Gå til innhold

Kjøpe ny motor eller bil?


 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg kjøpte nylig en 2011 audi a4 b8 tfsi 160h. Jeg ble lurt av selger og kjøpte en bil med rådebank. Sak til forbrukerrådet er oprettet, men gidder ikke være bil-løs i et halvt år. Dilemma jeg står ovenfor er enten å bytte motor, overhale eksisterende motor, eller kjøpe ny bil, selge audien med stort tap. Jeg er 18 år og dette er min første bil, har hatt lappen i 2 uker. Er det noen i foumet som kan gi meg tips til motorbytte, billige steder/alternativer? Er det en fordel å dra til sverige eller ikke? Tenker at om jeg skal kjøpe ny motor vil jeg ha noe jeg vet holder. 
mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E.C. Har ringt rundt til diverse verksteder, ingen prisforslag under 60.000kroner, hverken norge eller sverige så langt. Ga 70 for bilen, gått 160.000km. Da blir vel egentlig løsningen bare å selge bilen og kjøpe noe annet. Eneste er jo at da kjøper jeg en bil med nye problemer, som koster. Er keen på en e92, men usikker på om disse er driftsikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du havner fort i samme båt med en E92, selv om enkelte motoriseringer av disse er betydelig mer driftssikre enn andre. 

Jeg har selv en E91 som jeg ikke forventer noen enorme kostnader på, men jeg er mentalt forberedt på at det kan komme feil i opp mot 30-50k klassen på en slik bil, samt at det ikke blir helt unormalt at bilen vil ende opp med vedlikehold og mindre reparasjoner som kan koste opp mot 20-30k per år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Hører du på VW-Audi-Club Norge https://vacn.no/forums/ så er nok de bedre på Audi. @E.C. Har gode poenger, men skjønner at 18 år og lappen vil ha kul bil. Skal du ha nytt og driftsikkert og billig: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=252531941

E92 er ikke billig, de skal driftes de også.

Du har en kul Hyundai Veloster til rimelig. Burde være safe. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=250590461

 

Edit: nytt og nytt, nyere… 10 år gamle biler idag er ikke like utdatert som 10 år gamle biler var for 10 år siden :lol: 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner veldig godt at dette er veldig surt, men kjøper du en tysk bil i denne prisklassen får du nok utfordringer om du ikke klarer å skru selv eller har økonomiske midler til reparere det på verksted. Kjenner godt til ønsket om å ha en kul førstegangsbil, men er jo ikke alltid dette er like fornuftig dessverre. Jeg endte opp med å kjøpe mutterns Golf. Ikke akkurat drømmebilen.

Markedet for "førstegangsbiler" for dere er gjerne mer teknisk avanserte og mer proppa med elektriske ting enn det var før i tiden, og ikke like enkle å skru på selv. Men hadde jeg vært deg ville jeg bitt tennene sammen i et par år med en rimelig, driftsikker bruksbil og legge av pengene på annet, feks boligspar. Så kan du heller kline til med en skikkelig bil når du er litt eldre og har mer erfaring bak rattet. En billig bruksbil kan du jo bulke som du vil og ikke være så nøye med, en stor frihet i seg selv det. 

Du må ikke kjøpe en kjedelig bil bare fordi den er fornuftig :) Og hvis du absolutt tenker at "kjedelig" ikke er bra nok, så kan du heller se etter biler som ikke er ungdomskjørte eller stylet fra før. Jo eldre eiere, jo bedre. Som regel er dem mer nøye, og har romslig økonomi til å kunne drifte disse bilene i henhold til vedlikeholdsprogrammet til hver enkelt bil.  Kjenner du noen i familien eller en venn av en venn som er bilkyndig, ta de med! :) Tilstandsrapport er også et must. 

Se på det som en dyr lærepenge, og gode råd er som oftest dyre. Det er sånn man lærer. Men jeg føler absolutt med deg, men ikke mist motet av den grunn. Penger kommer og går. 

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Dusytakk for svar😊

Har tenkt mye på det med å kjøpe en kjip driftsikker bil, men jeg har rett og slett bestemt meg for at jeg vil ha noe som er litt gøy å kjøre i tillegg, som den umodne tenåringen jeg bevisst er😅. Skal i læra mot høsten som elektriker, så da vil den økonomiske delen løse seg. Har vurdert eldre bmw, typ 2005. Her vil jeg tro jeg kan skru en del selv, har både venner med verksted og mye entusiasme rundt bil. Evt har du noen forslag til biler som kan ligge på grensa mellom kjip/driftsikker, og morro? Sedan eller coupe er drømmen, men prøver drømme realistisk😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Ola.er.bola skrev:

@Dusytakk for svar😊

Har tenkt mye på det med å kjøpe en kjip driftsikker bil, men jeg har rett og slett bestemt meg for at jeg vil ha noe som er litt gøy å kjøre i tillegg, som den umodne tenåringen jeg bevisst er😅. Skal i læra mot høsten som elektriker, så da vil den økonomiske delen løse seg. Har vurdert eldre bmw, typ 2005. Her vil jeg tro jeg kan skru en del selv, har både venner med verksted og mye entusiasme rundt bil. Evt har du noen forslag til biler som kan ligge på grensa mellom kjip/driftsikker, og morro? Sedan eller coupe er drømmen, men prøver drømme realistisk😂

Ikke kjøp e46 hvertfall om du skal ha coupe og bil fra 2005. Synes ikke jeg gjør annet enn fikse ditt og datt på bilen min. Alltid ett eller annet som ryker pga alder eller slitasje. Eller så kjører jeg det i filler. Om du så fall ender på bmw rundt 2005, enten facelift e46 eller preface e90 burde du finne noen med 6’er. Mye dårlige 2.0 bensin og dieselmotorer ute å går som kan ruinere enn hver økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E60 har vel nådd bunnen. Ruster ikke like ille som 3-serie og det er mange deler til salgs brukt. Stort sett flere fornuftige 6'er motorer sammenlignet med 3-serier av samme årgang og prisklasse.

Alt fra E6x/ E9x og nyere har betydelig mer kompleks elektronikk enn E39/E46, så du må være beredt på å takle dette i like stor grad som mekaniske utfordringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv vært 18 år og kjøpt "kul" bil, kjørte e46 316i i ca 2 år. Vil ikke anbefale det, om man ikke liker å skru mye selv. Bilen jeg hadde var problembil fra første stund, kosta meg mye kr pr smil. Har hatt BMW i 10 år, og den bilen jeg har hatt minst tull med må være 525d E39. Disse begynner å bli billige, men vær obs for rust. Jeg aner dog ikke hva forsikring på en sånn koster som 18-åring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...