E.C. Skrevet Januar 19 Skrevet Januar 19 Blir alltid fort mer jobb enn man ser for seg, lurt å få fjernet litt sot. Sylindre telles "fra radiatoren", men med motor på tvers blir nr. 1 lengst fra girkassa. mr.pingu reagerte på dette 1
mr.pingu Skrevet Januar 19 Forfatter Skrevet Januar 19 6 minutes ago, E.C. said: Blir alltid fort mer jobb enn man ser for seg, lurt å få fjernet litt sot. Sylindre telles "fra radiatoren", men med motor på tvers blir nr. 1 lengst fra girkassa. Så det er sylinder nr 4. som er først i rekke for innsuget
mr.pingu Skrevet Januar 22 Forfatter Skrevet Januar 22 (endret) Selv om disse problemer vedvarer har jeg også etterforsket litt på audiofronten. Da jeg er forstatt usikker hvordan al disse BMW plug&play subwooferene forholder seg til hverandre og hvilken jeg burde kjøpe selv. Så har jeg begynt å modellere de som jeg kunne finne spesifikasjoner av. Og kom til den grafen av max SPL, det vil si hvor høyt en høytaler maksimalt kan spille, nå skal man ikke altid spille høyest mulig men det er grei å vite for hvertfall subwoofere da for man noenlunde grei bilde av hordan bass den kan klarer. Dette sier ikke alt. Høyttaleren har også en QTS og man kan generelt si at høyere QTS = "boomy"-bass, lav QTS "kjap og presis"-bass. Specs av BMW OEM HiFi sub er målt av Billfitz på bimmerpost og er F30 HiFi subs. Sort øverste = Earthquake SWS-8XI (QTS 1.023) Rød øverste = Morel IP-BMWSUB82 (QTS 0.57) Oransje = Focal ISUB2 BMW (QTS 0.9) Blå = Helix Ci5 SF200FM-S2 (0.73) Mørk blått = BMW OEM HiFi SUB (0.75) Nederste rosa = MATCH W8BMW-S (0.53) Earthquake som produserer høyest lyd av alle og har høy QTS så den vil oppleves som mest bass av alle. Er du ute etter mye bass er dette subwooferen til å kjøpe. Litt morsomt er at den MATCH W8BMW-S subwoofer er faktisk dårligere enn OEM, når det kommer til hvor mye bass den skal kunne produsere men siden QTS er lavere vil den mest sannsynlig oppleves som klarere enn OEM. Morel er imponerde med lav QTS og likevel andre plass på hvor mye volume den kan produseres. Er du i High-end hifi klubben da anbefaler jeg morel. Vil du ha en fin balanse mellom bassmengde og hifi opplevelse og likevel er god pris, gå for Ci5 som koster per dagens dato bare 3300kr. Jeg må nesten legge til, uten kraftig nok forsterker får du nesten ikke oppnå diss fordelene. De fleste ettermarked subwooferene har nemlig lavere sensitivitet enn OEM (unntatt match). Det vil si, de trenger mer watt/effekt for å oppnå sammen decibel som før. Så for å virkelig få nytte av det, trenger man en DSP som kan styre subkanalene separat fra resten så subbene kan bli matcha til mellomtonene og diskantene. Match wooferene har høyere sensitivit så om du skulle ha de med orginal forsterker vil det høres ut at det har mer bass fordi de trenger mindre effekt for å oppnå det, men den vil henge etter på høyt volum Endret Januar 23 av mr.pingu Otis, laffe, fupsaker og 2 andre reagerte på dette 5
mr.pingu Skrevet Januar 26 Forfatter Skrevet Januar 26 (endret) Puslet litt med småtteri, siste dagene så det blir en liten update. Lagd midlertidlig ledningsnett til Match 10DSP ferdig. Samt borre 3 hull for feste forsterkeren siden den har ikke den fine bakplaten som 7BMW har. Tanken er å bruke dette ledningsnettet til jeg får til å trekke separate ledninger til alle diskantene. Fant ut at Match sin forsterker bruker ikke molex MicroFit 3.0mm som er mest utbredt men MiniFit 4.2mm. Så de molex pins som kom på fredagen fra AlieXpress fungerte ikke… hadde ikke sjekket nøye nok. Men de større som går i andre siden som jjeg ble tipsa om på forrige siden fungerte utmerket Så klipte opp ledningen jeg fikk med på kjøpet av 10DSP og satt alt riktig så det passer 676-forsterker. Tok litt tid da jeg dobbeltsjekket alle pinnummere på begge sider t Til slutt ble det en fin plug&play ledning for 676-HiFi bil. — Her er det plass til 3 kanaler til Men det blir nok fjerne senter og sette inn alle diskanter på separat kanal Også har jeg tuklet litt videre med koppholder/ 12V kontakt til den. De ble det limt på en feste på en vanlig gammeldags molex kontakt. Kutta feste system bort fra øverste, for å lime den i midten, og den nederste er original til sammenligning. fra BMW. Gadd ikke å kjøpe original da disse kontakter er 230kr per stykk, synes det er litt mye når en har allerede en haug med al slags kontakter liggende. Sitter fint den så kan bare sette nye pins på bilen når jeg bytter den så er det nesten som orginalt. Eneste ulempen er at Molex kontakt er opp til 17A men i sikringsboksen har 12V kontaktene en 20A sikring så i teori er den molex kontakten litt for liten dimensjonert men regner med det går bra i praksis. For å få en god avslutning av dette innlegget, så klarte naboen skrape godt langs frontfangeren. Kjedelig men sånt skjer dessverre. Heldigvis var det naboen så det blir ordnet opp i og ikke en ukjent som ikke gadd å gi beskjed. Endret Januar 26 av mr.pingu sveigis, Ampera, fupsaker og 6 andre reagerte på dette 8 1
mr.pingu Skrevet Tirsdag kl. 12:15 Forfatter Skrevet Tirsdag kl. 12:15 (endret) Vinter er for å forberede ting X5 seter Kom fram til at det blir en del repinning for å få X5 F15 komfort-seter til å funke i F48. Så for holde det oversiktlig kom jeg fram at jeg måtte lage en handlingsplan samt det kunne være greit med en egen EL-skjema fordi det ble egentlig ganske mye annerledes fra både F48 orginal oppsett og F15 original oppsett. Ikke minst stoler jeg ikke på F15 skjemaer lenger. Så satt jeg i gang met inkscape for og begynte å klippe og lime ganske mye men greit å ha en EL-skjema på papir som stemmer den dagen jeg skal i gang. Førerside X14*1B Bilen sin side: Trekk ny jord til pin 26 X14*1B (2,5mm2) trekk ny ledning AMBL_1 til pin 9 X14*1B (hent fra B-stolpe /dør) trekk ny ledning AMBL_2 til pin 10 X14*1B (hent fra B-stolpe /dør) Repin 41 til 2 Repin 42 til 3 Repin 39 til 19 Repin 40 til 20 Selve sete: Repin 14 til 24 Repin 4 to 9 Repin 7 to 10 Legg til belysning Fra pin 4 for + (IB_5) Pin 14 for jord Skjøte inntil AMBL_1 og AMBL_2 for ambient El-skjema X1 F48 Comfort Seter - x14*1B Passasjerside X12*1B bilen sin side: trekk ny jord pin 16 (2,5mm2) trekk ny jord pin 24 (0,5mm2) trekk ny ledning for Canbus til R2 pin 5 +6 trekk ny ledning AMBL_1 til pin 9 X12*1B (hent fra B-stolpe / dør) trekk ny ledning AMBL_2 til pin 10 X12*1B (hent fra B-stolpe /dør) repin 25 til 15 (større kontakt, så må settes ny kontakt) Selve sete: Repin 14 til 24 Repin 4 to 9 Repin 7 to 10 Legg til belysning Fra pin 4 for + (IB_5) Pin 14 for jord Skjøte inntil AMBL_1 og AMBL_2 for ambient El-skjema X1 F48 Comfort Seter - x12*1B Coding: BDC_BODY ComAdapterPdu_22A_Status_BFS: nicht_aktiv -> aktiv (01) ComAdapterPdu_232_Status_FAS: nicht_aktiv -> aktiv (01) Sitzheizung_low_front: LIN_BF -> nicht_aktiv (00) ACSM HALL-Sesnor_2: sitz_positions_Sesnors_FA (06) -> nicht_aktiv (00) HALL-Sesnor_3: sitz_positions_Sesnors_BF (07) -> nicht_aktiv (00) Sitzpositionserkennung_Sitzmemory_fahrer: nicht_aktiv -> aktiv (01) sitzpositionserkennung_Sitzmemory_beifahrer nicht_aktiv -> Aktiv (01) Usikker om det støttes men verdt å prøve: HU_NBT2 HMI_CHECKBOX_COMFORT_EXIT -> Aktiv (01) SEAT_MULTIFUNCTION -> Aktiv (01) SEATBELTREMINDER_MENU_AVIALABLE -> Aktiv (01) SETTINGS_SEATS_HEADREST_ADJUSTABLE_IN_HEIGHT -> Aktiv (01) Handleliste Footwell bracket: 52207398998 10DSP Etter jeg solgte 7BMW og handlet 10DSP var det tilbake til OEM forsterker men endelig fått satt den inn igjen noen uker siden. 10DSP er litt større, men gikk akkurat å få den in mens den var montert på braketten. Monterte USB ledning med borrelås utenpå så den kan enkelt nås uten å ta av mye greier om jeg skal programmere den videre. Måtte programmeres så den skal fungere som 7DSP til jeg får tid og lyst til å trekke flere ledninger og faktisk bruke disse ekstra kanalene Så snekra litt av en provisorisk hjemmeløsning for å få forsterke på utenfor bilen: Endret Tirsdag kl. 12:47 av mr.pingu Ingen, sveigis, BimmerFan! og 10 andre reagerte på dette 13
sveigis Skrevet Tirsdag kl. 13:41 Skrevet Tirsdag kl. 13:41 Stadig like imponert over det du gjør her og ikke minst Så gøy å se at det tilslutt virker .😊 Godt der finnes sånne som du og @Saltkjelen her til sånne ting. Saltkjelen og mr.pingu reagerte på dette 2
Saltkjelen Skrevet Tirsdag kl. 14:18 Skrevet Tirsdag kl. 14:18 Herlig med litt forberedende arbeid, @mr.pingu! Ser frem til varmere og sommerligere værforhold og en X1 med komfortseter. mr.pingu og fupsaker reagerte på dette 2
mr.pingu Skrevet Tirsdag kl. 20:44 Forfatter Skrevet Tirsdag kl. 20:44 6 hours ago, sveigis said: Stadig like imponert over det du gjør her og ikke minst Så gøy å se at det tilslutt virker .😊 Godt der finnes sånne som du og @Saltkjelen her til sånne ting. Takk takk 😌 Ikke alt virker til slutt (Radar ACC) men det meste får jeg til. Jeg regner med at setene kommer til slutt til å virke og. Det skylder hvertfall ikke forberedelse, har nå brukt en del timer på å få god oversikt av alle små detaljene. 5 hours ago, Saltkjelen said: Herlig med litt forberedende arbeid, @mr.pingu! Ser frem til varmere og sommerligere værforhold og en X1 med komfortseter. Jeg måtte bare få ordentlig oversikt, ble helt svimmel av alle forskjellig pin nummere og så mye små ting man må ta hensyn til. Deilig å ha det teoretiske på plass så er det ikke noe lure på når setene skal faktisk inn Det finnes 101 små forskjeller. Pin 26 for eksempel, på F48 er den bare for sete varming modul (om man ikke har memory) men på F15 er også lumbar support på den (den er på pin 16 for F48). Det betyr at pin 26 må uansett jordes for komfort seter. F15 seter bruker originalt pin 14 for jording for passasjer side men den er på X1 allerede i bruk for fotbrønnlys bak. Så bestemt meg for å flytte jording til pin 24 da. Så oppdaget jeg at bare passasjerside trenger jording på pin 24 og ikke førerside. osv osv 😛
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå