Gå til innhold

Reell driftskostnad BMW M5 F10?


 Share

Anbefalte innlegg

Tanker om og ha M5 (F10) som en familiebil i daglig bruk, sommer og vinter vart tatt til vurdering før et eventuelt kjøp. Så sjekket eg opp hvilke priser servicer (150.000km) og forsikring kostet, og det var litt avskrekkende. Har flere kompiser som har M3/M2, men disse blir ikke brukt til en familie på 5 :)  -Noen som har noen erfaringer her, alltid hatt en drøm om å ha en M5, som bruksbil for familien, men det kan virke som det koster mer, en det smaker? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du synes priser på service og forsikring virket avskrekkende, så ville jeg droppet å kjøpe F10 M5... Drivstoff og utbedring av mangler (som kommer, du vet bare ikke når og hvilke) må du legge på toppen. Eneste som kanskje er ganske spiselig på en litt eldre M er begrenset verdifall, men skal du ha den som bruksbil og kjører mye så raser de fort i verdi ved høy kilometerstand. Hilsen tidligere M4 F82-eier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Walkabout skrev:

Hvis du synes priser på service og forsikring virket avskrekkende, så ville jeg droppet å kjøpe F10 M5... Drivstoff og utbedring av mangler (som kommer, du vet bare ikke når og hvilke) må du legge på toppen. Eneste som kanskje er ganske spiselig på en litt eldre M er begrenset verdifall, men skal du ha den som bruksbil og kjører mye så raser de fort i verdi ved høy kilometerstand. Hilsen tidligere M4 F82-eier. 

Ja, det er vel kanskje noe i det når en hører fra enkelte ved kost med denne type bil, at en må ha råd til den som om den skulle vært helt ny. Dyrt og drifte highperformance maskiner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er at 90% av alle F10 M5 på finn.no har vært eid av unge råkjørere som har herja noe voldsomt med bilene. Når M-biler begynner å nærme seg 700k i pris er det stort sett "for sent" å finne et bra eksemplar, men ikke umulig. Er man tålmodig kan det plutselig dukke opp en norsksolgt LCI med kun to voksne eiere og full servicehistorikk solgt av Bavaria med bruktbilgaranti. Slike eksemplarer dukker derimot opp i snitt én gang i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig hadde nok ikke budsjettert noe lavere enn 50-100k/år i reparasjoner per år. Altså i tillegg til lån, forsikring, drivstoff og service. Hvor mye det faktiske tallet kommer på vil nå avhenge av ens (u)flaks. Kan være både lavere og høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, E.C. skrev:

Jeg personlig hadde nok ikke budsjettert noe lavere enn 50-100k/år i reparasjoner per år. Altså i tillegg til lån, forsikring, drivstoff og service. Hvor mye det faktiske tallet kommer på vil nå avhenge av ens (u)flaks. Kan være både lavere og høyere.

Sykt 😮 :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør skru endel selv i disse dager, da kan man komme unna det noe rimeligere. Men man må ha tid til det også da.. 

Noen eksempler: bytte til m performance bremser på en f31, lokal bmw forhandler skal ha 13500.

Gjorde det selv på en lørdag.

 

Flushe kjølesystemet hos lokal Suzuki forhandler : 4300

Gjør det selv på ca 1-2t og ca 800kr i deler 

Men så er deler til en M bil ofte dyrt så man bør ha stort budsjett uansett. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer fort opp i de summene om man plutselig må bytte noen bremseskiver, coiler, dyser, drivstoffpumpe, turbo, gasspjeld, demper, stag i understell, whatever når det skal tas med originale deler på et verksted. Skrur man selv og kan vente i noen uker på deler fra utlandet så blir det en del rimeligere, men det er kanskje ikke aktuelt for alle at familiebilen skal stå i 3-4 uker og deretter så skal man skru ute i -20 og 1 m snø. Så i tillegg til flaks/uflaks kommer ens egne ferdigheter, tilgjengelighet og infrastruktur inn på å avgjøre kostnadene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å følge opp det jeg sa angående gode eksemplarer som dukker opp én gang i året:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=199956990

Dette var i 2021. Selv i dag angrer jeg på at jeg aldri kjøpte denne, jeg var rett og slett for treig på avtrekkeren. Norsk bil med bra utstyr og kun voksne eiere hele veien fram til 2021. Til og med 2 års bruktbilgaranti fra Bilia! I dag er denne dessverre blant de 90% av bilene jeg nevnte tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, BrokeBoi skrev:

For å følge opp det jeg sa angående gode eksemplarer som dukker opp én gang i året:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=199956990

Dette var i 2021. Selv i dag angrer jeg på at jeg aldri kjøpte denne, jeg var rett og slett for treig på avtrekkeren. Norsk bil med bra utstyr og kun voksne eiere hele veien fram til 2021. Til og med 2 års bruktbilgaranti fra Bilia! I dag er denne dessverre blant de 90% av bilene jeg nevnte tidligere.

Vakkert! Hva er prisen på en slik i dag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jo det er veldig gøy med drømmer og folk som følger dem. Men du må jo selv vurdere om drømmen om M5 som familiebil er verd det. Det blir jo noe å tenke tilbake på da i en fremtid hvor alt er elektrisk og følelsesmessig dødt. 

Eventuelt så kan du drøye M5 noen år og vente på F90 M5. Mitt innrykk er at denne er en del del bedre enn F10 M5, uten at jeg kan vise til statistikk. Deler og service er jo fortsatt dyrt, og biler som dette skal serveres ordentlig og ikke hjemme i gården. Kommer litt an på hvor i landet du bor men det begynner å dukke opp noen uavhengige BMW verksteder rundt om som ofte fort tar halve prisen kontra merkeversted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg synes jo det er veldig gøy med drømmer og folk som følger dem. Men du må jo selv vurdere om drømmen om M5 som familiebil er verd det. Det blir jo noe å tenke tilbake på da i en fremtid hvor alt er elektrisk og følelsesmessig dødt. 

Eventuelt så kan du drøye M5 noen år og vente på F90 M5. Mitt innrykk er at denne er en del del bedre enn F10 M5, uten at jeg kan vise til statistikk. Deler og service er jo fortsatt dyrt, og biler som dette skal serveres ordentlig og ikke hjemme i gården. Kommer litt an på hvor i landet du bor men det begynner å dukke opp noen uavhengige BMW verksteder rundt om som ofte fort tar halve prisen kontra merkeversted. 

Ja, det blir spennende og se hvor dette grønne skiftet drar oss hen. For all del, gromme elektriske biler med mye newton og et trinnløs girsystem er jo rått  - Men er langt i fra så rått som en tørst V8 / V10 med lyd, girkasse og alt det der. Synest det går alt for fort i svingene, og en skal snart skamme seg for å kjøre rundt i en grom fossilbil.. Den vegen går det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...