Gå til innhold

BMW x5 F15,F85 xdrive 40e

Hanix
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har ingen erfaring fra eierskap, men jeg har skrudd på flere X5 40e. I mine øyne er dette et makkverk av en bil, som jeg på ingen måte kan anbefale. Dårlig rekkevidde, masete motorkombinasjon, og generelt mye feil. Ikke rent sjeldent er det også snakk om motorhavarier. Hadde sett etter en F15 X5 30d istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel også legge til et nærmest ukontrollert verditap sett ifht sine fossil søsken.

Eneste grunnen til å kjøpe 40e er lav inngangsbillett og komfort.
Men ulempene er flere og totalen gjør den vanskelig å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det blir veldig vanskelig å anbefale 40e varianten, hvorfor er det denne du ønsker deg? Rekkevidden er alt for kort, bensinforbruket høyt på langtur, drivlinjen innbyr ikke til den gode kjøreopplevelsen og andrehåndsverdien er milt sagt russisk rulett….særlig nå som X5 45e skal nedover i pris de kommende årene. 

I F15 er det kun ett motoralternativ som utpeker seg som suverent og det er 3 liter diesel, da i 30d, 40d eller M50d. Dette er en motor som passer denne biltypen helt perfekt, den er både sterk og økonomisk. Andrehåndsverdien har også vært bra for disse, ulempen for deg som kjøper er at du får en 15 mod 30d for prisen av en 17 mod 40e. Motoren i disse er også solid, Politiets hundrevis av X5 med 30d går over 300 000 km med hard bruk før de byttes ut 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Politiets hundrevis av X5 med 30d går over 300 000 km med hard bruk før de byttes ut 😀

Tjaaah, har bekjente innenfor BMW systemet som jeg har fått tilsendt flere snapchats av hvor politiets X5'er står uten motor under panseret. Da snakker vi de typiske N47/N57 havariene. 

Selvom N57 er en ganske solid motor, så tåler selv ikke dem alltid den harde bruken de utsettes for av politiet. Og dette er lenge før 300 000 km. 

Med det sagt, er jeg uansett enig at N57 er det beste alternativet i en F15 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg sa vel ikke at N57 var feilfri, ingen motor er det dessverre. Så at både politiet samt en og annen privatperson opplever havari med disse skjer jo selvsagt, poenget var at dette i det store og hele er ett langt bedre motorvalg enn 40e utgaven. 

Hvis det er ladbar hybrid trådstarter ønsker seg så ville jeg faktisk sett på andre biler. Eventuelt drøyd noen år og kjøpt en X5 45e som faktisk er en genial ladehybrid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Tusen takk for tilbakemld. Har kjørt x5 e70 i mange år og ikke hatt problem med n57 motoren, solgte bilen nå da den var pasert 300000 . så var bare litt nyskjerrig på hybrid men har bestandig vært diesel hos meg så fortsetter vel på det.

Har vel kommet til at 3,0l 6sylindre er tingen,har jo hørt litt av hvert om 2,0l også .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs nok både litt på bruken og hvem som skal bruke bilen. Mine foreldre har en fullspekket 2018 40e de har hatt siden ny, og de er storfornøyd med den. Lite feil, komfortabel og veldig god om vinteren. De er 60 år. Jeg synes forsåvidt den er mer enn sprek nok, 30 år, og til den bruken de har som er mest til hytta på fjellet og hytta ved sjøen så er den super. Fungerer fint med henger og båten også. Kjører man mer aktivt, er over gjennomsnittet interessert slik som oss som er her inne på forumet så er kanskje en dieselmotor bedre😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største feilen er vel følgefeil av at man kjører hybrid som en bil med ei drivlinje. Altså eksempelvis full spiker i elmodus, iskald bensinmotor kicker plutselig inn og rett på 4500 og økende. Det samme med at bensinmotor blir slått av og på hele tiden. Kjører man hybrid med forhåndsregler og følger servicer og er snill med drivlinjene så fungerer det meste :) Hadde 225xe selv uten problemer, men kjørte deretter. En vet dessverre ikke ved bruktkjøp av hybrid hvordan forgjengeren har brukt bilen :) Spesielt de tidlige med kort rekkevidde hvor bensinmotor og elmotor veksler annenhvert sekund om en ikke tar forhåndsregler. Forutenom det er det mye bil for pengene i en hybrid :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...