Funkyi Skrevet August 1 Share Skrevet August 1 Ny her og nettopp kjøpt meg en 525xd fra 2008. Han jeg kjøpte den av er en tidligere bilmekaniker som har tatt gått vare på den. Eneste som er gjort er en BSR tune, DPF, cat og swirl flaps er enda på bilen. Nå ligger bilen på rundt 250hk og 520nm med denne tunen. Siden jeg er lærling har jeg veldig lyst til å sette meg litt inn i hva jeg kan gjøre for å øke kreftene. Har vært litt interessert i å kjøpe hybridturbo fra darkside, men ettersom jeg vet lite angående hvordan dette blir langsiktig så spørr jeg om noen har erfaringer med dette. Bilen er jo til å brukes så ønsker ikke å destruere den med en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 1 Share Skrevet August 1 (endret) Mer effekt er ganske dyrt. Og du har en girkasse som ikke elsker for mye krefter. Hvor mye penger skal du bruke på dette? Det kan absolutt være billigst å kjøpe en annen bil med mer effekt standard. Mer tuning av en 525d/xd går på bekostning av at det er enklere for ordensmakten å oppdage dette. Om du skulle møte på de rette folkene. Endret August 1 av Otis Skrivefeil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Funkyi Skrevet August 1 Forfatter Share Skrevet August 1 Utforsker bare for øyeblikket hva slags valg man har på disse bilene. Ønsker jo mer effekt, men ikke på bekostning av levetida om det hadde vært mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 1 Share Skrevet August 1 Du har endel valg, men det kommer an på penger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Funkyi Skrevet August 1 Forfatter Share Skrevet August 1 Ettersom at bilen gikk så billig, har jeg vell et budsjett på tuning på rundt 30-40k om det var til hjelp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet August 1 Share Skrevet August 1 Girkassa er vel specca til 400Nm originalt og er den samme som i 520d. Da kan det fort bli i drøyeste laget å øke noe særlig mer enn du har. Swirlflaps finnes ikke på denne motoren, så intet å fjerne der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet August 1 Share Skrevet August 1 Må i hvertfall bytte dyser om du har et håp om å passere 300hk grensen. Nå vet jeg ikke hvor enkelt det er å oppdrive girkasser til xDrive biler, men er mange som har byttet ut girkassen med en fra f.eks 530d. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Funkyi Skrevet August 1 Forfatter Share Skrevet August 1 15 minutter siden, E.C. skrev: Girkassa er vel specca til 400Nm originalt og er den samme som i 520d. Da kan det fort bli i drøyeste laget å øke noe særlig mer enn du har. Swirlflaps finnes ikke på denne motoren, så intet å fjerne der. Så med andre ord er det lite jeg kan hente inn her mtp girkassen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet August 1 Share Skrevet August 1 Ikke anbefalt mtp. holdbarhet. Kan som nevnt bytte ut med 530xd girkasse og evt. også 530 motor med piezo-dyser, men det blir jo en annen type jobb i omfang og kompleksitet enn å skru på en annen turbo eller sette på downpipe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Funkyi Skrevet August 1 Forfatter Share Skrevet August 1 Da blir vell eneste alternativet å bytte girkasse eller hele driten da med andre ord? x) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet August 1 Share Skrevet August 1 12 minutter siden, Funkyi skrev: Da blir vell eneste alternativet å bytte girkasse eller hele driten da med andre ord? x) spar opp penger å hold vedlike den du har til du har råd til 535d Larssoyl, Maxmek, mr.pingu og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet August 1 Share Skrevet August 1 (endret) On 8/1/2024 at 9:58 PM, Funkyi said: Da blir vell eneste alternativet å bytte girkasse eller hele driten da med andre ord? x) Ja, eller akseptere at girkasse er ikke bygd for det og forvent økt slitasjen / senker levetid. Øke motor krefter er 1 ting, annet ting om resten av bilen er bygd for det. Etter de vanlige steg 1 upgrades blir det fort mye penger for få mer ut av den bilen. Det er en grunn sammen modell har flere motorutførelser. Selv om vi sier det er annet motor i sammen bilen er set langt mer deler som er oppgradert for å tåle påkjenning av de kreftene. For eksempel x18D og x20D motor fra BMW, selv om det er sammen blokk, begge 2L men den ene har mindre dyser og og mindre sterke stempler (B47) Husk at 525d er egentlig allerede enn opgradert 520d Ellers hadde de det kalt en 530d EDIT: Dette er ikke tilfelle for din årsmodell. Så anbefaler som @Ingvaldsen sier, behold som den er og spare til 535, du har på ingen måte en treg bil nå heller Endret August 3 av mr.pingu Daniel. og HakonLimseth reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maxmek Skrevet August 3 Share Skrevet August 3 På 1.8.2024 den 22.34, mr.pingu skrev: Ja, eller akseptere at girkasse er ikke bygd for det og forvent økt slitasjen / senker levetid. Øke motor krefter er 1 ting, annet ting om resten av bilen er bygd for det. Etter de vanlige steg 1 upgrades blir det fort mye penger for få mer ut av den bilen. Det er en grunn sammen modell har flere motorutførelser. Selv om vi sier det er annet motor i sammen bilen er set langt mer deler som er oppgradert for å tåle påkjenning av de kreftene. For eksempel x18D og x20D motor fra BMW, selv om det er sammen blokk, begge 2L men den ene har mindre dyser og og mindre sterke stempler Husk at 525d er egentlig allerede enn opgradert 520d Ellers hadde de det kalt en 530d Så anbefaler som @Ingvaldsen sier, behold som den er og spare til 535, du har på ingen måte en treg bil nå heller Husk at 525d er egentlig allerede enn opgradert 520d Ellers hadde de det kalt en 530d Det er vel heller en nedtunet 530 motoren er jo en 3,0liter. Men ellers enig, behold bilen som den er så varer den. mr.pingu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet August 3 Share Skrevet August 3 @mr.pingu E6x facelift har 3L M57 i 525d. F1x 525d har 2L N47. Det er litt forskjell der. Ellers er det mye likt på E6x, men med noe overraskende momenter i drivverk på enkelte modeller. mr.pingu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet August 3 Share Skrevet August 3 6 minutes ago, E.C. said: @mr.pingu E6x facelift har 3L M57 i 525d. F1x 525d har 2L N47. Det er litt forskjell der. Ellers er det mye likt på E6x, men med noe overraskende momenter i drivverk på enkelte modeller. Da blanda jeg nok litt der. Beklager for feilinformasjon. E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå