mr.pingu Skrevet Oktober 2 Share Skrevet Oktober 2 Jeg føler meg veldig komfortabelt med det elektriske men på det mekaniske har jeg litt mindre erfaring. Så vil gjerne høre deres mening før jeg gjør det sammen som de godt betalte delebyttere hos forhandler Jeg har en liten ulyd som jeg *tror* kommer fra høyre forhjul. Ulyden ville jeg beskrive som plystre lyd, nesten som vinden. Hører ut som går i takt med hjulene, ikke turtall relatert. Men jeg har per nå flere problemer: 1) Jeg synes det er veldig vanskelig å høre hvor lyden kommer fra men jeg *tror* det kommer fra høyre foran et sted 2) Hører det bare når jeg kjører rundt 80 km/t, klarer ikke å fremprovosere ved rattbevegelser i litt lavere hastigheter. Første tenkte jeg det var dekket (jeg har ikke byttet til vinterdekk enda så ikke noe endring der og trykket er greit), det hørtes sånn ut. Sånn synging/echo av gummi når man har en løst dekk og den resonerer litt. Jeg klarer ikke å forklare det bedre Det også minner meg på lyden jeg hadde forrige gang i begynnelse ved dårlig hjullager venstre bak, det hørte i begynnelse også bare rundt 80. Til det ble dårligere til slutt at man hørte det også ned 60 km/t så da var det enkelt. Hvordan hadde dere avdekket om det var hjullager? Nå er jeg veldig følsomt og kjenner bilen min godt, det er ikke gitt at noen andre hadde hørt lyden. En som satt på hørte ikke noe på første omgang (spurte bare om han hørte noe som var 'off') men etter jeg pekte på det jeg hørte endret meningen hans til: "Hmm kanskje jeg hører noe, men synes det er veldig vanskelig å si opp i alt annet støy". Si at det er en hjullager, er det per nå ikke så tydelig at man kan avdekke det ved kjøring. Eller skal jeg bare kjøre videre til lyden blir verre? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Oktober 2 Share Skrevet Oktober 2 Heis opp bilen og snurr på hjulene og en skal høre ulyd i forhold til de andre. Jeg har også testet det engang med bilen på bukk og i drive så en fikk litt hastighet, hørte tydelig. PIIIPower og mr.pingu reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 2 Share Skrevet Oktober 2 Jeg kunne umulig høre at hjullager var defekt, selv med det i hånden fra min X5. Men det bråkte ganske bra når jeg kjørte. Plystrelyd høres jo mer ut som bremseskjold eller noe som er løst i vinden. mr.pingu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PIIIPower Skrevet Oktober 2 Share Skrevet Oktober 2 Ofte (ikke alltid) så endres lyden når du svinger. Blir lyden borte når du svinger ene eller andre veien er det ett skritt nærmere å være hjullager. Nå skal det sies at jeg opplever BMW hjullagre til å være bedre dimensjonert enn andre bilmerker. Har en koreansk slovaker og der er jeg heldig om jeg får 60-80.000km på ett lager. På den forrige, E39 520i daua bilen med orginale lagre på 330k ish og på E90'n var det ulyd i det ene orginale foran på 290k, så jeg kjøpte inn til alle. Litt kjedelig jobb så kjøp noe bra (BMW, Ina, Fag) så du slipper å gjøre det igjen hvis du bestemmer deg for å bytte. mr.pingu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Oktober 2 Forfatter Share Skrevet Oktober 2 1 hour ago, Reef89 said: Heis opp bilen og snurr på hjulene og en skal høre ulyd i forhold til de andre. Jeg har også testet det engang med bilen på bukk og i drive så en fikk litt hastighet, hørte tydelig. Takk for innspill, skal jekke opp bilen og se om jeg kommer noe nærmere. Hittil har jeg bare prøvd å høre etter ved kjøring, ikke noe kjapt visuell inspeksjon en gang. 19 minutes ago, Otis said: Jeg kunne umulig høre at hjullager var defekt, selv med det i hånden fra min X5. Men det bråkte ganske bra når jeg kjørte. Plystrelyd høres jo mer ut som bremseskjold eller noe som er løst i vinden. Ganske sikker at det er ikke bremseskjold, hadde forventet litt mer metalaktig lyd. Kanskje plystring er ikke riktig ord. Muligens 'synging' er bedre ord. Høres også litt ut som en dekk som resonerer men så ikke noe på selve dekket. 10 minutes ago, PIIIPower said: Ofte (ikke alltid) så endres lyden når du svinger. Blir lyden borte når du svinger ene eller andre veien er det ett skritt nærmere å være hjullager. Nå skal det sies at jeg opplever BMW hjullagre til å være bedre dimensjonert enn andre bilmerker. Har en koreansk slovaker og der er jeg heldig om jeg får 60-80.000km på ett lager. På den forrige, E39 520i daua bilen med orginale lagre på 330k ish og på E90'n var det ulyd i det ene orginale foran på 290k, så jeg kjøpte inn til alle. Litt kjedelig jobb så kjøp noe bra (BMW, Ina, Fag) så du slipper å gjøre det igjen hvis du bestemmer deg for å bytte. Per nå er det så lavt ulyd at det litt vanskelig å høre noe endring ved sving. Har ikke noe bra sving i nærheten jeg kan tenke om som er krapp nok for å få vekta godt over på ene siden og samtidig kan ta med 80. Hmmm jeg har byttet hjullager venstre bak på 80k (mer riktig sagt, bilia gjorde det) men jeg regna med det var bare uflaks. Jeg er nå på 122k, om det er hjullager igjen er det vel ikke sammen opplevelse som du har ift BMW hjullagerene. Jeg tenkte å kjøpe original eller SKF, vet du tilfeldigvis hvordan SKF er i forhold til de andre du nevnte. Jeg skal ikke ha noe FEBI hvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet Oktober 2 Share Skrevet Oktober 2 Jeg har flere ganger opplevd en pipelyd ala det du beskriver, høres ut som om det er fra foran, men på begge bilene var det bremseskoene til håndbrekket som var synderen. mr.pingu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Oktober 2 Share Skrevet Oktober 2 Lett å bli "lurt" hvor lyden kommer ifra så vær åpen for at det evt kan komme fra et annet hjul. Defekt dekk er alltids en mulighet. Spesielt hvis mønsteret går i bølger på kanten. Hadde et tilfelle av dette senest i går. Man kan stort sett kjenne en (svak) vibrasjon i fjøra når man dreier relativt hurtig på hjulet ved defekt hjullager. Sammenlign gjerne høyre/venstre. Gir må stå i nøytral. mr.pingu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Oktober 2 Forfatter Share Skrevet Oktober 2 49 minutes ago, sondre said: Jeg har flere ganger opplevd en pipelyd ala det du beskriver, høres ut som om det er fra foran, men på begge bilene var det bremseskoene til håndbrekket som var synderen. Hvordan avdekke det? Kjørte hjem fra jobb å prøvde høre etter men ble ikke noe klokere bare at på 90 km/t er det enda bedre hørbart. Så det er «noe». Også tror jeg det lite gran mindre høyre sving men var ikke overbevist så tør ikke å stole på om det stemmer eller ikke. kjent også på bremseskjold og den sitter fast på alle 4 hjul, tror ikke det er problemet. også prøvd å kjenne etter varmgang men alle hjul var relativt lik i temperatur ved kjenning med fingrene. 9 minutes ago, Lars89 said: Lett å bli "lurt" hvor lyden kommer ifra så vær åpen for at det evt kan komme fra et annet hjul. Defekt dekk er alltids en mulighet. Spesielt hvis mønsteret går i bølger på kanten. Hadde et tilfelle av dette senest i går. Man kan stort sett kjenne en (svak) vibrasjon i fjøra når man dreier relativt hurtig på hjulet ved defekt hjullager. Sammenlign gjerne høyre/venstre. Gir må stå i nøytral. Skal holde det i bakhodet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 2 Share Skrevet Oktober 2 Dekk kan lage en del lyd, nå har du vel også gjort noe med lydisolering i bilen, så det kan hende du opplever dekkstøyet annerledes enn før. Gåent hjullager har typisk rumlelyd og etter min erfaring blir lyden forsterket når lageret blir belastet eller akkurat i det belastningen går på/av. Så hvis du har defekt HF ville det være typisk å få merkbar øking i rumling i det du tar en frisk venstresving på landeveien i 70-80 km/t, for da flyttes mye av bilens vekt på ytre hjul. Du må nok opp i litt fart og kjøre slalom for å avdekke et feilende lager på denne måten. Noen ganger kan man høre det ved å snurre på hjulet eller kjenne slark ved å bevege på hjulet når bilen er jekket opp, men ikke alltid at det er like lett med mindre det er helt føkka. mr.pingu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Oktober 2 Forfatter Share Skrevet Oktober 2 (endret) 34 minutes ago, E.C. said: Dekk kan lage en del lyd, nå har du vel også gjort noe med lydisolering i bilen, så det kan hende du opplever dekkstøyet annerledes enn før. Gåent hjullager har typisk rumlelyd og etter min erfaring blir lyden forsterket når lageret blir belastet eller akkurat i det belastningen går på/av. Så hvis du har defekt HF ville det være typisk å få merkbar øking i rumling i det du tar en frisk venstresving på landeveien i 70-80 km/t, for da flyttes mye av bilens vekt på ytre hjul. Du må nok opp i litt fart og kjøre slalom for å avdekke et feilende lager på denne måten. Noen ganger kan man høre det ved å snurre på hjulet eller kjenne slark ved å bevege på hjulet når bilen er jekket opp, men ikke alltid at det er like lett med mindre det er helt føkka. Lydisolering var gjort noen uker siden(for å være presist, 28. august), den lyden her er ny siden i går. Så er ganske sikker på det er «noe» gærent. Om det er dekket, jeg ser ingenting på selve dekkene. Men usikker hva jeg skal se etter. hører forresten ingen ulyd under 75 km/t, så om det er hjullager tviler jeg på om jeg hører det når jeg jekker opp bilen. Endret Oktober 2 av mr.pingu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet Oktober 3 Share Skrevet Oktober 3 17 timer siden, mr.pingu skrev: Hvordan avdekke det? Kjørte hjem fra jobb å prøvde høre etter men ble ikke noe klokere bare at på 90 km/t er det enda bedre hørbart. Så det er «noe». Også tror jeg det lite gran mindre høyre sving men var ikke overbevist så tør ikke å stole på om det stemmer eller ikke. kjent også på bremseskjold og den sitter fast på alle 4 hjul, tror ikke det er problemet. også prøvd å kjenne etter varmgang men alle hjul var relativt lik i temperatur ved kjenning med fingrene. Skal holde det i bakhodet. Du kan prøve å dra litt forsiktig i brekket mens du kjører og lytte etter om det blir endring i lydbildet f. eks. mr.pingu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Oktober 3 Forfatter Share Skrevet Oktober 3 23 minutes ago, sondre said: Du kan prøve å dra litt forsiktig i brekket mens du kjører og lytte etter om det blir endring i lydbildet f. eks. Tror ikke det ender bra med elektronisk håndbrekk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
uglefossen Skrevet Oktober 3 Share Skrevet Oktober 3 Det går fint å bruke elektrisk håndbrekk i fart. Har prøvd helt opp til 140 km/t på min F10. sondre reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Oktober 3 Forfatter Share Skrevet Oktober 3 1 hour ago, uglefossen said: Det går fint å bruke elektrisk håndbrekk i fart. Har prøvd helt opp til 140 km/t på min F10. Hvordan oppfører bilen seg da? 🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet Oktober 3 Share Skrevet Oktober 3 12 minutter siden, mr.pingu skrev: Hvordan oppfører bilen seg da? 🤔 Som vanlig, den bremser på alle fire hjul uglefossen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå