Gå til innhold

Verktøy tråden


Olaandref
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.  
Usikker på om det finnes noe slikt her fra før, men når man holder på med bil er det greit å ha godt verktøy, og i enkelte tilfeller er det halve jobben. 
Men hadde ikke det da vært greit med en tråd der man kan komme med anbefalinger om man har kjøpt et genialt verktøy, eller hvor man kan stille spørsmål til hvilken avdrager/ters, momentnøkkel eller lignende som egner seg? 
Eller om det er noe som er så dårlig at man bør styre unna.


Her finnes vel en tråd for diagnoseverktøy fra før, så jeg tenker mest på andre typer verktøy.


I så fall, føl dere fri til å poste her, skal prøve å bidra selv🙂

Endret av Olaandref
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Otis skrev:

Jeg vil si at elektrisk skralle er helt genialt! Jeg kjøpte 1/4" for bruk opp til 15mm så særlig i motorrommet er det helt supert.

Sleng inn bilde og type, det står høyt på min liste og 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger med her

Også kanskje lage litt prioritering, sånn must have eller Nice to have. 

For de har som meg stramt budsjett har ikke råd til å kjøpe alt slags mulig verktøy. eller bedre sagt: prioritering er hus med garasje før jeg begynner å samle på verktøy som skal inn i garasjen ;) 18V makita muttertrekker står på ønskelisten men jeg klarer fint hjulskift uten :) Så den får vente noen år.  Men uten jekk kan man ikke leve 😛  Samt at jeg vil si noen verktøy kommer sikkert til å vare en god del av livet så er verdt investeringen. 

Neste gang skal jeg skifte bremseklosser selv, trenger man virkelig sånn bremseverktøy eller kan man bare dytte den inn igjen med skrutrekker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mr.pingu skrev:

Følger med her

Også kanskje lage litt prioritering, sånn must have eller Nice to have. 

For de har som meg stramt budsjett har ikke råd til å kjøpe alt slags mulig verktøy. eller bedre sagt: prioritering er hus med garasje før jeg begynner å samle på verktøy som skal inn i garasjen ;) 18V makita muttertrekker står på ønskelisten men jeg klarer fint hjulskift uten :) Så den får vente noen år.  Men uten jekk kan man ikke leve 😛  Samt at jeg vil si noen verktøy kommer sikkert til å vare en god del av livet så er verdt investeringen. 

Neste gang skal jeg skifte bremseklosser selv, trenger man virkelig sånn bremseverktøy eller kan man bare dytte den inn igjen med skrutrekker? 

Om du vet hva du skal ha er mitt råd å sjekke Finn.no først, der har jeg spart mange tusen, og det på verktøy som har vært lite eller ikke brukt i det hele tatt. Nå sist en avdrager til 3600 i butikk, jeg fikk den for 600, og den ser nesten ubrukt ut. 🙂

Fant og en Momentnøkkel til over 6000 i nypris på Tess, jeg fikk den for 2000, den var ny i eske. Mange som kjøper over evne og må selge når det blir litt trangere, synd for de selvfølgelig, men fint for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektrisk skralle er noe jeg definitivt ønsker meg. Induksjonsvarmer hadde også vært kjekt. Og selvsagt en portabel løftebukk.

1 hour ago, mr.pingu said:

Neste gang skal jeg skifte bremseklosser selv, trenger man virkelig sånn bremseverktøy eller kan man bare dytte den inn igjen med skrutrekker? 

Har alltid brukt de gamle klossene og 2 små brekkjern til dette, men det verktøyet koster vel ikke all verden på Biltema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Otis skrev:

Har selv lyst til å kjøpe meg en elektrisk skralle, men jeg er usikker på om jeg skal velge long reach varianten eller den vanlige. Har du opplevd at den har blitt for lang til tider? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg tenkte/tenker at om skralla er for lang, så kan man bare flytte seg lenger bort eller ha den 90 grader feks. Så jeg har enda ikke opplevd det problemet.

Uansett så er gevinst så stor/behagelig med elektrisk skralle at jeg uansett er superfornøyd. Jeg tenkte at lang utgave er best, for det er oftest et problem av man ikke når ting skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

Tja. Jeg tenkte/tenker at om skralla er for lang, så kan man bare flytte seg lenger bort eller ha den 90 grader feks. Så jeg har enda ikke opplevd det problemet.

Uansett så er gevinst så stor/behagelig med elektrisk skralle at jeg uansett er superfornøyd. Jeg tenkte at lang utgave er best, for det er oftest et problem av man ikke når ting skikkelig.

Løser den greit litt faste bolter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er genialt med skralla, du kan bruke den som en vanlig skralle også. Så for å løsne noe gjør du som vanlig, deretter klemmer inn knappen.

Dette må ikke forveksles med en slagskralle som også finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Otis skrev:

Det er det som er genialt med skralla, du kan bruke den som en vanlig skralle også. Så for å løsne noe gjør du som vanlig, deretter klemmer inn knappen.

Dette må ikke forveksles med en slagskralle som også finnes.

Ja, det var litt det jeg tenkte på om det var noen slagfunksjon på den, men da finnes det å få fatt i det og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt en del verktøy på meg de siste to åra og mye av dette er både kjekt å ha og veldig kjekt å ha, men om jeg skulle peke ut én ting som virkelig er "må ha" for min del så må det være en verktøyvogn. Det har egentlig ikke noe å si hva du skrur med og hvor mye penger du bruker på verktøyet ellers, hvis du ikke har et bra system til å oppbevare det så blir det fort bare kaos. Å lete etter et verktøy som "nettopp var her" for 5 sekunder siden eller rote gjennom dype skuffer eller bokser fulle av ræl kan ta vekk arbeidsgleden fra de fleste på veldig kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...