Gå til innhold

Godkjenning E36 M3 som M3 hos svv


 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Har et problem med å få bilen godkjent med M3 motor..

 

Eg eier en E36 cabrio 318i 95 modell som ble i 1997 godkjent ombygd i Skien Bilsalong (som var merkeverksted på den tiden) til M3 s50b32 96 modell. Alt står i vognkortet.

Nå har eg importert meg 07/99 E36 M3 cabrio fra usa med s52b32. Bilen er produsert i M-fabrikken i Tyskland som alle de var på den tiden. Fikk den registrert og skiltet her i Norge.

 

Mitt ønske er å bytte motorer av biler  med hverandre og registrere det i svv. Har søkt. Fikk telefon et par dager siden og han forklarte at de kan godkjenne norsk bil med s52b32 men ikke usa bil med s50b32. Eg spurde hvorfor og han sa at det er ikke lov å bruke eldre motor pga sikkerhet og sånn 😮😮😮 wtf? Og at eg måtte finne en nyere S50b32 enn 07/1999??

Eg hadde ikke god tid i telefon, men tenker nå at dette går jo ikke. Det må være lov. Begge biler har samme reservdel chassis nr (kan sjekkes på bmwfans.info og realoem.com). Begge motorer er E36 originale.

Euro E36 M3 cabrio ble produsert til august 1999, dvs de var fortsett i produsjon når den spesifikt usa M3 ble produsert. Begge biler har like bremser og masse annet.

Ifølge deres logikk er det greit å montere S54B32 eller S62 eller hva som helst nyere på E36 men ikke S50? Dette er jo bullshit.

 

Trenger litt hjelp her, vil gjerne ha den godkjent. Hva bør eg gjøre?

Takk,

Fred

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det SVV-mannen sier stemmer. Du skal få slite med å få godkjent en eldre motor enn den som opprinnelig sto i bilen.
 

Her er det snakk om E36, og denne ble jo originalt levert med begge disse motorene, så det et mulig at man kan klare å få det til i akkurat dette tilfellet, uten at jeg kan regelverket i detalj. Men i utgangspunktet vil altså ikke dette gå. 
 

Egentlig mest overrasket over at Bilsalongen Skien (nå Billia), bega seg ut på en ombygging. Det er svært uvanlig fra et merkeverksted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, vegvesaren har nok dessverre rett her. Sjøl om sunn fornuft fortel oss at E36 kom med begge motorane originalt so steila SVV heilt om du vil setta ein eldre motor i eit nyare karosseri. Nyare motor i gammalt karosseri går derimot heilt fint.

Kan jo kanskje henda at du klara å få ordna deg ein slaga dispensasjon her i ditt tilfelle, men eg ville ikkje holdt pusten.

Bremsane frå Euro 3.2 og M3 frå statane e forresten ikkje heilt like. Bremseskivene framme e flytande på Euro-M3'en mens på Yankee-M3'en e dei faste. Alt dette kan du jo so du sjøl seie dobbelsjekka på realoem.com.

Hiv inni ein S54 i USA-bilen og ta ein full send i kvar ein sving 😎

Endret av RF91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik har det vært i mange år så du har nok en dårlig sak her dessverre.

Det har bl.a med utslippskrav og gjøre. Du kan ikke ha en nyere bil som er godkjent med visse utslippskrav også vil du sette inn en eldre motor som potensielt forurenser mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du klarer å dokumenter at den gamle motoren tilfredstiller utslippskravene som gjaldt i 1999, så kanskje det går an å få godkjent bilen...kanskje..

Men - jeg vil tro at din USA-utgave er "Godkjent etter bilforskriften § 5-3" (som de aller fleste USA-importerte). Da er den godkjent med grunnlag i amerikansk regelverk, og da tror jeg det vil være enda mer problematisk å få godkjent en ombygging til en eldre motor som var godkjent etter europeisk regelverk. 

Hvis poenget er å få mer effekt i USA-bilen din, så er det aller enklest å følge "vegvesaren" sitt råd og finne en motor nyere enn 07/99.  Jeg tror @RF91 er inne på noe :-)

1DX21251%201920wm.jpg?width=1920&name=1D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde vel la seg gjøre så lenge du kan dokumentere at motor, innsprøytningsystem, ecu osv har samme delenr i 96 og 99. (Kjenner ikke til om det har vært noen forandringer her).

 

Jeg fikk godkjent en motor fra 87 i en 89 modell for en god stund siden. Da argumenterte jeg i søknaden for at det ikke hadde skjedd vesentlige endringer på motoren iløpet av de to årene. (Bilen min var untatt katalysatorkravet som kom i 89). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, masse god info. (Y)

Men meir eg tenker på dette, meir eg tror, det bør fungere..

 

7rg6qjA.jpg

Laget i Europa

 

sZq4JOV.jpg

XVDJXWN.jpg

 

llUhpYk.jpg

Dette var info om US bil.

 

Og her er det om norsk 318i med S50B32

XO0fPFB.jpg

 

Som vises på bildet er miljøklasse Euro 1L.

Wh0egiI.jpg

Ifølge dette tabellet kan max Co verdi ikke være større en 2,72.

 

2ELicwp.jpg

 

Her er  lappen av siste Eu godkjenning av 318i med S50b32 tre måned siden.

Det vil jo si, at det tilfredstilles enten Euro klasse 1 eller Euro klasse 2 om de vil ta 1999 som utgangspunkt.

Eg tenker eg må samle alle smakilder og bare prøve å søke på nytt..

S54 ville vært ja en mulighet men eg hålder den som "last chance", siden eg ville likt best å ha den riktig motor på bilen som skal være hobby bil..

Og den S50b32 som eg har heima, har kjørt kun 79k km.. kan jo si den har bare innkjørt. :D

Har allerede begynt litt siden var sikker i begynnelsen det ikke kommer til å bli et problem.

 

Q5swXpz.jpg

Endret av fred22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur du gjer ein tabbe om du går for langt i ombyggingsprosessen før du snakkar med/får svar av SVV. Finn har alltid vore fylt opp med ferdig ombygde bilar som ikkje er godkjente, men "er null stress å få godkjent". Ha litt is i magen og før ein konstruktiv dialog med SVV før du gjer alt for mykje med bilane 🙂

Endret av RF91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, RF91 skrev:

Eg trur du gjer ein tabbe om du går for langt i ombyggingsprosessen før du snakkar med/får svar av SVV. Finn har alltid vore fylt opp med ferdig ombygde bilar som ikkje er godkjente, men "er null stress å få godkjent". Ha litt is i magen og før ein konstruktiv dialog med SVV før du gjer alt for mykje med bilane 🙂

Du har det rett. (Y) Skal høre med dei. Grunn at eg begynte litt med prosessen var at den atm girkassen må vekk, ledningsnett må "oppgraderes" litt, asc skal fjærnes og motor vaskes av gammel olje og skit.

Endret av fred22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.2.2024 den 16.40, Yngvejos skrev:

Jeg fikk godkjent en motor fra 87 i en 89 modell for en god stund siden. Da argumenterte jeg i søknaden for at det ikke hadde skjedd vesentlige endringer på motoren iløpet av de to årene. (Bilen min var untatt katalysatorkravet som kom i 89). 

Kan du dele skiltnummeret? Hadde vært greit å vise dem, at det har blitt gjort unntak før.

Eller hvis noen andre har eller veit om biler som har blitt godkjent med litt eldre motor, kunne dei gjerne skrive skilt nr her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...