Gå til innhold

Hjelp meg å vurdere en E34 M5 før kjøp


Anbefalte innlegg

4 timer siden, DrSakke skrev:

Hvis den var omlakkert i 2019 så er det gjort slett arbeid. 
det er synlig bobling av rust på baksiden av døra over tetningslisten i nederkant godt synlig på venster bakdør i enden av listen, kan anes på oversiden av listen mere mot midten av døra på førerdør og ganske ille på høyre fremdør. 
sansynlig omlakkert uten å ta av disse.

undertil ser den jo fin ut, dog må man se nøye under gulvteppene foran og/eller under bilen frem på kanalene, drenasjen på takluke kommer INN i kanalen her og der er det nesten altid råte. 
 

er det ikke skiftet front på denne- de "breie" kom til årsmodel -95, fra sept -94.

"Facelift" var jo populært 90-2000-tallet men ofte i forbindelse med kollisjonskade.

motorbytte, hmm. Disse skal jo gå lett 30-40000mil med rett vedlikehold.

Bilen ser jo generelt pen og ålreit ut men konklusjon er at den nok er noe overpriset tenker jeg. 
den er ikke strøken og må omlakkeres/rustrepareres hverfall delvis(dørene) før det er for seint, den er ikke "matching numbers" lenger med litt brokete historikk. 
 

men hvis du fortsatt er interessert så er rust på noen plassert viktig å sjekke, likeså få noen til se over motoren. Dette er mye penger for en gammel bil.

Men dette er noe av det beste som BMW har laget, jeg kjørte over 110 000km med en -93 M5 touring over 8 år. 
angrer fortsatt at jeg solgte den i 2009...

mvh

Sakke

Takk for et godt svar. Angående rust nederst på dører så har du et godt poeng og dette har jeg også observert. Litt dårlig syns jeg, en kompis har en 90 520i som ble hellakkert i 2018 og hans dører er helt rustfri i bunnen.

Men er det ikke ei metallstripe inni disse gummilistene da? Den kan vel ruste også bryter det gjennom gummien også ser det ut som dør rust? Eller tar jeg helt feil her.

 

Trodde heller ikke takluke drens kom ut i selve kanalen, men heller ved drenspluggen som er rett under der man har føttene foran? Der bruker det jo ofte å være rusthull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, DrSakke skrev:

Pene eksempler, absolutt.

 

Ett av problemene er 45 tusen euro blir til 56.000 euro ved import som er 640.000 NOK. Da begynner vi jo å nærme oss E30 M3 priser og ikke minst 240 tusen kr mer enn denne grå jeg vurderer.

 

Hmmm det er dyrt dette her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Nyheim said:

Men er det ikke ei metallstripe inni disse gummilistene da?

Jo, det er det. U-profil som presses på døren nedenfra. De listene kan samle vann og er kjent for å smuldre i stykker. Og det ser ut som det først og fremst er selve listen som er dårlig her, men ville helst kikket bak på en bil i den prisklassen Disse er jo ikke dyre da, og er en naturlig ting å bytte ved hellakkering, ville jeg trodd. 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, *MrB* skrev:

Jo, det er det. U-profil som presses på døren nedenfra. De listene kan samle vann og er kjent for å smuldre i stykker. Og der ser ut som det først og fremst er selve listen som er dårlig he, men ville helst kikket bsk på en bil i den prisklassen Disse er jo ikke dyre da, og er en naturlig ting å bytte ved hellakkering, ville jeg trodd. 

Stemmer. Skal se om jeg får titta bak listene, og skulle gjerne sett under kanalskjørt for å se om kanalrust er begynt å vise seg.

 

Men det er nok begrenset hvor mye eier vil at man skal begynne å demontere. Jeg vet hvis jeg skulle selge M5 så hadde jeg ikke ønsket at gud og hver mann som skal komme å se på bilen begynner å dra av listverk og skjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er metallprofil inni disse som sagt over. Men hvert fall  på to av dørene er det rust på selve døren. 
jeg har ordnet dette på en e34 m5, og det er som regel slik at når listen taes av så er det rust på selve døren og, og kittremsen på innsiden løsner. 
Hvis omlakkering vært gjort av eieren før dagens eier(som det kan se ut) så hadde jeg nok tatt en telefon til denne og. Du får tak i den infoen på vegvesenet. 
nei, taklukedrens går inni kanalen så vidt jeg vet. 
kanalskjørtene sitter med klips, tar 5min å løsne , den vanskeligste er vel ekspansjonspluggen inni kanten på hjulbue og klipsene i forskjermen sitter tight. 
med tanke på investeringens størrelse så er det vel ikke urimelig å få de demontert, da kan det jo taes  bilder for dokumentasjon for selgeren og.

begynnende kanalerust kan ofte ses også fra under bilen når man titter på kanalen fra "baksiden" den nederste kanten bak plasten til kanaskjøtene svulmer og kanten med punktsveisene ligger ikke flatt.

Ja, prisen blir høgere ved import, jag tenkte fremst den røde til 37000eur

ser ut som at eieren har hatt den minst 7år, lav miltal, mye nytt av pakninger, tetninger og det er originalmotor. Men ja, noe dyrere blir denne og

- 3,6 er av visse ansett som litt mere spesiell i motokarakter. Må du ha 3,8? 4-seters 3,6 er (finnes nesten ikke i 3,8) er kult!!!

mvh

Sakke

Endret av DrSakke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

på bildet nedenfor: det bobler hele veien mellom de to pilene til høyre i bildet, det er små bobling/rustfarge ved pilen til venstre mot nederkant. 
de tre andre dørene var bedre men hvert fall førerdøren hadde denne boblinga langs overkant av listen og så var det en til dør der selve listen hadde sprukket og hadde rust- dog er det oftest tegn på rust under listen i døra og...
IMG_3583.thumb.jpeg.82c263751ad527b872167c5f0778ca7f.jpeg

Endret av DrSakke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående soltak og drenering så går de inn i kanalen ja og derfor de ruster som besatt .

Begge mine e34er la jeg ut drenering og slipper rustne kanaler pga dette .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
21 minutter siden, Markus E30 skrev:

Siste M5 solgt på finn, var 3.6 til 275. Var litt mer utstyr på den enn på den du har linket til her :) 

Hei Markus, du husker sikkert ikke meg fra Finnsnes. Marcus her...

 

Den til 275 var jeg interessert i og kjøp var egentlig i boks til 250 tusen. Helt til det viste seg endel rust i kanaler samt rusthull i gulvet på den, så jeg trakk meg.

Den var også gått endel lengre og ikke minst et litt trasig lyst skinninteriør i den som ikke var særlig pent å se på.

Men ja, det er ikke tvil om at denne i Hamar er dyr. 400 får jeg den for, men syns det er 50 tusen for mye egentlig.

 

Vi får se. Skal se på den neste fredag.

Endret av Nyheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Markus E30 skrev:

Siste M5 solgt på finn, var 3.6 til 275. Var litt mer utstyr på den enn på den du har linket til her :) 

Den gikk til Bulgaria nå.

Snakket med selger igår .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Nyheim skrev:

Hei Markus, du husker sikkert ikke meg fra Finnsnes. Marcus her...

 

Den til 275 var jeg interessert i og kjøp var egentlig i boks til 250 tusen. Helt til jeg fant endel rust i kanaler samt rusthull i gulvet på den, så jeg trakk meg.

Den var også gått endel lengre og ikke minst et litt trasig lyst skinninteriør i den som ikke var særlig pent å se på.

Men ja, det er ikke tvil om at denne i Hamar er dyr. 400 får jeg den for, men syns det er 50 tusen for mye egentlig.

 

Vi får se. Skal se på den neste fredag.

Klart det😄

Den var lys ja, men den speiler jo markedet for det. Overraskende mange som liker det, selvom jeg ikke gjør det😂 Også hadde den skinndash(!) Sjeldent som hønsetenner. 

250 er mer realistisk ja. Ikke veldig mye M5 sedan som blir solgt over 300k. Touring blir jo et helt annet marked.

Lykke til! Synd at selger har 360k i lån på den. Det kan jo gjøre at han tviholder på prisen 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.6.2024 den 13.25, Ingvaldsen skrev:

finnes det ikke folk nåda som overhaler disse, eller er det bare tullball ? 

På 28.6.2024 den 16.31, Fredrik 90 skrev:

Jeg er ganske sikker på at jeg har sett firmaer som overhaler disse både i Tyskland og England. Jeg går jo med en drøm om E31 og har sjekket dette ettersom disse ofte har slike dempere 😀

https://nagengast.pl/en/kategoria-produktu/bmw-en/bmw-5-en/bmw-5-e34-en/

https://nagengast.pl/en/kategoria-produktu/bmw-en/bmw-8-en/

Ser disse tilbyr EDC dempere til blant annet E31 og E34.

Ser ut til at de har gode tilbakemeldinger på Google i hvertfall 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Markus E30 skrev:

Klart det😄

Den var lys ja, men den speiler jo markedet for det. Overraskende mange som liker det, selvom jeg ikke gjør det😂 Også hadde den skinndash(!) Sjeldent som hønsetenner. 

250 er mer realistisk ja. Ikke veldig mye M5 sedan som blir solgt over 300k. Touring blir jo et helt annet marked.

Lykke til! Synd at selger har 360k i lån på den. Det kan jo gjøre at han tviholder på prisen 😃

Absolutt. Takk for gode tips og poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...