Blinklys Skrevet Juli 13, 2022 Share Skrevet Juli 13, 2022 (endret) Hei Jeg har lest litt rundt på nettet og prøvd å bli klokere på dette men tenkte det kan være greit å bare henvende seg direkte til forumet og håpe noen her har svar.. Jeg fikk jo disse felgene pulverlakkert for en liten stund siden (dette har ikke noe med jobben som ble gjort å gjøre eller noe), men jeg har lyst til å prøve noe annet på felgene Ønsket egentlig bare høre om noen har hatt suksess med å pusse ned pulverlakken med sandpapir (som det står på nettet bare vil skape hodebry), eller om man må bruke stålbørste på dremel/drill/vinkelsliper.. Og når man har fått bort all pulverlakken, er det noe annet man må tenke på før man har på feks Plasti Dip? Tanken er altså å fjerne pulverlakken for å ha et "blankt lerret" På siste bilde ser dere da utsiden av tønna, som ikke er pulverlakkert. Kan dette også pusses ned med resten av felgen? Om jeg først skal til å jobbe med disse felgene tenker jeg at jeg vil prøve å få det "perfekt".. Som jeg tenker inkluderer å få bort alt det "ujevne" der og farge opp med én farge Så når det er pusset ned tenker jeg å ha på altså Plasti Dip eller Foliatec (som kan skrelles av).. På hele felgen mao forsiden og baksiden av felg og innsiden og utsiden av tønne.. Skaper det problemer når dekk skal av/ på? Eller sitter det såpass bra i forbindelse med dekk at det ikke er noe stress? Noen som har noen tips? Endret Juli 14, 2022 av GreenE36Cab Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet Juli 13, 2022 Share Skrevet Juli 13, 2022 Jeg ville lagt plastidip eller liknende over bare. Skal du begynne å pusse på dette har du en stor jobb foran deg Walkabout og Marius2002 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Juli 13, 2022 Share Skrevet Juli 13, 2022 Kan tipse om å droppe plastidip og heller velge foliatec. Prøvd begge deler og foliatec er MYE mer holdbart. Walkabout og Blinklys reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blinklys Skrevet Juli 13, 2022 Forfatter Share Skrevet Juli 13, 2022 3 minutter siden, Slavearbeider'n skrev: Jeg ville lagt plastidip eller liknende over bare. Skal du begynne å pusse på dette har du en stor jobb foran deg Det å legge det over pulverlakken hadde jeg håpet å ikke gjøre.. Som jeg redigerte inn i OP er tanken å slipe ned alt og få et "blankt lerret" Men fungerer det, med tid og tålmodighet å bruke sandpapir av varierende grovhet? Eller hva er evt beste måte? 3 minutter siden, ///M-ini95 skrev: Kan tipse om å droppe plastidip og heller velge foliatec. Prøvd begge deler og foliatec er MYE mer holdbart. Takk, det er notert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet Juli 13, 2022 Share Skrevet Juli 13, 2022 4 minutter siden, GreenE36Cab skrev: Det å legge det over pulverlakken hadde jeg håpet å ikke gjøre.. Som jeg redigerte inn i OP er tanken å slipe ned alt og få et "blankt lerret" Men fungerer det, med tid og tålmodighet å bruke sandpapir av varierende grovhet? Eller hva er evt beste måte? Da kan du like gjerne sende dem til kjemisk stripping. Men herregud gjør som du vil, om du har tid og ønsker å bruke masse tid på å få det helt glatt så må du gjerne sitte og slipe ned alt. Personlig så ville ikke jeg gjort det. Plastidip eller Foliatec vil aldri bli like bra som lakk uansett, uansett hvor mye forarbeid du skal legge ned Walkabout og Marius2002 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blinklys Skrevet Juli 13, 2022 Forfatter Share Skrevet Juli 13, 2022 Akkurat nå, Slavearbeider'n skrev: Da kan du like gjerne sende dem til kjemisk stripping. Høres dyrt ut Akkurat nå, Slavearbeider'n skrev: Men herregud gjør som du vil, om du har tid og ønsker å bruke masse tid på å få det helt glatt så må du gjerne sitte og slipe ned alt. Personlig så ville ikke jeg gjort det. Det eneste jeg egentlig ønsket bekreftelse på var om det ville fungere med sandpapir (som er det jeg har tilgjengelig), har varmepistol også men er skeptisk til å bruke varme for å fjerne det mtp felgene Og samtidig bekreftelse på at man kan bruke Foliatec på hele felgen inkludert utsiden av tønna for et mer komplett utseende istedenfor bare å ha det på siden som venter ut Jeg finner ikke så mye relevant på nettet når det gjelder å dekke så mye som mulig av felgen med Foliatec (det meste går på å maskere dekket og spraye på fremsiden), så derfor henvender jeg meg som sagt til dere på forumet 3 minutter siden, Slavearbeider'n skrev: Plastidip eller Foliatec vil aldri bli like bra som lakk uansett, uansett hvor mye forarbeid du skal legge ned Ok men det er en annen diskusjon.. Om man får lagt det jevnt blir da finishen bra (om enn noe matt?), som fungerer for meg da det er det som er målet.. Trenger ikke 100% strøkne felger men har funnet ut at pulverlakk ikke var det helt store og ønsker å fjerne det og erstatte med noe annet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet Juli 13, 2022 Share Skrevet Juli 13, 2022 1 minutt siden, GreenE36Cab skrev: Høres dyrt ut Det eneste jeg egentlig ønsket bekreftelse på var om det ville fungere med sandpapir (som er det jeg har tilgjengelig), har varmepistol også men er skeptisk til å bruke varme for å fjerne det mtp felgene Og samtidig bekreftelse på at man kan bruke Foliatec på hele felgen inkludert utsiden av tønna for et mer komplett utseende istedenfor bare å ha det på siden som venter ut Jeg finner ikke så mye relevant på nettet når det gjelder å dekke så mye som mulig av felgen med Foliatec (det meste går på å maskere dekket og spraye på fremsiden), så derfor henvender jeg meg som sagt til dere på forumet Ok men det er en annen diskusjon.. Om man får lagt det jevnt blir da finishen bra (om enn noe matt?), som fungerer for meg da det er det som er målet.. Trenger ikke 100% strøkne felger men har funnet ut at pulverlakk ikke var det helt store og ønsker å fjerne det og erstatte med noe annet Jeg har prøvd å slipe bort pulverlakk sammen med malingsfjerner på ene Schnitzer senteret mitt. Det tok meg sikkert en uke å fjerne dette ned til blank metall og det senteret er ganske enkel i utforming. Så jo det vil funke, men igjen hvor mye tid du ønsker å sette av til dette er opp til deg. Rengjør flatene du skal ‘’lakkere’’ med Lynol eller liknende og masker rundt. Det vil funke å legge inni tønna også, så lenge overflatene er helt rene og frie for fett og støv så vil produktet sitte Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Juli 13, 2022 Share Skrevet Juli 13, 2022 Hvorfor kan du ikke bare legge gummisprayen utenpå slik felgen er nå? Det blir mindre jobb, i tillegg har du et jevnt og beskyttende lag under. Finishen med gummispray er gjerne litt appelsinhud. Da har jeg prøvd Motip, Plastidip og en til jeg ikke husker navnet på og alle lige så. Foliatec har jeg ikke prøvd og vet ikke finish. Gummispray er langt ifra fint, men kan være fint langt ifra. Slavearbeider'n, hsd og Walkabout reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blinklys Skrevet Juli 13, 2022 Forfatter Share Skrevet Juli 13, 2022 17 minutter siden, Slavearbeider'n skrev: Jeg har prøvd å slipe bort pulverlakk sammen med malingsfjerner på ene Schnitzer senteret mitt. Det tok meg sikkert en uke å fjerne dette ned til blank metall og det senteret er ganske enkel i utforming. Så jo det vil funke, men igjen hvor mye tid du ønsker å sette av til dette er opp til deg. Leste noe om at pulverlakk ikke er "maling/ lakk" og at malingsfjerner/ lakkfjerner derfor ikke vil fungere? Det trengs isåfall noe som er spesifikt laget for å ta bort pulverlakk? Det tar såpass lang tid ja.. Det var jeg ikke klar over, det er litt lenger tid enn jeg hadde håpet 19 minutter siden, Slavearbeider'n skrev: Rengjør flatene du skal ‘’lakkere’’ med Lynol eller liknende og masker rundt. Det vil funke å legge inni tønna også, så lenge overflatene er helt rene og frie for fett og støv så vil produktet sitte Har skjønt at helt rene flater er viktig etter å ha lest litt rundt, men dette virker jo totalt sett å være mer jobb enn nødvendig og mye mer enn jeg trodde det ville være 13 minutter siden, Marius2002 skrev: Hvorfor kan du ikke bare legge gummisprayen utenpå slik felgen er nå? Det blir mindre jobb, i tillegg har du et jevnt og beskyttende lag under. Finishen med gummispray er gjerne litt appelsinhud. Da har jeg prøvd Motip, Plastidip og en til jeg ikke husker navnet på og alle lige så. Foliatec har jeg ikke prøvd og vet ikke finish. Gummispray er langt ifra fint, men kan være fint langt ifra. Som jeg nevnte, var tanken et "blankt lerret" som i at felgen skulle være kun lettmetallet og ikke noe annet som feks grunning eller pulverlakk. Også å kunne skifte farge på felgene når jeg ønsket uten å skrelle av plasten og se gull under igjen.. Mulig det ikke gir så veldig mye mening -- Men da er jeg totalt sett glad jeg laget denne tråden ettersom jeg har fått svar på det meste jeg hadde spørsmål om så takk for det folkens.. Mulig dette droppes Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lysken Skrevet Juli 13, 2022 Share Skrevet Juli 13, 2022 Som jeg nevnte, var tanken et "blankt lerret" som i at felgen skulle være kun lettmetallet og ikke noe annet som feks grunning eller pulverlakk. Også å kunne skifte farge på felgene når jeg ønsket uten å skrelle av plasten og se gull under igjen.. Mulig det ikke gir så veldig mye mening Det gir lite mening, ja. Et av argumentene for gummilakk er nettopp at du ikke trenger den type grundig forarbeid som du legger opp til. Når begrunnelsen din er at du ikke ønsker å se pulverlakken når du en gang skal rive av gummilakken og legge en annen farge, så tyder det på at dette bare sitter i hodet. I så fall er det hodet du må jobbe med, ikke felgen. Slik er det for mange av oss amatører, tanken på at det skal være "perfekt" gjør at vi bruker altfor mye tid på uvesentligheter. Proffene bare ler av oss, hvis de hadde gjort jobben like grundig, så hadde de gått konkurs. Vi må også venne oss til å tenke at jobben skal være bra nok, men det er ikke nødvendig å gjøre den bedre enn det. Rune-K, Marius2002 og Walkabout reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Walkabout Skrevet Juli 13, 2022 Share Skrevet Juli 13, 2022 Støtter det som skrives av flere over her, har erfaring med Foliatec og det er ikke nødvendig å gjøre noe tidkrevende forarbeid som skissert. Gummispray vil uansett ikke gi verken like bra finish eller holdbarhet som vanlig lakk. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Juli 14, 2022 Share Skrevet Juli 14, 2022 Trur du misforstår det med “rene flater”. Det betyr nok mer fettfrie overflater for å skape god heft for gummisprayen. Å fjerne det beskyttende laget med lakk for å legge på noe som er dårlig beskyttelse i virker som en ekstremt dårlig løsning. Det er pulverlakken som gir den beskyttende overflaten mot korrosjon for selve aluminiumen, den bør du beholde. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet Juli 14, 2022 Share Skrevet Juli 14, 2022 Er du ikke fornøyd med fargen og ønsker å prøve noe nytt ville jeg solgt de hjulene du har og fått tak på nye som kanskje ikke er så pene i lakken. De ser jo strøkne ut nå etter pulverlakkeringen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blinklys Skrevet Juli 14, 2022 Forfatter Share Skrevet Juli 14, 2022 (endret) Jeg ønsker egentlig ikke å selge disse felgene da det er mitt første sett Style 68, og noe jeg har hatt lyst på lenge før jeg fikk skaffet meg en E36.. da det som jeg har nevnt tidligere er et av favoritt felgdesignene mine som passer til E36 Jeg har også lest og tatt til meg det alle sier, men likevel - Noen som vet hvor mye det vil koste å få et firma til å fjerne pulverlakken og jevne ut noen små skader som fremdeles er på dem? Det er ikke gullfargen som er problemet, jeg liker fargen. Men etter at jeg prøvde å fikse noen av "sårene" på dem (et par lagde jeg selv) med en gullfarge som ikke matchet like godt som jeg håpet og noen steder ser jeg pulverlakken har rent (!) så er tanken å få fjerne det som er der istedenfor å ha noe nytt oppå Å ha gullfargede Style 68 til mørkegrønn E36 har vært et "mål" for meg i mange år, men mulig det får bli senere en gang.. Vurderer å få disse endret til sølv. Forresten jeg har sett at "vanlig" lakkering fort koster over 10 laken for fire 17" felger, kan det stemme? Pulverlakk er sikkert et bra alternativ og noe jeg kan vurdere igjen i fremtiden men for dette felgsettet hadde det vært fint med et alternativ Endret Juli 14, 2022 av GreenE36Cab Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå