Z800 Skrevet April 6, 2023 Share Skrevet April 6, 2023 Har 3 døtre som nå skal kjøpe sin første bil.(3stk bil til 3 stk frøkner) Ei av de vil ha 1 serie automat(egentlig vil hun ha en A1/polo med dsg, men det er jo bare elendighet)til ca 100.000, de 2 andre vil ha 3 serie til ca 100.000. Ender jo opp på ca 08-12 mod, å googler man de er det jo bare motorhavari å elendighet med de også. Men det må jo finnes noen brukelige utgaver…. Tips mottas med takk😁 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet April 6, 2023 Share Skrevet April 6, 2023 Tipset er vel nyest mulig 1-serie med motorkode som starter på B, men det blir mulig noe over budsjett. Får en 3-serie med rekkesekser om man går for tidlige E9x i denne prisklassen. Mer robuste, men man må regne med mer penger til drivstoff (om bensin). Spørs hva som er kriteriene annet enn 3-serie og prisbudsjett. Hvis man ikke skal skru selv så er det kanskje verdt å ta med i regnestykket mtp. hvor ny bil man kjøper (eller hvor billig mtp. at man skal ha ferske sjåfører). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet April 6, 2023 Share Skrevet April 6, 2023 (endret) Jeg var på utkikk etter noe av det samme i november i fjor. (Vinterbil) Endte opp med en 2015 F20 LCI 118ia m-sport til 129k. Lå ute endel 15-16-17 mod. F20 til drøyt 100k den måneden jeg var på utkikk så gode kjøp finnes absolutt. Jeg ville absolutt gått for nyeste mulig bil så får man heller ofre litt mtp utseende/utstyr. Gjerne en man kan få maskinskade-forsikring på også. Blir gjerne med B38 bensin eller B37 diesel. 10-15 år gammel bil er jo å be om problemer. Eksempler på greie kjøp (disse ble solgt for ca 6 mnd siden) https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=277959570 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=270695052 Endret April 6, 2023 av Lars89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet April 6, 2023 Share Skrevet April 6, 2023 I3..? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Z800 Skrevet April 6, 2023 Forfatter Share Skrevet April 6, 2023 33 minutter siden, Ron Jeremy skrev: I3..? Ja tenkte i de baner, men litt vanskelig med lademuligheter der hun bor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peak Skrevet April 6, 2023 Share Skrevet April 6, 2023 (endret) Syns personlig ikke en skal avskrive F20 / E87 fullstendig pga. n47 motoren. Har kjørt flere tusen km. med denne i både 1, 3 og 5 serie. Det er tydelige tegn på registerkjedehavari før det faktisk forekommer. Her kan det nok også gjøres en avtale med selger før et evt. kjøp om å ta bilen til merkeforhandler for undersøkelse av registerkjedestrammer. Utover dette er det etter min mening veldig gode motorer som lett gjør 250 000km med normalt vedlikehold. Gjerne også oljeskift før BMW’s anbefaling på hver 30 000km. Dette gjelder da 116d / 118d og 120d (samme for 3 og 5 serie). I tidsperioden 2008-2015. Kjører en nyere i3 selv nå og bilen er en sparebøsse, men noen ordentlig BMW har jeg vanskeligheter med å kjenne igjen når det kommer til kjøreglede. Bilen krenger noe enormt i svinger, støyer mye og spiser mye rekkevidde på motorvei. Utover det er interiørkvalitet svært god og en billig, snerten bil å eie. Endret April 6, 2023 av Peak Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet April 6, 2023 Share Skrevet April 6, 2023 Sant, det er etter hvert en del som har byttet både kjede og HT-pumpe på disse og da er en E9x med N47 et helt kurant valg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Z800 Skrevet April 30, 2023 Forfatter Share Skrevet April 30, 2023 Mer jeg googler n47 motor til mer skeptisk blir jeg. Er det så ille som Google sier eller hører man bare om de som har problemer? Men 2 av døtrene mine skal ha 3 serie uansett f…! når sluttet dette problemet med reg kjede? Blir jo stor sett småkjøring så da er jo diesel ikke bra uansett, men er jo flest av de til salgs. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Mai 2, 2023 Share Skrevet Mai 2, 2023 Dere gjør ting vanskelig for dere selv ved å hekte dere fullstendig på en modell, og da i tillegg en modell som har en del motorer med tvilsom kvalitet. Det er velkjent at N47 er sketchy, og jeg ville styrt unna. Senest for et par uker siden var jeg innom et BMW-verksted der det sto en 2013 F31 320d med motorhavari som ventet på ny motor til 120 000kr. Hvis jeg husker korrekt kom B47 september 2014, de fleste som 15-modeller med andre ord. Hva gjør du med forsikring? Tre 18-åringer med 3 stykk BMW 3-serie må jo bli fryktelig dyrt å forsikre selv om du tar det på deg selv med brukere under 23? Døtrene dine er vel som de fleste tenåringer verdensmestere som vet best, men du burde kanskje vurdere å forklare dem hvordan ting er og at de mest sannsynlig kommer til å få unødvendig høye driftsutgifter, spesielt kostnad pr km vil nok bli høy hvis de for det meste driver med småkjøring som gjerne unge kvinner gjør. Skal du betale forsikring, drivstoff, verkstedregninger, dekk etc, eller har alle deltidsjobb ved siden av skole? Beklager at jeg spør så fælt, men hele greia høres ut som en lite gjennomtenkt plan med mindre alle jentene kjøper en preface E90/91 med M47 eller en preface 118d M47. Fordelen er at de er billige, men du må jo sjekke nøye under mtp rust. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Mai 2, 2023 Share Skrevet Mai 2, 2023 (endret) Registerfeil forekommer dessverre på mange halv-gamle Bmw, men N43/N45/N47 som sitter i E9x og e8x er nok i en særstilling. Kjøp bensin hvis det stort sett går i småkjøring. Endel problemer vil det bli uansett på en Bmw til 100k. Dette var jo billig til å være "330i". https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=297912208 Endret Mai 3, 2023 av Lars89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Z800 Skrevet Mai 2, 2023 Forfatter Share Skrevet Mai 2, 2023 Jentene mine er verdensmestere som ikke vil høre på fornuft. Jeg har prøvd lenge å fortelle dem at deres ønsker blir dyre, men hvilke tenåringsjenter hører på far. De skal få lov til å betale alt selv, de jobber mye på siden av studiene. Forsikringen er ca 800-1000kr måneden på de jeg har sjekket, ikke allverdens men nok. Men jeg vil at de skal ha bensin, og aller helst noe annet en en “gammel“ bmw som sikkert er i jælkjørt av en annen tenåring. Men er vel noe galt med alle merker og modeller så det er jo litt lotto uansett…. denne har den ene jenta kommet til https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=301237241 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lysken Skrevet Mai 2, 2023 Share Skrevet Mai 2, 2023 (endret) Bensin N43-motoren i den årsklassen der er den man mest vil styre unna. Diesel N47 er uten tvil å foretrekke fremfor den. Det største problemet med N47 er ikke motorhavari, du hører mange historier fordi den motoren ble brukt i de fleste modellene til BMW, fra 1-serie, 3-serie, 5-serie, X1 og X3. Det er enormt mange slike motorer på veiene, derfor vil det også være et større antall som opplever problemer. De fleste kan forvente å gå i 20+ år og 300 tusen km uten å oppleve dette problemet. Det er småkjøring som kan være en utfordring med diesel og partikkelfilter, dersom man ikke jevnlig har en langkjøring som regenererer partikkelfilteret. Et alternativ er naturligvis å fjerne partikkelfilteret, mange gjøre det, selv om det ikke er lov. Det kan utføres på en måte som ikke oppdages på PKK, enn så lenge. Konkret om den bilen: Ser velholdt ut, men jeg ville sjekket hvorfor dekslet for slepekrok bak mangler. Har den havarert tidligere? Tror også PDC (parksensor) foran er til stor hjelp for nye sjåfører, denne mangler det. Lydanlegget vil nok ikke begeistre en tenåring. Endret Mai 2, 2023 av Lysken Z800 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Mai 2, 2023 Share Skrevet Mai 2, 2023 4 minutes ago, Lysken said: Et alternativ er naturligvis på fjerne partikkelfilteret, mange gjøre det, selv om det ikke er lov. Det kan utføres på en måte som ikke oppdages på PKK, enn så lenge. Statens Vegvesen og politi elsker E90 og E60 med 18-åringer bak rattet. Har sett nok av biler til salgs på finn med EU-mangellapp på manglende dpf, så det blir jo litt gambling. Hadde heller kjøpt en gubbekjørt E60 520i 2.2 M54, man får bra eksemplarer fra 40-50 000kr. Mer penger i drivstoff og olje, men forholdsvis driftssikre i det lange løp. Dog er E60 litt store rent fysisk, så det kan bli mange riper og bulker de første par årene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Mai 2, 2023 Share Skrevet Mai 2, 2023 1 time siden, Z800 skrev: Jentene mine er verdensmestere som ikke vil høre på fornuft. Jeg har prøvd lenge å fortelle dem at deres ønsker blir dyre, men hvilke tenåringsjenter hører på far. De skal få lov til å betale alt selv, de jobber mye på siden av studiene. Forsikringen er ca 800-1000kr måneden på de jeg har sjekket, ikke allverdens men nok. Men jeg vil at de skal ha bensin, og aller helst noe annet en en “gammel“ bmw som sikkert er i jælkjørt av en annen tenåring. Men er vel noe galt med alle merker og modeller så det er jo litt lotto uansett…. denne har den ene jenta kommet til https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=301237241 Personlig har jeg aldri skjønt hvorfor den første bilen skal være strøken, den blir bulkete uansett hva far sier men de velger jo selv. Som niesen min på 19 sa. Hvorfor plasserer de stolpen i parkeringshuset så nærme? De er jo bare i veien også spretter de fram når man minst venter det. fupsaker, A.A og Z800 reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Mai 3, 2023 Share Skrevet Mai 3, 2023 13 timer siden, Z800 skrev: denne har den ene jenta kommet til https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=301237241 Den er nok perfekt om verkstedbesøk, skruing og store utgifter er å foretrekke. E.C. og uglefossen reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå