Gå til innhold

Tuning/chipping m4


Skm3
 Share

Anbefalte innlegg

He en bmw f82 m4 som e orginal.

lure litt på tuning etc. har tidligere hatt en m4 med noe me såkalt «botmod3» ellns.

hva er bra opplegg for trimming av m4?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sanderkl skrev:

He en bmw f82 m4 som e orginal.

lure litt på tuning etc. har tidligere hatt en m4 med noe me såkalt «botmod3» ellns.

hva er bra opplegg for trimming av m4?

Skal det være jalle, eller noe som er godkjent? 

Du får hva du betaler for.

Her kan du lese, hva du må gjøre. Dette gjelder også for at forsikring gjelder.

Chiptuning

Hvis du trimmer eller chiptuner motoren i kjøretøyet ditt må Statens vegvesen godkjenne dette og skrive det inn i vognkortet. 

Hvis kjøretøyet ditt er trimmet eller chiptunet uten at det er godkjent av Statens vegvesen, er det ulovlig å bruke kjøretøyet. Du risikerer at kjøretøyet ditt blir avskiltet i en kontroll. Dette gjelder selv om trimmingen er gjort før du overtok kjøretøyet. Den som bruker kjøretøyet har ansvar for at kjøretøyet er i forskriftsmessig stand.

Avgift

Hvis du skal trimme eller chiptune kjøretøyet ditt, må du i mange tilfeller betale ekstra avgift. Det er det ditt eget ansvar å kontrollere om du må betale avgifter. Sjekk om du må betale ekstra avgift på ditt kjøretøy (Skatteetaten).

Chiptuning kan gi ulovlig høye utslipp

Chiptuning betyr at kjøretøyet får ny motorstyring/programvare som gir høyere motoreffekt. Chiptuning vil i mange tilfeller gi kjøretøyet høyere utslipp enn det er godkjent med. For å få godkjent chiptuning må du legge ved dokumentasjon fra en offentlig godkjent testinstans på at kjøretøyet fortsatt tilfredsstiller utslippskravene. Slike testinstanser kan være TÜV eller Dekra. Det er ingen slike testinstanser i Norge.

Mange virksomheter som tilbyr chiptuning kan ikke dokumentere utslippsnivåene. Hvis du har chiptuning eller har trimmet kjøretøyet ditt uten godkjent dokumentasjon på utslippsnivået, vil ikke bilen bli godkjent i kontroll.

Andre tekniske krav

For å få godkjent kjøretøyet, må det tilfredsstille en rekke krav til blant annet bremser, dekk, støy og utslipp. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manhart om du skal ha merketuning som er TÜV godkjent og samtidig ikke koster skjorta. AC Schnitzer skal ha 3x mer for samme effektøkning. 

Drar du til Optituning kan du få samme effektøkning som du får av Manhart til ca 1/4 av prisen, men dette er uten TÜV. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
På 22.4.2024 den 3:24 PM, BrokeBoi skrev:

Manhart om du skal ha merketuning som er TÜV godkjent og samtidig ikke koster skjorta. AC Schnitzer skal ha 3x mer for samme effektøkning. 

Drar du til Optituning kan du få samme effektøkning som du får av Manhart til ca 1/4 av prisen, men dette er uten TÜV. 

Men TÜV opererer i Tyskland, ikke i Norge. :) Uansett, hvis du vil lovlig øke effekten i bilen din, spiller det ingen rolle om tuneren gir en TÜV-godkjenning eller ikke. Lovmessig må du uansett melde dette til Statens vegvesen og forsikringsselskapet, og betale den nødvendige avgiften for det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, GregS skrev:

Men TÜV opererer i Tyskland, ikke i Norge. :) Uansett, hvis du vil lovlig øke effekten i bilen din, spiller det ingen rolle om tuneren gir en TÜV-godkjenning eller ikke. Lovmessig må du uansett melde dette til Statens vegvesen og forsikringsselskapet, og betale den nødvendige avgiften for det. :)

Statens vegvesen godtek dokumentasjon frå TÜV. Hvis du ikkje har dokumentasjon frå TÜV, må du ha utsleppstest frå eit anna uavhengig laboratorie. Ikkje avgift på sjølve effektøkningen, men hvis avgass er endra blir det vel det? Eg har sjølv godkjent endring frå 220 til 305hk med TÜV papir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mcbanan skrev:

Statens vegvesen godtek dokumentasjon frå TÜV. Hvis du ikkje har dokumentasjon frå TÜV, må du ha utsleppstest frå eit anna uavhengig laboratorie. Ikkje avgift på sjølve effektøkningen, men hvis avgass er endra blir det vel det? Eg har sjølv godkjent endring frå 220 til 305hk med TÜV papir. 

De godtar dokumentasjon av flere.

Min F 90 har godkjenning fra dette firma, det er dette firma Manhart bruker i Wuppertal. Fordelen her er at godkjenning er spesifikk for min bil. Godkjenning er utstedt på bilens understellsnummer. Kostnaden for denne kontroll var 210€. Effekt oppgitt i dokument er målt på bilens jul. Godkjenning blir gjort på dyno.

Når jeg var på Biltilsynet og fikk dette godkjent, kontroll av bil og papirer 10 minutter, vente på godkjent vedtak og nytt vognkort 50 minutter.

Her kan du også få dette fra Norsk firma. flissundet.no

 

https://www.gtue.de/en

Dette kan du lese om i linken over hva firma tilbyr. 

20230630_090918.jpeg

1683402509_GTUHT-23265.pdf

Endret av Ampera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.4.2024 den 23.35, Ampera skrev:

Skal det være jalle, eller noe som er godkjent? 

Du får hva du betaler for.

 

Oi... hevder du at hvorvidt det finnes godkjenning sier noe som helst om kvaliteten på produktet? Ganske modig å hevde når man kjører med powerbox.... (antar jeg, MH5 700)

Normalt er det motsatt. Begrensningene i en powerbox gjør det enklere å godkjenne. Og disse begrensningene tilsier alt annet enn kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...