Gå til innhold

Sveigis sin e61 530 d 2005 modell & e91 318i. Fredagens lille oppgave.

Anbefalte innlegg

Skrevet
11 timer siden, Daniel. skrev:

Må si meg enig angående E91 på vinterføre 😄

Er sikkert enda bedre med piggdekk kan jeg tenke meg.

Ja her må jeg si jeg ble tatt på senga gitt 😊

Hørte flere sa de var gode og det var den ,faktisk en av de bedre jeg har hatt.

Stødig og fin samt at man kan gasse på uten at disse gule lampene Kicker inn i tid og utid .

Det kan nok fort være ja for pr dd så er vinterkjøring bare koslig .

Skrevet (endret)

Det som er så fint med BMW er at en kan koble inn DTC, og dermed ha fremdrift med støtte, men at den hjelper fremfor å bremse ned. Jeg kjører mye på TRACTION om dagen som tilsvarer DTC på de nyere bilene, føler jeg har mer kontroll over bilen, og mer forutsigbart hvor grensa går på fart i forhold til slipp når det er glatt - bilen kamuflerer ikke slik den kan gjøre med alle systemer på. I tillegg tillater jo DTC/Traction mode litt slippvinkel, slik at en kan ha det litt gøy innenfor fornuftige grenser i hverdagen slik føret er i området nå :D Nå har jeg lite erfaring med gammel BMW på vinterføre, men har bare gode erfaringer med både 2WD og 4WD BMW - gitt skikkelige dekk. Med gode piggdekk tok F20'en seg fram overalt der vi trengte og prøvde. Der hvor jeg nå har det moro i Traction mode med i3S'en har jeg ikke sjangs til å få F11'en med xDrive til å slippe - den bare biter seg fast og drar avgårde, begge på gode piggfrie.

Om jeg kan gi et tips Jan, så hadde jeg vurdert å få meg Bimmerlink og evt. Bimmercode, samt en OBD-DCAN-kabel med adapter til den telefonen du har, eller en blåtann/wifi-adapter. Da er du godt hjulpet med både koding og mer informasjon rundt feilkoder enn generiske OBD-feilkodelesere. Tenker bare så mye som bruker dette verktøyet så hadde du med dette fått mer hjelp direkte i verktøyet kontra å google betydning av feilkode.

Endret av papertiger
Skrevet
1 time siden, papertiger skrev:

Det som er så fint med BMW er at en kan koble inn DTC, og dermed ha fremdrift med støtte, men at den hjelper fremfor å bremse ned. Jeg kjører mye på TRACTION om dagen som tilsvarer DTC på de nyere bilene, føler jeg har mer kontroll over bilen, og mer forutsigbart hvor grensa går på fart i forhold til slipp når det er glatt - bilen kamuflerer ikke slik den kan gjøre med alle systemer på. I tillegg tillater jo DTC/Traction mode litt slippvinkel, slik at en kan ha det litt gøy innenfor fornuftige grenser i hverdagen slik føret er i området nå :D Nå har jeg lite erfaring med gammel BMW på vinterføre, men har bare gode erfaringer med både 2WD og 4WD BMW - gitt skikkelige dekk. Med gode piggdekk tok F20'en seg fram overalt der vi trengte og prøvde. Der hvor jeg nå har det moro i Traction mode med i3S'en har jeg ikke sjangs til å få F11'en med xDrive til å slippe - den bare biter seg fast og drar avgårde, begge på gode piggfrie.

Om jeg kan gi et tips Jan, så hadde jeg vurdert å få meg Bimmerlink og evt. Bimmercode, samt en OBD-DCAN-kabel med adapter til den telefonen du har, eller en blåtann/wifi-adapter. Da er du godt hjulpet med både koding og mer informasjon rundt feilkoder enn generiske OBD-feilkodelesere. Tenker bare så mye som bruker dette verktøyet så hadde du med dette fått mer hjelp direkte i verktøyet kontra å google betydning av feilkode.

Vet du noe Bjørn ?Dette er flaut og si men jeg har jo glemt helt bort disse knappene og fordelene det kan gi 😩😩😅.

Så kanskje bruke hjelpemidler som er på bil mer tenker jeg så takk for tips 🙌🙌

Angående Bmw og vinter ,så er jeg veldig fornøyd med de jeg har hatt oppigjennom og ser du nevner gammel her .

En e34 med gode dekk er intet mindre enn imponerende på vinterstid altså 😊.

Som sagt summen her er at jeg har lite og si på framkommeligheten på Bmwene jeg har hatt foruten e61en som er en vits kontra de andre .

Ser du nevner F11 her og ja ,den tenker jeg er fenomenal uten tvil .

Blir sånn eller nyere e70 som neste bil .

Angående diagnose så har jeg en laptop med Ista ,ja alt men har skjedd noe med den så må få den opp og gå nå snart ,

Ellers takk for tips 😊😊

Skrevet

Min første BMW var en E34, og eneste støttehjulet der var ABS. Den var kjempebra på vinterføre. Selv for en relativt uerfaren bilist som jeg var den gangen. Veldig forutsigbar, og tok seg godt frem på 205 piggfritt. 

(Jeg sladdet riktignok ut av en avkjøringsrampe på vått føre med den en gang. Men det var straffen for for mye herjing. Havnet på gresset og slapp heldigvis uten materielle skader).

BMW med rwd er velbalanserte biler. De som kaller de kjelker har aldri kjørt en. 

Skrevet
10 timer siden, *MrB* skrev:

Min første BMW var en E34, og eneste støttehjulet der var ABS. Den var kjempebra på vinterføre. Selv for en relativt uerfaren bilist som jeg var den gangen. Veldig forutsigbar, og tok seg godt frem på 205 piggfritt. 

(Jeg sladdet riktignok ut av en avkjøringsrampe på vått føre med den en gang. Men det var straffen for for mye herjing. Havnet på gresset og slapp heldigvis uten materielle skader).

BMW med rwd er velbalanserte biler. De som kaller de kjelker har aldri kjørt en. 

Tror de aller fleste deler samme erfaring med e34 på vinter som jeg og deg gjør😊.

Ja ting skjer av og til når man skal være gøyal billist,har selv vært der 😅

Skrevet

Igår måtte jeg avgårde en tur og i den forbindelse måtte jeg bruke e61en .

Som nevnt tidligere er batteriet dårlig og bil stått noen dager ,men fikk liv i den :IMG_7266.thumb.jpeg.88c64d2965c87c24bdf2b5d463e1bae8.jpeg

Går fort og Tine den  av :

IMG_7267.thumb.jpeg.48fcffafce622aeb8e0f955a4f1ac935.jpeg

Og hva skulle jeg ?

Jo ei venninne av kona hadde endel ved hun skulle kvitte seg med som vi kunne få .

Har jo ikke hengerfeste så ble fire turer med fullt bagasjerom og her fra opplasting :

IMG_7268.thumb.jpeg.8a88819743fbc9115910885f2cb46dc8.jpeg

Lastet selvsagt ikke opp til taket her men gjevnt med ryggen til baksetet og fikk plass til litt.

Når jeg sa at jeg hadde brukt den sorte til sånn kjøring ,falt ikke det i god jord til fruen men ..

Et bilde fra vedkjøring:

IMG_7269.thumb.jpeg.5a9ad60fbaff9950509d822a5b334a20.jpeg

Så skal visst e91 på høyfjellet nå i februar 😊

Kona og to andre skal opp til Rauland på skitur og hotell .

Og det er med skrekkblandet fryd jeg sender de avgårde så langt med Treg 18 opp daler ,ned daler og sprengkaldt men jeg har trua faktisk .

Og klarer den det ,da har den forlengst bestått eksamen føler jeg .🥳

• sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 modell & e91 318i. Fredagens lille oppgave.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...