Gå til innhold

Løftebukk, en gang til (2-søyler vs 4-søyler)


PIIIPower
 Share

Anbefalte innlegg

Planlegger garasje om ett par år (petimeter..) og trenger noen innspill. Kommer nok til å drive mest med "gamle" biler selv om el bilene har kommet for bli. Dette blir ett eget rom som ikke brukes til parkering. ish størrelse 5/6x8/7m

Leser man igjennom forumet her så er 2-søyler gjennomgående anbefalt dersom man ikke feller ned en sakselift. Sakselift blir i tilfelle en nødløsning siden jeg ikke trenger risikoen med å tråkke litt feil og havne en halvmeter ned. Jeg synes også det kommer mye materiale i veien. Jeg kommer ikke til å sveise rust så det er ikke ett moment, tror jeg.

2-søyler har sine klare fordeler ved alskens motor og spindel relatert arbeid. God tilgang til så og si alt Særlig egnet til motor-uttak. bytte av oppheng og bremselufting. 

4-søyler er fantastisk når understellet skal festes med moment og hjula må stå på bakken. Skift av clutch er like greit på denne, men alt som gjøres med hjulene av er upraktisk, men stort sett gjennomførbart. Slipper å tenke på vektforskyvning når man demonterer.

Ideelt sett skulle man kunne fått montert kjørskinner på en 2-søyler ved behov, men det har ikke jeg sett noe sted. Kan jo fort hende at vekta på skinnene hadde satt en effektiv stopper for praktisk bruk. Finnes det sakseløfter som er lange nok til at man kan velge om man løfter på kloss eller hjul?

Er det fortsatt bare 2 søyler som gjelder?

God (H)Jul 🎄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bruker vel en ekstern søylejekk? Noe ala denne:

IMG_4802.thumb.png.5696b78b1e5955717099eb67095b78c4.png

Hadde nok aldri vurdert noe annet enn en 2-søyler om jeg var i din situasjon. Det er det jeg drømmer om selv, men jeg skrur ikke nok til å forsvare den typen utstyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, *MrB* skrev:

Man bruker vel en ekstern søylejekk?

Jepp, det er det vanlige. Utfordringen er at man definerer en høyde selv, ikke ut ifra hva den faktiske høyden er, foringer skal ikke brukes til å sette høyden på bilen. Man kan jo sikkert sette på hjula, sette ned bilen og måle for så å heise opp bilen igjen. Geometrien vil nok nødvendigvis ikke riktig og da er man på høyt forbruk av deler.

Skulle hatt en av hver…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som jobber «på gulvet» måler opp høyde (hjulsenter til hjulbue) før bilen løftes, og så bruker jeg en ekstra garasjejekk til å jekke spindel i posisjon før ting strammes. Funker greit det.
Det sikreste er jo å la bilen hvile på alle 4 hjul, selvsagt, men å jekke spindel i posisjon er helt ok, og er nok det de fleste verksteder gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs litt på hvilke oppgaver du tenker å gjøre oftest. Tar du en komplett overhaling av understell med kvalitetsdeler så varer det i alle fall 5 år/100 000 km, så den der "midten på navet til hjulbuekant-høyden" som du måler for korrekt stramming før du heiser opp bilen blir en smal sak. På den samme tiden (5 år) skal hjul av og på 10 ganger, 5 oljeskift, et par bremsevæskeskift og kanskje en polering? Til alt dette blir det nesten best og enklest med en sakseløfter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til hjemmebruk ville jeg ikke vurdert noe annet enn en to søyler. Eneste aberet jeg kan finne med det er hvis du løfter den opp for og få grei arbeidshøyde og du skal inn i bilen. Da kommer mange ganger den ene søylen i veien for den døra du skal inn i. Firesøylet er grei til karosseriarbeid, rustsveising, demontering av dører og slike ting men understelljobbing blir du fort lei av på en firesøyler. Dessuten så tar den mye plass uansett om det står en bil på den eller ikke. Sakseløfter ville jeg ikke vurdert, det er kun vask, polering og hjulskift. Dessuten vi som har ordentlige biler må jo ta hensyn til at det finnes en mellomaksel og da er en sakseløfter bare i veien. Samme med en ensøyler. den kommer også i veien hvis mellomakselen må ned.

Selv har jeg en firesøyler i garasjen og eneste grunnen til at jeg ikke har byttet den med en tosøyler er at gulvet er for dårlig. Men tilslutt ble jeg ordentlig lei av og ikke få hjulene i luften så løsningen da ble dette. Det er selvfølgelig et kompromiss men skulle jeg forsterket gulvet så hadde det blitt mye ekstra jobb.

1608856891_lftebukk.jpg

En annen ting å tenke på er at hvis du får en løftebukk så får du brått mange venner som vil ha en liten tjeneste.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, PIIIPower skrev:

Sakselift blir i tilfelle en nødløsning siden jeg ikke trenger risikoen med å tråkke litt feil og havne en halvmeter ned.

Tror du skal ha greit med promille for å få til det. 😛

4 timer siden, *MrB* skrev:

Det er det jeg drømmer om selv, men jeg skrur ikke nok til å forsvare den typen utstyr. 

Trenger ikke å skru mye for å forsvare bukk. Ingenting faktisk. 😛

50 minutter siden, Rune-K skrev:

Sakseløfter ville jeg ikke vurdert, det er kun vask, polering og hjulskift. Dessuten vi som har ordentlige biler må jo ta hensyn til at det finnes en mellomaksel og da er en sakseløfter bare i veien.

Dette forstod jeg ikke helt, det er ganske god plass mellom «platene», og man kommer greit til det meste under bilen. Unntaket er selvfølgelig kanaler og denslags.

————

Jeg er på min andre sakseløfter, og kunne ikke tenkt meg noe annet. Synes det er veldig greit at den er helt borte når de ikke er i bruk, og når min «skruing» begrenser seg til hjul/bremser/understell, oljeskift og annet lettere arbeid fungerer det helt supert.

Som en bonus er den også et fantastisk arbeidsbord til andre oppgaver som ikke omhandler bil.

Altså, som med mye annet; det avhenger av bruken. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del så fungerer en sakseløfter bra (spesielt hvis den er nedfelt), men kommer gjerne i veien hvis man skal gjøre noe med bremserør, dieselfilter bakstilling, håndbrekkvaiere, eksos etc

Kommer helt an på hvor ambisiøse jobber man tar på seg og på hvilke typer biler.

Suv og biler med liten akselavstand er ofte knot på en saks. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars89 skrev:

For all del så fungerer en sakseløfter bra (spesielt hvis den er nedfelt), men kommer gjerne i veien hvis man skal gjøre noe med bremserør, dieselfilter bakstilling, håndbrekkvaiere, eksos etc

 

Tøys. Har tatt både inn og ut motor med girkasse fra undersiden med min Techlift s7. Har og vert ned med bakstilling på flere biler. En nedfelt sakseløfter er uten tvil det beste i en "allround" garasje, med mindre man livnærer seg av å bytte rusta kanaler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som har nedfelt sakseløfter, hvordan blir denne når det etter hvert blir en del smeltevann og annet søl der nede? Påvirker dette løfteren i noen grad (rust, møkk og smuss etc.)? Kunne tenkt meg en nedfelt sakseløfter selv, men jeg skal også ha sluk med sandavskiller (som naturlig nok vil ligge høyere enn bunnpunktet på løfteren). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...