Gå til innhold

PIIIPowers E90 318d - 2024 upd. og Julehilsen


PIIIPower
 Share

Anbefalte innlegg

Får lage noen poster om PKK retting siden jeg har pause fra skuringa i noen uker..

Starter med 

1.1.14 Mer en 25% rust på en side av bremseskive. Begge sider. Her bak.

Siden bremseskjoldet ramla og skramla på førerside tok jeg med det også (jippi)

_20230307_133736.thumb.JPG.667c360366a4d67da71267b9d3061f1b.JPG

Demontering er ganske rett frem, store mengder rustløser anbefales. Over alt. Opp med bil og av med hjul og caliper. Bremseskiva sitter sikkert fast i skoene til brekket så strammeren må helt inn før man kan kakke med endel kraft på skiva for å få den løs. Og her kunne jeg ha stoppet. Men neida. For å bytte bremseskjold må man egentlig bytte hjullager i samme slengen (hvorfor BMW, hvorfor) og ikke nok med det, det er en til «ring» som skal utapå som brekk sko festes til. Og den veien ble litt lengre enn antatt.

Bremseskjold og ring er festet med noen skruer og to bolter. Boltene har flatt hode og jeg fikk ikke en fastnøkkel til å ta tak. Løsningen ble å slipe ned en pipe til rett høyde og skarp kant slik at jeg kunne få den innpå bolten og tre en 3/4 til sekskant adapter igjennom hullet til en hjulbolt.

DSC_1013.thumb.JPG.f95ca08e5be6b8696aced70c17ab1a8e.JPG  DSC_1011.thumb.JPG.048776f6084e8ca511d74252c9fcbe5b.JPG

Gammelt skjold var ferdig og nytt skjold måtte kappes for å kunne tres på uten å bytte hjullager. Gjorde som Ed China og gav snittflatene a lick of satin black

DSC_1016.thumb.JPG.ce6613574f435e875addeed18609a8ad.JPG DSC_1017.thumb.JPG.eb5ff2891c5f89eea82c21e9a6b15a05.JPG  DSC_1018.thumb.JPG.08467d51d12d00fc343643d8047a3a1f.JPG DSC_1019.thumb.JPG.1ab4bd67dab06e598c67d323f04f4b9a.JPG
 

Den gamle ringen var heller ikke en fryd for hverken øyet eller bremsebånd

DSC_1008.thumb.JPG.9f644766861d888eee0b31508f512e4d.JPG
på med nytt

 DSC_1021.thumb.JPG.78be68a724028afb441afcca6929aeee.JPG
 

og siden det så litt sliten ut bak bremse skiva..

DSC_1007.thumb.JPG.b6035ea15aff34763e9da5b9abff8f01.JPG

Måtte det handles mer

DSC_1015.thumb.JPG.77e601d87759b380b96c21465edc52c4.JPG DSC_1024.thumb.JPG.2d3ecc1704471ddbfe75e2424347cbef.JPG DSC_1023.thumb.JPG.defa58d83d4a89a206f70acdb6fcc62f.JPG
 

vakkert..

DSC_1026.thumb.JPG.63a094c4c317e907651bfd7410501571.JPG

på med resten etter litt pussing og smøring av glidebolter. Får vaske seinere.

DSC_1030.thumb.JPG.23b71dae218f2708fb26b82609439859.JPG(
 

også var det bare å ta andre siden, men den fikk ikke nytt bremseskjold i denne omgang. TIPS: BMW har vist noe som kalles e-brake som automatisk justerer brekket.  Smart å kjøre den prosedyren når man bytter bremsebånd. 2-3 knepp så står bilen bom.

Endret av PIIIPower
Rydding i bilder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • PIIIPower changed the title to PIIIPowers E90 318d - Div EU retting s.2

Så til

5.3.2 Defekt støtdemper, fremre.

altså, jeg har gjort dette før bla. på E39, men bare med coilover. I frykt for utestengelse kjørte jeg med BMW varer uten stempel. For ett mareritt..

Masse greier.. + rustløser + bremserens og mer bremserens.

IMG_20230309_113811_01.thumb.jpg.82e694cc62f07eaaec0cce57cf221d4c.jpg  DSC_1002.thumb.JPG.6201ad72ff93291a54de6c49af40eb79.JPG
 

Demontering gikk greit, men den ene bolten som fester dempere til spindelen hadde irret ordentlig så jeg skrudde på mutteren så jeg kunne slå på denne samtidig som jeg lot muttertrekkeren jobbe på bolten. 
 

Trikset med å klemme sammen fjæra fungerer på msport, men jeg hadde ikke sjanse. Styrearm måtte av og armene ble løsnet inne ved bilen (ikke på spindel). Rød ring rundt ting som må løsnes litt eller helt. Da fikk jeg alt langt nok ned til å ta ut dempere i toppe og løfte den ut av spindelen. Brukte mye tid på å ikke gjøre ting ordentlig.

IMG_0110.jpeg.f3404ffb30735a4150d993726eae25da.jpeg

Vel ute så hadde vel denne gjort jobben etter 274.000 km og 16år

DSC_1058.thumb.JPG.c6f4ad701bab762963d0a5c381925a39.JPG  DSC_1059.thumb.JPG.3e511af607afd94a9d42caeb555e3080.JPG
 

Så begynte hodepinen. Originalfjæra er laaaang og tross flere forsøk fikk jeg ikke ting sammen på forsvarlig vis. Endte opp med å betale den lokale fettapen en høvding for å montert begge beina

DSC_1061.thumb.JPG.e766f19b2525fca078f8c7943fa2209f.JPG

Der som ikke var så lett å finne ut av i delekatalogen var en plate som lå i toppen over tårnlageret, den ble pussa litt på og fikk a lick of satin black siden jeg ikke hadde en ny en.

DSC_1060.thumb.JPG.1b7fe9b4d4f49c9a3c66bde7b94e48e7.JPG

Siden jeg fikk kjeft for slitte bremser ble disse også byttet. Bøyle ble pusset med grovrengjører for å få vekk litt dødvekt 😊. Klips er på nå, var litt kjapp med å ta bilde.
DSC_1064.thumb.JPG.78490f35bae624402cecf3bc5ee2b68a.JPG
 

kan opplyse om at når jeg viste hvordan dette skulle gjøres tok det 1-2 timer på andre siden. Det er begrenset hvor lenge jeg får stått på huk i grusen ad gangen, og det skulle lakkes og pusses litt innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innsats! Gøy når alt er nytt.

Det er jo en litt sær forstilling å skru på hvis man er vant med enklere biler med f.eks bare 2 tverrbolter, men helt kurant når man skjønner tegninga. Er bedre enn nyere Audi ihvertfall. 

Lurt av deg å sette bort montering av fjærbein. Det er store krefter som slippes løs hvis det glipper. Har opplevd det èn gang selv og håper det aldri skjer igjen (mista huden på flere fingre)

Det skulle vært mulig å bare kjøpe hele fjærbeinet komplett så man slipper pressing osv. Alt bør jo byttes uansett ved en slik jobb.

Blir nok fin å kjøre nå 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste utførte jobb kom på meg når jeg var på vei for å få godkjent bilen etter jobbene over. Weeeeee lyder sammen med ulyden av romling tyder på hjullager. Heldigvis, eller i alle fall 😧 foran på førerside. Bestilte SFK fra Autodoc, men div helligdager forpurra levering og jeg stakk innom Biltema og fikk med meg noe greier. SKF lageret ble satt på andre siden siden det lageret heller ikke var i toppform

Begge låt som dette, og de nye låt ikke sånn..

for å få bytta hjullager må bilen opp på bukker foran. Man må nemlig svinge for å få tak i boltene. Stabbstag må løsnes fra demper og demper må løsnes fra spindel for å få tak boltene. Man trenger derfor egentlig ny bolt og mutter til demper og mutter til stabbstag. Ellers er en kraftarm, en kraftpipe ved vinkel og muttertrekker smart å ha. Og momentnøkkel, her vil man hverken være for løs eller overstramme boltene. 

Alt løsnet og lageret tatt ut.

DSC_1150.thumb.JPG.c0571f949ad702ae740bc5cef2c81c5d.JPG
 

Dra over kantene forsiktig, og skru på nytt lager MED NYE BOLTER. Lageret passer bare en vei for å snakke riktig med ABS sensor. Monter sammen i omvendt rekkefølge. Tar ca 1-1,5 time på grus og sikkert 30-45 min på løftebukk hvis man har tilgang til det pr side.

Glemte vist å ta bilde av ferdig jobb 😟

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lars89 skrev:

Blir nok fin å kjøre nå 👌

Dempinga ble bra, utfordringa er at forstilling er som ett ekteskap. Det slites jevnt, tar man inn noe nytt blir det ubalanse. Så alt av armer og foringer må byttes i ferien 🔧🪛🔩. Er sikkert bra å få gjort, men jobben må jo gjøres 🥵

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da var enda en ny FRM bestilt.

Har man en FRMII er den nesten ingen grenser for hvilken modell man kan bruke, men klarte å rote meg borti en som ikke ville spille på lag med halogenlyktene mine, en annen ting er at FRMII begynner å bli en gammel boks. Siden jeg bare kan bruke FRM3R Basic eller Max Brose startet jakten på en slik til en overkommelig pris. Fikk til og med en kompis til å sjekke litt i Litauen og Bulgaria, men neida. Har tatt litt tid, men nå er en Max Brose på vei til meg så får jeg krysse fingrene for at den virker 🙄 har jo en stabel med disse sorte boksene nå så jeg får legge de som fungerer på Finn så noen med Xenon kan bruke de.

Når jeg tenker etter er det litt snålt at E90 i det hele tatt kom med halogen,  Xenon var jo mulig på E46 og vel standard på E60. Nei, det blir heller en "ny" E90 LCI med Mx7 motor enn å bygge om til xenon etter boka. .. eller en F15/F01/F10, synes også E82 og F22 er ubertøffe. Er jo lov å drømme...

Endret av PIIIPower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå er ferie over og det er på tide å bli opptatt med noe nyttig.
Har en nr1 bil som jeg ikke skrur på selv, så jeg får tilfredsstille meg med å bruke tid på 3ern.

Ny bestilling av deler, nå skal rumpa til pers/værs. Fikk på nye dempere og fjærer foran i våres og nå ser ræva litt lat ut. Skulle nok ha bytta litt armer og foringer der bak, får sjekke slakk når jeg bytter dempere. Legger ut en tråd med videoer med bevegelse så får vi se hva som byttes. Hva har du bytta på din E9x der bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • PIIIPower changed the title to PIIIPowers E90 318d - Bakstilling s.2
På 20.6.2023 den 14.45, E.C. skrev:

Standard og standard, har nå halogen på E60, men det er først om man skal ha adaptive xenon at man trenger en annen modul. + 2 andre moduler for LCI, for fire versjoner totalt.

Jepp, men det er værre å gå fra Xenon til Halogen virker det som. Noen FRMII er nok så nye at de ikke støtter halogen. Kan også se ut som om det er noe rart med pin-out til høydejusteringen på de som ikke er beregnet på halogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • PIIIPower changed the title to PIIIPowers E90 318d - søndagsfiks for vindusvask

Søndag igjen og siden kona nettopp har kommet hjem fra jobbreise kom jeg på at beltestrammeren lagde ulyd...

Noen husker kanskje at jeg på ett tidspunkt prøvde å bytte bare løpehjulet med lager, men at dette ikke passet helt og jeg byttet tilbake.

Bestilte ny strammer fra SFK sammen med noe annet jeg fant billig..

45403174_nystrammer.thumb.JPG.1d35272e588bcbea2946ceabc70553a0.JPG

og siden det (forhåpentligvis) var løpehjulet til strammeren og ikke i alle fall ikke det statiske (er byttet) som viste seg å lage ulyd, var det bare å finne litt verktøy og den montert. Jobben er latterlig enkel så det ble ikke bilder fra jobben, krever dog noen Torx i store størrelser (T60 og T50).

Vel ute lagde i alle fall lageret nok lyd og aluminiumen hadde fått nok..

194653363_knektstrammer.thumb.JPG.8a16d02dab7246d311cbe11182a390cf.JPG

En ulyd ble bort så noe godt ble gjort i alle fall..

Endret av PIIIPower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • PIIIPower changed the title to PIIIPowers E90 318d - søndagsfiks beltestrammer (motor)
  • 1 year later...

Tenkte jeg skulle komme med en liten update. Bilen er blitt lite brukt grunnet feil-prioriteringer (jobb) og dårlig vær (latskap), har heller ikke fått fiksa det som bør tas selv med en haug deler som venter. Har ordna meg ny jobb og har "garden leave" i januar og hadde tenkt til å fikse det som må rettes ++ og få ny EU (31.01.2025).

Da passet det jo glimrende at jeg skulle få ett ankelbrudd (23.12.2024) som må opereres. Så en uke med nedheving (ligge med beinet høyt, ikke belaste) og så operasjon med påfølgende 6 til 10 uker uten belastning er ca fasit. Håper på å få bilen på veien i slutten av april/tidlig mai. Kunne ha lagt med bilde av gipset høyrebein (seff høyre), men sparer sarte sjeler for det😎

Uansett så ønsker jeg hele forumet en riktig God Jul og når den tid kommer ett lidenskapelig godt nytt BMW år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • PIIIPower changed the title to PIIIPowers E90 318d - 2024 upd. og Julehilsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...