Gå til innhold

Børsteløs vask hos Shell (Norgesvask)


BrokeBoi
 Share

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har vært gale nok til å teste ut den børsteløse vasken hos Shell? Jeg har selv aldri vasket i maskin, men det som har fått meg på tanken nå er hovedsaklig underspylingen som er kjekt å ha nå som vinteren nærmer seg. Jeg ser på programmet for børsteløs vask at det er oppgitt "hjulvask", og blir da usikker på om det er børster involvert her? 

Jeg vet at Softwash sitt børsteløse program er 100% børsteløs, da jeg har sett den i aksjon fra start til slutt. Softwash tilbyr derimot ikke noen abbonementsløsninger og blir dermed for dyr å benytte gjennom hele vinteren.


image.png.e80046bac7f049e09477e902bdcbe5e5.png

Endret av BrokeBoi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt børsteløs uten berøring på Shell flere ganger,  ser ikke helt hva som er gale med det egentlig, og vaske hjemme med berøringsvask med en vått og tørke med klut etterpå etterlater seg jo riper ;) .. hjulvasken med børste har jeg også fått, men det er dårlige greier, børstene er jo for rundt 14" felg, noen ganger uten børste og bare dyser med ekstra avfetting osv. det er helt forskjellig fra Shell til Shell, de har jo forkjellige vaskesystemer, programmer, maskin osv.    Bilvaskemaskin på bensinstasjon er hos meg bare i nød om vinteren, eller går det mest i disse Laser vaskene som åpner flere og flere steder. Veldig fornøyd der på både jobben og pris i forhold til bensinstasajoner da blien blir endel ekstra "kattevasket" om vinteren.
Laser vask har også vaskekort og app.

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig ofte så er det børstevask på hjulene selv om man velger børsteløs vask. Og de børstene til hjulene kan fort finne på å bomme på hjulene og ta for seg litt på endene av kanalene også. Så forhør deg med stasjonen om akkurat dette. Ellers er det jo kun kjemien som kan tulle til beskyttelsen på bilen. Har man keramisk coating av god kvalitet så tåler den mer kjemi enn voks og (ikke-keramisk) forsegling. En organisk/carnauba-voks vil nok bukke under rimelig kjapt på vinteren ved maskinvask da de skrur opp kjemibruken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinvask holder jeg meg unna uansett, de kjemikalene de ofte bruker der sliter på både beskyttelse, plast og gummi. Men det er klart at det er jo bedre enn å la være å vaske bilen igjennom vinteren hvis man ikke har tilgang på alternative vaskemetoder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Reef89 Laser Wash har vel de eneste ekte børsteløse vaskemaskinene, noe jeg også oppfatter som det tryggeste. Maskiner med børster som har børsteløs program kan jo potensielt feile til tider å gi deg en skamvask med børstene selv om du ikke valgte det. Bare synd at nærmeste Laser Wash for meg ligger 30 minutter unna.

@StigJ Ja, jeg er bevisst på det du sier angående LSP. Har bare fusso coat på bilen nå, og det begynner å bli noen måneder siden sist jeg la den, så det spørs om den forsvinner rimelig kjapt hvis jeg kjører på med maskinvask fremover.


@Fredrik 90 Er enig i at maskinvask er noe man skal holde seg unna. Problemet er det at det frister lite å vaske bilen i kuldegrader om vinteren, noe som av og til har ført til at jeg har vasket mye sjeldnere enn jeg burde. Så maskin er bare et potensielt alternativ når det er for kaldt å stå ved selvvasken å ta jobben manuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Maskinvask holder jeg meg unna uansett, de kjemikalene de ofte bruker der sliter på både beskyttelse, plast og gummi. Men det er klart at det er jo bedre enn å la være å vaske bilen igjennom vinteren hvis man ikke har tilgang på alternative vaskemetoder. 

Kan du dokumentere noe av dette? 

Beskyttelse er jo en ting, men plast og gummi? Sliter det mer en Prickbort feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke erfaring med Shell sin, men her er en privat eigd Laserwash børsteløs vask og der kjører jeg e39n igjennom ivertfall 5-6 ganger iløpet av vinteren. Egentlig mest for undervasken sin del, og ser når våren fungerer det fungerer veldig bra. Merkbart mindre sand og skit oppunder både bil og over deksler. Det blir noe annet med skikkelig varmtvann og god dekning enn høytrykkspyling hjemme med kaldtvann på halv åtte.

Ellers blir bilen på godt norsk nesten irriterende ren, og den vannbaserte sprayvoksen som blir påført holder langt utover våren.

Klart det er sterke såper, men flere og flere kjører jo sånn miljøprofil med snillere produkter enn det hvermannsen har kjøpt på Scandicshine. Iron-x og Nerta A.D som jeg bruker hadde jeg nok ikke fått brukt på jobb for å si det slik. Merker jo det svir på fingrene om man roter litt ved blanding. Selv har jeg slått meg til ro med at så lenge man metter plast og gummi med fornying med jevne mellomrom så kan man vaske med det man vil. Er mer bekymret for sol og uv stråler der selv.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...