Gå til innhold

Olas E34 S38B36 prosjekt


Olaandref
 Share

Anbefalte innlegg

Sist jeg startet å sveise ble det rett og slett helt elendig resultat, nesten ingen innbrenning i det hele tatt, så jeg la det bort en periode, men så kom jeg på at flasken min ble kjøpt av en som sveiser TIG, og derfor var den fylt med ren Argon. Har lånt meg en flaske med mix gass av en kompis nå, og det hjalp veldig, men jeg sliter fortsatt med å finne en grei innstilling på apparatet. Det fine nå er at det ikke pakkes bort lenger, og jeg kan fortsette i helgen. Ikke fornøyd, men det kommer seg, skal prøve meg frem med innstillingene til jeg finner noe som funker. Håper å få sveist ferdig førersiden i helgen, for jeg må snart få inn tepper og lignende, huset er fullt for tiden og jeg må frigjøre plass. Fin unnskyldning for å holde på med bil. 🙂

IMG_5606.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet en innstilling på sveiseapparatet som funker nå, det som nok var hovedproblemet var gassmengden, regulatoren var justert helt på bærtur, nå bruker jeg 10-11 l/min, og får ganske grei innbrenning. 
kom ikke så langt i dag, har lovet dama en date i kveld, så nå er det snart middag og noe godt i glasset, men fortsetter på bilen i morgen, det går litt kjappere nå når ting fungerer. La på Hagmanns primer i bunnen på bjelken og Volvo sveisegrunning der det skal sveises, tenker å fylle på med noe stoff ned i bjelken som holder rusten unna.

Fikk og tatt inn forstillingen, så jeg kan begynne å demontere den, det blir å pusse den ned med diverse stålbørster, har kjøpt syregrunning som skal på, og så får jeg finne noe sort lakk som tåler litt juling til toppstrøk. Om det ikke blir bra med pussing og sliping får jeg vurdere å få den blåst, men den ser ikke så ille ut, tenker jeg skal få det bra til uten.

 

IMG_5647.jpeg

IMG_5650.jpeg

IMG_5651.jpeg

IMG_5615.jpeg

IMG_5616.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Direkte inne fra garasjen i dag. Fått kappet ut mer av dørken og det dukker opp litt mer som må skiftes ut, ikke overraskende det på en gammel bil, men jeg får og bekreftet det jeg har hatt en mistanke om, at han som har gjort en sveisejobb her tidligere ikke helt har lagt sjelen sin i det. Kanalene ble skiftet i 2020, ytre i hvert fall, jeg er usikker på når dette på innsiden har blitt gjort, men det kan fint være lenger siden, så her må det taes opp igjen en del, og jeg må gå litt grundigere til verks i å se over bilen. Det er litt skremmende at det faktisk ikke er gjort et forsøk på å helsveise, at det står åpne områder usveist, det må da ha litt å si på styrken i kanalen, men det skal bli bra.

Uansett, det er en gammel bil, man må forvente litt, og jeg har sett verre, mye verre 🙂 Slenger ved litt bilder.

 

IMG_5672.jpeg

IMG_5671.jpeg

IMG_5673.jpeg

IMG_5675.jpeg

IMG_5676.jpeg

IMG_5679.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, sveigis skrev:

Ja man finner stadig overaskelser når man holder på med gammel bil .

Det fine nå er at det blir tatt og det blir bra igjen 😊

 

Ja, og det må man bare ta høyde for, bra skal det bli, det er bare å gjøre det grundig, da holder det en stund. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering til, mest for å holde litt historikk i det jeg gjør. Men har kappet bort litt til, og kommer til å kutte bort det dårlige partiet i innerkanalen, pluss platen som er sveist inn på litt tvilsomt vis, skal erstatte dette med en hel plate, så jeg slipper så mye skøyter. Men før den tid må jeg sette opp bilen litt bedre og få bort støtten under kanalen så jeg får litt arbeidsrom. Fikk og børstet litt mellom dørkplatene mot den langsgående bjelken i dørken, og her ser det friskt og fint ut.

IMG_5690.jpeg

IMG_5692.jpeg

IMG_5693.jpeg

IMG_5694.jpeg

IMG_5689.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å si at jeg selv bedriver et "prosjekt", men det er i tilfeller som dette vi snakker virkelige prosjekter. 😀 Litt for mye å bla tilbake og lese gjennom nå, men ser ut som det er på vei. Blir artig å se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, B. Sveigdalen skrev:

Jeg liker å si at jeg selv bedriver et "prosjekt", men det er i tilfeller som dette vi snakker virkelige prosjekter. 😀 Litt for mye å bla tilbake og lese gjennom nå, men ser ut som det er på vei. Blir artig å se. 

Takk for det, joda, begynner å komme i gang nå etter et par år der det har skjedd lite. Men det er en av de fine tingene med forumet her, det finnes mange type prosjekter, god variasjon og mye god læring når man leter litt rundt 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mykledust skrev:

Håpa ikkje det var meir en traversen som hadde fått skade😱 Det blir vel mykje tid i garasja no med ditta været?

Tror ikke det, og den skaden kan ha kommet før M5 delene ble montert, siden traversen er den samme for M5 som E34 ellers. 🙂 Tja, mer enn før, har en på snart 3 år som ikke sovner før i 22-23 tiden på kvelden, så det er ikke lett å komme seg ut, men han begynte i barnehage igjen denne uka, så jeg håper han kommer inn i en litt bedre rytme. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk gjort litt om på bukkene i dag og flyttet de fra kanalene til bjelkene foran, så nå har jeg mer plass å jobbe på, og litt bedre høyde under. Men, når jeg kapper ut mer av inner kanalen nå, jeg får ikke trøbbel med at karosseriet blir svakt på hjørnet der vel? Den står jo uten motor, kasse, forstilling og interiør, så det er ikke all verden med vekt igjen. 🤔 Selv tenker jeg at det går fint, men har ikke kappet ut stål på den måten før. 

IMG_5798.jpeg

IMG_5802.jpeg

IMG_5805.jpeg

IMG_5808.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...