Gå til innhold

Vindusviskere / Spylervæske / Tilsetninger


Tony Soprano
 Share

Anbefalte innlegg

Bruker bare BOSCH aerotwin eller originale.
Prøvd før med billige som Biltema etc.   ræl, riper og gnisser etter 6-7 drag over ruten.

Splervæske helt vanlig blandet blå fra Europris. Om sommeren har jeg brukt den grønne sommevæsken som virker bedre på insekter. Prøvd før å blande piller i tanken, men så ikke noe forskjell.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bosch Aerotwin, kjøper når det kjøres tilbud hos de større bilkjedene eller fra utlandet. Lurer på å bytte kun gummi på disse neste gang. Biltema, vel... Sist det var knipe og jeg kjøpte én visker der så måtte jeg gi opp. Ser ut som at man må ha spilt 3D-sjakk i noen år for å kunne montere mekanismene deres. Jeg har observert folk knote med viskere når jeg er på vei inn i Biltema og jaggu meg står de der ute og knoter fortsatt når jeg er på vei ut igjen, så det er neppe bare meg. Dette alene er grunn nok til å droppe deres viskere.

For spylervæske kjøper jeg Biltema konsentrat. Blander til -10 for sommerbruk og ca. -18 og -25 for vinterbruk. Gjenbruker kannene om igjen og skriver frysepunktet på disse. Nå har jeg kjøpt refraktometer også, så det blir lett å blande riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker OEM viskere som jeg kjøper hos Bavaria både på i3 og F01.  Synes de er utrolig gode og de varer i flere år før de begynner å lage striper på vinduet. Spylervæske er litt ymse men det blir ofte disse 3 liters posene fordi jeg synes de er så greie å helle fra. Som tilsetninger bruker jeg et par korker med salty fra Garasjetid som @Øyvind L.linker til, synes det gjør det enklere å få bort alt saltet fra vinduet.  Kjøper i literflasker fordi jeg bruker det til resten av bilen også, spesielt under bilen og i hjulhusene/bremsene.  Det er samme stoffet som er i de små flaskene. 

Gloss Factory Salty Konsentrat Fjerner salt og hemmer korrosjon. 1 lit. - Garasjetid

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hpi skrev:

Jeg bruker OEM viskere som jeg kjøper hos Bavaria både på i3 og F01.  Synes de er utrolig gode og de varer i flere år før de begynner å lage striper på vinduet. Spylervæske er litt ymse men det blir ofte disse 3 liters posene fordi jeg synes de er så greie å helle fra. Som tilsetninger bruker jeg et par korker med salty fra Garasjetid som @Øyvind L.linker til, synes det gjør det enklere å få bort alt saltet fra vinduet.  Kjøper i literflasker fordi jeg bruker det til resten av bilen også, spesielt under bilen og i hjulhusene/bremsene. 

Gloss Factory Salty Konsentrat Fjerner salt og hemmer korrosjon. 1 lit. - Garasjetid

Vasker du bilen med Salty?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Øyvind L. skrev:

Vasker du bilen med Salty?

Ja og nei 😊, jeg blander det inn i vannet når jeg underspyler bilen ved hjelp av en gardenamixer som står på inntaket på høytrykkspyler og i hjulhusene bruker jeg en egen skumkanon hvor jeg blander 1:5 med vann og spyler godt inni hjulhusene og bremsene og ellers over hele bilen slik at det renner ned i kriker og kroker.  Jeg gjør dette etter forvask, hovedvask etc med skum/hanske etc. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Øyvind L. skrev:

Det skal jeg teste. Takk for tipset. :D

 

Salty mixer m/Gardena kobling Blander enkelt Salty inn i htspyleren - Garasjetid Bruker denne til  både bil og til å kjøre salty inn i påhengsmotor før vinterlagring. Bruker den også rett på hageslangen og spyler salty inn i rillene på utedelen på varmepume

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun brukt Bosch Aerotwin de siste årene. De er ofte på salg, og gir mye for pengene da. Opplever det som sweetspot ift kost og kvalitet. 
 

Hender jeg kjører litt Salt X i spylervæsken om vinteren, dersom jeg husker det. Sjelden kaldere enn -5 her (Stort sett et det på plussiden) og  trenger derfor ikke å kjøre heftigste konsentrat. Går mest i ferdigblandet og bruker sommervæske i sommerhalvåret. Går mye i Biltema sin spylervæske. Det finnes helt garantert bedre, men jeg synes den er ok. 
 

Rain X eller tilsvarende er også noe jeg har sans for. 
 

En liten «hack» jeg lærte for noen år siden. Ta av viskerne, og la de ligge i en balje med f.eks Surfex og lunkent vann en times tid. Ta de så opp og skyll godt. Dra gjerne over gummien med en skrubbesvamp også. Innbiller meg at viskerne holder lenger da. 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det finnes flere typer, dyre og gode spyle vesker.  Jeg har prøvd de fleste. For år tilbake tenkte jeg hvorfor ikke selv lage en billig og miljøvennlig type...  Jo, rent vann fra utekranen iblandet ca 1% Salo.   Resultat, noe av det beste jeg har prøvd og miljøvennlig. Prøv selv og test ut!  ( dette kun å bruke i den frostfrie årstid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man kjøper noe fra feks atuodoc, så om man da kjøper viskergummi i samme slengen, så er det super billig. Husk at. viskergummi har datostempling på seg, så ikke kjøp for mye.

Jeg bruker bare Bosch Aerotwin eller originalt. Væske er det jeg får tak i, rimeligst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker originale viskere på min, Yarisen til samboer får de dyreste til Valeo og de funker superbra. Jeg bruker aldri viskeren bak så den har jeg aldri byttet på min. 

Til spylevæske bruker jeg Liqui moly sin i konsentrat, det er den råeste jeg har prøvd! Har også Carpro flyby forte på vei i posten atm😃

Endret av Krisfje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...