hauken Skrevet August 27 Share Skrevet August 27 Fikk innkalling fra Bavaria om å skifte egr kjøler kostnadsfritt ,så langt,så bra . Gjorde Bavaria oppmerksom på at bilen var chippet,så de ikke måtte slette dette ved omprogrammering. Det lot seg ikke gjøre,ble jeg fortalt. Ja,ja,sa jeg,da får dere heller slette chippingen da. Da sa de plutselig at siden bilen var chippet,må bilen omprogrameres to ganger,og det blir en kostnad på meg på 2500.😳 Jeg droppet hele dritten,sjangsen for at kjøleren ryker er vel forholdsvis liten uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet August 27 Share Skrevet August 27 Det blir jo opp til deg. Finnes nok biler som har brent til at det er en viss sjanse for det. I teorien kan du vel få avkorting på forsikringa også om bilen brenner ned pga. feil på EGR og man finner ut at du ikke gadd å bytte den på recall, men det blir vel bortimot umulig å bevise i praksis. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet August 27 Share Skrevet August 27 Er endel biler som har tatt fyr pga denne kjøleren så det ville jeg ikke droppa. 2500 er strengt tatt småpenger ifm bilverksted. Du kan kanskje få rimeligere hjelp via tuningfirma som omprogrammerte bilen? Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet August 27 Share Skrevet August 27 De trenger ikke å tukle med software når de bytter på F25, har de sagt til meg ifm samme issue. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hauken Skrevet August 27 Forfatter Share Skrevet August 27 24 minutter siden, E.C. skrev: Det blir jo opp til deg. Finnes nok biler som har brent til at det er en viss sjanse for det. I teorien kan du vel få avkorting på forsikringa også om bilen brenner ned pga. feil på EGR og man finner ut at du ikke gadd å bytte den på recall, men det blir vel bortimot umulig å bevise i praksis. Betale 2500 for å miste 80hk høres ut som en dårlig deal syns jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet August 27 Share Skrevet August 27 31 minutes ago, Kvasi said: De trenger ikke å tukle med software når de bytter på F25, har de sagt til meg ifm samme issue. Det høres også litt rart ut, selve EGR har ikke egen styre-enhet så de burde ikke trenge å programmere bare bytte delen og så ferdig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet August 27 Share Skrevet August 27 15 minutes ago, hauken said: Betale 2500 for å miste 80hk høres ut som en dårlig deal syns jeg. Betale 2500 kr for å betydelig senke risikoen for brann er en bra deal synes jeg. Kunne vel egentlig fått din tuner til å legge inn originalt før den skal inn og tilbake til remap etter besøket. Det koster trolig mindre enn å skifte denne kjøleren på egenhånd i etterkant. Marius2002, Saltkjelen, StigJ og 4 andre reagerte på dette 7 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hauken Skrevet August 27 Forfatter Share Skrevet August 27 Brann er man forsikret mot,også motorskade,vet dessuten ikke hvem som har chippet bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ampera Skrevet August 27 Share Skrevet August 27 1 time siden, hauken skrev: Brann er man forsikret mot,også motorskade,vet dessuten ikke hvem som har chippet bilen. Motorskade dekkes ikke om det ikke er godkjent. Her er hva IF skriver. Forsikring dekker ikke skade: så kjøretøy som er trimmet/tunet/ombygget eller hvor software er endret, og hvor dette ikke er godkjent av Statens vegvesen. Med ombygging menes alt som gjør at kjøretøyets tekniske spesifikasjoner og utseende endres i forhold til hvordan det var da det ble registrert for bruk i Norge. Ron Jeremy, uglefossen, mr.pingu og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet August 28 Share Skrevet August 28 Må programmeres _to_ ganger? Lista over hva bmw verksteder får seg til å si om programmering av trimmede biler vokser seg stadig mer interessant... E.C., Larssoyl, Otis og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet August 28 Share Skrevet August 28 Det har muligens litt med at ordet programmering brukes om alt som har med PC og bil å gjøre. Ifg. Sulland kunne ikke jeg bytte slepering på E39en om radioen i bilen var uoriginal. Med uoriginsl radio kunne ikke sleperingen programeres til bilen TRF reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tennbrikket Skrevet August 28 Share Skrevet August 28 Skudd fra hofta, men jeg antar at de må ha original programvare å vise til ved "claiming" av garantijobben. Altså at bilen kobles til for å dokumentere programvareversjon på ecu osv. Det med to ganger hørtes dog litt merkelig ut, burde holde med en?. Etter å ha jobbet innen for svakstrømbransjen så ble det bare mer og mer som måtte kobles opp til systeme til f.eks Apple, Samsung, Asus, Lenovo, Huawei osv for å dokumentere at produktet kjører siste versjon av programvaren. Alltid like morsomt når kunden nektet å godta programvareoppdatering da det finnes en risiko på at enheten låser seg, og må flashes opp på nytt hvorav alt som blir lagret blir borte. Har sittet og rivd meg i håret og kverrulert med diverse "controllere" hos nevnte selskaper når garantijobber ble avvist fra sentralt. Like sta om det var Taiwan, Kina,sør- korea eller USA baserte selskaper. Sånt blir det bare mer av 🥲. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet August 28 Share Skrevet August 28 Det var sikkert aldri snakk om å programmere-programmere noe i første omgang. Tipper de normalt bare går inn for lese av SW-versjon eller resette noe EGR-adapsjon. Kaller man alt for programmering ut til kunden så blir oppdatering til OE-software = én programmering og nevnte resett/utlesning en slags "programmering" nr. to. Gitt at de fleste ikke kan forskjell på softwareoppdatering og koding (koding er jo i praksis bare en skjult meny med ekstra systeminnstillinger) så gir det noenlunde mening at man bruker færre begrep ut mot kunder. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hauken Skrevet August 28 Forfatter Share Skrevet August 28 8 minutter siden, E.C. skrev: Det var sikkert aldri snakk om å programmere-programmere noe i første omgang. Tipper de normalt bare går inn for lese av SW-versjon eller resette noe EGR-adapsjon. Kaller man alt for programmering ut til kunden så blir oppdatering til OE-software = én programmering og nevnte resett/utlesning en slags "programmering" nr. to. Gitt at de fleste ikke kan forskjell på softwareoppdatering og koding (koding er jo i praksis bare en skjult meny med ekstra systeminnstillinger) så gir det noenlunde mening at man bruker færre begrep ut mot kunder. Mitt inntrykk er at Bavaria gjør sitt ytterste for å skvise kroner ut av kunden når de skal skifte egr-kjøler gratis,de kunne jo på forhånd nevnt at det ikke er kostnadsfritt for chippede biler. Fikk for øvrig tilbud om å skifte vindusviskere til den nette sum av 850kr. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet August 28 Share Skrevet August 28 Ja, det er fort en kostnad de ønsker å plassere på kunden når tidsbruken ikke dekkes av BMW AG, men de fleste er vel ikke chippa, så jeg kan på en måte skjønne at de kanskje ikke spør. Hadde vært interessant hva som hadde skjedd om du leverte inn uten å si ifra. Mulig du hadde fått standard SW og nye kjøler uten å betale noe ekstra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå