Gå til innhold

Rustgaranti


Dusy
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Tråden gjelder ikke BMW, men ´18 mod E-Golfen jeg har som bruksbil. Håper dette går greit da jeg trenger noen gode råd på hvordan jeg skal gå fram videre i denne saken.

Saken er at jeg vasket bilen i går kveld, og kjørte bilen ut for å lufttørke seg. Inspiserte lakk, og så til min forskrekkelse begynnende overflate rust på begge kanaler foran, samt noe begynnende under kanal på bakside av passasjerside. Så også at det har kommet rust på undersiden av førerdøren og bobler. 

Har bestilt en garantiutløpstest hos NAF den 14 juni i første omgang for å få en grundig gjennomgang av bil før garantien går ut mars i neste år. 

Ringte Møller Asker og Bærum for å høre hva de tenkte rundt dette, og ikke overraskende var de raske på å skylde på ytre påkjenninger og at "sånt kan skje når det er mye dritt og lort på veiene man kjører på". Forstår at dette kan skje, men litt voldsomt at kanaler får rust så raskt. Bilen har rullet 74.000 km i skrivende stund, og har gått sine 4 første år på Tynset der de ikke salter veiene i følge tidligere eier. Han var overrasket over at det hadde kommet rust og han hadde ikke sett dette. 

I telefon samtalen stilte han på Møller A&B seg hvert fall positiv til at jeg kom tilbake med rapport fra NAF. Ifht. førerdøren var han også klar på at dette hørtes ut som en garantisak, men bilen måtte besiktes først for å vurdere det. 

Etter tips fra tidligere eier ringer jeg videre til Møller Tynset der bilen ble kjøpt ny. Han jeg snakket med var veldig hyggelig og stusset veldig på at han jeg snakket med på Møller A&B var raskt med å påpeke på ytre påkjenninger uten å ha sett bilen en gang. Han ba meg droppe NAF (bortkastet penger i følge han) og ta bilen bort med en gang til nærmeste Møller. Om jeg ikke fikk gjennomslag der så skulle jeg prøve andre forhandlere for å få en second opinion. 

Kjenner meg litt rådvill her og noe nervøs for å ta denne regningen selv da dette bør fikses før vinteren er på plass igjen. Det saltes jo som bare det her nede på Østlandet så det MÅ fikses. Deler av meg syntes det er litt irriterende at selger ikke påpekte dette, men det er jo også min feil da jeg ikke fikk besiktet bilen før den ble transportert hit. Jeg handlet i god tro da eier beskrev den som strøken i lakken når jeg snakket med han. Dette har jeg skriftlig. Eier har også sagt at han i "utgangspunktet" ikke har noe ansvar for dette da bilen fortsatt er under garanti. Det kan jeg forstå og jeg vil jo helst at dette skal gå i gjennom Volkswagen i systemet. 

Ringte det lokale lakk verkstedet om de hadde noen tips, og der snakket jeg med en lakkerer som har en ´15 mod Golf som også plages med rust på kanaler. Egentlig helt sykt at de ikke har fått til dette med lakkering noe bedre. Min 04 modell Golf hadde også kanaler som var helt kjeks da jeg solgte den. Skulle gått for en i3 kjenner jeg nå..

Har dere noen synspunkter eller erfaringer med lignende saker som dere vil dele? 

Skal på jobb om en times tid så kan få knipset noen bilder i dagslys så dere kan få vurdert. 

På forhånd tusen takk for svar. 

 

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

C7604F2F-6FE8-4F92-AB07-A1BA633AEA05.thumb.jpeg.985f984003bdf571502b044f7d9e3bb0.jpeg
ABBEF462-9E27-4506-836C-FF7FBB00BC5D.thumb.jpeg.c4f69e97714edaa196555bbdde204e12.jpegCCED7270-2151-46BC-B508-19C7C59DB7CD.thumb.jpeg.72fe70403d2e6dc7c6937d565c800e89.jpeg869A47AA-1EB9-406C-B9FC-4C4F18DDB57E.thumb.jpeg.d6feca1bc47a68b6752c15a660b25274.jpegF1A63C73-6EB4-438E-94FE-598CED31D675.thumb.jpeg.d1f608eecdc2858721bae699a2ce0ef3.jpegD22D1ADF-5758-43CD-9673-C71CBFED141F.thumb.jpeg.ee192f130f864a4ce7149f0526d8abf6.jpeg664770FC-6155-4CDA-8ADD-AE5C67A52643.thumb.jpeg.b909601ec91375f152c743aaa7f314ba.jpegA1C40527-D9A8-47D8-9D69-23B6C71C2138.thumb.jpeg.2337e1f81d7dd4327f0fcaf68f1fcb12.jpeg9122AA54-467E-4A31-A788-F51A0873ECA1.thumb.jpeg.c6f8b445cacc14a7962cafd7eaeb379b.jpeg8EEA0B6B-9173-4E26-99AE-5DC8B99CB4D6.thumb.jpeg.29e0106797f1cf2f819c0ba35e90f990.jpeg8EEA0B6B-9173-4E26-99AE-5DC8B99CB4D6.thumb.jpeg.29e0106797f1cf2f819c0ba35e90f990.jpeg875B50C8-5BE7-4656-A257-517964F259CE.thumb.jpeg.0c454c86709f0ba8a002aed75f2aa697.jpeg07C830E0-9635-4AEC-A3D7-9615165C334C.thumb.jpeg.e5e69c51e415a33fcb35e06e9a5d2cbe.jpeg35DD475D-D3BC-4257-90B7-87A1FB1B9C28.thumb.jpeg.bbd0a3a7a4e1f2fe6f681542ba54e7c9.jpeg

og når jeg åpna panseret så skulle man trodd bilen har blitt kjørt med åpent panser i all sin levetid. Mye sand, grus og døde insekter av alle ting….legg merke til rusten på innfestet til ledningene til batteriet:

A15195D2-5F98-4C62-9B26-A5FEFC590F36.thumb.jpeg.9f0ee3b6b5c8224d1763ccfbe1d48f11.jpeg465707CF-2EC2-4670-AF44-0C49AFDFCE42.thumb.jpeg.63521448563257087afd7bbb7b6094e4.jpeg3CEB6E7C-30C5-4076-BB88-CF7E16E8B8DF.thumb.jpeg.61806b314216bd1f295f53152c59f85d.jpeg76CE79C9-5713-439E-B33D-9B0AAF455448.thumb.jpeg.dcd2cdf2d6cf4089651003fb4d2d36e8.jpeg

 

84D288F1-7CD5-4760-8A8B-0173698D4307.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møller er utrolig firkanta når det gjelder rustgaranti. Hvis du som eier av bil(i dette tilfellet må man vel skylde på forrige eier(e)) ikke gir beskjed på service f. eks eller andre sammenhenger man er innom merkeverksted, at man har funnet rust på bilen kan man glemme alt som heter garanti. Selv hvis mekaniker som inspirerer bilen finner rust så vil mest sannsynlig vedkommende ikke loggføre eller notere dette.

Dette er erfaringer som vi som eiere av flere tusen Møller biler på jobn, samt kunder har erfart opp igjennom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Slavearbeider'nkan ikke skjønne hvordan de kan være så jævlig firkanta på sånne ting. Får ringe og høre med Møller Tynset, for å få oversendt dokumentasjon på servicene og hva som er blitt gjort av funn. Bilen ble EU godkjent i februar, tenker jeg skal høre med tidligere eier og høre hvilket verksted som godkjente bilen for å høre om de påpekte det jeg har funnet. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Dusy skrev:

@Slavearbeider'nkan ikke skjønne hvordan de kan være så jævlig firkanta på sånne ting. Får ringe og høre med Møller Tynset, for å få oversendt dokumentasjon på servicene og hva som er blitt gjort av funn. Bilen ble EU godkjent i februar, tenker jeg skal høre med tidligere eier og høre hvilket verksted som godkjente bilen for å høre om de påpekte det jeg har funnet. 
 

 

De kan det fordi det er Møller…🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare og starte reklamasjonsaken fortest mulig og håpe på det beste. 

Vi hadde en 2017 eGolf og lakkerte begge fordørene før bilen var 2 år pga bobler i lakken.

Er denne berømte sinkslippen, og jeg ville gått over resten av bilen med lupe så du vet alle steder det begynner å boble.

VW sier at hvis boblen er sprekt kan det være yttrepåkjenning som ikke dekkes av garanti, men finner du bobler som ikke er sprekt enda står du mye sterkere.

Kjør på med NAF hvis reklamasjonen ikke går igjennom, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar @Lars S. Har planer om å få kjørt hardt nå ja. Tanken er å kjøre innom Møller på tirsdag, men litt usikker da garantitesten ikke er før den 14 juni. Er vel kanskje best å ta testen først? 

Møller operer dessverre med 3 års lakkgaranti så det var godt dere fikk fikset bilen når den var 2 år gammel.


Har fått tatt en del bilder av alt jeg har funnet hittil. Det som skremmer meg er egentlig hvor mye dritt som har kommet inn i motorrommet. Altså sand, grus og insekter. Har jeg aldri sett før. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Dusy skrev:

Tusen takk for svar @Lars S. Har planer om å få kjørt hardt nå ja. Tanken er å kjøre innom Møller på tirsdag, men litt usikker da garantitesten ikke er før den 14 juni. Er vel kanskje best å ta testen først? 

Møller operer dessverre med 3 års lakkgaranti så det var godt dere fikk fikset bilen når den var 2 år gammel.


Har fått tatt en del bilder av alt jeg har funnet hittil. Det som skremmer meg er egentlig hvor mye dritt som har kommet inn i motorrommet. Altså sand, grus og insekter. Har jeg aldri sett før. 
 

Tror kanskje jeg ville tatt garantitesten først, så du har mest mulig info før vw reklamasjonen. Vw lager jo bare en sak så er det importør som avgjør utfallet. Blir litt skremt av bildene dine, og tenker det er stor forskjell mot min 2015 116i som ikke har en eneste rustflekk. Hvor langt har golfen gått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lenge siden du kjøpte bilen? 

Ut i fra beskrivelsen i selgers annonse burde du jo ha en viss mulighet for reklamasjon mot han om dette er noe du oppdaget rett etter at du har mottatt bilen. Men hvis det har gått etter par måneder vil jeg tro selger kan argumentere med at det ikke var synlig på salgstidspunkt og at det er for sent å reklamere. 

Men forhåpentligvis tar Møller dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@laffeBilen ble kjøpt 4 april, så 1,5 måned tilbake. I annonsen ble det skrevet «Strøken E-Golf» og i samtale på Finn.no da jeg spurte om tilstand på lakk svarte han at «lakk er bra» pluss en strofe om at bilen er kjørt i salt-fritt klima. Alt dette har jeg tatt screenshot av nå.

Jeg begynner hos NAF tenker jeg. Skal ta en telefon og høre om de har en time tidligere enn 13 juni..

@Krisfje det er helt latterlig. Jeg skal ta en kikk på min fars E-Golf som har kjørt lenger og er samme årsmod men utenfor garanti. 
 

Er så redd for at jeg kjøpt katta i sekken.

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tviler på at dette blir ordnet på noe garanti da det er ytre påvirkning, dette er noe flere merker holder fast ved.

vist bilen har gått på Tynset har den nok vært dyppet noe i salt, men på den kaldeste perioden av vinteren blir det gruset mye.  

derfor blir det akkurat slik når man kombinerer salt og grus på en bil uten skvettlapper, slik ser det som regel ut på alle andre biler som har vært utsatt for det samme.

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bør ordne seg. Jeg hadde informert tidligere eier om at bilen åpenbart har skjulte feil og mangler da den var oppgitt som strøken. Jeg ville stilt tidligere eier et ultimatum at han dekker utbedring hos merkeverksted dersom Møller ikke godtar som reklamasjon, noe de for øvrig bør gjøre i dette tilfellet. Jeg har personlig gode erfaringer med utbedring av rust på VW så dette bør ordne seg. 

 

Har du sjekket golf/VW forum/grupper om dette er kjente feil? Jeg antar du ikke er eneste som opplever dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...