Mr. Dahl Skrevet Oktober 8, 2023 Skrevet Oktober 8, 2023 (endret) Hei. Prøver å starte min første tråd her på BMW-prosjekter med min første E34 525i som vi hentet i Måndalen og kjørte hjem til Bergen. Litt om bilen: Original 1991mod 525i. M50B25 NV. Sterling siber farge med shadow line. Trenger EU-kontroll. M5 frambremser. M5 leppe. M5 speedometer. Mye småplukk her og der. Sveiset diff og søppel coilovers som skal brennes og kaste i sjøen. Interiøret trenger en god pleie, lister, bekledninger osv. Motoren går dårlig og ujevn på tomgang. Girkasse skraper i andre gir ved ned giring. Sprekk i frontrute ---------------------------------- Planen er å få den i orden og klar for EU-kontroll. Det haster ikke da sommer er over, men den må bli klar før neste sommer Det ble jo spontant, noe som er typisk meg. Dro på søndag kl 17 og kjøpte bilen ca halv ett om natten. Kjørte tilbake på samme dag/natt. Her er det bilder fra turen: Det var en fin tur hvis vi ser bort fra komforten med de stive defekte coilovers og ballong framdekk som gjorde at bilen hoppet vanvittig hele veien. Prøvde å drikke kaffe, men slet veldig med det. Over Jotunheimen, klatret bilen dårlig og dårligere oppover. Kjølevæsketemp har jo ligget ca 30 – 40 grader hele veien. Det lakk litt fra termostatshus og det satt ingen termostat i den. I skarpe svinger kranglet drivakslinger med den sveiste diffen. Det fulgte heldigvis med en komplett støtdemper og fjærer i bagasjerommet, som ble montert dagen etter. Fikk vasket hjulbuene i samme slengen. Det blir coilovers senere og det ligger heller ikke på første på listen. Fikk sett litt over på motoren og skiftet diverse morken vakuumslanger, pakninger og slanger. Fant en ganske svidd coil. Hadde en liggende og skiftet den. Motoren gikk fortsatt ujevn og hadde dårlig drag. Tok komp.test og det var gjennomsnittlig 12,5 – 13 bar på alle seks. Kontrollert vakuum i innsuget. Det skal vise 590 mbar undertrykk. Målte og det viste ca 300 mbar. Vi får ta en kontroll senere for eventuelt lekkasje i innsuget med trykktester. Plutselig dukket det opp en E34 delebil i nærheten av meg. Fikk kjøpt inn det jeg trengte. Viskermekanisme var utrolig slakkete og ble skiftet ut med en som var mye bedre. Det er en vare som er gått ut av produksjon så det var kjekt å få tak i noe sånt. Skiftet venstre bak dørbekledning som så ikke ut. Det var ingen bekledninger i bakluke og i bagasjerommet. Fikk kjøpt komplett og montert. Deksel over drivstoffpumpe mangler, og det var derfor det var så mye støv og skit som kom inn. Det gjenstår bare å få tak i et. Deksler for høyttalere i dashbordet var rustet og stygge. Fikk de sandblåst og lakkert de. Forsøkte å montere nye foran bremseklosser, men fikk ikke til å presse inn det ene stempelet helt inn. Demonterte derfor og ga litt overhaling. De ble sandblåst, lakkert og skiftet pakninger. Fant en litt bedre panser som hadde kun en bulk mot den jeg har nå er det flere bulker og lakkskader. Fikk skiftet den. Fikk tak i et sett med 8” throwing stars (style 21) og diffen av den store type. Sveiste differ er ikke mine greier. Det må være enten sperrediff eller åpen diff hehe... Det ble oppdaget at denne har tre forskjellige bremser. M5 bremser foran. Ikke ventilerte skive venstre bak og ventilerte skive på høyre side. Vet ikke helt hva som har skjedd her. Endret Januar 20, 2024 av Mr. Dahl GtiGtr, Werther, Vegard_ og 4 andre reagerte på dette 7
Mr. Dahl Skrevet Oktober 8, 2023 Forfatter Skrevet Oktober 8, 2023 (endret) . Endret Oktober 8, 2023 av Mr. Dahl Skulebollen, PIIIPower, AlexHD og 9 andre reagerte på dette 12
sveigis Skrevet Oktober 9, 2023 Skrevet Oktober 9, 2023 Gratulerer med e34 😊 Vi trenger flere tråder her med e34 så oppdater så mye du kan . Ser du er godt igang med tingene og denne blir nok bra tilslutt .
Mr. Dahl Skrevet Oktober 9, 2023 Forfatter Skrevet Oktober 9, 2023 @sveigis Takk takk. Solgte en E46 320D i går så nå har jeg mer penger å bruke på denne😆😁 Gleder meg allerede til å få den på vei før neste sommer! sveigis reagerte på dette 1
Mr. Dahl Skrevet Oktober 15, 2023 Forfatter Skrevet Oktober 15, 2023 Nå har bilen stått ute i flere måneder. På tide å få den inn i garasjen. Skiftet bremseslanger. Monterte klaver med nye bolter. Prøvde med throwing stars. Liker de godt men det ble så klart merkelig med lav profil og vanlig kjørehøyde. Ampera, Skulebollen, HakonLimseth og 3 andre reagerte på dette 6
sveigis Skrevet Oktober 16, 2023 Skrevet Oktober 16, 2023 Nye bremsedeler er alltid greit å ha på eldre biler ,da vet man hvertfall det er iorden . Angående dimensjon på dekk ,så kjører jeg Throwing star på min og . Her kjører jeg 225 45 17 foran på 8 toms og 235 45 17 på 9 toms bak . Det fyller greit opp på bilen . Ellers bra du oppdaterer her .😊
Mr. Dahl Skrevet Oktober 17, 2023 Forfatter Skrevet Oktober 17, 2023 (endret) Motoren har gått dårlig siden jeg kjøpte bilen og jeg har fått skiftet en god del med slanger. Litt annet også. Kompresjoner på alle seks er i orden. Den går fortsatt dårlig. Idag bestemte jeg for å se litt på timing. Hadde låseverktøy liggende så det var bare å kjøre på. Ut med deksel. På med låseverktøy for kammer. Her stemte ikke TDC med markeringen. Samme med hullet i svinghjulet. Den vises ikke her. Det var hoppet over en tann eller montert feil av noen. Her kunne en se tusj merker på kjedet. Rettet opp timing og kontrollert. Ok nå. Skiftet sprø pakning. Skiftet fjær for strammer. Det er litt høyere og hardere fjærspenning på den nye til venstre. Startet bilen og den går mye roligere enn før og trekke bedre, men det er fortsatt litt ujevnt på tomgang. Det får vi se litt mer på det imorgen og fikse på eksoslekkasjen😊 Endret Oktober 17, 2023 av Mr. Dahl sveigis, skoglund, BTS og 5 andre reagerte på dette 8
Skulebollen Skrevet Oktober 17, 2023 Skrevet Oktober 17, 2023 Hærlig tråd, kjekt og se det blir stell på bilen igjen 😊 sveigis og Mr. Dahl reagerte på dette 2
Mr. Dahl Skrevet November 2, 2023 Forfatter Skrevet November 2, 2023 (endret) Så det var små flekker her og der. Skulle bare vaske bort men det endte opp med en rask vask og polering. Glemte å ta litt bilder underveis men håper det duger🙌 Lykter har vært lakkert en gang før i tiden. Tok fram 2000 slipeark og våtslipte de. Det ble mye friskere nå synes jeg. Vasket og fjernet asfalt partikler og smuss før polering Vasket vekk fett og våtslipte dørstoppere. Skal så klart smøre på de etterpå. Det var utrolig vanskelig å få fram riper på mobilen. Noe som gjorde at jeg var ikke flink til å ta flere bilder. Brukte ca 6-7 timer på å polere. Målet var bare at det skulle se litt bedre ut og ha voks beskyttelse. Kjørte med Scholl S20 poleringsmiddel og avsluttet med S2 og myk pad. Til slutt ble det påført Swissvax Shield voks. (På bildet er det med voks) Voks på vinduer og lykter. Vasket kun skinnseter foran og bak. Det var utrolig skittent. Børstet også med swissvax sin børste/kost. Fikk fram mer skit. Smurte alt av skinn med Meguiars Leather som jeg hadde liggende. Skinnet suget inn kremen. Spesielt å på armlene på framseter. De ble fort tørt igjen. Smurte litt til. Frisket opp alle fire. Før: Etter: Tørket av voks. Dagen etter. Framseter er nesten tørt. Bakseter suger fortsatt litt. Har en finere girkule, men finner ikke den enda Ut i solen og herdet litt på voksen. Framfanger og bakfanger skal lakkeres en gang i framtiden. Ordnet også en siste ting. Instrumentpanelet lyset ikke noe. Får ikke sett om den går på tomgang eller turtallsperre i mørket…..litt spesielt dumt for meg som er døv😆 Fant noe ettermontert rèlee og sikring her. Skiftet defekt sikring så var den i orden. Endret November 2, 2023 av Mr. Dahl sveigis, BTS, Ampera og 5 andre reagerte på dette 8
NeonMuffler Skrevet November 14, 2023 Skrevet November 14, 2023 moro med flere e34er! bra jobba så langt Mr. Dahl og sveigis reagerte på dette 2
Eystein Ose Skrevet November 14, 2023 Skrevet November 14, 2023 Her går det rette vegen! Følger med her Mr. Dahl reagerte på dette 1
RF91 Skrevet November 14, 2023 Skrevet November 14, 2023 (endret) Typisk at når eg akkurat ha havna i ein periode der eg ha lyst på E34 igjen so dukka denna tråden opp 😄 Eg e ingen ekspert, men ser eg feil når eg trur du ha M5 speedometer og baksete, i tillegg til frambremsane? 🤔 Edit: Ser no at du ha nevnt speedometeret i første post 🙂 Endret November 14, 2023 av RF91 Mr. Dahl og sveigis reagerte på dette 2
Olaandref Skrevet November 18, 2023 Skrevet November 18, 2023 Fin tråd du har her, mye man kan gjøre for å friske opp bilen, uten at det koster mange kronene. Kommer seg denne. Mr. Dahl reagerte på dette 1
Mr. Dahl Skrevet November 19, 2023 Forfatter Skrevet November 19, 2023 Takk @NeonMuffler og @Eystein Ose😃 @RF91 Ja, det stemmer. Det sto også på M5 framfanger, framseter og sideskjørter på denne før jeg kjøpte bilen. Jeg kan ikke kjenne igjen de baksetene. Kanskje noen her vet at de kan komme fra en E32 7-serie eller M5? @Olaandref Takk. Ja, det er kjekt å få gjort en god del uten å bruke mye penger enda. Det er bare viskermekanisme til 1800kr som har kostet meg mest av alt inntil nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå