Gå til innhold

2015 420d X-drive - fallgruver?

rublings
 Share

Anbefalte innlegg

44 minutter siden, rublings skrev:

Tanker om denne da? 

https://www.finn.no/294710505

Dårlige bilder og ikke like "pimpet". Jo rimeligere jo bedre, og er vel lite avskrekkende her? Ser på VIN check at den er carbonsvart også, selv om den ser blå ut på bildene. 

Har ikke X-Drive, men det er ikke et veldig stort behov her i Bergen. Kjørt bil med forhjulstrekk i lang tid

Carbonsvart har mange nyanser - lilla, blå, svart litt ut i fra lyset. Synes den du linka til virka som en flott bil, men litt shady med bilforhandlere som tar så dårlige bilder og ikke tørker bilen etter vask. Ville også sjekket ut servicehistorikk om du tester bilen, i hvertfall om du vurderer å ha maskinskadeforsikring.

Mangelen på Xdrive kan vel sees på som en fordel, man slipper å bekymre seg for fordelingskasse, differensialer foran,  og det blir enklere å kjøpe dekk.

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Facelift på F30/31 kom på 2016 modellene, produsert fra sommeren 2015. Da med ny generasjon motorer. Du ser dette enklest på baklyktene - de er helrøde og LED.

F32/36 er mye mer spredt mtp oppgraderinger. Pre-facelift fikk noen nye motorer i mars 2015 (B47), slik som min har, men uten noen andre oppdateringer. På 2016 modellene fikk de revidert klimapanel likt som F30/31 LCI. 2016 modellene fikk også nye bensinmotorer, der B48 420i/430i tok over for N20 420i/428i, og B58 440i tok over for N55 435i.
Full Facelift på F32/36 kom vel først i januar 2017, med bl.a. helrøde LED baklykter og de mørke LED frontlyktene (?).

Billig er ikke alltid best sett i etterkant. Hva tenker du om km-stand og utstyr? Det varierer en del på disse bilene. Finn deg en godt vedlikeholdt bil er mitt tips. Det tipper jeg du setter mer pris på i lengden. Som den jeg linket til tidligere. Om du klarer å se potensialet i den sølvfargen (som jeg personlig er veldig fan av på disse bilene i kombinasjon med LED-lyktene og som gjør enormt mye for utseendet), tror jeg faktisk at du har en vinnerbil. Kjørt svært lite og såg ut som godt ettersett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Facelift på F30/31 kom på 2016 modellene, produsert fra sommeren 2015. Da med ny generasjon motorer. Du ser dette enklest på baklyktene - de er helrøde og LED.

F32/36 er mye mer spredt mtp oppgraderinger. Pre-facelift fikk noen nye motorer i mars 2015 (B47), slik som min har, men uten noen andre oppdateringer. På 2016 modellene fikk de revidert klimapanel likt som F30/31 LCI. 2016 modellene fikk også nye bensinmotorer, der B48 420i/430i tok over for N20 420i/428i, og B58 440i tok over for N55 435i.
Full Facelift på F32/36 kom vel først i januar 2017, med bl.a. helrøde LED baklykter og de mørke LED frontlyktene (?).

Billig er ikke alltid best sett i etterkant. Hva tenker du om km-stand og utstyr? Det varierer en del på disse bilene. Finn deg en godt vedlikeholdt bil er mitt tips. Det tipper jeg du setter mer pris på i lengden. Som den jeg linket til tidligere. Om du klarer å se potensialet i den sølvfargen (som jeg personlig er veldig fan av på disse bilene i kombinasjon med LED-lyktene og som gjør enormt mye for utseendet), tror jeg faktisk at du har en vinnerbil. Kjørt svært lite og såg ut som godt ettersett. 

Mye god kunnskap her, veldig til hjelp!

Jeg ser jo absolutt at det kan lønne seg i lengden å tenke tilstand og utstyr foran pris. Litt av problemet for min del er at den jeg opprinnelig fant til 280 allerede var i overkant av mitt budsjett. Det som talte for var at de var lokal og kunne ta min bil i innbytte. 

Nå blir det jo ikke akkurat den bilen, og aller helst skulle jeg kjøpt en 430i 2017 eller nyere, men da er jo prisen en helt annen. Så da faller det litt ned på relativt rimelig 4-serie, eller midt på treet 3-serie. 

Den 420i jeg linket til her har jo en forferdelig annonse, men jeg tenker at det gjerne er verdt å ta en titt på den. Lav km, ikke herset med, forhåpentligvis god servicehistorikk. Den er også hos en lokal forhandler, som gjør at terskelen igjen blir lavere for å stikke innom.

Av utstyr så er jeg mest opptatt av m-sport, automat og hifi. Volvoen min har dieselvarmer, noe som brukes flittig på vinteren, men jeg vet ikke helt om dette er så normalt på BMW. Da kommer jo rattvarmen godt med. Utstyr som skinntrukket dashbord er jo fint, men absolutt ingen nødvendighet. Diverse førersystemer er for meg helt ubrukelig, med unntak av radar cruise så klart. Ble mye her nå, men jeg synes det er mye å sette seg inn i. Kan være det beste for meg er å kjøpe en 316i med automat, men da får jeg ikke den fantastiske kombi-luken og den fineste taklinjen 😬 Får dog en ok utstyrt bil med lav km til rundt 200k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jo dette en avstikker fra det opprinnelige spørsmålet, men det er jo en god del 330e som kryper ned mot 200k også. Mye effekt for pengene, men jeg kjenner at jeg sitter på litt frykt for ENDA mer greier som kan gå gale. Hybridene ok mtp driftsikkerhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt innfallsvinkelen din. 

Vet ikke om disse her tilbyr innbytte, men Haugesund er ikke langt borte, og du kunne sikkert fått noen på forumet her til å kikke på den. 
GranCoupe/420i/184HK/M-Sport/HiFi-Lyd/HeadUp/Takluke+

uten xdrive så trenger ikke tenke på dekk/rulleomkrets, har de fantastiske komfortable og slitesterke alcantara/stoff-setene som er å foretrekke over skinn (snakker av egen erfaring), ser velholdt og fin ut, godt utstyrt med adaptivt understell og adaptive LED lykter. 

Ang. 330e så får du disse ganske rimelig ja. Ganske gode erfaringer med de her inne på forumet, men kommer veldig an på bruksmønsteret og hvordan du bruker bilen som bestemmer om det fungerer bra. 2 drivlinjer øker jo sjansen for at noe går galt.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, papertiger skrev:

Forstår godt innfallsvinkelen din. 

Vet ikke om disse her tilbyr innbytte, men Haugesund er ikke langt borte, og du kunne sikkert fått noen på forumet her til å kikke på den. 
GranCoupe/420i/184HK/M-Sport/HiFi-Lyd/HeadUp/Takluke+

uten xdrive så trenger ikke tenke på dekk/rulleomkrets, har de fantastiske komfortable og slitesterke alcantara/stoff-setene som er å foretrekke over skinn (snakker av egen erfaring), ser velholdt og fin ut, godt utstyrt med adaptivt understell og adaptive LED lykter. 

Ang. 330e så får du disse ganske rimelig ja. Ganske gode erfaringer med de her inne på forumet, men kommer veldig an på bruksmønsteret og hvordan du bruker bilen som bestemmer om det fungerer bra. 2 drivlinjer øker jo sjansen for at noe går galt.

Ja jeg så den der. Absolutt ikke en dum bil med tanke på utstyr, tilstand og pris.

Kom over denne også, som igjen er lokal:

https://www.finn.no/316272952

I utgangspunktet vil en oppladbar hybrid passe veldig godt. Har under en mil til jobb, veldig "bakkete", samt har elbillader i fellesgarasjen pga i3en. 

Ser også at jeg får motor og drivverk opp til 10 år i mitt selskap, og det gjelder også hybridmotor/batteri. 

Da er jo bare spørsmålet om bagasjerommet er stort nok til en hyttetur for en familie på 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville jeg nesten ha testa ut. F36 og F30 har i utgangspunktet likt bagasjeromsvolum, men på F36 har du hatch og kan ta av hattehylla, noe som gir deg enormt mye mer plass enn i en F30, pluss at det er lettere å utbytte når du pakker da luka går helt opp. Og i en 330e har du attpåtil batteri som stjeler plass, så det er ikke så mye igjen der. Men F30 LCI er generelt en svært lekker bil som enda ser veldig moderne ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Vel, dette sporet jo helt av, men tenkte det var greit å oppdatere. Endte opp med en G30 530e faktisk, etter en vellykket prøvetur. Bilen var utrolig god å kjøre, og den føltes rett og slett ny ut i forhold til mye av det andre jeg så på. Jeg endte jo opp med å sprenge budsjettet, men sånn går no dagane 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Lars89 skrev:

G30 530e er mye fin Bmw for pengene. Gratulerer!

Bedre å bruke litt ekstra og bli fornøyd enn å spare inn og angre seg etterpå.

Kan fort bli dyrt å kjøpe billig ;)

Tusen takk! Var vel det vi kom frem til også 😊

7 timer siden, papertiger skrev:

Gratulerer! Det tenker jeg er veldig mye bil for pengane, så ikke dumt valg det der :) 5-serie er generelt veldig mye bil for pengane sammenlignet med 3/4-serie.

Utstyret var ganske avgjørende. Viste seg at en god del av 330e fra 2018 og 2019 hadde mye mindre utstyr enn bilene fra tidligere årstall. Vet ikke om det er pga importøren kjørte noen kampanjer eller hva. Acc og HUD var nesten ikke-eksisterende.

5-serien jeg endte opp med hadde ikke absolutt alt jeg ville, men jeg fikk en grei pris og innbytte, pluss andre goder som ok rente og serviceavtale 😊 Og som sagt, kjørt 30.000km og føles helt ny.

https://www.finn.no/317952775

Noen som vet nypris på disse? Hadde vært interessant å regne ut verditapskostnad pr km 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Evenol skrev:

Flott bil! :) Jeg vet ikke, men tipper ca. 700'?

Hvordan er forbruket på disse når man er tom for strøm?

Ingen anelse, men jeg har 5km til arbeidsplassen, så satser på at det meste av hverdagen blir elektrisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med pen G30. Du vil få en veldig grei, elektrisk hverdag med så kort vei til jobb. Da har du jo mer igjen også til detours.

Jeg har G20 330E og hadde 13km hver vei til jobb. Dette har gått veldig greit kun elektrisk, også vinteren. Nå får jeg 23 km hver vei, så da går det nok litt mer fossiler. Da blir det en vei på bensin og en vei elektrisk slik at jeg slipper kun kaldkjøring. Snittforbruket blir uansett meget pent i forhold til ren bensiner jeg hadde tidligere.  når jeg tvangskjører på bensin kjører jeg den i sport og legger inn manuell hver gang jeg stopper helt opp slik at jeg slipper den tullete auto start/stopp funksjonen. I mitt hode så blir det mindre slitasje på motor i det lange løpet.

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, rublings skrev:

Noen som vet nypris på disse? Hadde vært interessant å regne ut verditapskostnad pr km 😅

530e iPerformance aut E SED 4 4/1998 185/252 8A  Kr. 551 500

530e iPerformance eDrive edition aut E SED 4 4/1998 185/252 8A  kr. 556 100

Dette er ny priser som skatteetaten bruker fra 2018.

Så er det utstyr som kommer på toppen.

Endret av Ampera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...