Gå til innhold

Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Style 124 på plass .Mandags upd.


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Olaandref skrev:

Det er passe tungvint å komme til batteriet når det først er utlandet og det står i bagasjerommet, måtte gjøre det som deg og plugge på i motorrommet for å få åpnet. På noen er der vel nødløsninger som kan fungere, men det var det ikke på min. Om man har bil og et sett med kabler tilgjengelig er det jo greit nok, men ikke ellers 😅

Veldig tungvint og 😊

Ja er ikke noe lett prosess å få opp ting på nyre biler der alt går på strøm eller er avhengig av det .

 

1 time siden, Werther skrev:

 

Ser det var Biltema-batteri som gikk tomt. Har hatt to stykk Biltema-batteri tidligere (12-15 år siden) som begge røyk etter kort tid. Aldri mer, betaler heller dobbel pris for Sønnak, Exide eller noe slikt.  Har sett at flere skriver at de er fornøyd med Biltema-batterier dog, men når de koster 30-50% av konkurrentene vil jeg tro det spares inn et sted.

Angående Biltema batteri så skal jeg ikke uttale meg en plass om det ,da dette er aller første bil jeg har hatt der er et sånt batteri .

Men har hørt begge deler at noen ikke er fornøyd mens andre er superhappy .

Må vel skaffe et skikkelig et nå 😊

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen i dag upd .

Somsagt har bilen stått på lading et døgn nå og C tec viste 7 av 7 grønne tegn og batteri var oppladet .

Men før oppstart ,måtte jeg ta bilde av batteri iht til koding :

IMG_1379.thumb.jpeg.62b2b9fc0355a46ecd6a8b045a711ca9.jpeg

Så var det frem med litt instrumenter :

IMG_1380.thumb.jpeg.283933c109fb4dbe1607e517a4cab8de.jpeg

Nå skulle det måles og lese ut feilkoder her 😊

Første jeg gjorde var og se om bil startet noe den gjorde .

Med alle lys på og vifte på to viser den dette :

IMG_1381.thumb.jpeg.39a92a03d1271dd5157b4e74fb50defa.jpeg

Noen ganger ned i 14,8 så bil lader hvertfall .

Etter stopp legger jeg merke til at strøm ligger på dette :

IMG_1382.thumb.jpeg.edb6f8f34a0b6f298a9676efd5c216c3.jpeg

Og det gikk fort ned til disse tallene ..

Men jeg ville inn nå med denne :

IMG_1383.thumb.jpeg.8227a0a412f6e5e05ef7c228cd6a8ce7.jpeg

Og jeg kjørte en såkalt system scan på den og gikk gjennom 72 punkter som omhandler det meste på bil .

Og fikk et rødt felt her :

IMG_1384.thumb.jpeg.ceed54a910bc3835578e36f087ece2a2.jpeg

Og fikk frem feilkoder på glødeplugg 3,6 og oljenivåsensor ,ellers var alt annet ok på den foruten airbag som jeg vet om .

Hva nå ?

Det batteriet som jeg satte i er jo brukt og type godt brukt og .

Ble kun satt i for å få start på bil sånn at jeg faktisk kunne se om det var batteri eller ikke .

Desverre så tror jeg ikke det er godt nok ,så et nytt et må i bil snarest .

Det rare var når jeg målte Biltema batteriet nå akkurat ,så viste det 11,2 .🥸

Men er nok ødelagt ,likevel så skal jeg ta det med opp til en kompis og måle det når han kjører påkjenning på det og håper det er ødelagt .

Jeg koser meg ellers med diagnose apparat ,såpass at jeg vil på sikt kjøpe sånn med Laptop og alle de programmene noen av dere bruker .

Ikke minst så sparer man jo kroner på dette og kunne lese av og gjøre ting selv ,med mindre man skjønner tingene 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at når du måler batterispenning Jan, så kan det lønne seg å sette bilen i sleep før du måler. Er mange moduler som trekker strøm bare i det du åpner en dør, og da er ikke nødvendigvis 12.2v en krisemåling. Har testet dette med F10n som har et 12 år gammelt batteri. Måler jeg batterispenning når bilen er "våken" så ligger den som regel på c.a 12.2v. Dette batteriet har holdt ut bedre de siste ukene enn flere nyere biler om man skal se på diverse FB innlegg. 

Måler jeg etter at den går i sleep så spretter den opp til f.eks 12.5v. 

Åpne panseret, lås dørene med sentrallåsen og mål etter 10 min. 

E61n min har et Biltema AGM batteri montert. Aner ikke når den ble montert, men den har iallefall holdt ut de to årene jeg har hatt den. Hadde ingen vanskeligheter med å starte de dagene det var sprengkaldt ute heller. Har også hatt Biltema batteri i min gamle Vectra. Det varte i 10 år til bilen havna på dynga.

Tøffest av alle var original batteriet på Primeran :P Den holdt i 21 år før den ikke orka mer, og det var kun fordi dattra mi hadde latt kupelyset stå på i flere dager. Da begynte prosessen med at batteriet bare ble svakere og svakere før det ga opp helt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .lørdagen .Upd
55 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Husk at når du måler batterispenning Jan, så kan det lønne seg å sette bilen i sleep før du måler. Er mange moduler som trekker strøm bare i det du åpner en dør, og da er ikke nødvendigvis 12.2v en krisemåling. Har testet dette med F10n som har et 12 år gammelt batteri. Måler jeg batterispenning når bilen er "våken" så ligger den som regel på c.a 12.2v. Dette batteriet har holdt ut bedre de siste ukene enn flere nyere biler om man skal se på diverse FB innlegg. 

Måler jeg etter at den går i sleep så spretter den opp til f.eks 12.5v. 

Åpne panseret, lås dørene med sentrallåsen og mål etter 10 min. 

E61n min har et Biltema AGM batteri montert. Aner ikke når den ble montert, men den har iallefall holdt ut de to årene jeg har hatt den. Hadde ingen vanskeligheter med å starte de dagene det var sprengkaldt ute heller. Har også hatt Biltema batteri i min gamle Vectra. Det varte i 10 år til bilen havna på dynga.

Tøffest av alle var original batteriet på Primeran :P Den holdt i 21 år før den ikke orka mer, og det var kun fordi dattra mi hadde latt kupelyset stå på i flere dager. Da begynte prosessen med at batteriet bare ble svakere og svakere før det ga opp helt. 

 

Ja søren det er jo sant ,takk for info 😊😊

Skal teste ut alt imorgen på lys dag .

Ja som nevnt tidligere så har jeg null erfaring med batterier fra Biltema så jeg kan ikke uttale meg 😅

Jeg håper bare at det har tatt kveld og ikke at den har fått strømtappings problematikk .

Det er rått det du nevner på Primeraen 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge et batteri varer blir jeg aldri klok på. Husker fra da fattern drev gården så varte som regel det første batteriet som fulgte med traktoren når den var ny veldig lenge mens så fort vi byttet så var det en 2-3 år så var det kaputt, uansett merke.

Problemet med og uttale seg om Biltema batterier, og andre deler derifra, er at man vet aldri hva man får. De kan bestille en haug med batterier fra en fabrikk og et par år etterpå så kan de bestille fra en annen fabrikk så det er helt umulig og si hvor bra de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen faktorer her. For det første så kan multimeteret bomme litt: Min Fluke har ligget 0,1 V under UNI-T ved måling av samme batteri. Det må være hvilespenning. Sprett opp panseret og la bilen stå i en time, så måler man etterpå, når diverse strømtrekk har gitt seg og det ikke er noe overflatespenning som rett etter lading. Så har temperatur litt å si også. 12.6V og over er 100% ladet, men det er i romtemp: 20-25 plussgrader. På vinteren kan du havne noe under. 

Det er ofte en del prat om batterier, men skal man teste hvordan det egentlig står til med et brukt batteri så må man ha utstyr som tar hensyn til både temperatur og kapasitet, samt tester med last, før man konkluderer med noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune-K skrev:

Problemet med og uttale seg om Biltema batterier, og andre deler derifra, er at man vet aldri hva man får. De kan bestille en haug med batterier fra en fabrikk og et par år etterpå så kan de bestille fra en annen fabrikk så det er helt umulig og si hvor bra de er.

Er akkurat det ,de bytter jo leverandører i hytt og gevær .

54 minutter siden, E.C. skrev:

Det er noen faktorer her. For det første så kan multimeteret bomme litt: Min Fluke har ligget 0,1 V under UNI-T ved måling av samme batteri. Det må være hvilespenning. Sprett opp panseret og la bilen stå i en time, så måler man etterpå, når diverse strømtrekk har gitt seg og det ikke er noe overflatespenning som rett etter lading. Så har temperatur litt å si også. 12.6V og over er 100% ladet, men det er i romtemp: 20-25 plussgrader. På vinteren kan du havne noe under. 

Det er ofte en del prat om batterier, men skal man teste hvordan det egentlig står til med et brukt batteri så må man ha utstyr som tar hensyn til både temperatur og kapasitet, samt tester med last, før man konkluderer med noe.

Ja er vel litt som spiller inn i det store og hele ,men man får jo et ca inntrykk hvordan ting står til mtp hva jeg gjorde idag .

Og akkurat en sånn tester som det nevnes her ,har en kamerat av meg .

Belaster batteri ,så kommer det frem hvilken tilstand batteriet er på .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, sveigis skrev:

 

Få ut bilder Viggo gjerne her ,eller lag tråd på bilene dine 😊😊

Dårlig med bilder av e61ene ser jeg😅 men kjøpte den første høsten 2022, 2009mod 520d manuell m-sport, nå gått 354xxxkm. Kjøpt med mangellapp, kosta på no småtreri i forbinnelse med eu og deretter nye fjører, innsugsmanifold og vinterdekk. Kjøpte den for at ungdommene skulle ha manuell bil og øvelseskjøre med. Kjøpte enda en her nå 4.nov til til hu eldste 2009mod 520dat med nytt register, gårt ca 220xxxkm. Her ble det og bytta fjører framme da den ene plutselig knakk her da jeg skulle flytte hennes etter å stått ei drøy uke i -10-15° da hun lånte g31 en periode før jeg kom hjem fra jobb. Var ute å måka snø, starta bilen og måka færdig, satte bil i D og hørte bare ett pling plong, kjørte fra og gikk ut for å se, joda der lå det en ring av ei fjør.

Får se om det kommer no tråd på alt samla etterhvert, blir ikke gjort all hverden å blir langt mellom oppdateringer da jeg er mer bortreist på jobb enn jeg er hjemme. Men vi får se 😅Snapchat-1075441741.thumb.jpg.b189a5b1f35d8104e7c51e1933bff318.jpgScreenshot_20231115_124751_BimmerLink.thumb.jpg.8baeef9985183b7445504a0ac5903530.jpg

Ikke meninga å komme med masse vas her i tråden din, men godt fornøyd med e61 både for egen del og ungdommene. Ang det å kjøpe pc å programmer der, så fant jeg det mye enklere med bluetooth og tlf. Slipper strømkabel å vas og 🤪 

Endret av viggo E34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, viggo E34 skrev:

Dårlig med bilder av e61ene ser jeg😅 men kjøpte den første høsten 2022, 2009mod 520d manuell m-sport, nå gått 354xxxkm. Kjøpt med mangellapp, kosta på no småtreri i forbinnelse med eu og deretter nye fjører, innsugsmanifold og vinterdekk. Kjøpte den for at ungdommene skulle ha manuell bil og øvelseskjøre med. Kjøpte enda en her nå 4.nov til til hu eldste 2009mod 520dat med nytt register, gårt ca 220xxxkm. Her ble det og bytta fjører framme da den ene plutselig knakk her da jeg skulle flytte hennes etter å stått ei drøy uke i -10-15° da hun lånte g31 en periode før jeg kom hjem fra jobb. Var ute å måka snø, starta bilen og måka færdig, satte bil i D og hørte bare ett pling plong, kjørte fra og gikk ut for å se, joda der lå det en ring av ei fjør.

Får se om det kommer no tråd på alt samla etterhvert, blir ikke gjort all hverden å blir langt mellom oppdateringer da jeg er mer bortreist på jobb enn jeg er hjemme. Men vi får se 😅Snapchat-1075441741.thumb.jpg.b189a5b1f35d8104e7c51e1933bff318.jpgScreenshot_20231115_124751_BimmerLink.thumb.jpg.8baeef9985183b7445504a0ac5903530.jpg

Ikke meninga å komme med masse vas her i tråden din, men godt fornøyd med e61 både for egen del og ungdommene. Ang det å kjøpe pc å programmer der, så fant jeg det mye enklere med bluetooth og tlf. Slipper strømkabel å vas og 🤪 

Gøy å se ,ja lag tråd på bilene dine og null problem at du fyller opp tråden mon bare hyggelig 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste dagens hendelser .

Somsagt så ble det noe strøm trøbbel her på fredag og i bunn så har jeg ikke fått sjekket it noe særlig på det .

Dvs målt strøm både med bil igang ,etter den har gått i sleepmode osv .😊

Og sånn jeg ser det ,så ser alt normalt ut .

Dvs jeg har vært avhengig av bil hver morgen nå så lader har stått på hver natt sånn just in case .

Men satte det gamle batteriet som var til lading igår morges kl08.30 .

Etter nøyaktig 12 timer altså 20.30 var det ikke kommet opp mer enn dette :

IMG_1403.thumb.jpeg.1ce08184d8039e32d857461c74d01b44.jpeg

Det synes jeg er for lite mtp når jeg lader andre batterier .

Ser når jeg lader de andre bilene her så er alle prikkene grønne etter 12 timer og de funker liksom .

Så idag skulle jeg på et batteri sykehus for å sjekke ut litt mer .

Først innom et vanlig sykehus for levering av minstejenta,etterfulgt av en kaffepause:

IMG_1406.thumb.jpeg.bbb836ab99203ea538d13d1eb7e8278f.jpeg

Så innom Kivi for handel :

IMG_1405.thumb.jpeg.d8e7dbdfdb8a905ed2e4607cc0251aa4.jpeg

Så sjekk av batteri :

IMG_1411.thumb.jpeg.2e552b902c80069c43054e4c8031262f.jpeg

Først ble det testet og kvittering viste at der var strøm nok sånnsett .

Så satte han på belastning og resultatet ble dette :

IMG_1412.thumb.jpeg.4b029182e5f8a9199684a192f4ca1c8a.jpeg

Som han sa så er nok dette ikke godt nok lengre mtp kulde ,kaldstart på diesel osv .

Jeg kunne prøve og lade det enda mer og se ,men tvilsomt .

Dommen er vel at dette ikke egner seg til bruk lengre .

På torsdag så skal jeg ikke noe på morgenkvisten og skal da la bil stå natten over uten lading og se hvordan den er da med det som står i .

Er den tom da ,så er det jo enkelt :

Strømtyv eller dårlig det som står i det og .

Det positive her er jo at alt går i sleepmode av det jeg kan se ,ingen lyder eller noe ,men det er ikke godt nok så da må man feilsøke bit for bit .😊

Helt ærlig selv om jeg tenker det verste bestandig så tror jeg på at batteri ikke leverer nok nå i kulden .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Tirsdags upd .

Tar en liten oppdatering her på siste dagers hendelser.

Som sagt så ble det jo en ny runde med snø her og JIPPIII for det liksom ..😡😡

Så igår var det atter og bruke morgen og formiddag på og få flyttet dette .

Etterhvert så ble man ferdig her :

IMG_1416.thumb.jpeg.25de236bf104d0cc21a9e95775030d1d.jpeg

E61 til opptining :

IMG_1415.thumb.jpeg.0f0e2530f852f88f2fd930f5c9afb822.jpeg

Plan om starterbytte på e34 er utsatt ja:

IMG_1414.thumb.jpeg.108fa1453266673a9db83ceeffa6e3d4.jpeg

Det positive her igår etter lunsj kom der en traktor og virkelig fikk flyttet på snø her :

IMG_9062.thumb.jpeg.8aaab401da2ebc2741cdcd3fa200bc0c.jpeg

Så nå er det lettere å få bort snø på 535en her på sikt .😊

Men tilbake til e61 her .

I natt var første natten den har stått uten lading siden igår kl 19 .

Var spent istad når jeg gikk ut og ville se om der reaksjon ..

Fjernstyrt sentrallås poppet opp låsene (En god ting )
Satte meg inn og registrerte at ikke noe var nullstilt ,litt gløding og startet med en gang 😊🙏.

Et bilde fra en liten tur nå akkurat :

IMG_1420.thumb.jpeg.664d11f0b8d8649785ae8a679d417c31.jpeg

Skal jeg reagere på noe ,så merket jeg den var en antydning treg på starter (Kanskje innbilning ) men fyrte tvert .Kan nok ha noe å si med det batteriet som står i nå .

Hadde det vært tapping av strøm ,så hadde den vært tom nå mener jeg .

Uansett slapper mer av med dette nå .😊😊

Og som dere vet her kommer jeg over ting ,så handler jeg det uansett om jeg ikke har bruk for det nå .

Fikk en tlf av en kamerat som bor her i Grimstad .

Han hadde truffet naboen sin som ryddet garasje ,i den forbindelse så hadde han noen småting til Bmw diesel .

Lang historie kort så satte han oss i kontakt og noe av det han hadde var løpehjul til M57 nytt og ubrukt .

Dette skal jeg hente til den nette sum av gratis 😊

Altså alt av slitedeler jeg kommer over til m57 som jeg ikke trenger nå ,det tar jeg .

Plutselig så kommer dagen du trenger det ,da er det kjekt å ha det liggende.

En annen ting er at det garantert ikke blir siste m57 ,så alt jeg finner som jeg vet trengs ,det skal jeg ha på hyllen .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Torsdagen.

Da var det mandag igjen og ny uke .

For min del har jeg vært avgårde hele helga på tur ,noe som var fabelaktig .

Sa vi skulle ha e61 avgårde ,men det ble ikke den .

Kameraten min som vi reiste med hadde noen ting han skulle flytte på og lurte på om jeg kunne ta Comboen og helt greit .😊

Og når jeg nå kom hjem igår ettermiddag ,var jeg veldig spent på om der faktisk var strøm på bilen .

Nå hadde den stått både i kuldegrader og uten lading siden torsdag .

Alarmen blinket så jeg i speilet og det var en god ting .

Hentet nøkkel og joda den startet med en gang ,så da konstaterer jeg enkelt at det er batteriet som tok kvelden nå i kulde perioden .

Fra og være type kaldt på for to dager siden ,har det jo slått totalt om her og jeg kan ikke være mer lykkelig ❤️❤️

Nå er jo den grønne dukket opp igjen ,terasse slikket for snø og alt er bare hyggelig så langt .

Tok et bilde nå og skjønner dere ,nå skal man dille med e34 igjen snart :

IMG_9076.thumb.jpeg.99dabd1fd4270db1c78a41c4e12b55fb.jpeg

Det blåser veldig her og er 5 pluss .

Fortsetter det sånn er snart jekken å se i snømengdene og da er det bare å sette igang .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Upd.

Upd .😊

Da har det blitt gjort litt forskjellig her på både e61 og deleexpressen .

Kan vel starte med sistnevnte først .

Denne går jo kontinuerlig uansett vær og vind og har ikke sett snurten til vask og pleie siden lenge før jul .

Bilen var hvit av salt og igjengrodd inni skjermer og under (Passer jo perfekt for en Opel det ikke sant ?Ruster jo ikke de 😎)
Så her var det bare og sette igang og få bort alt man kunne og fytte katta hvor mye møkk som kom ut her og der ,til og med rustflak under støtfanger bak ..

Hvertfall full berøringsvask var helt på sin plass her og det ga resultater :

IMG_1467.thumb.jpeg.72985ba6e25cab99e2bf7c2d3a3e6006.jpeg

Det positive her er at rustjobben jeg tok i fjor vår i innerskjerm bak ,har holdt seg stabil og ikke kommet noe tilbake det tross mishandling denne får i det daglige .

Så måtte jeg jo få støvsugd opp litt dritt innvendig her og endelig skulle jeg få testet den nye maskinen min ;

IMG_1462.thumb.jpeg.b687935cb6e950722a948dd762509482.jpeg

Den 12 år gamle Cotech sugeren fra Claes gjorde jobben til sitt bruk ,men aldri farlig med noe som er bedre 😊

Klar for litt rengjøring :

IMG_1463.thumb.jpeg.57e0b8c9bfa247fbbc4096ea85ad3e79.jpeg

Og det skulle ikke gå lang tid før man skjønte at dette var hakket bedre 😊

Følte teppet ble sugd opp og her ble møkk dratt opp bokstavelig talt .

Overhode ikke brukt noe rensemiddel her men rent ble det :

IMG_1464.thumb.jpeg.68fa5fb2c776cdf3f8d6a37e4d7c3365.jpeg

Ferdig :

IMG_1466.thumb.jpeg.61d9784e05f305f2ac1651d18b79c3d0.jpeg

En skikkelig gjennomgang innvendig her blir tatt til senere når jeg er ferdig med understell og rustfjerning på den .

For skal den overleve noen år til ,så må jeg virkelig ikke sitte og vente her .

Nok om den over til denne :

IMG_1469.thumb.jpeg.97709aaa066419a5c21adb270647a83f.jpeg

Hadde en sånn type gjennomgang på den her og denne virket ikke:

IMG_1459.thumb.jpeg.6bda578b0747720b701cf35949a024e7.jpeg

Og her var det noe så ordinært som at ledninger ikke var festet bak ,men det ble det en orden på :

IMG_1458.thumb.jpeg.7523ab97227c06a985c35fac3b88f25c.jpeg

Så ble batteri festet skikkelig igjen :

IMG_1461.thumb.jpeg.3e56fa8b5c299e9a460fd863144a7773.jpeg

På dette diagnoseapparatet som jeg kjøpte ,så kan jeg kode batteri ,men fikk det ikke til !

Stod suksess ,men vet at det ikke ble det pga det stemmer ikke med tingene her .(Orker ikke og forklare )Men skal prøve igjen om litt .😊

Noe jeg gjorde idag var å gå gjennom alt på hver enkelt meny og nå stusser jeg :

IMG_1457.thumb.jpeg.1d29f550a980095ae29ed308241f7e75.jpeg

Denne dukket opp her .

Denne lå som feilkode :

IMG_1456.thumb.jpeg.aa611bfdf7ae193a11c6c6e6ce1c9633.jpeg

Om noen kan svare på dette blir jeg glad 😊

Leste om dette nå istad ,men skjønte lite.

Meldt bra vær på lørdag og da skal jeg holde på med e61 og jaggu er det faktisk en sønn av en kamerat som har kjøpt seg e61 og .

Han kommer og ned til lørdag så jeg får se den .

Nydelig med folk som skjønner at Bmw må man ha.😊😊

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Torsdagen og et pr feilkode spm .Upd

MOST er det optiske nettverket, der må alle komponentene være koblet opp i riktig rekkefølge og kodet deretter. Kan høres ut som at noe er kodet feil, men det er ikke allitd at slike 3. parts verktøy oppfatter det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Style 124 på plass .Mandags upd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...