Alpejohn Skrevet Juli 19 Share Skrevet Juli 19 4 minutter siden, Ingvaldsen skrev: hadde man bare kunne brukt kanalen til aux eller kasett for å spille av via blåtann eller at cd veksler kan koble via bluebus Kan jo sende lyden via aux, men problemet er vel at hverken aux eller kassett er laget slik at du skal kunne styre noe som helst på samme måte du styrer cd veksleren. Men det kan jo hende det er mulig å konfigurere om for alt jeg vet.. Jeg vet hvertfall at ratt knappene kan styre bluetooth over ibus selv om du spiller på aux kanalen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B. Sveigdalen Skrevet Juli 20 Forfatter Share Skrevet Juli 20 11 hours ago, Alpejohn said: Hadde Intravee jeg også i starten på min E39 karriere, men som du sier så var heller ikke jeg noe Apple mann. Kjøpte meg en ipod og hadde opplegget en stund men det var sånt et helvete å legge inn musikk at jeg ble lei til slutt og solgte alt sammen. Ja, jeg ble nesten lei selv også, før jeg fant Bluetooth adapteren som var Ai-Net kompatibel. Helt komptibel med Intravee er den jo ikke, siden sangtittel ikke kommer opp, og man ikke kan skifte sang med knappene på rattet. Nå er ikke det noe stort problem med Spotify, siden appen ligger aktiv på en stor telefonskjerm hele tiden mens jeg kjører. Men når jeg får inn mp3 veksleren, og har mp3 filer som er navngitt riktig, så får jeg den funskjonaliteten. Så det gleder jeg meg litt til. Det I-bus releet har jeg aldri hørt om. Det er en spennende sak som sikkert kan brukes til noe. Men jeg vet at jeg prøvde å kjøre både I-Bus appen via Ressler stick og Intravee samtidig. Og da ble det kluss, husker jeg. Så man må trolig være litt forsiktig med hvor mye man blander sammen. Jeg ser også på bildet at du har Blaupunkt PnP forsterkeren. Jeg mener vi to snakket om det her på forumet for maange år siden, for jeg hadde også en slik en i gamle RH. Om jeg ikke har solgt den, så ligger den hjemme fortsatt. 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B. Sveigdalen Skrevet Juli 20 Forfatter Share Skrevet Juli 20 Da slår jeg til med nok en post, siden det er helg. Samtidig med seteprosjektet, hadde jeg også tatt av caliperene og skivene. Jeg fikk bruke sandblåsekabinettet til en bekjent, og blåste de rene, før jeg lakkerte dem sølvgrå. Caliperene bak er klare. Oppbevart på kjøkkenbenken, til konas store glede. I garasjen til denne bekjente var på den tiden det som har blitt en av norges fineste Escort Cosworth 4x4 under montering. Artig med bil, samme hvilket merke det er. Etter lakkering byttet jeg også pakninger i caliperene, da jeg helt siden jeg kjøpte 535’n ikke har syntes bremsefølelsen ikke har vært så god. Tråkker man til skikkelig, så skrubber det uten tvil hardt. Men finfølelsen på dosering, spesielt ved innledning av brems, er faktisk bedre i 520’n. I tillegg ble samtidig alt fornyet av skiver og klosser, uten at ting forandret seg nevneverdig. Skivene jeg byttet inn var hullborrede og slissede, men akkurat i mitt tilfelle blir nok dette mest for syns skyld. Den dårlige bremsefølelsen er faktisk et tema jeg tok opp igjen også i år (2024), og så får vi se om noe av det jeg prøver i år gjør det noe bedre. Calipere og nye skiver på plass. Jeg bruker studs, da jeg en stund kjørte med spacere. Det bruker jeg ikke mer, men studsene ble sittende da jeg synes det er enklere. Ellers ble det montert svarttonede baklykter. Planen var egentlig å få ta i Hella lyktene med sotet blink, men de var selvfølgelig utgått. Og jeg synes uansett at de blir litt rare, da kun blinklyset men ikke noe annet er sotet. Så det ble DEPO lykter, selv om jeg i utgangspunktet er litt motstander av uoriginale "stylinglykter". Men av alle uoriginale lykter, så er nok akkurat disse baklyktene de beste av de verste, for å si det på den måten. En AC Schnitzer bakrutesenker ble også lakkert og montert. En tur langs Atlanterhavsvegen, i forbindelse med GS-treffet 2019. Bilen begynte nå å ta form litt slik jeg hadde sett den for meg. Ampera, Ingvaldsen, Olaandref og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Juli 20 Share Skrevet Juli 20 29 minutter siden, B. Sveigdalen skrev: Det I-bus releet har jeg aldri hørt om. Det er en spennende sak som sikkert kan brukes til noe. Men jeg vet at jeg prøvde å kjøre både I-Bus appen via Ressler stick og Intravee samtidig. Og da ble det kluss, husker jeg. Så man må trolig være litt forsiktig med hvor mye man blander sammen. Jeg ser også på bildet at du har Blaupunkt PnP forsterkeren. Jeg mener vi to snakket om det her på forumet for maange år siden, for jeg hadde også en slik en i gamle RH. Om jeg ikke har solgt den, så ligger den hjemme fortsatt. 😄 Jeg lagret brukeren til han som solgte de på ebay, men han har 0 for salg. Så spørs om det var et lite prosjekt. Men det skal ikke være så vanskelig å få til et slikt selv tror jeg, mulig jeg kan omprogrammere det bluetooth prosjektet jeg hadde gående for en del år siden til å fungere som et rele i stede. Stemmer det, men jeg blir vel å bytte den ut etter hvert tenker jeg. Vet ikke helt hvorfor men jeg liker den bare ikke. Mulig vi diskuterte det, det kan jeg desverre ikke huske. Hehe Fin farge på caliperene, jeg malte mine svarte for mange år siden med sånn to komponent maling. Men det rusta til slutt igjennom og nå er de klar for ny lakk. Forarbeidet mitt var stålbørste å bremserens da, så det kan vel ha noe med saken å gjøre. Jeg overhalte alle sammen, og det merket jeg stor forskjell på! Synes pedalen virket litt hard tidligere men bremsene funket jo bra, men etter overhaling var det nok å legge foten på pedalen å trykke lett så merket jeg med en gang at bremsene tok. Så det var absolutt verdt det! Angrer på at jeg ikke fikk sandblåst de å lakka de på nytt i samme slengen. Men det var en bruksbil så jeg måtte ha den opp å gå fortest mulig. B. Sveigdalen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B. Sveigdalen Skrevet August 7 Forfatter Share Skrevet August 7 Post 15 Sommeren 2019 var tiden kommet for Ryggekamera Versjon 3. Jeg hadde allerede bygd styreboksen til Versjon 2, som virket helt fint. Men jeg hadde dog en plan om å ta kamerasystemet et hakk videre, og med styreboksen min så jeg at det ble umulig uten å måtte bygge alt på nytt. Siden jeg har automasjonsbakgrunn, så begynte jeg å tenke litt på hvor fleksibelt og enkelt ting kunne vært med en PLS kontra et hard-wired opplegg. Kort sagt, det samme som industrien innså på 70-tallet. En PLS i bilen er nok litt uortodoks, men jeg fikk tak i en Simens LOGO! 12/24 volts DC enhet, og laget et PLS program som gjorde det jeg ville, og koblet den så inn istedenfor den hjemmelagede boksen. Jeg fant ikke noe sted PLS’n kunne sitte skjult, så akkurat dette ser ikke veldig OEM ut, men displayet på PLS’n sier i det minste «BMW 535i ///M-Sport» når den står på. PLS’n slik den er montert. Ikke noe vakkert opplegg, men dette er det beste stedet hvor den sitter noenlunde beskyttet fra bagasje, og samtidig er lett tilgjengelig. Av erfaring vet jeg at PLS’er ikke liker å blir skrudd av og på for mye, spesielt ikke i rask rekkefølge. Så da jeg satte inn PLS’n la jeg opp en spenningsforsyning som blir styrt av GM. Når bilen låses opp og GM våkner, booter PLS’n opp, og er klar til jeg skal kjøre. Og den står på helt til bilen går i hvilemodus etter 15 minutter. Det reduserer antallet av og på sykluser betraktelig, men jeg var fortsatt litt skeptisk på om den over tid ville tåle å bli brukt i en bil. Det trengte jeg visst ikke å være, for den samme PLS’n sitter i bilen nå, 5 år etterpå. Og virker fortsatt. Så da jeg kom så langt at jeg bygde ut systemet nå nylig, var det bare å legge til nye programblokker. Jeg innså også at med alt det kompliserte jeg nå hadde koblet inn baki, så måtte jeg begynne å lage noe dokumentasjon. Alt jeg har lagt opp er forøvrig forsynt fra sikringer i originale sikringslokasjoner, og via releer av original type, i originale posisjoner. Så det har med tiden blitt til 11 A4 sider med skjemaer i samme stil som de originale BMW skjemaene. Og jeg kan si med en gang at disse skjemaene har jeg flere ganger etterpå vært *veldig* glad for å ha. Så mottoet er: lag skjema mens du fortsatt husker hva du har gjort. Til og med ting som du selv har koblet opp kan bli en forbløffende grad av uforståelig når du ikke lenger husker hva for noe lurt du tenkte.. Utpå sommeren kjøpte jeg også et armlene fra en E38, med utsparing til en original BMW-telefon. Dette var armlenet av typen med oppbevaringsrom på hver side, med lokk som vippes opp. Jeg tok ut og demonterte armlenet jeg hadde fra før, med Snap-In basen. Etter en runde i fresen, og litt tilpasning, så satt E38 armlenet som støpt, med Snap-In basen flyttet over. Litt nye huller og spor i basen måtte til for å feste inn E38 armlenet i E39’n. Mye finere, og jeg tilpasset samtidig et Snap-In adapter til iPhone 5s. Dette er en av de få nyere telefonene som er såpass smal at adapteret med litt modifikasjon fortsatt passer i denne gamle Snap-In basen. E38 armlenet på plass, med iPhone 5s som lades i Snap-In adapteret sitt. uglefossen, Weltzin, Saltkjelen og 10 andre reagerte på dette 13 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet August 7 Share Skrevet August 7 Artig tråd å lese gjennom, skal følge med videre her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet August 7 Share Skrevet August 7 Jeg forstår godt at det er artig å lage til ting med PLS og slikt, men jeg må jo barre spør.. 😋 Kunne ikke alt dette vært gjort med et rele eller to? Er vel noe i den dur det var orginalt..😀 Stilig opplegg var det da, skulle ønske jeg kunne ting om PLS og slikt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet August 7 Share Skrevet August 7 @Alpejohn Arduino og Raspberry Pi kan vel brukes til en del slike ting i en bil og er trolig lettere å sette seg inni om man skal starte fra scratch. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet August 7 Share Skrevet August 7 6 minutter siden, E.C. skrev: @Alpejohn Arduino og Raspberry Pi kan vel brukes til en del slike ting i en bil og er trolig lettere å sette seg inni om man skal starte fra scratch. Har prøvd meg på litt Arduino greier, men ble aldri helt klok på det selv om jeg fikk til en del ved hjelp av google Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B. Sveigdalen Skrevet August 8 Forfatter Share Skrevet August 8 6 hours ago, Alpejohn said: Jeg forstår godt at det er artig å lage til ting med PLS og slikt, men jeg må jo barre spør.. 😋 Kunne ikke alt dette vært gjort med et rele eller to? Er vel noe i den dur det var orginalt..😀 Hvis målet er å kun ha et kamera som slår seg på når bilen settes i revers, så kan man det. Men slik jeg kjører dette, hvor en knapp i knappepanelet (Den originale S-EDC knappen) slår av og på kameraet manuelt, og småting som at LED'n i knappen lyser når kameraet er på, osv så holder ikke det. Den hjemmelagde boksen min hadde vel 3 releer og en timer, og den siste utvidelsen min nå i år ville krevd enda mer. Så logiske styringer blir fort veldig omfattende når man prøver å bygge dem på den måten. 6 hours ago, E.C. said: Arduino og Raspberry Pi kan vel brukes til en del slike ting i en bil og er trolig lettere å sette seg inni om man skal starte fra scratch. Jeg har faktisk vært inne på tanken, og har faktisk en Raspberry liggende hjemme. Men såvidt jeg ser så har vel ikke noen av disse originalt noe potensialfrie relekontakter eller noen IO jeg kan bruke direkte uten å måtte bruke mellomreleer. uglefossen, sveigis og E.C. reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet August 10 Share Skrevet August 10 På 8.8.2024 den 5.15, B. Sveigdalen skrev: Hvis målet er å kun ha et kamera som slår seg på når bilen settes i revers, så kan man det. Men slik jeg kjører dette, hvor en knapp i knappepanelet (Den originale S-EDC knappen) slår av og på kameraet manuelt, og småting som at LED'n i knappen lyser når kameraet er på, osv så holder ikke det. Den hjemmelagde boksen min hadde vel 3 releer og en timer, og den siste utvidelsen min nå i år ville krevd enda mer. Så logiske styringer blir fort veldig omfattende når man prøver å bygge dem på den måten. Skjønner, da er det nok sikkert enklere å gjøre det slik du har gjort! Ofte jeg har ønsket jeg kunne skru på kameraet uten å måtte sette den i revers, så det hadde vært en kjekk funksjon! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B. Sveigdalen Skrevet August 14 Forfatter Share Skrevet August 14 Post 16 Så var 2019 sesongen over, og det ble vinter på nytt. Denne vinteren begynte med at jeg kjørte Style 37 felgsettet nedover til Felgteknikk for å få dem pusset opp. Felgene virket bra på avstand, men det var et par kantkjøringer og skrammer som ikke passet seg på en bil som skal forestille å være strøken. I februar fikk jeg igjen felgene, og resultatet var mildt sagt skinnende. Style 37 felgene etter oppussing hos Felgteknikk. Samtidig fikk jeg gjennom en kontakt i England tak i en Alpine PXA-H100 DSP enhet. Så vinteren gikk med til å lage en monteringsplate som ble montert inn mot bakseteryggen, hvor PXA’n og en 6-kanals forsterker skulle monteres. Interiøret ble også tatt ut for 535’n hadde originalt bare standardanlegget med den felles kabelen til begge høyttalerene i frontdørene og den lille kondensatoren som et slags primitivt delefilter mellom mellomtonen og diskanten. Det holdt ikke mål, og jeg la opp nye separate kabler til diskantene. Baki ble det også litt jobb. PXA’n får nemlig lyd gjennom Ai-Net, og lyden fra BM54’n må derfor «injiseres» inn i Ai-Net. Dette gjøres i en liten dings kalt BoB (BreakOutBox) som jeg fikk tak i fra en som kjente Intravee skaperen, og som fortsatt er aktiv i miljøet. Inngangen på BoB er lavnivåinnganger, så jeg koblet dette fra lavnivåutgangene på BM54’n som Carphonics hadde montert. Etter at lyden er prosessert i PXA’n, gir denne i sin tur gir 3 utganger; diskant, mellomtone og sub. Diskant og mellomtone ble koblet på 6-kanalsforsterkeren, mens sub ble koblet på 2-kanalsforsterkeren som jeg allerede hadde til Nokia-kassa. Litt kaos baki bilen. Selv om kablingen i bagasjerommet har vært jobbet med flere ganger. Og dette ble ikke den siste gangen.. Det var et stort øyeblikk da jeg slo på Navien for første gang med PXA’n tilkoblet, og så at jeg hadde fått menyene for både original DSP pluss alle menyene til PXA’n i skjermen. Og lyden var bedre. Men.. alt er relativt. For de her som er audiofile, så skal det sies at formålet med dette anlegget ikke er å få den ultimate lyden. Da hadde det vært mye enklere og billigere å revet ut alt det originale, satt inn en avansert 2-DIN enhet og koblet den rett på forsterkerene. Men jeg liker å gå mine egne veier, og formålet var å se hvor langt man kunne ta de originale komponentene. PXA-H100, forsterkeren og KCA420 på plass. Siden jeg må ha bagasjerommet fritt til å ha bagasje i, så ble dette montert her. Nokia-kassa var ikke satt inn igjen enda da dette bildet ble tatt. Men også her oppdaget jeg etter en stund problemer. Da jeg satte dette i drift følte jeg at Gain på forsterkeren måtte skrus veldig opp. Og følelsen stemte, for når jeg skrudde opp volumet, som måtte skrus opp mye for å få noe lyd, så fikk jeg støy. Jeg oppdaget også at lyden fra den orignale handsfreen var borte. Folk hørte meg, men jeg hørte ikke dem. Så for å gjøre en lang historie kort, så fant jeg ut at begge disse problemene skrev seg fra lavnivåutgangene på BM54’n. Signalnivået fra disse utgangene er rett og slett for lavt, og de er dessuten tatt ut et sted i lydveien *før* handsfreelyden blir injisert i kretsen. Så å bruke disse utgangene til en forsterker viste seg altså å være uhensiktsmessig. Hvilket gjør at man kan stille spørsmålstegn ved nytteverdien av dem annet enn til kanskje en subwoofer. Jeg kjøpte derfor en AudioControl LC2i Line Converter, og brukte denne til å gjøre om høynivå til signal istedenfor. Det gjorde susen. Gain kunne skrus ned, volumet kunne holdes lavere, støyen ble borte, og handsfreelyden var igjen på plass. Som sagt så finnes det enklere og mer moderne løsninger dersom du er ute etter den ultimate lyden. Men for meg spiller dette mer enn godt nok, og å ha Intravee og måten den integrerer alt i den originale navien, er for min del det viktigste. viggo E34, StigJ, sveigis og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet August 14 Share Skrevet August 14 Så rått å se alt du har gjort . Bygge om gammelt og få det til å virke med nyere ting . Elsker sånt 😎🙏 B. Sveigdalen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B. Sveigdalen Skrevet August 14 Forfatter Share Skrevet August 14 21 minutes ago, sveigis said: Så rått å se alt du har gjort . Bygge om gammelt og få det til å virke med nyere ting . Elsker sånt 😎🙏 Takk! Å beholde det originale har hele tiden vært målet. 😀 sveigis og viggo E34 reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
viggo E34 Skrevet August 18 Share Skrevet August 18 Knall prosjekt, arti å se noen gå litt egne veier istedet for å kjøpe di enkle løsningene bare å fortsette med gromme oppdateringer hær 🤩 B. Sveigdalen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå