Gå til innhold

Vinterdekk

Share

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, *MrB* skrev:

Da MÅ du ha stjernemerking om du har omsorg for fordelerkassen din. Det dekkforhandleren angivelig sa til deg om 225 bak stemmer ikke.

Altså: Lik dim foran og bak eller stjernemerking på 225 og 255. 

Tenkte å kjøpe VikingContact 8, vet ikke hvordan det er med stjernemerking på de? Ser ikke noe på nett hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjernemerking fåes kun på et fåtall dekk, og de koster litt mer. Merkingen sikrer at dekkene (som sett) er geometrisk helt lik på omkrets selv om bredden/profilen er forskjellig. Kjøper du noen vilkårlige dekk, så vil det nemlig være litt avvik i rulleomkrets mellom f.eks. 225/45-18 foran og 255/35-18 bak. Denne forskjellen «plager» fordelerkassen konstant, da den prøver å kompensere for at for og bakaksel ikke snurrer like fort. I verste fall går den varm og ryker. 

kjører du lik dim foran og bak faller imidlertid behovet for stjernemerking bort. Forutsatt samme dekkmerke/modell på alle 4 hjul. Med andre ord kan du spare en del peng. 

Ville ikke handlet dekk hos noen som ikke er obs på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ok, men hvis det blir litt strekk på dekkene bak, vil ikke det vær nok til å påvirke fordelerkassen? Eller? 

Vikingcontact er vel noe av det beste en får på markedet, så vil nå tro de vil være ok? Blir vel kansje vanskelig å finne stjernemerkede gode dekk, finner hvertfall lite når jeg søker på nett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strekk påvirker ikke rulleomrets, og som nevnt i forrige innlegg er 225 på alle fire mer rett enn 225/255 om en tenker strekk.

Stjernemerkede vinterdekk finnes knapt, og selv om det er «skikkelige» dekk vil det fortsatt være forskjell på rulleomkrets. Dette har ingenting med kvaliteten på dekket å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, KristianI said:

Ok, takk for all hjelpen, da går jeg for 225/225

Vet dere om jeg skal ha 33 eller 43mm lang ventil? Er vel greit å bytte de i samme sleng

225 foran og bak gjør du lurt i. Har hatt samme oppsett på like 400M felger selv, på en F36 xdrive. Fungerte meget bra på vinterføre.

Så ville jeg også vurdert tipset om å finne deg en annen dekkforhandler som faktisk hensyntar dette med stjernemerking og er obs på det med rulleomkrets. Om du trenger nye ventiler er mitt tips å la dekkforhandler levere og bytte ventilene. Har du 2024 modell eller nyere F31 må du vel ha med innebygde trykksensorer (TPMS). Spesielt med disse er det enklere å få de levert og montert om det skulle være noe med koding eller at de ikke fungerer i etterkant. Jeg har opplevd å måtte inn to ganger for fiks av nye TPMS’er, var null problem å få det fikset når jeg hadde kjøpt de der, ble ordnet uten spørsmål.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er TPMS, men finner ikke noe sånt på thansen, bare vanlig ventiler. Dette var på BestDrive, men skal kjøpe dekk på thansen istede

Kan man bruke de gamle om igjen eller bør jeg få ta i nye. De er fra 2017

Da jeg ringte fikk jeg bare høre at da ødelegger jeg fordelingskassen, men det er jo 205/205 orginalt på vinter å nå kjører jeg 235/35/19 på sommer (eller 40?). 

Han nevnte heller ikke noe om stjernemerking, da jeg sa at da må jeg vel ta 225/255. Men hvis det er lite å finne av stjernemerkede vinterdekk så gir det vel kansje litt mening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke bare sette inn vanlige ventiler når bilen forventer TPMS, da får du feilkode (og feil på EU-kontroll), er ikke bare bare å kode dette vekk heller. Jeg betalte totalt 2700kr for mine ferdig montert hos dekkforhandler, var ikke så galt.

Og akkurat det at forhandler ikke plukket opp behovet for stjernemerking ved forskjellig dekkdimensjon er for meg grunn nok til å gå en annen plass. 
Når det er sagt; tror ikke du finner stjernemerkede vinterdekk i denne dimensjonen, da BMW selv leverte disse bilene med lik dimensjon 225/45-18 foran/bak pga mangel på dette. Sommerdekk derimot, det er en annen sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...