Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ingenting er som å kommer over deler som du har gjort her ,sånt er knallgøy😊

Opplevde selv det samme for noen årsiden tilbake til e28en .

Da må man bare slå til spesielt om pris er rett .

De hvite baklyktene er svinetøffe ,likevel ble det jo veldig mye penere med de originale .

Felgene du har skaffet er vel produsert av merket Ats og er de som tilhører e21 originalt mener jeg .

Fått sett noe mer på motor ?😊 

Skrevet
6 timer siden, sveigis skrev:

Ingenting er som å kommer over deler som du har gjort her ,sånt er knallgøy😊

Opplevde selv det samme for noen årsiden tilbake til e28en .

Da må man bare slå til spesielt om pris er rett .

De hvite baklyktene er svinetøffe ,likevel ble det jo veldig mye penere med de originale .

Felgene du har skaffet er vel produsert av merket Ats og er de som tilhører e21 originalt mener jeg .

Fått sett noe mer på motor ?😊 

Må nok ta vare på de hvite baklyktene, i følge selger var det en sjelden vare 😃 

Har bestilt sylinderlekkasjetester for å se om noe av vakuumet forsvinner i feil retning på sylinder nr. 2. Tok en liten runde på boligfeltet med bilen her om dagen, og det virker som det meste er som det skal være. 

• 4 weeks later...
  • 5 months later...
Skrevet

Endelig en oppdatering fra E21-prosjektet – én gang i halvåret får holde? 😆

Har endelig fått litt mer motivasjon til skruing, så da blir det et nytt innlegg om hva som har blitt gjort på E21 de siste månedene, både i år og i fjor.

Kan jo begynne med at etter at baklyktene og blinklysene foran ble byttet ut, måtte jeg selvfølgelig teste dem. Det gikk ikke helt som forventet – her lyste det i alle retninger. Blinklysene fungerte kun på den ene siden, nærlyset lyste så vidt, fjernlysene fungerte ikke, og blinklysene bak blinket dobbelt så fort. Med andre ord: Ingenting fungerte som det skulle. Heldigvis er ikke dette styrt av verken ballaster eller FRM-modul, så feilsøking er ikke av vanskeligste sort. Jeg begynte i den enkle enden med å lade batteriet og dobbeltsjekke alle jordingspunkter. Her var det både lite strøm og løse muttere.

photo-collage.png(6).thumb.png.aaf5f34a090d21805b5de7e3c946f7fa.png

Deretter tok jeg en titt på blinklyset som ikke fungerte på høyre side. Her var det ganske enkelt å finne synderen – da jeg fjernet blinklyset, var det bare én ledning som ble med ut. Frem med loddebolten.

photo-collage.png(4).thumb.png.47ad72d7a7461b4e524a5671b1fc5927.png

Jeg måtte også ta en titt på den generelle tilstanden på ledningsnettet, og til å være en 43 år gammel bil var det slettes ikke ille. Dog var det mye artige varianter fra tidligere eiere og en del kabler med sprø isolasjon. Det var en stor fordel å ha hele ledningsnettet fra delebilen som mal – det hjalp veldig å ha noe håndfast og ikke bare skjemaer på PC-en. (Hvis noen trenger det, si ifra. Jeg har både ledningsnettet og alle reparasjonsmanualer liggende digitalt.)

photo-collage.png(5).thumb.png.5511a0935edd37de19c69a1430c3bbdf.png

Det viste seg at problemet verken var tilstanden på ledningsnettet, batteriet eller dårlig jording. Det var noe så enkelt som blinklys-bryteren. Jeg hadde en ekstra fra delebilen, og etter at den ble byttet, fungerte alt i skjønneste orden. Da er i hvert fall alt det andre tatt hånd om.

IMG_2320.thumb.jpg.e73b519ea4f4f55b929aed7559276a10.jpg

Jeg måtte selvfølgelig ha tidsriktige skilt og chrome-grill – ingenting slår den originale chrome-looken.

collage8.thumb.png.f052606f3afbd5b833bf5ec634e26713.png

Jeg er notorisk opptatt av å følge med på Finn, og når originale BBS Mahle RA215 til 2000 kr blir lagt ut for salg, må jeg slå til. Tidsriktige hjulkapsler er selvfølgelig også på vei.

collage7.thumb.png.e0006bd1c3d2e33f19d59d4900c33dd0.png

Neste prosjekt nå er å få orden på garasjen, for nå ser det virkelig ikke ut 😅

Skrevet

Endelig var det oppdatering her 😊

Riktige valg med grill og skilt .

De felgene er som støpt på e21 og disse var billige ja .

Godt du fant feilen og for el feil og gammel bil kan fort bli tidskrevende .

Skrevet
27 minutter siden, sveigis skrev:

Endelig var det oppdatering her 😊

Riktige valg med grill og skilt .

De felgene er som støpt på e21 og disse var billige ja .

Godt du fant feilen og for el feil og gammel bil kan fort bli tidskrevende .

Kommer nok mer etter hvert nå ja, håper jeg 😅

Tror både grill, skilt og felger kommer til å passe bilen veldig bra. Må bare få pusset dem litt opp først, planen er bronse/gull i midten, og polerte lepper. 

Det er ofte tidkrevende, men forhåpentligvis er det verdt det til slutt 😃 

Skrevet
6 minutter siden, HakonLimseth skrev:

Må bare få pusset dem litt opp først, planen er bronse/gull i midten, og polerte lepper. 

God plan 😊

Skrevet (endret)

Enda en oppdatering!

Har endelig fått tid til å rydde litt og gjort noen småting med bilen. Venter fortsatt på noen deler før jeg kan fortsette med mer skruing, så det har for det meste blitt småpusling, men det må jo også gjøres 👍

Første punkt på listen var selvfølgelig rydding. Dessverre tok jeg ingen før-bilder, kun etter. Det har ikke blitt ryddet her på nesten to år, så du kan nok forestille deg hvordan det så ut. Her er i hvert fall bildene etter at garasjen ble ryddet. Det ser betraktelig bedre ut nå mye støv og sagflis er borte. Verkstedtavlene har hengt her lenge, men den med plastkasser gikk raskt fra å være organisert til å bli en hengende roteskuff, her ble nesten alt kastet. Kom også over en kreativ måte å henge opp verktøy på med PVC-rør, så det måtte testes ut 😃

Post1.thumb.png.3124b8a943bb796785a554466c4efd67.png

Deretter fikk innsiden av bilen en liten oppfriskning. Dashbordet ble tatt ut for omtrekking, mer om det senere. Deretter ut med stolene, siden teppet enten skal tilpasses eller byttes ut med ett fra delebilen. Gikk også over ledningsnettet enda en gang. Det var en del kabler med sprukket isolasjon, så her kom krympeslangene fra Biltema godt med.

Post2.thumb.png.d88bb633eb047a31891a8d6679e9522a.png

Her er det jeg har bestilt til dashbordet og belgen rundt girspaken. Noe lær-lignende greier med rød søm, ser greit ut ved første øyekast. Får se hvordan dashbord-trekket blir etter hvert, håper den passer sånn noenlunde greit. 

Post3.thumb.png.cd1dfd43693d051b7ee800b92a3ab523.png

Deretter ble det orden på ledningsnettet som styrer det elektriske speilet, men kun på venstresiden. Fant dessverre ikke ledningsnettet til høyresiden, ikke på noen av bilene jeg har stående...

Post4.thumb.png.8f68c0224b4fa7d754b28d727d5713af.png

IMG_3377.thumb.jpg.b16da08a1d8b69fc3c13d23ef4146024.jpg

Siste ut var vindusspylerne og spylevæskebeholderen. Litt ghetto/MacGyver-fix, men det fungerer for en liten periode, må finne på noe annet etter hvert ser litt så som så ut. 

Post5.thumb.png.f9f5ffd5c65c210e488eed5ea0d3af3a.png

Det var vel alt for denne runden, får håpe det ikke blir så lenge til neste oppdatering 😅  

Endret av HakonLimseth
Skrevet
2 timer siden, Orjan skrev:

Du jobber godt! Og BBS/Mahle er jo helt perfekt på E21 👍

5-dragans_323_2_mindre.jpg

Takk for det! 
Blir bra med BBS, er akkurat sånn jeg ser for meg at dem skal bli 😊

Skrevet

Ja det morro med denne tråden her og du har jo drømme komboen for min del .

e21 med luke og da selvsagt med den rette motoren 😊😊😊.

Skal ta en historie her .

Kompisen min kjøpte en e21 82 modell med med knust motor for 15 tusen i 1999.

Det året hadde jeg jo e28 528i .

Han kastet oppi da en m20b25 fra en 1986 modell ,med grenrør osv .

Den gikk barbarisk godt på den tiden og jeg hadde ikke en sjans mot den bilen fra 0-100 😅.

Men den var skummel for den følte jeg glapp og spant uansett gir ,men dog så gøy !

Du har mye å se frem til.

Nei gi meg en e21 med dette oppsettet eller en e36 325/328 ,da hadde jeg ikke sett på noen andre tre serier .

Og som @Orjan sier disse felgene er korrekte på denne .😊

Skrevet
14 minutter siden, sveigis skrev:

Ja det morro med denne tråden her og du har jo drømme komboen for min del .

e21 med luke og da selvsagt med den rette motoren 😊😊😊.

Skal ta en historie her .

Kompisen min kjøpte en e21 82 modell med med knust motor for 15 tusen i 1999.

Det året hadde jeg jo e28 528i .

Han kastet oppi da en m20b25 fra en 1986 modell ,med grenrør osv .

Den gikk barbarisk godt på den tiden og jeg hadde ikke en sjans mot den bilen fra 0-100 😅.

Men den var skummel for den følte jeg glapp og spant uansett gir ,men dog så gøy !

Du har mye å se frem til.

Nei gi meg en e21 med dette oppsettet eller en e36 325/328 ,da hadde jeg ikke sett på noen andre tre serier .

Og som @Orjan sier disse felgene er korrekte på denne .😊

Igjen, takk så mye 😊

Blir bra å få denne på veien. Har en del planer med den fremover, som kommer til å bli bra hvis alt går som det skal 👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...