig B48 (320i), så disse kan benyttes også på 330e. 

Ikke for å være skikkelig flisespikker osv, men: 320i er vel B46, mens 330i er B48, samme som 330e, men med noe forskjellige endinger på motorkode? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, fupsaker skrev:

Ikke for å være skikkelig flisespikker osv, men: 320i er vel B46, mens 330i er B48, samme som 330e, men med noe forskjellige endinger på motorkode? :) 

 

Flis i vei. :) Både 320i og 330i har B48 med forskjellig tuning og noen mindre forskjeller i motoren (er vel noe forskjeller i kompresjon om jeg ikke husker feil).

B46 er vel en U.S spek variant eller noe? Husker ikke.

 

EDIT: Motoren i 330e har forøvrig også helt identisk tune som 320i (184hk).

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...