Gå til innhold

Hvilken bimmer skal jeg ha som familiebil?


heiti
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk. Har fundert mye på dette nå, og har bestemt meg for å selge elbilen. Har også fundert mye på hvilken bil jeg vil erstatte den med, og har egentlig bestemt for at det blir en bmw. Men hvilken?

Fra før har jeg en e46 m3 og en cayenne turbo. De dekker hver sine nisjer ganske greit. Den nye bilen skal primært brukes av samboer. Av alle biler hun har hatt og kjørt, er e91LCI 318d den hun har vært mest fornøyd med. 

Grunnen til at jeg ikke vet hvilken modell vi skal gå for, er at vi venter vårt først barn senere i år. Har ikke så veldig mye erfaring med det. Jeg har lurt på om det kan gå med en f20 de første årene, for også oppgradere til en større bil. f30 har også blitt vurdert. Samboer vil ha en bil som ikke føles alt for stor i byen, vi har tidligere hatt en i3 og ble bortsjemt med god svingradius. Cayennen blir brukt om vi trenger mye plass, men den er relativt tørst og blir ikke brukt til småkjøring. Jeg sjonglerer på M3, cayenne og motorsykkel.

Av motor så vil jeg ikke ha noe mindre enn 2 liter. Må være hatchback eller stasjonsvogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel heller de første årene med barnevogn med sovedel samt bakovervendt barnesete som stjeler mye av plassen til de foran en trenger god plass. Så heller komprimere bilstørrelsen med årene, uten at en trenger å gå helt "S-Max" i starten bare fordi man skal ha barn. Vi klarte oss med E91 på førstefødte og så en F45, videre F31 med 2 barn og nå en Tesla 3(går fint med barnevogn og 2 barneseter). Jeg tenker en F31 er perfekt, eventuelt en F34 3GT eller F36 4GC, selv om dette ikke er hatchback eller stv, så har begge GOD plass og hengsling av luke i tak som gjør innlasting enkelt - 4GC og 3GT, skiller seg ut. 
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=310563344

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=304190945

Men, en 1-serie er mer kompakt og jeg skjønner at den trumfer om det er en Golf-size nr. 2 bil dere vil ha. Gjengangeren på forumet er at de aller fleste er fornøyd med 1-serie, den er litt gokart og byr på stor kjøreglede selv med de minste motorene. Det er ikke feil det heller :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over, bakovervendt barnesete steler mye plass, i min E90 er det ikke veldig mye benplass igjen foran i passasjersetet når barnesetet er inne. Men om det primært er samboeren som bruker bilen og den kun brukes til småkjøring mer eller mindre er vel gjerne F20 et alternativ. Jeg regner med at det ikke er denne dere pakker i for helgeturer uansett så lenge dere har Cayenne. :) Bare husk at har du med virkelig små barn i bilen er det en del andre ting dere alltid må ha med, som barnevogn og stellebag, det er helt utrolig hvor mye som følger med et lite barn, dette er ting man blir litt mindre avhengig av etter hvert som de blir større. 

Kan legge til at vi har kjørt ID3 i denne perioden (0 til 1,5 år), når vi har barnevognen i bagasjerommet er det ikke veldig mye plass til overs der, en skikkelig helgehandel kan man egentlig glemme.

Endret av Olaandref
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes bakovervendte seter som ikke tar så mye plass. Vi startet med Cybex Sirona I-Size som tar mye plass med vår første, når vi fikk en til gikk jeg for Recaro Zero som er 360 grader vendbart og vesentlig kortere i lengden. På Recaro Zero fulgte det også med nyfødtsete som settes rett inn 360 setet.
Opplevde F31 som meget god på plass med sportsseter, bedre en F11 med komfortseter som vi hadde. Ble vesentlig bedre i F11 med Recaro.

Så et tips er å bruke litt tid på et sete som passer deres behov, ikke bare kjøpe det første og beste på butikken :) Er enormt forskjell på størrelser.
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Kjennern skrev:

Det finnes bakovervendte seter som ikke tar så mye plass. Vi startet med Cybex Sirona I-Size som tar mye plass med vår første, når vi fikk en til gikk jeg for Recaro Zero som er 360 grader vendbart og vesentlig kortere i lengden. På Recaro Zero fulgte det også med nyfødtsete som settes rett inn 360 setet.
Opplevde F31 som meget god på plass med sportsseter, bedre en F11 med komfortseter som vi hadde. Ble vesentlig bedre i F11 med Recaro.

Så et tips er å bruke litt tid på et sete som passer deres behov, ikke bare kjøpe det første og beste på butikken :) Er enormt forskjell på størrelser.
 

 

Ja, vi hadde Recaro Privia som babysete og kjøpte Recaro Zero når den kom ut, da var ikke Elite(nyfødtinnlegget) tilgjengelig i Norge enda. Nå er Zero godt i bruk på unge nr. 2 og må vel kasseres etter dette. Vi er kjempefornøyd med Zero, bygger lite og virker solid. Her er Privia i F31, Zero i TM3 og Zero i i3. Vi hadde to Zero en stund, en som opphavet lånte - for enkelhets skyld med barna. Solskjermen fjernet vi til slutt, bare i veien. 
 

IMG_8353.thumb.jpeg.b417c70662914d7dbcf826cf58a200f4.jpegIMG_8231.thumb.jpeg.1101f6649fbd5a3e73c39b416cb45414.jpegIMG_6645.thumb.jpeg.9fcb37f3dc67194fc0b3b39e70e38262.jpeg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs litt hvilken biltype, budsjett og årsmodeller du sikter deg inn på.

Har hatt F36 4GC 420xd som familiebil i 6 år nå, vi fikk et barn for 3 år siden og har brukt den til alt et familieliv innebærer. I det daglige og for helgeturer, sommer som vinter er den mer enn stor nok, det er kun når en skal på lengre ferier og helger som inkluderte ski at vi måtte til med skiboks på taket. Om dere har en større bil til slike utflukter ser jeg det som uproblematisk å ha en bil som F36 å farte rundt i i det daglige. Hadde så en F20 et år, denne likte jeg svært godt som bil nr. 2, og mye romsligere og mer komfort i enn Mini R56'en den overtok etter. Stor nok for barnesete og farting til og fra barnehagen, samt en helgetur (dog ikke med kone og barn), men setet måtte helt fram på passasjersiden så lite plass til overs. Her er F36'en milevis bedre. For et år siden bytta vi ut F20'en i en F11 med komfortseter, og det er familiebil med stor F. Ikke noe særlig bedre plass i fremsetet enn F36'en, men mer plass rundt i kupéen. Det har nå blitt vår primære familiebil, og F36 er oppgradert til bil nr. 2. Men brukte den på helgetur med kone og barn sist nå i helga, alt gikk under hattehylla for en helg til svigers, med vogn, bagasje, reiseseng og alt. Det er dog en relativt dyr nr. 2 bil synes jeg, så den vurderes solgt etterhvert, om en slik skulle være av interesse. Jeg kan ikke annet enn å anbefale denne over F31, oppleves et hakk sportsligere og stiligere enn F31, ikke til forkleinelse for alle de lekre F31'ene som er der ute. 

Når det er sagt, så kunne jeg godt tenkt meg en F20 igjen, gjerne med litt motor. Disse er utrolig kjekke kjørebiler. Men jeg ser at F20 holder et imponerende prisnivå, spesielt for LCI. Så om du ikke trenger plassen eller vil ha en mer kompakt bil enn 3/4-serie, kan jeg trygt anbefale en F20. Den gir mye kjøreglede for relativt få penger.

Kan legge til at vi har kjørt Cybex sin Cloud Z og Sirona Z-linje av seter fra nyfødt, og det har fungert optimalt. Både med plass i forsetet, og med rotasjonsmuligheten som har vært uvurderlig i en 4GC med ganske trang adkomst i sidedørene bak.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Marius2002 skrev:

Er vel heller de første årene med barnevogn med sovedel samt bakovervendt barnesete som stjeler mye av plassen til de foran en trenger god plass. Så heller komprimere bilstørrelsen med årene,

Jeg hadde inntrykk av at en burde gå opp i bilstørrelse når de ble tenåringer og strekker seg veldig. Men jeg ser jo på bildene her at det blir ganske trangere en jeg trodde med fremoverlent sete. Det er også mye av grunnen til at jeg ikke vil ha den relativt nye bilen min, utrolig trange dører.

Med alle innspill som har kommet her så heller det litt mot F31, men jeg skal prøve en f20 først. Det blir facelift F20 om det blir kjøp, men trenger nødvendigvis ikke å være det med F31. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok av eksempler på folk som med god vilje klarer å skvise inn ett bilsete eller to i selv de trangeste biler. Men da går det ofte på kompromiss med noe annet. Så svaret om hvilken bil du bør velge er enkelt…5-serie Touring. Da får du nok plass og du får kjøreegenskaper i toppsjiktet. Du får også veldig mye bil for pengene kontra mye annet. En 3-serie går også sikkert, men med en bra og sikker bakovervendt barnestol så begynner det å bli trangt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 trådstarter har allerede en stor bil som tar seg av plassbehovet ved lengre turer. Her er det snakk om en snedden bil som er lettkjørt i byen. En F30/31/36 er langt mer smidig i byen enn en 5er, en F20 er enda mer snedden. Jeg hadde glatt beholdt F20’en vår som bil nr 2 hadde det ikke vært for at vi hadde mulighet til å beholde 4eren. BMW-følelsen i et kompakt ytre til en god pris. Har ingen plassproblemer i forsetet eller baksetet med barnesete i F36’en, det samme type setet i F11’en tok ikke noe mindre plass der i lengderetningen da utforming på seter osv er annerledes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Så svaret om hvilken bil du bør velge er enkelt…5-serie Touring.

Jeg er forsåvidt enig, men samboer savner en liten bil med motorlyd, og da blir det sånn. 80% av kjøringen gjøres med to i bilen eller der det er trangt. Jeg ser dog at det er relativt liten forskjell på svingradius på f20 og f30, så det kan fort bli en f31.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små barn = Skoda superb hehe, nei fra spøk til alvor man må selv velge hvordan man vill ha det, bmw er ikke av de største på plass,(1-2-3-4-5 serie)selv om det er flere her på berget som har fått det til:) ser nå bare på bag plass som jeg har i min E-klasse , ganske stort men det kunne hver større hver gang man er på ferie/lang tur. Og det er digg å slippe skrallsettet for å demonter barnevogn:) 

men dette var kone /nr 2 bil så da er det jo bare passasjer som må lide litt på plassen :) evnt som de andre allerede har vert inne på , velge barne stolere som ikke krever så mye plass.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=310102482 og med denne har hun litt lyd og futt også:)

Endret av skoglund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det måtte være bmw, men hvis du er ute etter en bil med god lyd og ikke altfor stor hva med b7 audi rs4? 
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=306093391

Her får du en bil med rett og slett et smykke av en motor og mest sannsynlig ikke kommer til å gå ned i verdi, heller andre veien! så da er det bare vedlikehold og bensin😊👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Larsen4 skrev:

men hvis du er ute etter en bil med god lyd

Selv diesel er god lyd etter noen år med elektrisk. 

 

10 timer siden, Larsen4 skrev:

Her får du en bil med rett og slett et smykke av en motor og mest sannsynlig ikke kommer til å gå ned i verdi, heller andre veien! så da er det bare vedlikehold og bensin

Jeg er ikke veldig fan av den generasjonen, den har ikke eldes særlig bra. Liker dog veldig godt motoren. Men jeg har en Cayenne turbo, den har både lyd og effekt nok. Jeg kan faktisk ikke ha 3 biler som bruker over en liter per mil, spesielt ikke når bi kjører nærmere 30k/år.

 

10 timer siden, skoglund skrev:

men dette var kone /nr 2 bil så da er det jo bare passasjer som må lide litt på plassen :) evnt som de andre allerede har vert inne på , velge barne stolere som ikke krever så mye plass.

Jeg jobber turnus. Samboer trenger derfor ikke å tenke så mye på passasjerer. Og om hun trenger plass til 2 barnevogner og en venninne, så kan hu bare ta cayennen. 

 

Vi har kikket på Macan, men den ble litt dyr i forhold til hva du fikk. Dyr å drifte. Heller ikke særlig god plass. Kjører dog jævlig bra i forhold til størrelsen. 

 

Kikkket på panamera, men den er alt for tørst. 

Golf R stasjonsvogn, men den synes samboer ble for rånete. 

Drømmen er egentlig en Cayenne eller range rover med v8 diesel, men de er en del for dyre for øyeblikket og det fungerer ikke så veldig godt når samboer jobber i byen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...