Gå til innhold

Starte E70 X5 3.0d som har stått i 5 år..?

sst079
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en kompis med en 2008 X5 3.0d som har stått utendørs de siste 5 årene. Tenkte nå jeg skulle hjelpe han med å bli kvitt den, men jeg har veldig lyst til å prøve å få start på den (bilen har altså ikke vært startet en eneste gang).

Så da lurer jeg på - er det noe spesielt man bør tenke på før vi setter strøm på den og trykker på startknappen? Tenker det kan være fornuftig å helle litt motorolje i påfyllingen før den begynner å svive (kanskje)?

Takker for synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Maxmek skrev:

Kanskje lurt å bytte olje og filter først. Har bilen stått ute i 5 år er det vel sannsynlig at det har dannet seg en del kondens i oljen.

Takk :)

Men der den står er det ikke mulig å komme til tappeplugg. Stått på grus, så den har sunket godt nedi. Kanskje litt risikabelt å slepe den også. Er i underkant av en kilometer til nærmeste bukk hvor vi kan bytte olje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er planen videre med bilen? Skal den fikses opp eller motor skal brukes til noe annet så ville jeg absolutt byttet filter, sjekket at motor går rundt samt byttet olje før den startes. Skal den kastes så er det jo bare å slenge i ett batteri og se hva som skjer 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Hva er planen videre med bilen? Skal den fikses opp eller motor skal brukes til noe annet så ville jeg absolutt byttet filter, sjekket at motor går rundt samt byttet olje før den startes. Skal den kastes så er det jo bare å slenge i ett batteri og se hva som skjer 😅

Ingen vet enda hva som er plan for bilen videre😅

Mulig det blir et sjansespill, starter (kanskje) og kjører de 800-meterne til oljebytte. Jeg ser også for meg at det er en viss risiko å sette bilen i nøytral og så taue den..? Skulle man knekke noen tenner i girkassa, er det hvertfall vrak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Maxmek skrev:

Det skal vel være mulig å taue den korte strekningen hvis man ikke overstiger 30-40 km/t, mener å ha lest max 40-50km tauing med max hastighet som nevnt.

Joda, i normale tilfeller tror jeg også at dette hadde gått helt fint. Mere bekymret for om hva som kan ha «satt seg» i løpet av den stillestående perioden. Hadde vært med en viss form for skepsis jeg hadde nappa den løs med Amaroken😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Hpi skrev:

Kanskje begynne med å kinne opp oljetrykk uten at den starter,  f.eks ved å koble strømmen fra dysene å dra den på starter i 5-10 sek et par ganger.  

Det var et godt forslag, ikke tenkt dette. Tas med inn i prosjektet😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ble den satt bort da?

Sveiv den før den ble parkert?

Kan være spennende om det har skjedd noe med dieselen, spesielt hvis det ikke var full tank på den. 

Regn med at bremseklosser har "limt" seg til skivene og må løsnes opp før bilen kan flyttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foruten masse strøm fra et fungerende batteri ,så ville jeg hvertfall få tappet bort så mye som mulig av gammel diesel og fått på ny .

Ellers så støtter jeg forslaget @Hpi her .

Beste er jo selvsagt ny olje og ,men om det ikke lar seg gjøre der den står ,så blir jo det et sjansespill for dere når den har stått så lenge.

Helt ærlig så tror jeg det går fint ,da jeg selv startet bil med 15 år gammel olje (Bil hadde stått så lenge ).

Du får holde oss oppdatert og gjerne litt bilder osv når dere holder på .

En e70 som har stått i fem uten bruk ,går under kategorien skjeldent vil jeg påstå 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Lars89 skrev:

Hvorfor ble den satt bort da?

Sveiv den før den ble parkert?

Kan være spennende om det har skjedd noe med dieselen, spesielt hvis det ikke var full tank på den. 

Regn med at bremseklosser har "limt" seg til skivene og må løsnes opp før bilen kan flyttes.

Den ble parkert utenfor huset da han fikk ny bil, og etter det har den stått der. Var ikke noe galt med bilen når den ble parkert, var i daglig drift og godt fulgt opp. 

Det står også en Range Rover der, samme visa. Men den har nå stått i 10 år😅 Nå har han en Amarok og en Cayenne...blir spennende å se hva som skjer med de.

Takk for tips ang. bremser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...