Gå til innhold

Løftebukk, en gang til (2-søyler vs 4-søyler)


PIIIPower
 Share

Anbefalte innlegg

"Ja", men det er ikke rare greiene som skal ned, men det er langt ned så det spørs nok litt på eiendom ja. Vet ikke om det finnes and tre typer med 2 steg sylindere fir eksempel for å redusere høyde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Saltkjelen skrev:

Til dere som har nedfelt sakseløfter, hvordan blir denne når det etter hvert blir en del smeltevann og annet søl der nede? Påvirker dette løfteren i noen grad (rust, møkk og smuss etc.)? Kunne tenkt meg en nedfelt sakseløfter selv, men jeg skal også ha sluk med sandavskiller (som naturlig nok vil ligge høyere enn bunnpunktet på løfteren). 

istedenfor 2 små striper som akkurat passer sakslift så støper du heller 1 stor firkant, også lager du til noe i stål/tre/aluminium i midten.  da er det enkel å komme til sluk/sandfang uten å måtte løfte ut sakslift,  har du begrenset høyde eller skal løfte en høy bil så får du 33cm ekstra om du fjerner midtdelen og står der, du kan dermed får en sluk på laveste punkt som også er skjult om du vil vri deg unna oljeutskiller krav som er i mange komuner.

har ingen forståelse for de som har 2 seperate striper og sluk i begge, eller de som har sluk i gulvhøyde sidenfor saksløft.
------------------
ser ikke problemet med å ta jobber som saksløft kan være i veien for, løsningen er jo å løfte i 2-3 omganger å fore innunder med klosser på jekk fester å plutslig har du så my plass du vil for å gjøre nettop den jobben.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, TRF said:

"Ja", men det er ikke rare greiene som skal ned, men det er langt ned så det spørs nok litt på eiendom ja. Vet ikke om det finnes and tre typer med 2 steg sylindere fir eksempel for å redusere høyde. 

Ser ut som at man må grave 2,5 m da:

https://www.alibaba.com/product-detail/underground-two-post-car-lift-for_60494419995.html

image.png.32e95f08fa7cd9c50b10f46ce182f0fd.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Saltkjelen skrev:

Til dere som har nedfelt sakseløfter, hvordan blir denne når det etter hvert blir en del smeltevann og annet søl der nede? Påvirker dette løfteren i noen grad (rust, møkk og smuss etc.)? Kunne tenkt meg en nedfelt sakseløfter selv, men jeg skal også ha sluk med sandavskiller (som naturlig nok vil ligge høyere enn bunnpunktet på løfteren). 

Lite innkjøring på vintertid i garasjen der jeg har bukk nå, men spyler nå og da (både biler og gulv). Ingen sluk eller større hull, men pleier å måke vannet ut porten, og det lille som havner nedi forsvinner etterhvert.

I forrige garasje hadde jeg den i bruksgarasje, med påfølgende mer vann, men laget til et par gode hull gjennom betongen, og det var heller ikke noe problem der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, TRF skrev:

Stenhøj hadde iallefall i gamle dager nedfelt 2 søyler. Det er det absolutt "cleaneste" du kan ha. Slipper "søylene" når bukken er nede, og kan enkelt kjøre over.  

 

4 timer siden, E.C. skrev:

Det er vel slike man ser hos enkelte verksteder i USA? Da må man ha hele løftehøyden ++ tilgjengelig under bakkeplan?

Jeg fant jeg fant:

https://agdersupply.no/category/utstyr/loftebukker-lofteutstyr/2-stemplet-lofter/

Er det trinnvis løsning trenger den ikke være like dyp som total hevehøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
På 22.12.2023 den 16.51, PIIIPower skrev:

Men hvordan løser man festing av understell "med hjulene på og full belastning" på en 2-søyler? Jekking av ett og ett punkt (opp til antatt kjørehøyde) er en mindre bra løsning..

Da senker man bilen ned på 4 stk kjøreramper eller bruker 2x4" eller liknende og legger seg under og trekker til, ikke værre enn det, eneste jeg ser for meg å bruke 4 søyler til er ved hjulstillingskontroll, til alt annet funker 2 søyler knall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...